Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení na dvou signalizacích u tramvajové zastávky Palouček. SSZ 4.429a Táborská – Lounských a SSZ 4.429b Táborská – Petra Rezka nově preferují tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace spolu fungují v režimu dynamické koordinace s proměnnou délkou cyklu. Linka 19 se díky změně stala sedmou linkou, která má v trvalém vedení všechny signalizace s preferencí tramvají. Kromě devatenáctky místem projíždí také linka 18 a tramvaje, které vyjíždějí nebo zatahují do vozovny Pankrác. Obnova obou signalizací na Paloučku proběhla na jaře roku 2021 společně s rekonstrukcí tramvajové trati. Dosud fungovaly v pevném řízení.
Pátek 22. září je posledním dnem provozu tramvajového obratiště Holyně. Od zítra začíná likvidace kolejových spojek a realizace propojení s nově vybudovaným úsekem do smyčky Slivenec.
Zároveň je od soboty 23. září 2023 zakázán vjezd vozů KT8D5.RN2P do celého úseku Hlubočepy - Slivenec. Barrandovská trať evidentně vozům KT8D5.RN2P nedělala dobře a výsledkem bylo několik zahoření po dokončení klesání z Barrandova v oblasti Zlíchova. V této souvislosti je nutné připomenout, že od počátku mají na Barrandovskou trať zakázaný vjezd vozy s odporovou výzbrojí, vozy T3M (T3M2-DVC) a KT8D5. Až samozřejmě na výjimky v podobě určených pracovních vozů. V počátcích svého provozu na Barrandov nesměly ani vozy KT8D5.RN2P a po sérii zkoušek byl jejich provoz umožněn s tím, že platil zákaz, aby například v případě mimořádné události vozy tohoto typu zajišťovaly pendl v úseku Hlubočepy - Barrandov a trvale tedy v krátkém časovém úseku projížděly již zmíněným klesáním.
Když řidič automobilu netrefí cestu a skončí v Nádražní ulici v otevřeném kolejovém svršku.... Využijte se k urychlení vyproštění vozidla také okolo náhodně jedoucí traktor.
Ve vozovně Střešovice proběhl dne 20.9.2023 slavnostní křest vozů Škoda 15T ForCity Alfa #9403 a #9419 pojmenovaných po Pavlovi Fojtíkovi a Lubomíru Kyselovi. Jedná se o 11. a 12. tramvaj, která nese pojmenování po nějaké významné osobnosti. Zatímco dosud byly pojmenované tramvaje označovány z vnější strany bočním polepem před prvními dveřmi pro cestující a ve stejně poloze i na levé straně skříně, nyní se pojmenování řeší krátkým nápisem ve žlutém středu čela vozu a informační tabulí za kabinou řidiče v interiéru.
Do slavnostního zahájení provozu tratě do Sídliště Na Dědině zbývá v podstatě měsíc. Kolejově je již dokončena i koncová smyčka Dědina, zbývá zde dokončit nástupiště zastávek. Kolejově je tedy celá trať propojena od Divoké Šárky a zpět. V celém úseku včetně smyčky jsou připravené výložníky trolejového vedení. Trolej samotná je natažená až do půlky Drnovské ulice a ve Vlastině ulici probíhajíc dokončovací práce na vozovkách.
Od pondělí 18. září probíhá oprava tramvajové tratě v Korunní ulici. Dochází k výměně opotřebených kolejnic v obloucích na křižovatce Jičínské a Korunní ulice a v obloucích na křižovatce Korunní a Blanické ulice. V této etapě zároveň dochází k opravě křižovatky Flora ve směru od Korunní ulice.
Více než tři měsíce po zprovoznění trati na Libuš byla zavedena preference tramvají na SSZ 4.792 Novodvorská – Generála Šišky, jediném semaforu na tramvajové novostavbě. Jedná se o místo, kde tramvaj obloukem přejíždí ze samostatného tělesa na středový pás Novodvorské ulice. Preference je zajištěna předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Na semaforu funguje také preference autobusů. Signalizace byla uvedena do provozu společně s tratí na konci května, až dosud fungovala v pevném řízení. Používání pevných programů je vcelku běžným jevem i dlouhou dobu po dokončení stavebních akcí. Například zavedení preference na semaforu u obratiště Zahradní Město nastalo s ročním zpožděním. U terminálu Depo Hostivař, který byl dokončen v roce 2022, není preference zprovozněna dosud. V pevném řízení fungují i další obnovené signalizace ve městě. Například SSZ Chodovská – U Plynárny nebo semafory na Karlově náměstí.
Rada hl. m. Prahy (RHMP) dnes schválila zahájení projektové přípravy dvou nových tratí: Dvorce – Budějovická – Michle, která spolu s Dvoreckým mostem tvoří jižní část tramvajového okruhu a Podbaba – Troja – Bohnice, která je součástí severní části tramvajového okruhu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v koordinaci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) zajistí pro prvně jmenovanou trať projektovou dokumentaci a následná povolení pro stavbu. Pro trať Podbaba – Troja – Bohnice DPP nejdříve vypracuje podrobnou komplexní studii a následně tento investiční záměr projde procesem EIA. Realizací obou projektů se tramvajová síť v Praze prodlouží o zhruba 8 kilometrů. Obě jsou v souladu se Strategií rozvoje tramvajových tratí, kterou RHMP schválila v roce 2017 a aktualizovala před dvěma lety.
Tramvajová trať Dvorce – Budějovická – Michle bude od současných zastávek Dvorce vedena ulicemi Jeremenkova, Olbrachtova, Vyskočilova a V Zápolí do Pekárenské ulice, překříží Ohradní ulici a bude pokračovat k odstavnému nádraží. Po jeho okraji, mimo stávající komunikace, bude dále vedena do ulice U Plynárny, kde se v křižovatce s ulicí Nad Vinným potokem napojí na stávající tramvajovou trať, jak ve směru z centra i do centra. Celková délka tratě je dle existujících studií 4,8 kilometrů a předpokládá se na ní deset párů zastávek. V zastávce Olbrachtova (v současnosti Na Strži) vznikne přestupní vazba na metro D a v dopravním uzlu v zastávce Budějovická přestup na linku C. Odhadované náklady na výstavbu tramvajové tratě Dvorce – Budějovická – Michle jsou cca 1,7 miliardy korun. Samotné zahájení výstavby se předpokládá na začátku roku 2029, zprovoznění pak v roce 2031. DPP se bude snažit na stavbu zajistit spolufinancování z dostupných fondů EU nebo jiných dotačních programů.
Tramvajová trať Dvorce – Budějovická – Michle byla prověřována v několika studiích. Úsek Dvorce – Budějovická byl prověřen technickou studií v roce 2007, navazující úsek pak v roce 2013. Část navržené trati vedená v Pekárenské ulici a mimo dnešní komunikace směrem k ulici U Plynárny pak byla prověřena ještě Územní studií Michle v roce 2019, která současně slouží pro změnu územního plánu. Studie potvrdily technickou reálnost vedení tramvajové trati a v lokalitě Michle doložily, že tramvajová doprava umožní vhodně obsloužit novou zástavbu v místě někdejších michelských pekáren.
