Krátké zprávy jsou vždy Na znamení 1.1.-30.6.2023
Aktualita |
Středa 28. června 2023, 09:37, přidal: admin Petr |
|
Meřící vůz T3 #5521 zvaný Pomeranč se dnes vydal na první zkušební jízdu po trati v Badeniho ulici, včetně průjezdu geometricky upraveného manipulačnho oblouku Mariánské hradby - Badeniho.
|
Aktualita |
Úterý 27. června 2023, 20:58, přidal: admin Petr |
|
V uplynulých dnech byla do Prahy z Krnova dodány další vozy T3R.PLF. Konkrétně se jedná o vozy #8298 (ex T3R.P #8228 → ex T3 #6648) a #8297 (ex T3R.P #8506 → ex T3 #6955).
|
Aktualita |
Sobota 24. června 2023, 10:47, přidal: admin Petr, námět: Jan Skuček |
|
Ještě dnes nás čeká noční posílení dopravy v Holešovicích, související s probíhajícím festivalem Metronome na tamním Výstavišti. V sestavě 2xT, 14T, 15T, KT8D5.RN2P a T3R.PLF+T3R.P se objevují linky 93 a 94.
#prtky #prazsketramvaje #ckd #kt8d5rn2p #vozovnahloubetin
|
Aktualita |
Sobota 24. června 2023, 10:45, přidal: admin Petr |
|
U příležitosti začátku léta a blížících se prázdnin, jsou na dnes připraveny dvě jízdy muzejním autobusem Karosa ŠM 11 ev.č.7135 z roku 1981. Muzeum MHD si tak dodatečně připomíná výročí 35 let od ukončení provozu tohoto typu autobusu v Praze, který skončil v dubnu 1988.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pátek 23. června 2023, 19:45, přidal: admin Petr |
|
Zatímco donedávna na vznikající tramvajovou trať do Slivence upozorňovaly pouze zemní práce, v současnosti se začalo již i s viditelnými stavebními pracemi.
|
Vozy |
Čtvrtek 15. června 2023, 09:22, přidal: admin Petr |
|
Zatím nejdéle odstavený vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9230 dnes po dlouhých 94 měsících odstavení konečně zasáhl do provozu. Vůz byl vážně poškozen při železniční nehodě v Braníku dne 10. září 2015 a po vlekoucí se opravě se dnes objevil na ranním šejdrovém spoji linky 24. #prtky #prazsketramvaje #skoda #15t #ForCity #Alfa #vozovnapankrac
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 12. června 2023, 10:17, přidal: admin Petr |
|
Jak pokračují práce na prodloužení tratě do sídliště Na Dědině? V Evropské ulici je položena kolej z centra až k místu odbočení do Vlastiny ulice, došlo k realizaci zemních prací na průkopu skrz travnatý pruh. Práce běží na úpravě zemní pláně vozovky Evropské ulice směr centrum. Ve Vlastině ulici je kolejově dokončeno od zastávek Ciolkovského až po Evropskou ulici, probíhá zádlažba a betonáž.
|
Preference |
Čtvrtek 8. června 2023, 09:48, přidal: admin Petr |
|
Jediná světelná signalizace, která byla zřízena na nové tramvajové trati Modřany – Libuš, byla uvedena do provozu v pevném řízení bez preference tramvajové dopravy. SSZ 4.792 Generála Šišky – Novodvorská, které se nachází na posledním úseku trati, je sice vybaveno detekcí tramvají a dokonce i autobusů, avšak na SSZ je od počátku nastaveno pevné řízení, které na žádná vozidla MHD nereaguje. Zdržení tramvaje dosahuje i jedné minuty. Zdržována je ostatní doprava, mimo jiné proto, že volno pro tramvaj, která zde odbočuje ze samostatného tělesa do Novodvorské ulice, se vybírá cyklicky, tedy aniž by tramvaj potřebovala projet. Nejedná se o zdaleka první podobný problém. U tramvajových novostaveb jsou obdobné potíže pravidlem. Preference dosud nefunguje na dvou semaforech u obratiště Depo Hostivař (v provozu od 08/2022), což způsobuje významné nepravidelnosti zejména pro linku 16. Přibližně rok trvalo spuštění preference na semaforu u nově vybudované smyčky Zahradní Město.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pátek 2. června 2023, 20:49, přidal: admin Petr |
|
Po čase se podíváme na pokračující práce na výstavbě tramvajové tratě do sídliště Dědina. Zatímco v Evropské ulici je více dokončena kolej z centra, v závěrečné části Vlastiny ulice naopak kolej do centra, do jejíhož prostoru je převeden provoz automobilů.
