Čtvrtek 30. března 2023, 08:15, přidal: admin Petr
Dvoudenní přerušení provozu tramvají od pondělí 27. do úterý 28. března 2023 v Klapkově ulici v oblasti zastávek Ke Stírce vyvolal nález další kaverny pod tělesem tramvajové tratě. Manipulační provoz denních vlaků byl zachován po koleji do centra s tím, že zatahující kobyliské vlaky po této koleji jely zpětným pohybem. Noční linky 90 a 93 pak tento úsek projížděly zpětným pohybem dokonce s cestujícími.
Jak pokračuje stavba prodloužení tramvajové tratě do Dědiny? Ve smyčce Divoká Šárka dochází k likvidaci vnější koleje a práce běží souběžně na několika místech. V Evropské ulici se pokračuje v úpravě zemní pláně a vymezování prostoru pro zřízení W-tramu, ve Vlastině ulici pak dochází k pokládce asfaltové vrstvy vozovky, vymezování prostoru pro zřízení W-tramu a pokládce kolejí.
Pondělí 20. března 2023, 18:33, přidal: admin Petr
Přestože již pár dní přes železniční most u holešovického Výstaviště nejezdí vlaky, most stále snižuje podjezdnou výšku nad komunikací pro projíždějící automobily. Profesionál z odtahové služby zřejmě již ve své vizionářské předpovědi viděl na místě most uložený výš a tak to risknul. No neprojel a zastavil v celé oblasti tramvajovou dopravu. Po ranní stržené troleji ve Vyšehradské ulici tak jde o další poškození troleje vysokým nákladem.
Tramvaje na Pohořelci ve směru z centra stanicují u dočasného nástupiště. Důvodem je nyní ve velkém probíhající "obměna městského mobiliáře", konkrétně tedy zastávkových přístřešků. Škoda jen, že ona obměna velmi často znamená, že po odvezení přístřešku původního již žádný nový instalován není, případně přístřešky s bočnicemi a lavičkou nahrazují přístřešky bez bočnic, kde cestující není proti povětrnostním podmínkám chráněn skoro vůbec a navíc často chybí i ty lavičky...
Pondělí 13. března 2023, 12:59, přidal: admin Petr
Rekonstrukce a výstavba tratě v oblasti Divoké Šárky a Dědiny nabírá na obrátkách. Rekonstruovaný úsek Evropské ulice je již podbitý, někdejší vnitřní kolej smyčky Divoká Šárka oboustraně připojena. Ve zbývající části Evropské ulice jsou dokončovány práce na přípravě zemního tělesa. Ve Vlastině ulici se stavba přiblížila na dohled Evropské ulice a na druhém konci pokračuje zejména stavba kolejí v úseku rzšiřované ulice.
Pondělí 13. března 2023, 11:40, přidal: admin Petr
Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce.
Na stavbě tramvajové tratě do Libuše se toho v posledních dnech událo opět hodně. V Novodvorské ulici již došlo k položení a zaštěrkování většiny kolejového úseku a zbývá tak dokončit cca 100 metrů kolejí a úvraťové ukončení. V celém úseku mezi Sídlištěm Libuš a smyčkou Levského jsou nataženy trolejové dráty a probíhá výstavba ostrůvků zastávek.
Ve smyčce DIvoká Šárka již došlo k napojení výjezdové koleje na Evropskou ulici. D9ky zvětšení poloměru oblouku je patrné výrazné posunutí umístění sjezdové výhybky. U smyčky Dědina pokračuje výstavba měnírny. V Drnovské ulici automobily využívají provizorní vozovku, vybudovanou v místě tělesa budou tramvajové tratě.
V Libuši a Modřanech opět práce pokročily. Zatímco v Novodvorské ulici se po včerejším položení prvních metrů kolejnic dnes pokládají i pražce, u smyčky Levského dochází k natahování prvních metrů trolejového drátu.
U Palmovky pokračuje rekonstrukce někdejší výpravní budovy nádraží Praha-Libeň, Dolní nádraží. Součástí budovy bude také přesunuté zázemí řidičů tramvají při střídání na přestávky
Krátké zastavení v Evropské ulici, kde probíhá zřizování spodních vrstev rekonstruovaného úseku. Ve smyčce Divoká Šárka již došlo k výměně kolejnic v oblouku vnitřní koleje, která zůstane zachována. Jako podklad kolejnic byly zachovány panely VÚIS. No a na kolej vnější, která bude zrušena, se vlastně nesáhlo.
Od výjezdu denních linek v pondělí 13. února 2023 budou aktivovány zastávky Starý Hloubětín, umístěné mezi Kbelskou ulicí a ulicí Na Obrátce. Zprovoznění těchto zastávek zároveň znamená konec zastávek Kbelská a zastávek Starý Hloubětín na samostatném tělese trati k vozovně Hloubětín.
