|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Noční provoz tramvají
|
I po skončení I. Světové války v roce 1918 dochází k postupné obnově tramvajového provozu, pro nedostatek vozů je však stále k 17. červnu 1919 zkráceno v koncových úsecích 8 z tehdejších 14 linek, přičemž linka 1 dokonce oboustranně. Částečně bylo toto omezení odstraněno během podzimu, úplně pak v průběhu následujícího roku 1920. Současně byla ve večerních hodinách prodloužena doprava do obvyklých cca 22:30.
K obnovení a dokonce prodloužení nočního provozu až do cca 1h po půlnoci dochází 1. července 1921. V období mezi 22:30-1:00 bylo v provozu 12 linek (tedy všechny provozované s výjimkou 8, 12 a 25) v intervalech 15-20 s trasami shodnými s denními linkami, ale s vyšším jízdným. Tento časový rozsah provozu se udržel zhruba ve stejném rozsahu v celém meziválečném období.
Za druhé světové války dochází od 9. února 1942 k redukci večerního provozu. Poslední vlaky projížděly centrem okolo 23:30, čímž prakticky zanikl rozdíl mezi denními a tehdejšími nočními linkami, přesto zůstaly tarifně odděleny. Od 30. listopadu 1942 byl zaveden celonoční provoz na 6 nových linkách, označených písmeny A-F. Denní provoz byl zkrácen do 22:30, noční linky jezdily mezi 23:00 a 04:20 v intervalu 40 minut. Zastávka Hybernské nádraží (dnešní Masarykovo) se stala centrální přestupní zastávkou. Již poněkolikáté přerušily úsporné důvody noční provoz tramvají, tentokráte k 18. lednu 1945.
Pražské povstání a výstavba barikád, jejichž součástí se často stávaly i tramvajové vozy, zcela zastavily provoz tramvají v ulicích 5. května 1945. Ne však na dlouho - od 16. května 1945 byl provoz tramvají částečně obnoven, kdy byl po pražském povstání udržován provoz na 5 linkách do cca 21 hodin. Za úplné obnovení se dá považovat 17. prosinec 1945, kdy byl opět zaveden celonoční provoz tramvají na 8 linkách. Oproti válečnému stavu šlo o rozšíření rozsahu provozu denních linek, které byly rozděleny do 3 kategorií, 11 denních končilo provoz okolo 23 hodiny, 4 polonoční krátce po půlnoci a 8 celonočních bylo s nepřetržitým provozem. Trasy celonočních linek byly označené stejnými čísly jako denní linky, vedeny však byly v některých úsecích odlišně od denních, aby byl obsloužen co největší počet tratí i s nižším počtem linek. Celonočně tak byly mezi lety 1945 - 1974 v provozu linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18, 19. Od roku 1958 se na lince 17 začínají objevovat vozy T1. Je s podivem, že až teprve 6 let po dodání prvních vozů.
Od 18. prosince 1962 začala v noci jezdit linka 2 ve složení soupravy motorový vůz + vlek, která však byla od 4. dubna 1966 zrušena a nahrazena linkou 22. Mezitím v roce 1963 opouští noční linku 5 dvounápravové vozy a linku 17 nedávno nasazené vozy T1, které nahrazují novotou zářící vozy T3. Od 5. října 1964 se na noční lince 19 začínají objevovat vozy 1xT3, v noci ze soboty na neděli soupravy 2xT3.
Až do roku 1965 jezdila v noci stejná sestava vlaku jako za dne. Výjimkou byly zmíněné linky 5 a 19, které jezdily v denním provozu v sestavě 2xT3, v nočním provozu byly v této sestavě vedeny jen v noci ze soboty na neděli, ostatní noci v sestavě 1xT3. Vypravování nočních vlaků na Štědrý den a Silvestra nebylo tehdy ještě nijak zvlášť řešeno.
Na sklonku roku 1967 dochází 7. listopadu k vypravení 1xT3 na linku 11, o víkendu opět dvojice. O vánočních svátcích lze v noci z 24. na 25. prosince spatřit staré vlaky pouze na lince 14. Může za to výluka tramvajové trati mezi Kotlářkou a Motolem, umožňující nasazení vozů T3 i na linku 9, zkrácenou na Kotlářku, jejichž nasazení běžně znemožňovalo kusé ukončení tramvajové tratě na přejezdu v Motole, kam byla linka 9 vedena. Vozy T3 byly provozovány v sestavě 1xT3. Silvestrovská noc téhož roku byla obdobná - linka 14 ve starých vozech, ostatní oproti Štědrému dni v sestavě 2xT3.