|
Aktualita |
Úterý 23. května 2023, 11:28, přidal: admin Petr |
|
Libuš dobyta. Do šturcu obratiště Libuš dnes přijel měřící vůz T3 #5521 jako první tramvaj, která se vydala po novostavbě tramvajové trati. Páteční slavnostní zahájení provozu se blíží!
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 11. května 2023, 05:52, přidal: admin Petr |
|
|
Pražský Dopravní podnik (DPP) společně s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 15. května 2023 rekonstruovat tramvajovou trať v Badeniho ulici v úseku od křižovatky s ulicí Na Špejcharu po křižovatku s Chotkovou ulicí. Rekonstrukce tratě potrvá necelých sedm týdnů.
Již od poloviny letošního března zde TSK provádí předstihové práce, jako jsou např. přeložky inženýrských sítí. Na ty od pondělí 15. května 2023 naváže DPP s rekonstrukcí tramvajové tratě pocházející z let 1993, respektive 1995. V rámci této rekonstrukce dojde k obnovení zastávky Chotkovy sady směr Malostranská na ostrůvku uprostřed křižovatky (tedy v místě, kde zastávka až do rekonstrukce křižovatky v roce 1995 byla) proti zastávce z centra. Nová zastávka bude plně bezbariérová. Úprav a zlepšení bezbariérovosti se dočká také zastávka z centra. Kromě toho dojde k výměně kolejového rozvětvení od Badeniho ulice směrem k ulici Milady Horákové. Díky rekonstrukci dojde k odstranění kolejového esíčka, které zde vzniklo při poslední přestavbě křižovatky Badeniho s Chotkovou ulicí v roce 1995.
TSK naváže na práce DPP a zrekonstruuje chodníky a vozovky v Badeniho ulici v úseku od křižovatky s ulicí Na Špejcharu po křižovatku s Chotkovou ulicí, včetně křižovatek s ulicemi Mickiewiczova, Gogolova a Na Baště sv. Tomáše. Stávající žulové kostky v jízdných pruzích pro auta nahradí asfaltový povrch, díky čemuž dojde v oblasti ke snížení hluku. Žulová dlažba zůstane pouze v křižovatce ulic Badeniho s Mickiewiczovou, Gogolovou a Na Baště sv. Tomáše. Vydlážděný bude také svršek tramvajové tratě. Chodníky budou vydlážděny tzv. pražskou mozaikou. Součástí stavby TSK je také rekonstrukce odvodnění (uličních vpustí) a přeložky stožárů veřejného osvětlení. Po zprovoznění tramvajové tratě bude TSK v období od 1. července do 31. srpna 2023 pokračovat poslední etapou stavebních prací v oblasti křižovatky Badeniho a Chotkovy ulice za plného provozu tramvají, ale nadále bez automobilové dopravy.
|
Aktualita |
Středa 10. května 2023, 10:02, přidal: admin Petr |
|
Zatímco včera Pomeranč zamířil do Podolí, aby tramvajím otevřel cestu do smyčky u branického nádraží, dnes se vydal ještě dál a provádí první kontroly v úseku Nádraží Braník - Levského. Tady došlo k náhradě žlábkových kolejnic za bezžlábkové mezi Nádražím Braník a Belárií a Čechovou čtvrtí a Poliklinikou Modřany. Zároveň došlo k modernizaci trolejového vedení od Polikliniky Modřany ke smyčce Levského. Legendární řetězovka, použitá v Praze právě jen na modřanské trati, tak zůstává již jen mezi Čechovou čtvrtí a Poliklinikou Modřany.