Nová tramvajová trať Podbaba – Troja – Bohnice pak spojí městské části Praha 6, Troja a Praha 8. Má být vedena z obratiště Nádraží Podbaba na sever Podbabskou ulicí, ve shodné trase s další připravovanou tratí Nádraží Podbaba – Suchdol. Součástí tohoto společného úseku je nová zastávka Hydrologický ústav. Na úrovni severního ostrohu Císařského ostrova se trať do Bohnic bude odpojovat od trati do Suchdola a po novém mostě přes Vltavu, který by se měl dotýkat zmiňovaného ostrohu, bude směřovat do Podhoří. Zde se počítá s párem zastávek sloužících k obsluze plánovaného nového vstupu do Zoo Praha. Z Podhoří bude tramvajová trať pokračovat tunelem do Bohnic, kde se napojí do uliční sítě portálem v Mazurské ulici, a kde také vznikne pár zastávek Poliklinika Mazurská. Tramvajová trať poté odbočí na jih do Lodžské ulice a následně se v ulici K Pazderkám napojí na připravovanou trať Kobylisy – Bohnice. Odhadované náklady na výstavbu tramvajové tratě Podbaba – Troja – Bohnice jsou cca 6,5 miliardy korun. Zahájení výstavby této tramvajové tratě připadá do úvahy nejdříve v roce 2030, její zprovoznění lze očekávat v roce 2034.
Navrhovaná tramvajová trať Podbaba – Troja – Bohnice vychází z usnesení Rady hl. m. Prahy ze 4. května 2020 ke koncepci řešení spojení městských částí Praha 6, Praha – Troja a Praha 8 veřejnou dopravou. Tvoří funkční celek s již připravovanou tramvajovou tratí Kobylisy – Bohnice, jakož i tratí Nádraží Podbaba – Suchdol.
V rámci dosavadní přípravy navrhované tratě Praha nechala zpracovat dílčí samostatné projektové studie pro úsek Podbaba – Troja, kde je hlavním prvkem most přes Vltavu a pro úsek Troja – Bohnice, kde jím je tramvajový tunel. Studie proveditelnosti na mostní objekt byla zpracována v roce 2019. Studie sice uvažuje variantní polohy mostu, v připravovaném projektu se nicméně počítá s jižní polohou mostu vedenou přes ostroh Císařského ostrova, která byla již schválena usnesením Rady hl. m. Prahy 29. srpna 2017 v rámci dokumentu Akční plán a koncepce Císařského ostrova a jeho širšího okolí. Tramvajový tunel Troja – Bohnice byl podrobně prověřen před dvěma lety studií tramvajového propojení Bohnice – Podhoří. V letošním roce na tuto studii navázala další zpřesnění a prověření výškového řešení ve vazbě na aktuálně realizovanou výstavbu nemovitostí v prostoru nad uvažovaným tunelem.
Práce na výstavbě trati do smyčky Slivenec jdou do finále. Z důvodu napojení nové tramvajové trati směr Slivenec a opravy tramvajové trati po pojistné události (zaplavení) dojde od soboty 23. září 2023 k přerušení provozu tramvají do obratiště Holyně. Ukončení výluky k 13. říjnu 2023 naznačuje, kdyže se po novéím úseku svezeme.
Egon Erwin Kisch (29. dubna 1885 – 31. března 1948 Praha) byl pražský německy píšící reportér, investigativní žurnalista a spisovatel známý svojí přezdívkou Zuřivý reportér. Pražské tramvaje mají také svého Zuřivého fotoreportéra Karla, známého pod přezdívkou Blekota. A známý je natolik, že na stavbách se již objevují výstražné tabulky upozorňující na možnost Karlova příchodu.
Výstavba tratě do Sídliště Na Dědině opět pokročila. Po obvodu smyčky Dědina jsou již dokončeny sloupy trolejového vedení, v křižovatce Drnovské a Vlastiny ulice probíhají dokončovací práce na površích vozovek. V koleji z centra u zastávky Ciolkovského začaly práce na dokončení chybějícího úseku koleje. V zastávkách Ciolkovského ZC a Sídliště Na Dědině ZC jsou umísťovány přístřešky. V dokončeném úseku tak již chybí přístřešek pouze v zastávce Divoká Šárka DC.
Ve smyčce Dědina začíná osazování sloupů trolejového vedení, v Drnovské ulici pokládka pražců traťové koleje do centra. V křižovatce Vlastiny a Drnovské ulice dochází k dokončování betonáže před pokládkou vozovek. Uloženy jsou již i kolejnicové mazníky. V zastávkách Ciolkovského, Sídliště Na Dědině a VLastina ve směru do centra jsou osazeny přístřešky.
V Poděbradské ulici probíhá realizace trvalého přemístění zastávky Nademlejnská a výstavba nových křižovatek s ohledem na pokračující developrské aktivity v oblasti.
Během nedávných oprav trati v Plzeňské ulici byla na dvou signalizacích zlepšena plynulost provozu tramvajové dopravy. Na SSZ 5.509 Plzeňská – Vrchlického, které prošlo před několika lety obnovou, došlo k doplnění tramvajové detekce a změně software. Jedná se o samostatný přechod pro chodce. Úprava zajistila tramvajím preferenci, a to prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Dosud signalizace fungovala v pevném řízení bez preference s výzvou chodců. Ke změně řízení došlo i na 5.531 Plzeňská – smyčka Kotlářka. Zde byla realizována rychlostní výhybka, která přinesla zvýšení rychlosti tramvají v přímém směru až na 50 km/h. Zrychlení nastalo i pro tramvaje odbočující na Kotlářku, a to díky semaforu. Nově dostávají tyto vlaky volno do plynulé jízdy. Důvodem je včasnější detekce, která byla vybudována právě jako součást nové výhybky, a upravenému řízení SSZ. S ohledem na bezpečnost provozu na výhybce, při jejím postavení do obratiště, již nesvítí na semaforu volno přímo.
Pod ochranným rámem nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu probíhá instalace izolačních desek mezi trolejemi a samotnou konstrukcí.
Kolejově dokončená vnitřní kolej smyčky Slivenec, připravené pražce pro pokládku koleje střední, dokončená trať i v mistě provizorní vozovky ulice U Náhonu a podbíječka na místě. Stručný souhrn novinek na trati do Slivence.
Plastická červená písmena LANOVÁ DRÁHA a směrová šipka k nástupní stanici lanové dráhy na Petřín na pražském Újezdě většinu z nás provázela celým životem. Na domovním štítu se skvěla i v dobách, kdy o obnovení provozu lanové dráhy snili jen snílci. Po roce 1985 na místě zůstala, několikrát byla znovu natřena, několikrát poničena sprejery a znovu uvedena do červeného stavu. Ikonický navigační prvek, který na místě přežil skoro všechno. Tento týden zmizel. Naštěstí byl odstraněn pečlivě a přestěhoval se do Muzea MHD, kde bude časem navigovat k vystavenému vozu lanové dráhy na 13. koleji Muzea.