Od 1.července 1968 do 1.listopadu 1968 jsou na noční pořadí linky 5 vypravovány vozy T1. Jedná se o jejich poslední nasazení v nočním provozu. Od 24. prosince 1968 opouští vozy staré stavby také poslední noční linky, které zůstávaly jejich výsadou - 9 a 14. Z důvodu již jednou zmíněného ukončení linky 9 na kolejovém přejezdu v Motole, jsou pořadí obsazená jednosměrnými vozy T3 zkrácena do vozovny Motol. U tohoto zkrácení se však zastavme. Objízdná kolej vozovny Motol nebyla ještě zřízena, a proto musely jednosměrné vozy obracet na vjezdovém trojúhelníku vozovny. Podmínky takového obracení zpřesňoval oběžník č.337 vydaný 20. prosince 1968 Dopravním podnikem. V textu se mimo jiné praví: "Všechny nové vozy budou ve směru od Hrdlořez končit ve stanici Vozovna Motol, kde po vystoupení cestujících obrátí na kolejovém trojúhelníku vozovny Motol a zacouvají do stanice pro směr do centra. Výjimka bude u poř. čísla 37 (všední den), 23 (sobota) a 19 (neděle), tj. u posledního nočního vozu linky č.9 (vozovna Žižkov), kde řidič po obrácení na kolejovém trojúhelníku u vozovny Motol ve 4,18 (tj. při poslední jízdě z Motola do Hrdlořez) zacouvá (po nepravé koleji) až do stanice Motol; při couvání nesmí být ve voze cestující a rychlost nesmí být větší než 10 km/h., u spřažených vozů pak přejde řidič na zadní vůz."
Za odklonem linky 14 v nočním provozu na trojúhelník Ryšánka pak stojí neupravené trolejové vedení tratě na Kačerov pro pantografový provoz. Trať se chystala na zrušení a do úprav se Dopravnímu podniku již nevyplatilo investovat. Aby byl zachován noční provoz na Kačerov, došlo k zřízení noční linky X14, provozované mezi Budějovickým náměstí a Kačerovem jedním obousměrným motorovým vozem. Linky 1 a 11 jezdily v sestavě 2xT3, linky 5, 9, 14, 17, 18, 19 a 22 zajišťoval sólo vůz T3. O Silvestrovské noci na 1. ledna 1969 se dočkaly dvojic kromě standardních linek 1 a 11 i linky 19 a 22. Linky 5, 9, 14, 17 a 18 jen jako 1xT3, které doplňuje starý sólo vůz na lince X14.
O Štědrém dni roku 1971 vyjely do ulic na noční linky pouze vlaky 1xT3. O Silvestrovské noci jsou na linky 5, 18 a 22 nasazeny sóla, ostatní linky jezdí v soupravách 2xT3. Za omezením linky 5 stojí malá nosnost železničního nadjezdu na Zlíchově, kdy jeho havarijní stav neumožňoval jízdu dvojčat. U linky 18 je absence dvojic způsobena přítomností jednokolejné trati do Radlic, jejíž signalizace řízená trolejovými kontakty by si neporadila se dvěma pantografy dvojice T3 a tuto signalizaci by "rozházela". Proč jsou na lince 22 sóla?
V roce 1972 dochází 17.ledna ke změně vedení linky 14, která jezdí do Radlic a v noci jsou na ni vypraveny jen vozy 1xT3. Ke stejnému datu je zrušeno couvání žižkovských pořadí linky 9 do zastávky Motol.
Jak se jezdilo na 24. a 31. prosince 1972, 1975 a 1976 už těžko vypátráme, oběžníky se bohužel nezachovaly. Není to kde zjistit...
O Spartakiádě roku 1975 měly všechny noční linky (5, 9, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 26) sestavu 2xT3 při zachovaném intervalu.
Rok 1973 se nesl ve znamení souprav 2xT3, které vyjely 24. i 31. prosince. Za zmínku stojí linka 14, kde přes den jezdily sólo T1, kdežto na noc vyjely vlaky ve složení 2xT3!
K 9. květnu 1974 dochází v souvislosti s otevřením prvního provozního úseku trasy C pražského metra v úseku Sokolovská - Kačerov ke změně linkového vedení a ve vypravování tramvají, jelikož v tento den dochází k ukončení provozu starých motorových a vlečných vozů. Celonoční provoz je uplatněn na linkách: 5, 9, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 a 26. Po oba dny 24. a 31. prosince 1974 byly na linky 5, 9, 11, 17, 19, 20, 22 nasazeny vlaky ve složení 2xT3, linky 14, 16, 18, 26 jezdily v sólo T3, tzn. sóla byla na těch linkách, kde jezdila i přes den. Výjimku tvořila linka 16, kde přes den jezdily vlaky ve složení 2xT3.