Parafrází známé věty z muzikálu Noc na Karlštejně by se chtělo položit otázku "Kudy tudy do Slivence?" Aneb po stopách budoucí tramvajové tratě, jejíž výstavba byla 2. února zahájena.
Na Evropské ulici se práce rozeběhly svižným tempem a dochází k likvidaci zbylých velkoplošných panelů BKV a kolejových konstrukcí smyčky DIvoká Šárka. Ve Vlastině ulici pak probíhají zemní práce a pokračují práce na zřízení speciální armované betonové vany snižující vibrace.
Práce na Malé Straně pokračují. Ze snímků je zřejmé, že v místě kde došlo k výměně kolejnic v jedné koleji a jejímu zadláždění, aby došlo k zachování dopravní obslužnosti místa se práce přesonují do koleje protisměrné. Na Malostranském náměstí jsou doplňovány mazníky kolejových oblouků.
Pár slov o tom, proč máme v Praze vůz K2, které snad alespoň trochu zodpoví Vaše otázky jak se stalo, že tenhle vůz se v Praze objevil.
Pražský Dopravní podnik se snaží v rámci retroprovozu na lince 23 prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají smíchovské firmy Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. I proto byla v roce 2021 využita možnost k zakoupení vozu K2, který byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha roce 1977 a dodán jako poslední vůz K2 do Bratislavy pod číslem 394. V roce 1983 byl vůz přečíslován na 8133. Velkou zajímavostí je jistě i to, že tramvaj od počátku sloužila pouze jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala tak zachována ve výjimečně původním stavu. Vůz byl od roku 2009 mimo provoz a odstaven v bratislavské vozovně Krasňany. Vítězem zakázky na opravu se stal největší provozovatel vozů K2 v někdejším Československu, Dopravní podnik města Brna. Po čtrnácti měsících pak byl dokončený vůz v prosinci 2022 převezen do Prahy.
Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení.
Čtvrtek 2. února 2023, 10:49, přidal: admin Petr, námět: Pavel Sejna
Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes slavnostně zahájil stavbu tramvajové tratě Holyně – Slivenec. Postaví ji společnost STRABAG Rail, která v tendru nabídla nejnižší cenu. Jedná se o stavbu druhého a závěrečného úseku nové tramvajové tratě Sídliště Barrandov – Slivenec. Je dlouhý zhruba 500 metrů a zakončen smyčkou o celkové délce přibližně 600 metrů. V tomto úseku se počítá s jedním párem zastávek Slivenec situovaných přímo v obratišti. Úsek přímo navazuje na stávající trať Sídliště Barrandov – Holyně, kterou DPP zprovoznil loni v dubnu. Tramvajová trať bude v této oblasti tvořit páteř dopravní obsluhy MHD. Bude sloužit především obyvatelům Holyně a Slivence, ale také obyvatelům nových bytových domů a návštěvníkům obchodního centra, jejichž stavba se v této oblasti připravuje. Díky tomu, že tramvajová trať a smyčka v rozvojovém území vzniká jako první, umožní to na ni navázat další výstavbou, např. komunikací, chodníků, domů nebo obchodních jednotek bez negativních důsledků, než kdyby tomu bylo naopak a novou tramvajovou trať by DPP budoval v již dokončené infrastruktuře.
Tramvajová trať Holyně – Slivenec bude za stávající úvratí Holyně pokračovat směrem ke křižovatce ulic U Náhonu a K Barrandovu. Před křižovatkou se obloukem stočí k ulici U Náhonu, kterou překříží pod téměř 90° úhlem, dále bude pokračovat západním směrem podél ulice K Barrandovu a po zhruba 250 metrech bude ukončena smyčkou. Obratiště Slivenec bude jednokolejné se dvěma předjízdnými kolejemi, s kapacitou až pro deset článkových tramvají o délce min. 30 metrů. V prostoru obratiště hl. m. Praha plánuje výstavbu P+R parkoviště.
Od obratiště směrem k podchodu pod ulicí K Barrandovu DPP postaví nový chodník. Ten na druhé straně ulice naváže na chodník, který městská část Slivenec již vybudovala včetně veřejného osvětlení a vysázené aleje stromů. Chodník vede k domu seniorů v centru Slivence.
Úsek Holyně – Slivenec bude mít až po obratiště otevřený kolejový svršek a téměř stejnou podobu jako stávající část tratě mezi náměstím Olgy Scheinpflugové a úvratí v Holyni. Koleje ve smyčce Slivenec budou mít zpevněný povrch. Smyčka Sídliště Barrandov zůstane po dokončení a zprovoznění nové tratě zachována v plném rozsahu. Vzhledem k probíhající bytové výstavbě v Holyni se předpokládá, že na nové trati Holyně – Slivenec budou provozovány tramvajové linky 4 a 5.
