|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jak se rodí Škodovky II.
Od poslední návštěvy Pražských tramvají v sídle plzeňské ŠKODY TRANSPORTATION v listopadu roku 2006 protekly Prahou
další hektolitry kalné vltavské vody a tak jsme neváhali a opět využili laskavosti výrobce tramvají 14T abychom
v třetině září 2007 znovu nahlédli do výrobních prostor, kde pražské čtrnácttéčko získalo dalšího sourozence, typ 13T
pro Brno.
Naším průvodcem byl opět Ing. Pavel Tarant, který stál od počátku v čele projektu tramvaje Škoda 14T, a nyní připravuje pro Prahu se svým týmem tramvaj typu 15T.
Stále pokračují dodávky vozů 16T pro polskou Wroclav. Tato vozidla vycházejí z nám známých vozů Škoda 14T. Kromě barevného provedení se liší zejména uspořádáním interiéru. Střední podvozek není hnaný, což umožnilo ve třetím článku zachovat výšku podlahy 350 mm nad TK, tedy stejnou jako v obou sousedních nesených článcích. Na rozdíl od pražských vozů není vstup na pracoviště řidiče oddělen od prostoru cestujících, ale jen zástěnou známou z vozů typu T. Řidiči tak využívají ke vstupu do vozidla první dveře společně s cestujícími. Přesto lze dveře kabiny zajistit v otevřené poloze, kdy zástěna u sedadel za prvními dveřmi tvoří dveřní zárubeň. Nevýhodou takto zajištěných dveří je mezera vzniklá mezi podlahou a dveřní hranou. Nesmíme opomenout možnost nouzového dojetí na vozové baterie, které se využije při manipulaci vozů ve vozovně. Prakticky po celé hale jsou navíc rozmístěné jednotlivé články a části článků pražských vozů 14T v různém stádiu rozpracovanosti. Velká pozornost je věnována několikanásobné kontrole svaření jednotlivých částí, která probíhá až v šesti kontrolních stupních. Kromě klasické defektoskopické zkoušky dochází mimo jiné k celkovému přebroušení v základní barvě natřené konstrukce svařence, jeho opětovnému svaření, přebroušení a nalakování. Vše musí být důkladně překontrolováno ještě před započetím hrubé stavby článku vozidla vzhledem k následné obtížné manipulaci s články. Před výjezdem z haly na posuvnu míjíme právě dokončený vůz 9123, který čekají poslední testy a bude ještě v průběhu září předán pražskému dopravnímu podniku. Novinkou ve výrobním programu firmy Škoda Transportation je tramvaj typu 13T pro Brno koncepčně vycházející z pražského typu 14T a kombinující v sobě i prvky vyzkoušené na voze 16T pro Wroclaw. Od vozů 14T se odlišuje nejen jinou podobou laku a potahů sedáků pro cestující, ale zejména zmenšenou kabinou řidiče, aby byl cestujícím umožněn vstup prvními dveřmi vozu. Stejně jako v případě vozu 16T lze dveře zajistit v otevřené poloze. Vůz je zároveň vybaven elektrickou výsuvnou plošinou pro snazší nájezd cestujících na vozíčku, případně kočárky. Stanoviště řidiče nedoznalo kromě rozmístění pár tlačítek oproti pražským vozům žádných změn. První prototypový vůz byl v době naší návštěvy již dokončen a připraven k nočnímu transportu na silničním návěsu vedle výrobní haly. Uvnitř haly probíhají intenzivní práce na dokončení druhého vozu. I v letošním roce stále probíhají celkové modernizace vozů 81-71 pražského metra a velmi rozpracovaný je také prototyp lokomotivy 109E pro České dráhy.
Autoři stránek děkují Ing. Pavlu Tarantovi za věnovaný volný čas, odborný výklad a v neposlední řadě možnost pořízení fotografií pro naše čtenáře.
Související články: Návrat vozu Škoda 14T ev.č.9127 na pražské koleje 10.3.2015 Návrat vozu Škoda 14T ev.č.9111 na pražské koleje 23.5.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9122 na pražské koleje 22.3.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9121 na pražské koleje 5.3.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9120 na pražské koleje 22.2.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9119 na pražské koleje 16.2.2007 Nakládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9111 na železniční vozy 9.2.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9118 na pražské koleje 1.2.2007 Jak se rodí Škodovky Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9117 na pražské koleje 27.1.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9116 na pražské koleje 23.1.2007 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9115 na pražské koleje 28.12.2006 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9114 na pražské koleje 22.12.2006 Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9113 na pražské koleje 30.10.2006 14T Skládání tramvaje Škoda 14T ev.č.9111 na pražské koleje 11.12.2005 Tramvaj Škoda 14T představena Tramvaj Škoda 14T v Praze Tramvaj Škoda 14T |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |