RT6N2

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

RT6N2


Když se v roce 1993 v pražských ulicích objevila bílo-zeleně natřená článková tramvaj s typovým označením RT6N1 a #0028, vyvolala mezi cestující veřejností veliký zájem. Jednalo se o prototyp tříčlánkového částečně nízkopodlažního jednosměrného tramvajového vozu z produkce ČKD, jehož vývoj byl zahájen v roce 1990 a jenž byl představen veřejnosti teprve v červnu 1993 na výstavě Autotec Brno.

Vůz RT6N2 #9101 během zkušební jízdy přejíždí u zastávky Přístaviště vozovku na samostatné tramvajové těleso. | 6.4.2006

Vzhledem ke kladnému přijetí prototypu, který byl odzkoušen na linkách 3 a 18, veřejností, Dopravní podnik Praha v roce 1996 zakoupil 4 vozy. Přiděleny byly do vozovny Pankrác, kde obdržely #9101-9104. Jako jediná vozidla byla od výroby již v základním provedení vybavena hned 2 různými celovozovými nátěry - vozům #9101 a 9104 patřila bílo-červená kombinace, vozům #9102 a 9103 kombinace bílo-zelená.

Vůz RT6N1 #9101 na cvičné jízdě s novým řidičem manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Hostivař. | 29.8.1997
Díky nadhledu si můžeme prohlédnout výzbroj umístěnou na střeše vozu RT6N1 #9101 při výjezdu ze smyčky Nádraží Hostivař. | 29.8.1997
Vůz RT6N1 #9101 na cvičné jízdě s novým řidičem vjíždí do zastávky Kublov. | 5.9.1997
Vůz RT6N1 #9101 vypravený na linku 11 stanicuje v zastávce Želivského. | 18.2.1998
Vůz RT6N1 #9101 v červenobílém laku vypravený na linku 4 stanicuje v zastávce Karlovo náměstí. | 31.3.1998
Již v roce 1998 se vůz RT6N1 #9101 vrátil do ČKD na záruční opravu, část úprav probíhala také v ČKD Lokomotivka, jež tehdy pomáhala ČKD Dopravní systémy kapacitami své haly na kompletaci metra a opravách tramvají, jak dokládá nepříliš kvalitní ale o to unikátnější fotografie. | 8.7.1998
Vůz RT6N1 #9101 během přepravy z pražské kolejové sítě k výrobci. | 22.12.1999
Vůz RT6N1 #9101 cestuje zimní krajinou na silničním tahači do šumperské firmy Pars Nova, a.s. k úpravě na typ RT6N2. | 21.1.2004
Vůz RT6N1 #9101 cestuje zimní krajinou na silničním tahači do šumperské firmy Pars Nova, a.s. k úpravě na typ RT6N2. | 21.1.2004
Vůz RT6N1 #9101 vjíždí do areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku k přestavbě na typ RT6N2. | 22.1.2004
Skládání vozu RT6N1 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 22.1.2004
Skládání vozu RT6N1 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 22.1.2004
Čelní článek vozu RT6N1 #9101 odstavený na kolejišti v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | léto 2004
Čelní článek vozu RT6N1 #9101 ve firmě Pars Nova, a.s. během modernizace na typ RT6N2. | 7.3.2005
Nové hydraulické brzdy středního podvozku vozu RT6N2 #9101 pochází od firmy Dako-cz. | 15.8.2005
Dokončený vůz RT6N2 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 23.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Díky nadhledu si můžeme prohlédnout výzbroj umístěnou na střeše vozu RT6N1 #9101 při výjezdu ze smyčky Nádraží Hostivař. | 29.8.1997
I na vozy RT6N1 bylo nutné zacvičit řidiče, vůz #9101 projíždí křižovatkou Kubánské náměstí. | 2.9.1997
Vůz RT6N1 #9101 na cvičné jízdě s novým řidičem manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník. | 7.10.1997
Vůz RT6N1 #9101 vypravený na vložené pořadí linky 4 stanicuje v zastávce Koh-i-noor. | 23.3.1998
Vůz RT6N1 #9101 vypravený na linku 4 ve smyčce Sídliště Řepy. | 26.3.1998
Již v roce 1998 se vůz RT6N1 #9101 vrátil do ČKD na záruční opravu, část úprav probíhala také v ČKD Lokomotivka, jež tehdy pomáhala ČKD Dopravní systémy kapacitami své haly na kompletaci metra a opravách tramvají, jak dokládá nepříliš kvalitní ale o to unikátnější fotografie. | 8.7.1998
Vůz RT6N1 #9101 připravený k transportu na železničních plošinových vozech  k dalšímu pokusu o zprovoznění do areálu ČKD Dopravní systémy na Zličíně odveze lokomotiva 740.921-2. | 22.12.1999
Vůz RT6N1 #9101 cestuje zimní krajinou na silničním tahači do šumperské firmy Pars Nova, a.s. k úpravě na typ RT6N2. | 21.1.2004
Vůz RT6N1 #9101 vjíždí do areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku k přestavbě na typ RT6N2. | 22.1.2004
Vůz RT6N1 #9101 vjíždí do areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku k přestavbě na typ RT6N2. | 22.1.2004
Skládání vozu RT6N1 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 22.1.2004
Pomíchané články vozu RT6N1 #9101 odstavené na kolejišti v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 15.12.2004
Odstrojený čelní článek vozu RT6N1 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku během přestavby na typ RT6N2. | 7.3.2005
Nové hydraulické brzdy středního podvozku vozu RT6N2 #9101 pochází od firmy Dako-cz. | 15.8.2005
Dokončený vůz RT6N2 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 23.9.2005
Dokončený vůz RT6N2 #9101 v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | 23.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Detailní pohled na uchycení podvozku vozu RT6N2 #9101 na silničním návěsu. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Přeprava dokončeného vozu RT6N2 #9101 ze Šumperka zpět do Prahy. | 26.9.2005
Oživování vozu RT6N2 #9101 velmi nervózními pracovníky firmy Cegelec ve vozovně Pankrác. | 5.10.2005