|
Reklamní vozy |
Úterý 9. května 2023, 08:35, přidal: admin Petr |
|
S novými celovozovými reklamami v pankrácké tramvajové stáji se v poslední době roztrhl pytel. Reklamní kabátek tak obdržel i vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9252. #prtky #prazsketramvaje #skoda #15t #forcity #alfa #skodatransportation #vozovnapankrac
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 6. května 2023, 16:02, přidal: admin Petr |
|
Výstavba tramvajové tratě do Libuše spěje do cíle, již brzy začnou první zkušební jízdy a 26. května nás čeká slavnostní zahájení provozu., na den přesně po 28 letech od zahájení provozu úseku Nádraží Braník - Levského.
|
Reklamní vozy |
Neděle 30.dubna 2023,08:47, vložil: admin Petr |
|
S novou celovozovou reklamou se již brzy vydá do ulic pankrácký vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9204. Sny řidičů, že ke každé směně na tomto voze obdrží chlazenou plechovku nealkoholického piva, které vůz propaguje, můžeme však hned v zárodku utnout.
|
Aktualita |
Pátek 28. dubna 2023, 16:45, přidal: admin Petr |
|
V uplynulých měsících došlo k zahájení činností vedoucím k opětovnému zprovoznění kusé koleje smyčky Vysočanská. Nejprve byla vyměněna výhybka, následně bylo obnoveno trolejové vedení. Každý kus manipulačních kolejí, který umožňuje řešit mimořádné události na trati, bez ovlivnění pravidelného provozu se zkrátka počítá. Po dnešní oficiální kolaudaci měřícím vozem T3 #5521 se hned kolej dočkala minimálně dvojího využití. Nejprve sem byla odstavena souprava vozů T3R.PV #8154+#8184 po mimořádné události, následně i vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9271, aby se po výjezdu z vozovny zařadil na správnou pozici v pořadích linky 6. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #t3rpv #skoda #15t #forcity #alfa
|
Aktualita |
Středa 19. dubna 2023, 09:18, přidal: admin Petr |
|
S ohledem na urychlení prací při demontáži železničního mostu z roku 1890 na pražském Výstavišti nad ulicí Dukelských hrdinů, dochází již od čtvrtka 20. dubna k obnovení provozu tramvají přes toto místo. Jako vždy musí nejprve měřící vůz T3 #5521 ověřit, že co se týče trolejového vedení je vše v pořádku.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Neděle 16. dubna 2023, 11:21, přidal: admin Petr |
|
Výstavba tramvajové tratě do smyčky Dědina opět pokročila. Zatímco v Evropské ulici se již tramvaje vrátily do zrekonstruovaného úseku mezi smyčku Divoká Šárka a vozovnu Vokovice a pomalu a jistě se k sobě přibližuje stavba z Vlastiny a Evropské ulice, v samotné Vlastině ulici se již buduje trať v prostoru někdejšího parkoviště mezi autobusovými zastávkami Sídliště Na Dědine a Ciolkovského.
|
Aktualita |
Neděle 16. dubna 2023, 10:42, přidal: admin Petr |
|
Z historického železničního mostu přes ulici Dukelských hrdinů v pražských Holešovicích se stane exponát Národního technického muzea. Správa železnic v sobotu 15. dubna provedla demontáž ocelové konstrukce z konce 19. století. Most v ulici Dukelských hrdinů byl vybudován v roce 1890 a železniční dopravě tak sloužil přes 130 let. Nově se stane jednou z dominant Muzea železnice a elektrotechniky Národního technického muzea, které vznikne v bývalém depu na Masarykově nádraží.
|
Vozy |
Čtvrtek 13. dubna 2023, 08:37, přidal: admin Petr |
|
V novém jednotném laku PID byly dnes do Prahy předány střední články C budoucích vozů KT8D5.RN2P #9106 a #9107.
|
Vozy |
Čtvrtek 13. dubna 2023, 08:34, přidal: admin Petr |
|
Do Prahy dnes dorazil další z vozů T3R.PLF kompletovaných ve společnosti KOS (Krnovské opravny a strojírny). Jde o vůz budoucího evidenčního čísla #8295 (ex T3R.PV #8183 ex T3 #6721).
|
Aktualita |
Úterý 11. dubna 2023, 16:09, přidal: admin Petr |
|
Během dopoledních hodin se do střešovické vozovny vrátil vůz K2 #7000 po dokončení první etapy tzv. "dešalinizace", tedy dokončení úprav například v obvodu ovládání dveří na standardní tramvajové zapojení. Do provozu vůz zasáhne pravděpobně následující víkend.
#prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #k2 #vozovnastresovice #muzeummhd
|
Aktualita |
Úterý 11. dubna 2023, 09:05, přidal: admin Petr |
|
Měřící vůz T3 #5521 vyčkává v Evropské ulici na zahájení zkušební jízdy v upravené smyčce Divoká Šárka.
|
Aktualita |
Čtvrtek 6. dubna 2023, 17:38, přidal: admin Petr |
|
Od zahájení nočního provozu z pátku 14. na sobotu 15. dubna do ukončení denního provozu dne 24. dubna dojde k přerušení provozu tramvají mezi křižovatkami Výstaviště a Strossmayerovo náměstí. Důvodem je snesení železniční mostu, který svou podjezdnou výškou desetiletí způsoboval komplikace při průjezdu vyšších vozidel. Linky 6, 17, 93 a 94 budou vedeny odklonem přes Holešovickou tržnici, provozu linky 12 se omezení nedotkne.
|
Aktualita |
Čtvrtek 6. dubna 2023, 17:15, přidal: admin Petr |
|
Od poloviny června roku 2021 různě po Klapkově ulici putovala zastávka Ke Stírce z centra. Důvodem byla výstavba obytného domu v prostoru zastávky. Od čtvrteční 18. hodiny by všem komplikacím měl být konec a zastávka by měla opět umožnit odbavení cestujících ve standardní poloze.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 4. dubna 2023, 18:09, přidal: admin Petr |
|
Od 1. dubna pokračuje výstavba tramvajové tratě do Libuše také rekonstrukcí kolejí a trolejí v navazujícím úseku k Podolské vodárně. Kromě rekonstrukce kolejí v traťových úsecích Nádraží Braník - Černý kůň a Čechova čtvrť - U Libušského potoka, kde dojde ke zřízení bežlábkové koleje, proběhne oprava přejezdu u Přístaviště, vložení křižovatky Dvorce a rrekonstrukce trolejového vedení v úseku Levského - Poliklinika Modřany.
|
Vozy |
Neděle 2. dubna 2023, 15:04, přidal: admin Petr |
|
Po pražských kolejích se na zkušebních jízdách prohání souprava vozů T3R.PLF #8293 a T3R.P #8485. Vůz T3R.PLF #8293 (ex → T3R.P #8325 ex → T3 #6468) je prvním z vozů T3R.PLF dodaných jako celek z Krnova, nikoliv v podobě pouhé nalakované vozové skříně.
|
Aktualita |
Čtvrtek 30. března 2023, 08:15, přidal: admin Petr |
|
Dvoudenní přerušení provozu tramvají od pondělí 27. do úterý 28. března 2023 v Klapkově ulici v oblasti zastávek Ke Stírce vyvolal nález další kaverny pod tělesem tramvajové tratě. Manipulační provoz denních vlaků byl zachován po koleji do centra s tím, že zatahující kobyliské vlaky po této koleji jely zpětným pohybem. Noční linky 90 a 93 pak tento úsek projížděly zpětným pohybem dokonce s cestujícími.
|
Aktualita |
Sobota 25. března 2023, 15:51, přidal: admin Petr |
|
Měřící vůz T3 #5521 včera projel opravenou tramvajovou trať přes Malou Stranu.