Říjnové datum zahájení provozu tramvají do Slivence také platí. Při výstavbě tratě do Slivence došlo k úplnému přerušení provozu v ulici U Náhonu, kdy byla vybourána i provizorní vozovka přeložky.
Pokračující výstavba ochranného rámu nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby železniční estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu.
Při výstavbě tratě do Slivence již došlo k pokládce kolejí v místě standardní polohy vozovky ulice U Náhonu a po dokončení povrchů bude provoz automobilů převeden zpět z provizorní vozovky, v jejím místě pak bude pokračovat výstavba tratě a pokládka kolejí.
Až do 26. srpna je přerušen provoz tramvají mezi holešovickým Výstavištěm a Strossmayerovým náměstím. Dopravní podnik přerušení provozu tramvají využil k přebrušování kolejnic v ulici Dukelských hrdinů. Prioritně však probíhají ve stopě modernizované železniční tratě Praha-Bubny/Výstaviště u prostoru kolejové křižovatky Výstaviště zejména předstihové práce na výstavbě pilířů mostní estakády, hlavním důvodem výluky je však realizace ochranného rámu nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu.
Páteční obnovení plného provozu tramvají po Plzeňské ulici se blíží a tak dnes proběhly první zkušební jízdy na nové rychlostní výhybce R07 - Kotlářka do obratiště, kterých se ujal vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9214, odstavený po dobu výluky ve vozovně Motol. V cílovém stavu by výhybka měla do přímého směru umožnit jízdu rychlostí 50 km/h, do odbočné větve 15 km/h.
Na křižovatce u Koh-i-nooru projíždějí tramvaje plynuleji. SSZ 0.334 Vršovická – Moskevská prošlo na konci června úpravou řízení i detekce tramvají. Především došlo k odstranění nedokonalosti, kdy linka 22 ve směru do centra musela čekat na průjezd protisměrných tramvají a autobusů od Bohemians, aniž by přitom s nimi byla v kolizi. Zatímco dříve tak tramvaje v podobných situacích čekaly na volno i více než půlminutu, nyní projedou obvykle bez zdržení. Současně byl doplněn další trolejový kontakt ve směru od Čechova náměstí, podle kterého dochází k prodlužování kolizních fází, dokud tramvaj nepřijede do obvodu výhybky. Preference tramvají a autobusů byla na Koh-i-nooru zavedena v roce 2011. Následně v rámci rekonstrukce trati bylo v roce 2016 doplněno vzdálené rádio od Slavie a poprvé významně vylepšeno řízení.
Pokračující práce na stavbě trati do Slivence přináši pokládku kolejí přes ulici U Náhonu, štěrkování lože ve smyčce a vztyčení prvních sloupů trolejového vedení.
Na tramvajové trati do Sídliště Dědina se objevila podbíječka kolejí Plasser & Theurer patřící firmě Strabag, dochází k asfaltování vozovky VLastiny ulice.
Až do 26. srpna je přerušen provoz tramvají mezi holešovickým Výstavištěm a Strossmayerovým náměstím. V tuto chvíli probíhají ve stopě modernizované železniční tratě Praha-Bubny/Výstaviště u prostoru kolejové křižovatky Výstaviště zejména předstihové práce na výstavbě pilířů mostní estakády, hlavním důvodem výluky je však realizace ochranného rámu nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu.
Úterý 25. července 2023, 05:40, přidal: admin Petr
Rada hl. m. Prahy (RHMP) na jednání dne 24.7.2023 schválila zahájení přípravy nové tramvajové tratě Dědina – Nádraží Dlouhá Míle. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pro investiční akci zajistí projektovou dokumentaci, následná povolení pro stavbu, vysoutěží zhotovitele a stavbu zrealizuje v koordinaci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK). Zahájení výstavby nové tramvajové tratě na Nádraží Dlouhá Míle proběhne v roce 2027.
„V souvislosti s nedávno zahájenou realizací modernizace stávající železniční tratě z Masarykova nádraží do Kladna se přiblížil okamžik, kdy dojde k zahájení stavby odbočky z Ruzyně na Letiště Václava Havla Praha. Ta povede přes lokalitu Dlouhá Míle u stávajícího obchodního centra Šestka. Protože už za několik měsíců zprovozníme novou tramvajovou trať z Divoké Šárky na Dědinu, která bude končit jen několik stovek metrů od tohoto významného budoucího terminálu. Je proto vhodné zahájit projektovou přípravu dalšího prodloužení tratě, které překoná Pražský okruh a skončí právě u budoucí železniční stanice, autobusového terminálu a kapacitního parkoviště P+R. Našim cílem je, aby oba kolejové dopravní prostředky začaly obsluhovat toto území současně,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Záměr tramvajové tratě Dědina – Nádraží Dlouhá Míle je jak v zásobníku Plánu udržitelné mobility hl. m. Prahy a jejího okolí, ale také v souladu se Strategií rozvoje tramvajových tratí schválenou RHMP v září 2017 a aktualizovanou na konci května 2021 jako součást akce „Dědinská – Dlouhá Míle – Terminál 3 – Prague Airport Park“. Nová tramvajová trať včetně smyčky je plně v souladu s platným územním plánem.
Tramvajová trať na Nádraží Dlouhá Míle bude ze smyčky Dědina, kterou v současnosti buduje DPP v rámci prodloužení tratě z Divoké Šárky, vedena dále západním směrem k Pražskému okruhu. Smyčka Dědina s budoucím odbočením počítá, po jejím zprovoznění nebudou potřebné další zásadní stavební úpravy. Pražský okruh trať překříží po novém mostu, jehož vybudování bude součástí stavby tratě a následně se obloukem stočí do Fajtlovy ulice. V prostoru dnešních zastávek autobusů u OC Šestka bude umístěna zastávka Nádraží Dlouhá Míle, za kterou východně bokem od komunikace DPP vybuduje smyčkové obratiště. Projekční i stavební práce u OC Šestka budou probíhat v koordinaci s investiční akcí Správy železnic „Novostavba trati Praha–Ruzyně – Praha – Letiště Václava Havla.“
„Prodloužení tramvajové tratě do této lokality je zásadním impulsem pro zlepšení dopravní obsluhy, zejména umožnění přestupu na ostatní druhy dopravy. Přispěje to k vytvoření univerzálního terminálu veřejné dopravy a posílí efektivitu a využívání stávajících tratí. Délka nové tratě včetně smyčky je zhruba jeden kilometr, bude na ní jeden pár zastávek Nádraží Dlouhá Míle. Našim úkolem je nyní vysoutěžit projektanta tratě, připravit projektovou dokumentaci, zajistit zjišťovací řízení EIA, získat společné povolení, a následně vysoutěžit zhotovitele tratě a nového mostu přes Pražský okruh. Zahájení stavby předpokládáme nejdříve v roce 2027. Odhadujeme, že náklady na výstavbu budou činit kolem 500 milionů korun, přesnou částku stanoví koordinační studie v rámci projektové přípravy,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Pondělí 24. července 2023, 10:48, přidal: admin Petr
Při stavbě tratě do Sídliště Na Dědině došlo k natažení trolejového vedení od Divoké Šárky až před křižovatku s ulicí U SIlnice. Zároveň došlo k pokládce chybějící koleje ZC mezi vyústěním ulic Hodčina a Klimčina a trať je tak kolejově dokončena od Divoké Šárky po Drnovskou ulici.