O rok později dochází 4. dubna 1976 k rozšíření nočního provozu i na lince 20, kterou doplní 6. května téhož roku linka 11. Obě jsou provozovány v soupravách T3. Informace o nočním vypravení ve sváteční prosincové dny v roce 1976 se nepodařilo získat.
Z důvodu dohánění vozokilometrů byla noční vlaky vypravovány v sestavě 2xT3 v čase od 7. března 1980 do cca poloviny května 1980 - týkalo se stejných linek jako o následující Spartakiádě 1980.
O Spartakiádě roku 1980 měly všechny noční linky (2, 5, 6, 16, 19, 20, 22, 24 a 29) sestavu 2xT3 při zachovaném intervalu.
Další rozvoj metra přináší zavedení nočního provozu na linkách 3, 5, 9, 14, 19, 20, 22, 24 a 26 od 19. prosince 1980. Vánoční a novoroční vypravení se nese v provozu souprav 2xT3.
Od 7. března 1981 jsou na noční linku 3 trvale nasazeny dvojice T3. Netrvalo dlouho a již 31. srpna téhož roku jsou naopak všechny noční linky vypraveny ve dvojicích. Jedinou výjimkou zůstává linka 26, která je stále v sólech. Ale i ta je 24. a 31. prosince nahrazena dvojicemi.
K 1.září 1982 je zrušen noční provoz linky 19 výměnou za linku 11, vypravovanou též ve dvojicích. Vánoční a novoroční provoz je zajištěn ve dvojicích. Od 1. září následujícího roku jsou všechny noční vlaky trvale v sestavě 2xT3.
K zásadnímu přelomu dochází v roce 1985, kdy jsou 3. listopadu zavedeny noční linky 51-58 v sestavě 2xT3. Jelikož se jedná o nabídku dostatečné přepravní kapacity, není nutné na Štědrý den a Silvestr chystat speciální vypravení.
Od 8. července 1991 se vypravují na všechny noční linky sólo vozy T3, 24. a 31. prosince je vždy noční provoz
posilován dvojicemi.
Do roku 2002 byly na Štědrý den vypravovány dvojice, od roku 2003 již jen sóla. Vzhledem k úspoře vlakových souprav,
řidičů a zejména posílení polonočního provozu, přejíždí v tyto dny některé denní vlaky v sestavě 2xT na noční linky,
kde vykonají půlkolo a zatahují okolo 22:00. Na Silvestra jsou dvojice vypravovány standardně, výjimku tvoří
rok 2000, kdy se z důvodu očekávání bujarých oslav nového tisíciletí přistoupilo k nočnímu provozu denních linek.
Po 15 letech tak poprvé nevyjely
linky noční číselné řady 5x, ale ulice ovládly denní linky ve vypravení 2xT3, kromě linek 7, 14 a 19, na něž byla vypravena sóla.
V noci z 1. na 2. července 2004 je opět zavedena linka 59, tentokráte již jako plnohodnotná noční linka, vedená v trase Nádraží Hostivař - Lazarská - Sídliště Řepy, odlehčující dosud přetížené linky 57 a 58 v jejich koncových úsecích, čímž na této trase vzniká půlený interval 15 minut.
V průběhu následujících let dochází jen k drobným změnám v provozu nočních tramvají, souvisejících jen se zaváděním dalších typů vozů a případným posilováním kapacity o vybraných dnech. Noci z 31. prosince na 1. ledna jsou standardně obsazovány soupravami vozů 2xT3, 2xT6 a článkovými vozy KT8D5, které od roku 2006, respektive 2007 doplňují také vozy KT8D5.RN2P a Škoda 14T. Od 31. prosince 2008 jezdí o silvestrovské noci noční linky v intervalu 15 minut.
Štědrovečerní provoz je podstatně barvitější. V roce 2007 jsou celonoční vlaky vypraveny v sestavě 1xT s výjimkou linky 57, která je obsazena soupravami. V letech 2008 a 2009 je opět většina nočních linek vypravena v sestavě 1xT, výjimku tentokráte tvoří linky 57 a 58 obsazené soupravami, případně jejich ekvivalentem. Štědrý večer roku 2010 přináší rozšíření dvojic celonočních vlaků již i na linku 52, která doplní soupravové linky 57 a 58 z minulých let.
Další posílení nočních vlaků proběhlo během pražské Muzejní noci v letech 2010 a 2011, kdy se dvojice objevily na všech linkách a následně při koncertech Madonny a skupiny Kabát.
Poznámka k textu:
S příchodem vozů KT8D5 a T6A5 je možná vzájemná záměna sólo T3 za sólo T6 a 2xT3 za 2xT6A5, KT8D5, KT8D5.RN2P, Škoda 14T a 15T.