Abnormálně vysoká poruchovost těchto vozů však způsobila, že typ RT6N1 od zařazení do stavu Dopravního podniku Praha více odstál ve vozovně, než odjezdil v ulicích. Tramvaje byly navíc provozovány pouze v rámci zkušebního provozu, protože Drážní úřad nevydal patřičná povolení pro schválení nového typu. Od roku 1999 pak byly vozy trvale odstaveny ve vozovně Pankrác.
Naděje na zprovoznění vznikla koncem roku 2003, kdy uzavřel Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. s firmou Pars nova a.s. smlouvu o technickém zhodnocení tramvaje a v lednu 2004 byl první ze čtyř vozů nesoucí #9101 přepraven po silnici do Šumperka k celkové modernizaci, která měla odstranit slabiny původních vozů.

Konstrukce vozu byla již od prvopočátku tvořena podle designérského návrhu Ing. arch. Patrika Kotase včetně barevného schématu vozidla. Jednotnou tvarovou linii doplňují zakapotované plenty trakčních podvozků, jejichž dolní okraj opticky navazuje na spodní ukončení vozové skříně. Vůz je vybaven čtyřmi dvoukřídlými a dvěma jednokřídlými dveřmi s pohony IFE, přičemž jednokřídlé dveře jsou umístěny na zadní plošině a za kabinou řidiče, která je přístupná z prostoru cestujících. Přední i zadní čela vozu jsou naprosto totožná, vyrobená z laminátu a nasazena na rám čela. Čelní podvozky jsou trakční, střední je běžný a je tvořen samostatně uloženými koly v kyvných ramenech.