Pátek 21. července 2023, 09:13, přidal: admin Petr
Dnes se zastavíme u budoucí smyčky Dědina. Sociální zařízení se již klube delší dobu, v uplynulých dnech navíc byly přivezeny kolejnice a výhybky budoucí smyčky.
Úterý 18. července 2023, 18:53, přidal: admin Petr
Další čtyři trolejová křížení tramvaj × trolejbus byla dokončena na vjezdových a výjezdových trolejích z vozovny Vokovice. Protože na místě nebyl umístěn žádný rychlostník, tramvaje přes něj jezdí standardní rychlostí 15 km/h i s ohledem na kolejová křížení.
Úterý 11. července 2023, 10:01, přidal: admin Petr
Při výstavbě tratě do Sídliště Na Dědině došlo ke kolejovému propojení Vlastiny a Evropské ulice a koleje nové tramvajové tratě tak leží v celém úseku od smyčky Divoká Šárka po zastávku Ciolkovského s výjimkou krátkého úseku koleje ZC mezi vyústěním ulic Hodčina a Klimčina. Zároveň došlo k navrácení provozu automobilů na vozovku Drnovské ulice a snesení provizorní vozovky v místě budoucí tratě.
Sobota 8. července 2023, 08:33, přidal: admin Petr
Tramvaje dle Dopravního a návěstního předpisu D 1/2 nesmí při jízdě jízdě přes kolejové a trolejové křížení překročit rychlost jízdy 15 km/h, pokud není návěstí stanovena jiná rychlost. V místě od dnešního dne prvního provozovaného křížení tramvajových a torlejbusových trolejí u zastávky Nádraží Veleslavín je tzv. rychlostníkem povolen průjezd rychlostí 30 km/h.
Středa 5. července 2023, 18:11, přidal: admin Petr
Dalším místem, kde vzniká kříženi tramvajových a trolejbusových trolejí je křižovatka u zastávek Nádraží Veleslavín. Výjezdová trolejbusová stopa zde překříží oba směry tramvajových trolejí. Celkem tak budoucí linka 59 na Evropské ulici překročí na třech místech celkem 10 tramvajových trolejí. (2x Divoká Šárka - propojení Evropské a Vlastiny, 2x smyčka Divoká Šárka - vjezd a výjezd, 4x Vozovna Vokovice - vjezdy a výjezdy do dvou směrů a 2x Nádraží Veleslavín - hlavní trať). #prtky #prazsketramvaje #prazsketrolejbusy
Pondělí 3. července 2023, 13:17, přidal: admin Petr
První metry trolejbusového trolejového vedení již visí nad Evropskou ulicí. Snímek zachycuje výjezd z tramvajové vozovny Vokovice, tedy místo, kde trolejbusová stopa bude křížit čtyři tramvajové troleje. #prtky #prazsketramvaje Tramfantik
Meřící vůz T3 #5521 zvaný Pomeranč se dnes vydal na první zkušební jízdu po trati v Badeniho ulici, včetně průjezdu geometricky upraveného manipulačnho oblouku Mariánské hradby - Badeniho.
V uplynulých dnech byla do Prahy z Krnova dodány další vozy T3R.PLF. Konkrétně se jedná o vozy #8298 (ex T3R.P #8228 → ex T3 #6648) a #8297 (ex T3R.P #8506 → ex T3 #6955).
Sobota 24. června 2023, 10:47, přidal: admin Petr, námět: Jan Skuček
Ještě dnes nás čeká noční posílení dopravy v Holešovicích, související s probíhajícím festivalem Metronome na tamním Výstavišti. V sestavě 2xT, 14T, 15T, KT8D5.RN2P a T3R.PLF+T3R.P se objevují linky 93 a 94.
#prtky #prazsketramvaje #ckd #kt8d5rn2p #vozovnahloubetin
U příležitosti začátku léta a blížících se prázdnin, jsou na dnes připraveny dvě jízdy muzejním autobusem Karosa ŠM 11 ev.č.7135 z roku 1981. Muzeum MHD si tak dodatečně připomíná výročí 35 let od ukončení provozu tohoto typu autobusu v Praze, který skončil v dubnu 1988.
Zatímco donedávna na vznikající tramvajovou trať do Slivence upozorňovaly pouze zemní práce, v současnosti se začalo již i s viditelnými stavebními pracemi.
Čtvrtek 15. června 2023, 09:22, přidal: admin Petr
Zatím nejdéle odstavený vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9230 dnes po dlouhých 94 měsících odstavení konečně zasáhl do provozu. Vůz byl vážně poškozen při železniční nehodě v Braníku dne 10. září 2015 a po vlekoucí se opravě se dnes objevil na ranním šejdrovém spoji linky 24. #prtky #prazsketramvaje #skoda #15t #ForCity #Alfa #vozovnapankrac
Pondělí 12. června 2023, 10:17, přidal: admin Petr
Jak pokračují práce na prodloužení tratě do sídliště Na Dědině? V Evropské ulici je položena kolej z centra až k místu odbočení do Vlastiny ulice, došlo k realizaci zemních prací na průkopu skrz travnatý pruh. Práce běží na úpravě zemní pláně vozovky Evropské ulice směr centrum. Ve Vlastině ulici je kolejově dokončeno od zastávek Ciolkovského až po Evropskou ulici, probíhá zádlažba a betonáž.
Jediná světelná signalizace, která byla zřízena na nové tramvajové trati Modřany – Libuš, byla uvedena do provozu v pevném řízení bez preference tramvajové dopravy. SSZ 4.792 Generála Šišky – Novodvorská, které se nachází na posledním úseku trati, je sice vybaveno detekcí tramvají a dokonce i autobusů, avšak na SSZ je od počátku nastaveno pevné řízení, které na žádná vozidla MHD nereaguje. Zdržení tramvaje dosahuje i jedné minuty. Zdržována je ostatní doprava, mimo jiné proto, že volno pro tramvaj, která zde odbočuje ze samostatného tělesa do Novodvorské ulice, se vybírá cyklicky, tedy aniž by tramvaj potřebovala projet. Nejedná se o zdaleka první podobný problém. U tramvajových novostaveb jsou obdobné potíže pravidlem. Preference dosud nefunguje na dvou semaforech u obratiště Depo Hostivař (v provozu od 08/2022), což způsobuje významné nepravidelnosti zejména pro linku 16. Přibližně rok trvalo spuštění preference na semaforu u nově vybudované smyčky Zahradní Město.