Stavební práce běží naplno také v oblasti Dědiny a Divoké Šárky. Od 1. února se stavba prodloužení dotkla také provozu tramvají a ve výluce je úsek Vozovna Vokovice - Divoká Šárka. Dojde k rekonstrukci zbývajícího úseku tratě zřízeného z velkoplošných panelů BKV na Evropské ulici a zjednokolejnění smyčky Divoká Šárka z níž zůstane zachována vnitřní kolej. Ve Vlastině ulici se zřizování tratě přibližuje k Evropské ulici a pokračují práce na rozšíření Vlastiny ulice a výstavbě nového plotu vojenského areálu. V Drnovské ulici je již provoz automobilů dočasně převeden do prostoru budocího tělesa tramvajové tratě.
Práce na prodloužení tramvajové tratě do Libuše pokračují. Zatímco v Novodvorské ulici probíhají zemní práce na zřizování samotného tělesa, v úseku mezi Novodvorskou ulicí a smyčkou Levského je již kolejově dokončeno, budují se nástupiště zastávek a na sloupy trolejového vedení jsou zavěšovány výložníky nesoucí troleje.
Od soboty 28. ledna probíhá výluka tramvajové tratě přes Malou Stranu z důvodu výměny opotřeběných kolejnic. Práce se v první fázi soustředí na Letenskou ulici.
Dnes, 31. ledna 2023 se z důvodu výstavby prodloužení tramvajové tratě do Sídliště Dědina uzavírá existence smyčky Divoká Šárka v podobě smyčky koncové a dvoukolejné, pojížděné protisměrně. Do provozu byla uvedena 20. července 1947. Výstavba smyčky byla v plánu již v roce 1942, kdy bylo schváleno prodloužení tramvajové tratě od vokovické vozovny na Dlouhou míli po dnešní Evropské. Již tehdy se plánovalo zřízení mezilehlé pouze jednokolejné smyčky Divoká Šárka pojížděné po směru hodinových ručiček. Při realizaci krátkého prodloužení však byla vybudována jako dvoukolejná. Protože je od roku 2013 příslušnými orgány požadováno odstranění vnější koleje zasahující do pásma přírodní ochrany, bude smyčka upravena do podoby jednokolejné, pojížděné po směru hodinových ručiček (v podstatě dojde k zachování vnitřní koleje). Mimochodem na vnější koleji v prostoru nástupní zastávky by za stávajícího tvaru smyčky nebylo možné zřídit bezbariérové nástupiště.
S novým celovozovým polepem k třicátému výročí vzniku samostatné České republiky vyjede brzy do ulic vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9318. Každý článek je na svém boku oděn do vlající státní vlajky.
Dalším historickým dvounápravovým vozem, který rozšířil flotilu vozů s upraveným dvoulištovým oranžově natřeným sběračem proudu se dnes stal vůz #351 z roku 1915. #prtky #prazsketramvaje #ringhoffer #vozovnastresovice #muzeummhd
Dne 1. února bude zahájena další etapa výstavby tramvajové tratě do obratiště Dědinská již přímo na Evropské ulici.
V rámci této etapy dojde k přerušení provozu tramvají v úseku Vozovna Vokovice - Divoká Šárka. Linka 20 bude ukončena na Červeném Vrchu s výstupní a nástupní zastávkou na Evropské ulici. Linky 26 a 91 budou ukončeny v zastávce Vozovna Vokovice, výstupní zastávka bude v obvyklé zastávce na Evropské ulici, nástupní pak v ulici Do Vozovny zhruba v místě nekdejší občasné nástupní zastávky.
Součástí této etapy je rekonstrukce tratě v Evropské ulici v úseku od obratiště po křižovatku s ulicí Za Vokovickou vozovnou, který je stále zřízen metodou velkoplošných panelů BKV.
Přestavbou projde také stávající smyčka Divoká Šárka. Zrušena bude vnější kolej, která zasahuje do přírodního parku Šárka – Lysolaje.
Ve směru z centra bude zhruba v úseku mezi ulicemi Za Vokovickou vozovnou a Vlastina automobilová doprava dočasně obousměrně převedena do levé části Evropské ulice.
Viditelné práce na rekonstrukci tramvajové trati přes Krejcárek se nyní soustředí do spodního úseku mezi koncem mostní estakády a křižovatkou dolní Palmovka.