Podlaha vozu je ve dvou výškových úrovních. V prostoru mezi vnějšími podvozky i ve středním článku je snížena na pouhých 350 mm nad temenem kolejnice (TK), zatímco nad podvozky zůstává ve výši 900 mm nad TK. Přesto plocha snížené části tvoří 63% z celkové plochy. Jednotlivé úrovně podlahy jsou vzájemně spojeny schůdky.
Sedadla jsou umístěna v uspořádání 2+1, kdy dvojsedáky jsou umístěny podél bočnice s dveřmi stejně jako u vozů T6A5 druhé a třetí série, na bočnici bez dveří jsou umístěna pouze samostatné sedačky. V nízkopodlažní části jsou současně vytvořeny prostory pro invalidní vozíky a dětské kočárky, které prostor u dveří rozšiřují s ohledem na co nejrychlejší obměnu cestujících.
Druhé dveře byly vybaveny elektrickou plošinou pro nájezd invalidních vozíků.

Tříčlánkové částečně nízkopodlažní jednosměrné tramvajové vozidlo RT6N2 vzniklo modernizací tramvaje RT6N1, kterou si Dopravní podnik Praha objednal u šumperské firmy Pars nova, a.s., na základě pozitivních zkušenosti s modernizacemi vozů T3 na typ T3R.P a částečné úpravy brněnské tramvaje RT6N1 #1803 vedoucí ke zvýšení její provozní spolehlivosti. To bylo i základním cílem modernizace pražského vozidla RT6N1 tak, aby mohlo úspěšně absolvovat všechny zkoušky nutné pro uznání typu Drážním úřadem.

Obdobně jako u vozů T3R.P a KT8D5.RN2P nahradila původní trakční výzbroj, výzbroj firmy Cegelec typu CDC 1200NF, včetně nového řídicího systému Cecomm a nového statického měniče. Výzbroj je proti původnímu typu rozmístěna v kontejnerech na střeše vozidla, která musela být za tímto účelem zesílena.
Zesílení střechy prvního článku však bylo potřeba i z jiného důvodu - došlo k přesunutí sběrače ze středního článku nad první osu prvního podvozku. Tato úprava byla vyvolána potřebou sjednotit vzdálenost od čela vozidla po dotyk sběrače s trolejí, vzhledem k umístění trolejových kontaktů pro přestavování výhybek, případně ke správnému propočtu časových mezer k nárokování signálu volno na křižovatkách vybavených trolejovými kontakty pro preferencí vozidel. Uspořádání polohy sběrače má také pozitivní efekt pro samotné řidiče, kterým usnadňuje odhad polohy umístění trolejového kontaktu.

Úpravy se dotkly také průběžného podvozku středního článku. Zde došlo k náhradě původních nepříliš spolehlivých brzdových jednotek a hydraulického agregátu od firmy H&K za nové díly od firmy Dako-cz, a.s. z Třemošnice. Brzdy jsou upraveny také na hnaných krajních podvozcích, kde došlo k doplnění okruhu hydraulických brzd elektrickým čerpadlem pro možnost vícenásobného odbrzdění. Nahrazeny byly také pískovače za pneumatické od firmy Di-Elcom.

Největší viditelnou změnou na karoserii vozidla je zaslepení prostoru po původním umístění transparentů umístěných v oblině střechy mezi dveřmi, které byly nahrazeny oboustrannými elektronickými transparenty, umístěnými za oknem před druhými a za předposledními dveřmi v interiéru vozu. Kromě dalších drobných úprav na skříni vozidla vyvolaných vyhodnocením zkušebního provozu a částečně vycházejících z již provedených úprav na brněnské tramvaji RT6N1 #1803, nedošlo k výrazným změnám vnějšího vzhledu vozu ani interiéru.
Stanoviště řidiče prošlo jednotící úpravou pultu řidiče dle vzoru vozidel T6A5 a KT8D5.RN2P, zároveň došlo k instalaci elektrických zásuvek 230V pro lepší možnost úklidu vozidel a náhradě elektricky výsuvné plošiny pro vozíčkáře u druhých dveří za mechanickou známou též z vozů KT8D5.RN2P, Škoda 14T či T3R.PLF.