Po čase se podíváme na pokračující práce na výstavbě tramvajové tratě do sídliště Dědina. Zatímco v Evropské ulici je více dokončena kolej z centra, v závěrečné části Vlastiny ulice naopak kolej do centra, do jejíhož prostoru je převeden provoz automobilů.
Libuš dobyta. Do šturcu obratiště Libuš dnes přijel měřící vůz T3 #5521 jako první tramvaj, která se vydala po novostavbě tramvajové trati. Páteční slavnostní zahájení provozu se blíží!
Čtvrtek 11. května 2023, 05:52, přidal: admin Petr
Pražský Dopravní podnik (DPP) společně s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 15. května 2023 rekonstruovat tramvajovou trať v Badeniho ulici v úseku od křižovatky s ulicí Na Špejcharu po křižovatku s Chotkovou ulicí. Rekonstrukce tratě potrvá necelých sedm týdnů.
Již od poloviny letošního března zde TSK provádí předstihové práce, jako jsou např. přeložky inženýrských sítí. Na ty od pondělí 15. května 2023 naváže DPP s rekonstrukcí tramvajové tratě pocházející z let 1993, respektive 1995. V rámci této rekonstrukce dojde k obnovení zastávky Chotkovy sady směr Malostranská na ostrůvku uprostřed křižovatky (tedy v místě, kde zastávka až do rekonstrukce křižovatky v roce 1995 byla) proti zastávce z centra. Nová zastávka bude plně bezbariérová. Úprav a zlepšení bezbariérovosti se dočká také zastávka z centra. Kromě toho dojde k výměně kolejového rozvětvení od Badeniho ulice směrem k ulici Milady Horákové. Díky rekonstrukci dojde k odstranění kolejového esíčka, které zde vzniklo při poslední přestavbě křižovatky Badeniho s Chotkovou ulicí v roce 1995.
TSK naváže na práce DPP a zrekonstruuje chodníky a vozovky v Badeniho ulici v úseku od křižovatky s ulicí Na Špejcharu po křižovatku s Chotkovou ulicí, včetně křižovatek s ulicemi Mickiewiczova, Gogolova a Na Baště sv. Tomáše. Stávající žulové kostky v jízdných pruzích pro auta nahradí asfaltový povrch, díky čemuž dojde v oblasti ke snížení hluku. Žulová dlažba zůstane pouze v křižovatce ulic Badeniho s Mickiewiczovou, Gogolovou a Na Baště sv. Tomáše. Vydlážděný bude také svršek tramvajové tratě. Chodníky budou vydlážděny tzv. pražskou mozaikou. Součástí stavby TSK je také rekonstrukce odvodnění (uličních vpustí) a přeložky stožárů veřejného osvětlení. Po zprovoznění tramvajové tratě bude TSK v období od 1. července do 31. srpna 2023 pokračovat poslední etapou stavebních prací v oblasti křižovatky Badeniho a Chotkovy ulice za plného provozu tramvají, ale nadále bez automobilové dopravy.
Zatímco včera Pomeranč zamířil do Podolí, aby tramvajím otevřel cestu do smyčky u branického nádraží, dnes se vydal ještě dál a provádí první kontroly v úseku Nádraží Braník - Levského. Tady došlo k náhradě žlábkových kolejnic za bezžlábkové mezi Nádražím Braník a Belárií a Čechovou čtvrtí a Poliklinikou Modřany. Zároveň došlo k modernizaci trolejového vedení od Polikliniky Modřany ke smyčce Levského. Legendární řetězovka, použitá v Praze právě jen na modřanské trati, tak zůstává již jen mezi Čechovou čtvrtí a Poliklinikou Modřany.
S novými celovozovými reklamami v pankrácké tramvajové stáji se v poslední době roztrhl pytel. Reklamní kabátek tak obdržel i vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9252. #prtky #prazsketramvaje #skoda #15t #forcity #alfa #skodatransportation #vozovnapankrac
Výstavba tramvajové tratě do Libuše spěje do cíle, již brzy začnou první zkušební jízdy a 26. května nás čeká slavnostní zahájení provozu., na den přesně po 28 letech od zahájení provozu úseku Nádraží Braník - Levského.
S novou celovozovou reklamou se již brzy vydá do ulic pankrácký vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9204. Sny řidičů, že ke každé směně na tomto voze obdrží chlazenou plechovku nealkoholického piva, které vůz propaguje, můžeme však hned v zárodku utnout.
V uplynulých měsících došlo k zahájení činností vedoucím k opětovnému zprovoznění kusé koleje smyčky Vysočanská. Nejprve byla vyměněna výhybka, následně bylo obnoveno trolejové vedení. Každý kus manipulačních kolejí, který umožňuje řešit mimořádné události na trati, bez ovlivnění pravidelného provozu se zkrátka počítá. Po dnešní oficiální kolaudaci měřícím vozem T3 #5521 se hned kolej dočkala minimálně dvojího využití. Nejprve sem byla odstavena souprava vozů T3R.PV #8154+#8184 po mimořádné události, následně i vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9271, aby se po výjezdu z vozovny zařadil na správnou pozici v pořadích linky 6. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #t3rpv #skoda #15t #forcity #alfa
S ohledem na urychlení prací při demontáži železničního mostu z roku 1890 na pražském Výstavišti nad ulicí Dukelských hrdinů, dochází již od čtvrtka 20. dubna k obnovení provozu tramvají přes toto místo. Jako vždy musí nejprve měřící vůz T3 #5521 ověřit, že co se týče trolejového vedení je vše v pořádku.
Výstavba tramvajové tratě do smyčky Dědina opět pokročila. Zatímco v Evropské ulici se již tramvaje vrátily do zrekonstruovaného úseku mezi smyčku Divoká Šárka a vozovnu Vokovice a pomalu a jistě se k sobě přibližuje stavba z Vlastiny a Evropské ulice, v samotné Vlastině ulici se již buduje trať v prostoru někdejšího parkoviště mezi autobusovými zastávkami Sídliště Na Dědine a Ciolkovského.
Z historického železničního mostu přes ulici Dukelských hrdinů v pražských Holešovicích se stane exponát Národního technického muzea. Správa železnic v sobotu 15. dubna provedla demontáž ocelové konstrukce z konce 19. století. Most v ulici Dukelských hrdinů byl vybudován v roce 1890 a železniční dopravě tak sloužil přes 130 let. Nově se stane jednou z dominant Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea, které vznikne v bývalém depu na Masarykově nádraží.
Do Prahy dnes dorazil další z vozů T3R.PLF kompletovaných ve společnosti KOS (Krnovské opravny a strojírny). Jde o vůz budoucího evidenčního čísla #8295 (ex T3R.PV #8183 ex T3 #6721).
Během dopoledních hodin se do střešovické vozovny vrátil vůz K2 #7000 po dokončení první etapy tzv. "dešalinizace", tedy dokončení úprav například v obvodu ovládání dveří na standardní tramvajové zapojení. Do provozu vůz zasáhne pravděpobně následující víkend.
#prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #k2 #vozovnastresovice #muzeummhd
Od zahájení nočního provozu z pátku 14. na sobotu 15. dubna do ukončení denního provozu dne 24. dubna dojde k přerušení provozu tramvají mezi křižovatkami Výstaviště a Strossmayerovo náměstí. Důvodem je snesení železniční mostu, který svou podjezdnou výškou desetiletí způsoboval komplikace při průjezdu vyšších vozidel. Linky 6, 17, 93 a 94 budou vedeny odklonem přes Holešovickou tržnici, provozu linky 12 se omezení nedotkne.
Od poloviny června roku 2021 různě po Klapkově ulici putovala zastávka Ke Stírce z centra. Důvodem byla výstavba obytného domu v prostoru zastávky. Od čtvrteční 18. hodiny by všem komplikacím měl být konec a zastávka by měla opět umožnit odbavení cestujících ve standardní poloze.
Od 1. dubna pokračuje výstavba tramvajové tratě do Libuše také rekonstrukcí kolejí a trolejí v navazujícím úseku k Podolské vodárně. Kromě rekonstrukce kolejí v traťových úsecích Nádraží Braník - Černý kůň a Čechova čtvrť - U Libušského potoka, kde dojde ke zřízení bežlábkové koleje, proběhne oprava přejezdu u Přístaviště, vložení křižovatky Dvorce a rrekonstrukce trolejového vedení v úseku Levského - Poliklinika Modřany.
Po pražských kolejích se na zkušebních jízdách prohání souprava vozů T3R.PLF #8293 a T3R.P #8485. Vůz T3R.PLF #8293 (ex → T3R.P #8325 ex → T3 #6468) je prvním z vozů T3R.PLF dodaných jako celek z Krnova, nikoliv v podobě pouhé nalakované vozové skříně.
Čtvrtek 30. března 2023, 08:15, přidal: admin Petr
Dvoudenní přerušení provozu tramvají od pondělí 27. do úterý 28. března 2023 v Klapkově ulici v oblasti zastávek Ke Stírce vyvolal nález další kaverny pod tělesem tramvajové tratě. Manipulační provoz denních vlaků byl zachován po koleji do centra s tím, že zatahující kobyliské vlaky po této koleji jely zpětným pohybem. Noční linky 90 a 93 pak tento úsek projížděly zpětným pohybem dokonce s cestujícími.
Jak pokračuje stavba prodloužení tramvajové tratě do Dědiny? Ve smyčce Divoká Šárka dochází k likvidaci vnější koleje a práce běží souběžně na několika místech. V Evropské ulici se pokračuje v úpravě zemní pláně a vymezování prostoru pro zřízení W-tramu, ve Vlastině ulici pak dochází k pokládce asfaltové vrstvy vozovky, vymezování prostoru pro zřízení W-tramu a pokládce kolejí.
Pondělí 20. března 2023, 18:33, přidal: admin Petr
Přestože již pár dní přes železniční most u holešovického Výstaviště nejezdí vlaky, most stále snižuje podjezdnou výšku nad komunikací pro projíždějící automobily. Profesionál z odtahové služby zřejmě již ve své vizionářské předpovědi viděl na místě most uložený výš a tak to risknul. No neprojel a zastavil v celé oblasti tramvajovou dopravu. Po ranní stržené troleji ve Vyšehradské ulici tak jde o další poškození troleje vysokým nákladem.
Tramvaje na Pohořelci ve směru z centra stanicují u dočasného nástupiště. Důvodem je nyní ve velkém probíhající "obměna městského mobiliáře", konkrétně tedy zastávkových přístřešků. Škoda jen, že ona obměna velmi často znamená, že po odvezení přístřešku původního již žádný nový instalován není, případně přístřešky s bočnicemi a lavičkou nahrazují přístřešky bez bočnic, kde cestující není proti povětrnostním podmínkám chráněn skoro vůbec a navíc často chybí i ty lavičky...
Pondělí 13. března 2023, 12:59, přidal: admin Petr
Rekonstrukce a výstavba tratě v oblasti Divoké Šárky a Dědiny nabírá na obrátkách. Rekonstruovaný úsek Evropské ulice je již podbitý, někdejší vnitřní kolej smyčky Divoká Šárka oboustraně připojena. Ve zbývající části Evropské ulice jsou dokončovány práce na přípravě zemního tělesa. Ve Vlastině ulici se stavba přiblížila na dohled Evropské ulice a na druhém konci pokračuje zejména stavba kolejí v úseku rzšiřované ulice.
Pondělí 13. března 2023, 11:40, přidal: admin Petr
Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce.
Na stavbě tramvajové tratě do Libuše se toho v posledních dnech událo opět hodně. V Novodvorské ulici již došlo k položení a zaštěrkování většiny kolejového úseku a zbývá tak dokončit cca 100 metrů kolejí a úvraťové ukončení. V celém úseku mezi Sídlištěm Libuš a smyčkou Levského jsou nataženy trolejové dráty a probíhá výstavba ostrůvků zastávek.
Ve smyčce DIvoká Šárka již došlo k napojení výjezdové koleje na Evropskou ulici. D9ky zvětšení poloměru oblouku je patrné výrazné posunutí umístění sjezdové výhybky. U smyčky Dědina pokračuje výstavba měnírny. V Drnovské ulici automobily využívají provizorní vozovku, vybudovanou v místě tělesa budou tramvajové tratě.
V Libuši a Modřanech opět práce pokročily. Zatímco v Novodvorské ulici se po včerejším položení prvních metrů kolejnic dnes pokládají i pražce, u smyčky Levského dochází k natahování prvních metrů trolejového drátu.
U Palmovky pokračuje rekonstrukce někdejší výpravní budovy nádraží Praha-Libeň, Dolní nádraží. Součástí budovy bude také přesunuté zázemí řidičů tramvají při střídání na přestávky
Krátké zastavení v Evropské ulici, kde probíhá zřizování spodních vrstev rekonstruovaného úseku. Ve smyčce Divoká Šárka již došlo k výměně kolejnic v oblouku vnitřní koleje, která zůstane zachována. Jako podklad kolejnic byly zachovány panely VÚIS. No a na kolej vnější, která bude zrušena, se vlastně nesáhlo.
Od výjezdu denních linek v pondělí 13. února 2023 budou aktivovány zastávky Starý Hloubětín, umístěné mezi Kbelskou ulicí a ulicí Na Obrátce. Zprovoznění těchto zastávek zároveň znamená konec zastávek Kbelská a zastávek Starý Hloubětín na samostatném tělese trati k vozovně Hloubětín.