|
Aktualita |
Sobota 25. března 2023, 15:47, přidal: admin Petr |
|
Budoucí zázemí řidičů MHD na Palmovce v objektu někdejší výpravní budovy nádraží Praha - Libeň, dolní nádraží vstává jak Fénix z popela.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 25. března 2023, 14:50, přidal: admin Petr |
|
Jak pokračuje stavba prodloužení tramvajové tratě do Dědiny? Ve smyčce Divoká Šárka dochází k likvidaci vnější koleje a práce běží souběžně na několika místech. V Evropské ulici se pokračuje v úpravě zemní pláně a vymezování prostoru pro zřízení W-tramu, ve Vlastině ulici pak dochází k pokládce asfaltové vrstvy vozovky, vymezování prostoru pro zřízení W-tramu a pokládce kolejí.
|
Aktualita |
Pondělí 20. března 2023, 18:33, přidal: admin Petr |
|
Přestože již pár dní přes železniční most u holešovického Výstaviště nejezdí vlaky, most stále snižuje podjezdnou výšku nad komunikací pro projíždějící automobily. Profesionál z odtahové služby zřejmě již ve své vizionářské předpovědi viděl na místě most uložený výš a tak to risknul. No neprojel a zastavil v celé oblasti tramvajovou dopravu. Po ranní stržené troleji ve Vyšehradské ulici tak jde o další poškození troleje vysokým nákladem.
|
Aktualita |
Sobota 18. března 2023, 14:47, přidal: admin Petr |
|
Tramvaje na Pohořelci ve směru z centra stanicují u dočasného nástupiště. Důvodem je nyní ve velkém probíhající "obměna městského mobiliáře", konkrétně tedy zastávkových přístřešků. Škoda jen, že ona obměna velmi často znamená, že po odvezení přístřešku původního již žádný nový instalován není, případně přístřešky s bočnicemi a lavičkou nahrazují přístřešky bez bočnic, kde cestující není proti povětrnostním podmínkám chráněn skoro vůbec a navíc často chybí i ty lavičky...
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 13. března 2023, 12:59, přidal: admin Petr |
|
Rekonstrukce a výstavba tratě v oblasti Divoké Šárky a Dědiny nabírá na obrátkách. Rekonstruovaný úsek Evropské ulice je již podbitý, někdejší vnitřní kolej smyčky Divoká Šárka oboustraně připojena. Ve zbývající části Evropské ulice jsou dokončovány práce na přípravě zemního tělesa. Ve Vlastině ulici se stavba přiblížila na dohled Evropské ulice a na druhém konci pokračuje zejména stavba kolejí v úseku rzšiřované ulice.
|
Ostatní |
Pondělí 13. března 2023, 12:17, přidal: admin Petr |
|
Z důvodu obnovy kanalizace a vodovodního řadu je přerušen provoz tramvají v Olšanské ulici.
|
Preference |
Pondělí 13. března 2023, 11:40, přidal: admin Petr |
|
|
Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 4. března 2023, 08:04, přidal: admin Petr |
|
Na stavbě tramvajové tratě do Libuše se toho v posledních dnech událo opět hodně. V Novodvorské ulici již došlo k položení a zaštěrkování většiny kolejového úseku a zbývá tak dokončit cca 100 metrů kolejí a úvraťové ukončení. V celém úseku mezi Sídlištěm Libuš a smyčkou Levského jsou nataženy trolejové dráty a probíhá výstavba ostrůvků zastávek.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 4. března 2023, 07:26, přidal: admin Petr |
|
Ve smyčce DIvoká Šárka již došlo k napojení výjezdové koleje na Evropskou ulici. D9ky zvětšení poloměru oblouku je patrné výrazné posunutí umístění sjezdové výhybky. U smyčky Dědina pokračuje výstavba měnírny. V Drnovské ulici automobily využívají provizorní vozovku, vybudovanou v místě tělesa budou tramvajové tratě.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 2. března 2023, 12:01, přidal: admin Petr |
|
V Libuši a Modřanech opět práce pokročily. Zatímco v Novodvorské ulici se po včerejším položení prvních metrů kolejnic dnes pokládají i pražce, u smyčky Levského dochází k natahování prvních metrů trolejového drátu.