Hotové rekonstruované vozidlo o délce 27,6 m a hmotnosti 32,5 t bylo přepraveno vcelku pomocí speciální silniční soupravy do Opravny tramvají Hostivař v noci z 26. na 27. září 2005. Po obdržení povolení ke zkušebnímu provozu vyráží rekonstruovaný vůz na zkušební jízdy Prahou. Dne 9.listopadu 2005 se účastní předepsané zkoušky nakolejení, při které je přední podvozek nadzvednut přípravky za přední článek vozu a usazen mimo kolej. Při spuštění na šikmou vozovku dochází nešťastnou náhodou k prasknutí čelního skla a vůz je poprvé odstaven. Po zprovoznění vozu v lednu 2006 dochází při jízdách k postupnému vypovídání služby jednotlivých komponent, zejména motorů. Ukazuje se, že provedené modernizační zásahy nebyly zcela adekvátní a díly, které by bylo třeba vyměnit se při modernizaci neinovovaly.

První závada motoru TE028A01 se projevuje při vyšších rychlostech odstavováním měniče a signalizací zkratu. Následnou kontrolou motorů v únoru 2006 v Ústředních dílnách DP je zjištěno roztržení bandáže rotoru a vlivem odstředivých sil i zkratovaného vinutí na ventilátor (obdobná závada se projevovala i na motorech TE026 vozů T6A5 první série). Vzhledem k ceně nového motoru bylo 1. března 2006 rozhodnuto o použití dvou motorů zadního podvozku z odstaveného vozu RT6N1 #9104 a úpravě všech 4 motorů v průběhu března v Ústředních dílnách DP s následným přezkoušením ve firmě SKD. Do vozidla jsou zpět namontovány 30. března 2006.

Po počátečních problémech se zprovozňováním vozidla, které bylo navíc poznamenáno hlavně politickým tlakem preferujícím před veřejností nová vozidla Škoda 14T z plzeňské Škody Transportation, probíhal v období od dubna 2006 do června 2006 další zkušební provoz bez cestujících, kdy vozidlo najíždělo potřebné množství kilometrů s mrtvou zátěží, tvořenou nejrůznějším kolejnicemi a pytli s pískem.
Součástí jízd byla i zkouška vozu na barrandovské trati 15.června 2006, při které se objevila závada na přívodních kabelech motoru na 5. nápravě, mající bohužel katastrofální následky. Dvaceti dvou tunová zátěž udělala své a protože z důvodu odstaveného statického měniče musely místo elektrodynamické brzdy brzdit pouze kotoučové brzdy, nevydržely to. Probíhající výluka tramvajové trati v Táborské ulici znemožňovala použití brzd z vozu RT6N1 # 9104 (nutnost demontáže celých podvozků vozu v Ústředních dílnách DP) a po jejím skončení již nebyla politická vůle vzhledem k nejistému výsledku voleb cokoliv rozhodnout.
Výsledkem tak byl Drážním úřadem stále nedokončený schvalovací proces a k 30. listopadu 2006 propadlé povolení ke zkušebnímu provozu.

Epilog
Vůz RT6N2 #9101 tak měsíce doplňoval své nemodernizované sourozence typu RT6N1 odstavený ve vozovně Pankrác a vyčkával na svůj nelichotivý osud v podobě odprodeje jinému zájemci, případně sešrotování. Z nabízených variant zvítězil odprodej vozu jinému zájemci. Vůz RT6N2 #9101 se tak v noci z 12. na 13. září 2009 přesunul po vlastní ose do Opravny tramvají Ústředních dílen Hostivař a na silničním trajleru byl 15. září 2009 převezen do areálu ŽOS Nymburk, a.s., kam byly postupně převezeny i zbývají tři pražské vozy RT6N1. Po složení na železniční koleje byl po vlastní ose přes kolejiště železniční stanice Nymburk hlavní nádraží přepraven do DPOV, a.s. Nymburk.

Následně byl vůz odprodán do polské Poznaně a po modernizaci byl pod typovým označením RT6 MF06AC a novým #402 zařazen do provozu v průběhu roku 2014 a rozšířil tak tamní flotilu vozů RT6N1.