Parafrází známé věty z muzikálu Noc na Karlštejně by se chtělo položit otázku "Kudy tudy do Slivence?" Aneb po stopách budoucí tramvajové tratě, jejíž výstavba byla 2. února zahájena.
Na Evropské ulici se práce rozeběhly svižným tempem a dochází k likvidaci zbylých velkoplošných panelů BKV a kolejových konstrukcí smyčky DIvoká Šárka. Ve Vlastině ulici pak probíhají zemní práce a pokračují práce na zřízení speciální armované betonové vany snižující vibrace.
Práce na Malé Straně pokračují. Ze snímků je zřejmé, že v místě kde došlo k výměně kolejnic v jedné koleji a jejímu zadláždění, aby došlo k zachování dopravní obslužnosti místa se práce přesonují do koleje protisměrné. Na Malostranském náměstí jsou doplňovány mazníky kolejových oblouků.
Pár slov o tom, proč máme v Praze vůz K2, které snad alespoň trochu zodpoví Vaše otázky jak se stalo, že tenhle vůz se v Praze objevil.
Pražský Dopravní podnik se snaží v rámci retroprovozu na lince 23 prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají smíchovské firmy Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. I proto byla v roce 2021 využita možnost k zakoupení vozu K2, který byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha roce 1977 a dodán jako poslední vůz K2 do Bratislavy pod číslem 394. V roce 1983 byl vůz přečíslován na 8133. Velkou zajímavostí je jistě i to, že tramvaj od počátku sloužila pouze jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala tak zachována ve výjimečně původním stavu. Vůz byl od roku 2009 mimo provoz a odstaven v bratislavské vozovně Krasňany. Vítězem zakázky na opravu se stal největší provozovatel vozů K2 v někdejším Československu, Dopravní podnik města Brna. Po čtrnácti měsících pak byl dokončený vůz v prosinci 2022 převezen do Prahy.
Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení.
Čtvrtek 2. února 2023, 10:49, přidal: admin Petr, námět: Pavel Sejna
Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes slavnostně zahájil stavbu tramvajové tratě Holyně – Slivenec. Postaví ji společnost STRABAG Rail, která v tendru nabídla nejnižší cenu. Jedná se o stavbu druhého a závěrečného úseku nové tramvajové tratě Sídliště Barrandov – Slivenec. Je dlouhý zhruba 500 metrů a zakončen smyčkou o celkové délce přibližně 600 metrů. V tomto úseku se počítá s jedním párem zastávek Slivenec situovaných přímo v obratišti. Úsek přímo navazuje na stávající trať Sídliště Barrandov – Holyně, kterou DPP zprovoznil loni v dubnu. Tramvajová trať bude v této oblasti tvořit páteř dopravní obsluhy MHD. Bude sloužit především obyvatelům Holyně a Slivence, ale také obyvatelům nových bytových domů a návštěvníkům obchodního centra, jejichž stavba se v této oblasti připravuje. Díky tomu, že tramvajová trať a smyčka v rozvojovém území vzniká jako první, umožní to na ni navázat další výstavbou, např. komunikací, chodníků, domů nebo obchodních jednotek bez negativních důsledků, než kdyby tomu bylo naopak a novou tramvajovou trať by DPP budoval v již dokončené infrastruktuře.
Tramvajová trať Holyně – Slivenec bude za stávající úvratí Holyně pokračovat směrem ke křižovatce ulic U Náhonu a K Barrandovu. Před křižovatkou se obloukem stočí k ulici U Náhonu, kterou překříží pod téměř 90° úhlem, dále bude pokračovat západním směrem podél ulice K Barrandovu a po zhruba 250 metrech bude ukončena smyčkou. Obratiště Slivenec bude jednokolejné se dvěma předjízdnými kolejemi, s kapacitou až pro deset článkových tramvají o délce min. 30 metrů. V prostoru obratiště hl. m. Praha plánuje výstavbu P+R parkoviště.
Od obratiště směrem k podchodu pod ulicí K Barrandovu DPP postaví nový chodník. Ten na druhé straně ulice naváže na chodník, který městská část Slivenec již vybudovala včetně veřejného osvětlení a vysázené aleje stromů. Chodník vede k domu seniorů v centru Slivence.
Úsek Holyně – Slivenec bude mít až po obratiště otevřený kolejový svršek a téměř stejnou podobu jako stávající část tratě mezi náměstím Olgy Scheinpflugové a úvratí v Holyni. Koleje ve smyčce Slivenec budou mít zpevněný povrch. Smyčka Sídliště Barrandov zůstane po dokončení a zprovoznění nové tratě zachována v plném rozsahu. Vzhledem k probíhající bytové výstavbě v Holyni se předpokládá, že na nové trati Holyně – Slivenec budou provozovány tramvajové linky 4 a 5.
Stavební práce běží naplno také v oblasti Dědiny a Divoké Šárky. Od 1. února se stavba prodloužení dotkla také provozu tramvají a ve výluce je úsek Vozovna Vokovice - Divoká Šárka. Dojde k rekonstrukci zbývajícího úseku tratě zřízeného z velkoplošných panelů BKV na Evropské ulici a zjednokolejnění smyčky Divoká Šárka z níž zůstane zachována vnitřní kolej. Ve Vlastině ulici se zřizování tratě přibližuje k Evropské ulici a pokračují práce na rozšíření Vlastiny ulice a výstavbě nového plotu vojenského areálu. V Drnovské ulici je již provoz automobilů dočasně převeden do prostoru budocího tělesa tramvajové tratě.
Práce na prodloužení tramvajové tratě do Libuše pokračují. Zatímco v Novodvorské ulici probíhají zemní práce na zřizování samotného tělesa, v úseku mezi Novodvorskou ulicí a smyčkou Levského je již kolejově dokončeno, budují se nástupiště zastávek a na sloupy trolejového vedení jsou zavěšovány výložníky nesoucí troleje.
Od soboty 28. ledna probíhá výluka tramvajové tratě přes Malou Stranu z důvodu výměny opotřeběných kolejnic. Práce se v první fázi soustředí na Letenskou ulici.
Dnes, 31. ledna 2023 se z důvodu výstavby prodloužení tramvajové tratě do Sídliště Dědina uzavírá existence smyčky Divoká Šárka v podobě smyčky koncové a dvoukolejné, pojížděné protisměrně. Do provozu byla uvedena 20. července 1947. Výstavba smyčky byla v plánu již v roce 1942, kdy bylo schváleno prodloužení tramvajové tratě od vokovické vozovny na Dlouhou míli po dnešní Evropské. Již tehdy se plánovalo zřízení mezilehlé pouze jednokolejné smyčky Divoká Šárka pojížděné po směru hodinových ručiček. Při realizaci krátkého prodloužení však byla vybudována jako dvoukolejná. Protože je od roku 2013 příslušnými orgány požadováno odstranění vnější koleje zasahující do pásma přírodní ochrany, bude smyčka upravena do podoby jednokolejné, pojížděné po směru hodinových ručiček (v podstatě dojde k zachování vnitřní koleje). Mimochodem na vnější koleji v prostoru nástupní zastávky by za stávajícího tvaru smyčky nebylo možné zřídit bezbariérové nástupiště.