Poslední odporoví cviční mohykáni v provozu. Pražský Dopravní podnik provozuje poslední dva cvičné vozy s tzv. zrychlovačem, tedy typ, s nímž se v současnosti setkáte již pouze vlacích vypravovaných vozovnou Střešovice na nostalgickou linku 23. Vůz #5502 byl přestavěn v roce 1985 z vozu T3 #6197. Vůz #5520 pak v roce 2002 z vozu T3 #6312. V blízkém období se oba vozy pro výuku přestanou využívat a mnohé tedy zajímá, jaký by měl být jejich další osud. Zatímco vůz #5502 by se měl stát novým exponátem střešovického Muzea MHD a počítá se s tím, že časem jeho interiér rozšíří duplicitní agregáty výzbroje, podobně jako to měl neuváženě zlikvidovaný první cvičný vůz #5501. Vůz #5520 by se pak měl do pražských ulic po nějaké době opět vrátit jako vůz osobní přepravy #6312, jediný zástupce tzv. třístováků, určený pro nostalgickou linku 23. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #t3
Každodenní ruská roleta vratného trojúhelníku Zvonařka. Tramvajový vůz, vyčkávající v ulici U Zvonařky v prostoru nástupní zastávky je neustále "ohrožován" projíždějícími řidiči automobilů. V počáteční části ulici U Zvonařky je svislou dopravní značkou „Zákaz zastavení“ (č. B 28), která "zakazuje zastavení nebo stání, tj. uvedení vozidla do klidu, kromě případů vyvolaných okolnostmi v provozu na pozemních komunikacích, jako je např. stojící kolona vozidel apod.". Přestože je i krajnice komunikace vozovky pro zdůraznění opatřena nepřerušovanou žlutou čarou, stále se najdou řidiči automobilů, kteří v tomto úseku bez problému svůj automobil zaparkují. Bohužel na dlažbě prosvítá modrý pruh parkovací zóny, který je však přetřením i svislou dopravní značkou zneplatněn. Bohužel v případě stojící tramvaje, která v tomto prostoru vyčkává na čas odjezdu, je mezi tramvají a parkujícím automobilem malý prostor, který dodávky nezvládnou projet vůbec, a řidiči osobních automobilů s různými "úspěchy" a velmi často se stopami po zpětných zrcátcích na levém boku tramvaje. Ač nemáme obecně rádi tzv. balisety, možná by byly v tomto místě vhodným řešením, které opticky i fyzicky oddělí tramvajovou kolej od vozovky a třeba i řidičům automobilů dojde, že tady se vážně parkovat nemá... Ale snad už to konečně někdo začne řešit...
O rozšíření parku retrovozů určených zejména pro provoz na lince 23 se postará vůz K2, který pražský Dopravní podnik odkoupil z Bratislavy. Vůz K2 #7000 byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod #394. V roce 1983 byl přečíslován na #8133. Velkou zajímavostí je to jistě i to, že tramvaj od počátku sloužila pouze jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Před zařazením do pražského provozu je třeba s vozem otestovat průjezdnost traťových úseků a na specifické ovládání vozu zaškolit provozní personál. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #k2 #vozovnastresovice #muzeummhd
Na tramvajové trati kolem Holešovické tržnice bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 7.135 Bubenské nábřeží – Argentinská. Signalizace funguje s preferencí tramvajové dopravy, obdobně jako před obnovou. Vzhledem k přestavbě křižovatky, kdy ve směru z centra budou po dokončení stavby najíždět auta přímo v křižovatce na koleje, je řízení mírně odlišné. Preference tramvají funguje předvýběrem, prodlužováním a vkládáním volna. Semafor nadále funguje také v režimu světelné závory pro auta. Ve směru z centra zajistí volné koleje pro možnost stanicování dvou vlaků současně v nové mysové zastávce. Ve směru do centra chrání během stanicování vídeňskou zastávku, také pro dva vlaky. Tyto světelné závory fungovaly i v předchozím řešení, kdy byla nástupiště řešena formou úzkých bariérových ostrůvků. Při rekonstrukci trati byly zvětšeny poloměry oblouků kolejí v křižovatce s Argentinskou. Na nábřeží také dojde k obnově bumlíků ve směru do centra v celé délce. Naopak ve směru z centra budou auta vedena po kolejích, obdobně jako na nábřeží Edvarda Beneše. Rekonstrukce vozovek a chodníků bude dokončena v příštím roce. Do té doby zůstane úsek kolem tržnice bez aut.
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.
Do pražských ulic dnes vyjela na zkušební jízdu kádvojka. Tedy vůz ČKD Tatra Smíchov K2 evidenčního čísla 7000. Po dokončení zkušebních jízd v pražské kolejové síti a vyzkoušení množství technických detailů se plánuje v průběhu jara letošního roku její zařazení do provozu na retro lince 23. #ckd #tatra #k2 #muzeummhd #vozovnastresovice