Oživování vozu RT6N2 #9101 velmi nervózními pracovníky firmy Cegelec ve vozovně Pankrác. | 5.10.2005 Oživování vozu RT6N2 #9101 velmi nervózními pracovníky firmy Cegelec ve vozovně Pankrác. | 5.10.2005 Oživování vozu RT6N2 #9101 ve vozovně Pankrác. | 27.10.2005 Detail zakrytování podvozků vozu RT6N2 #9101. | 27.10.2005 Vůz RT6N2 #9101 odstavený v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen vyčkává na motory z vozu RT6N1 #9104 náhradou za své vyhořelé. | 27.3.2006
Vůz RT6N2 #9101 odstavený v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen vyčkává na motory z vozu RT6N1 #9104 náhradou za své vyhořelé. | 27.3.2006 Motor TE028A1 z vozu RT6N1 #9101 se zbytky bandáže. | 14.3.2006 Průběh oprav motorů TE028A1. | 15.3.2006 Rotor motoru TE028A1 s opravenou bandáží. | 15.3.2006 Sběradla motoru TE028A1. | 15.3.2006
Výrobní štítek motoru TE028A1. | 15.3.2006 Opravený motor TE028A1. | 16.3.2006 Prodřený kabel. | 21.4.2006 Přeskok držák - kabel. | 21.4.2006 Vůz RT6N2 #9101 získává v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen motory z vozu RT6N1 #9104 náhradou za své vyhořelé. | 30.3.2006
Vůz RT6N2 #9101 během zkušební jízdy vjíždí do smyčky Levského. | 6.4.2006 Vůz RT6N2 #9101 během zkušební jízdy vjíždí do smyčky Levského. | 6.4.2006 Vůz RT6N2 #9101 během zkušební jízdy manipuluje na vnější koleji smyčky Levského. | 6.4.2006 Vůz RT6N2 #9101 během zkušební jízdy manipuluje na vnější koleji smyčky Levského pod dohledem soupravy vozů T3 #6862+6863 vypraveném na linku 17. | 6.4.2006 Vůz RT6N2 #9101 projíždí během zkušební jízdy křižovatkou Průběžná. | 30.5.2006
Vůz RT6N2 #9101 projíždí během zkušební jízdy křižovatkou Průběžná. | 30.5.2006 Již opět odstavený vůz RT6N2 #9101 ve vozovně Pankrác. | 6.6.2006 Již opět odstavený vůz RT6N2 #9101 ve vozovně Pankrác. | 6.6.2006 Již opět odstavený vůz RT6N2 #9101 ve vozovně Pankrác. | 6.6.2006 Již opět odstavený vůz RT6N2 #9101 ve vozovně Pankrác. | 6.6.2006
Již opět odstavený vůz RT6N2 #9101 ve vozovně Pankrác. | 6.6.2006 Zaslepený prostor po střešním transparentu vozu RT6N2 #9101, jenž byl nahrazen klasickým transparentem za oknem v interiéru vozu. | 6.6.2006 Polopantograf byl na voze RT6N2 #9101 ze středního článku přesunut na první článek, nad první nápravu prvního podvozku. | 6.6.2006 Výzbroj vozu RT6N2 #9101 zaujala také pozici na středním článku v místě, uvolněném přesunutým polopantografem. | 6.6.2006 Vůz RT6N2 #9101 po návratu do Prahy najížděl zkušební kilometry se zátěží v rámci typových zkoušek. | 6.6.2006
Upravený pult stanoviště řidiče ve voze RT6N2 #9101. | 6.6.2006 Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007 Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007 Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007 Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007
Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007 Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007 Interiér vozu RT6N2 #9101 po přerušení zkoušek a opětovném odstavení v hale vozovny Pankrác. | 2.2.2007 Škodovácké tramvaje 14T nastupovaly a vozy ČKD RT6N1(2) jim předávaly štafetový kolík, který samy nikdy moc nehájily... S elegantními vozy RT6N1(2) se již v ulicích Prahy nikdy nesetkáme... A osud vozů Škoda 14T je v současnosti (srpen 2014) nejasný. | 6.4.2006 Modernizovaný vůz RT6 MF06AC #402 (ex RT6N2 #9101 DP Praha) ve vozovně Forteczna. | 16.7.2014

Zpracováno s využitím údajů poskytnutých firmou Pars nova, a.s. a z její internetové prezentace


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019