S novým celovozovým polepem k třicátému výročí vzniku samostatné České republiky vyjede brzy do ulic vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9318. Každý článek je na svém boku oděn do vlající státní vlajky.
Dalším historickým dvounápravovým vozem, který rozšířil flotilu vozů s upraveným dvoulištovým oranžově natřeným sběračem proudu se dnes stal vůz #351 z roku 1915. #prtky #prazsketramvaje #ringhoffer #vozovnastresovice #muzeummhd
Dne 1. února bude zahájena další etapa výstavby tramvajové tratě do obratiště Dědinská již přímo na Evropské ulici.
V rámci této etapy dojde k přerušení provozu tramvají v úseku Vozovna Vokovice - Divoká Šárka. Linka 20 bude ukončena na Červeném Vrchu s výstupní a nástupní zastávkou na Evropské ulici. Linky 26 a 91 budou ukončeny v zastávce Vozovna Vokovice, výstupní zastávka bude v obvyklé zastávce na Evropské ulici, nástupní pak v ulici Do Vozovny zhruba v místě nekdejší občasné nástupní zastávky.
Součástí této etapy je rekonstrukce tratě v Evropské ulici v úseku od obratiště po křižovatku s ulicí Za Vokovickou vozovnou, který je stále zřízen metodou velkoplošných panelů BKV.
Přestavbou projde také stávající smyčka Divoká Šárka. Zrušena bude vnější kolej, která zasahuje do přírodního parku Šárka – Lysolaje.
Ve směru z centra bude zhruba v úseku mezi ulicemi Za Vokovickou vozovnou a Vlastina automobilová doprava dočasně obousměrně převedena do levé části Evropské ulice.
Viditelné práce na rekonstrukci tramvajové trati přes Krejcárek se nyní soustředí do spodního úseku mezi koncem mostní estakády a křižovatkou dolní Palmovka.
Poslední odporoví cviční mohykáni v provozu. Pražský Dopravní podnik provozuje poslední dva cvičné vozy s tzv. zrychlovačem, tedy typ, s nímž se v současnosti setkáte již pouze vlacích vypravovaných vozovnou Střešovice na nostalgickou linku 23. Vůz #5502 byl přestavěn v roce 1985 z vozu T3 #6197. Vůz #5520 pak v roce 2002 z vozu T3 #6312. V blízkém období se oba vozy pro výuku přestanou využívat a mnohé tedy zajímá, jaký by měl být jejich další osud. Zatímco vůz #5502 by se měl stát novým exponátem střešovického Muzea MHD a počítá se s tím, že časem jeho interiér rozšíří duplicitní agregáty výzbroje, podobně jako to měl neuváženě zlikvidovaný první cvičný vůz #5501. Vůz #5520 by se pak měl do pražských ulic po nějaké době opět vrátit jako vůz osobní přepravy #6312, jediný zástupce tzv. třístováků, určený pro nostalgickou linku 23. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #t3
Každodenní ruská roleta vratného trojúhelníku Zvonařka. Tramvajový vůz, vyčkávající v ulici U Zvonařky v prostoru nástupní zastávky je neustále "ohrožován" projíždějícími řidiči automobilů. V počáteční části ulici U Zvonařky je svislou dopravní značkou „Zákaz zastavení“ (č. B 28), která "zakazuje zastavení nebo stání, tj. uvedení vozidla do klidu, kromě případů vyvolaných okolnostmi v provozu na pozemních komunikacích, jako je např. stojící kolona vozidel apod.". Přestože je i krajnice komunikace vozovky pro zdůraznění opatřena nepřerušovanou žlutou čarou, stále se najdou řidiči automobilů, kteří v tomto úseku bez problému svůj automobil zaparkují. Bohužel na dlažbě prosvítá modrý pruh parkovací zóny, který je však přetřením i svislou dopravní značkou zneplatněn. Bohužel v případě stojící tramvaje, která v tomto prostoru vyčkává na čas odjezdu, je mezi tramvají a parkujícím automobilem malý prostor, který dodávky nezvládnou projet vůbec, a řidiči osobních automobilů s různými "úspěchy" a velmi často se stopami po zpětných zrcátcích na levém boku tramvaje. Ač nemáme obecně rádi tzv. balisety, možná by byly v tomto místě vhodným řešením, které opticky i fyzicky oddělí tramvajovou kolej od vozovky a třeba i řidičům automobilů dojde, že tady se vážně parkovat nemá... Ale snad už to konečně někdo začne řešit...
O rozšíření parku retrovozů určených zejména pro provoz na lince 23 se postará vůz K2, který pražský Dopravní podnik odkoupil z Bratislavy. Vůz K2 #7000 byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod #394. V roce 1983 byl přečíslován na #8133. Velkou zajímavostí je to jistě i to, že tramvaj od počátku sloužila pouze jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Před zařazením do pražského provozu je třeba s vozem otestovat průjezdnost traťových úseků a na specifické ovládání vozu zaškolit provozní personál. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #k2 #vozovnastresovice #muzeummhd
Na tramvajové trati kolem Holešovické tržnice bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 7.135 Bubenské nábřeží – Argentinská. Signalizace funguje s preferencí tramvajové dopravy, obdobně jako před obnovou. Vzhledem k přestavbě křižovatky, kdy ve směru z centra budou po dokončení stavby najíždět auta přímo v křižovatce na koleje, je řízení mírně odlišné. Preference tramvají funguje předvýběrem, prodlužováním a vkládáním volna. Semafor nadále funguje také v režimu světelné závory pro auta. Ve směru z centra zajistí volné koleje pro možnost stanicování dvou vlaků současně v nové mysové zastávce. Ve směru do centra chrání během stanicování vídeňskou zastávku, také pro dva vlaky. Tyto světelné závory fungovaly i v předchozím řešení, kdy byla nástupiště řešena formou úzkých bariérových ostrůvků. Při rekonstrukci trati byly zvětšeny poloměry oblouků kolejí v křižovatce s Argentinskou. Na nábřeží také dojde k obnově bumlíků ve směru do centra v celé délce. Naopak ve směru z centra budou auta vedena po kolejích, obdobně jako na nábřeží Edvarda Beneše. Rekonstrukce vozovek a chodníků bude dokončena v příštím roce. Do té doby zůstane úsek kolem tržnice bez aut.
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.
Do pražských ulic dnes vyjela na zkušební jízdu kádvojka. Tedy vůz ČKD Tatra Smíchov K2 evidenčního čísla 7000. Po dokončení zkušebních jízd v pražské kolejové síti a vyzkoušení množství technických detailů se plánuje v průběhu jara letošního roku její zařazení do provozu na retro lince 23. #ckd #tatra #k2 #muzeummhd #vozovnastresovice