|
Aktualita |
Úterý 28. února 2023, 12:22, přidal: admin Petr |
|
U Palmovky pokračuje rekonstrukce někdejší výpravní budovy nádraží Praha-Libeň, Dolní nádraží. Součástí budovy bude také přesunuté zázemí řidičů tramvají při střídání na přestávky
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 21. února 2023, 08:41, přidal: admin Petr |
|
Krátké zastavení v Evropské ulici, kde probíhá zřizování spodních vrstev rekonstruovaného úseku. Ve smyčce Divoká Šárka již došlo k výměně kolejnic v oblouku vnitřní koleje, která zůstane zachována. Jako podklad kolejnic byly zachovány panely VÚIS. No a na kolej vnější, která bude zrušena, se vlastně nesáhlo.
|
Ostatní |
Středa 8. února 2023, 16:56, přidal: admin Petr |
|
Od výjezdu denních linek v pondělí 13. února 2023 budou aktivovány zastávky Starý Hloubětín, umístěné mezi Kbelskou ulicí a ulicí Na Obrátce. Zprovoznění těchto zastávek zároveň znamená konec zastávek Kbelská a zastávek Starý Hloubětín na samostatném tělese trati k vozovně Hloubětín.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 6. února 2023, 10:57, přidal: admin Petr |
|
Parafrází známé věty z muzikálu Noc na Karlštejně by se chtělo položit otázku "Kudy tudy do Slivence?" Aneb po stopách budoucí tramvajové tratě, jejíž výstavba byla 2. února zahájena.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 2. února 2023, 18:09, přidal: admin Petr |
|
Na Evropské ulici se práce rozeběhly svižným tempem a dochází k likvidaci zbylých velkoplošných panelů BKV a kolejových konstrukcí smyčky DIvoká Šárka. Ve Vlastině ulici pak probíhají zemní práce a pokračují práce na zřízení speciální armované betonové vany snižující vibrace.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 2. února 2023, 17:41, přidal: admin Petr |
|
Práce na Malé Straně pokračují. Ze snímků je zřejmé, že v místě kde došlo k výměně kolejnic v jedné koleji a jejímu zadláždění, aby došlo k zachování dopravní obslužnosti místa se práce přesonují do koleje protisměrné. Na Malostranském náměstí jsou doplňovány mazníky kolejových oblouků.
|
Vozy |
Čtvrtek 2. února 2023, 17:20, přidal: admin Petr |
|
|
Pár slov o tom, proč máme v Praze vůz K2, které snad alespoň trochu zodpoví Vaše otázky jak se stalo, že tenhle vůz se v Praze objevil.
Pražský Dopravní podnik se snaží v rámci retroprovozu na lince 23 prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají smíchovské firmy Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. I proto byla v roce 2021 využita možnost k zakoupení vozu K2, který byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha roce 1977 a dodán jako poslední vůz K2 do Bratislavy pod číslem 394. V roce 1983 byl vůz přečíslován na 8133. Velkou zajímavostí je jistě i to, že tramvaj od počátku sloužila pouze jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala tak zachována ve výjimečně původním stavu. Vůz byl od roku 2009 mimo provoz a odstaven v bratislavské vozovně Krasňany. Vítězem zakázky na opravu se stal největší provozovatel vozů K2 v někdejším Československu, Dopravní podnik města Brna. Po čtrnácti měsících pak byl dokončený vůz v prosinci 2022 převezen do Prahy.
|
Aktualita |
Čtvrtek 2. února 2023, 14:23, přidal: admin Petr |
|
Ve vozovně Střešovice byl dnes slavnostně představen nový přírůstek ve flotile vozů pro provoz retrolinek - vůz K2 #7000.
|
Preference |
Čtvrtek 2. února 2023, 13:19, přidal: admin Petr |
|
|
Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 2. února 2023, 10:49, přidal: admin Petr, námět: Pavel Sejna |
|
Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes slavnostně zahájil stavbu tramvajové tratě Holyně – Slivenec. Postaví ji společnost STRABAG Rail, která v tendru nabídla nejnižší cenu. Jedná se o stavbu druhého a závěrečného úseku nové tramvajové tratě Sídliště Barrandov – Slivenec. Je dlouhý zhruba 500 metrů a zakončen smyčkou o celkové délce přibližně 600 metrů. V tomto úseku se počítá s jedním párem zastávek Slivenec situovaných přímo v obratišti. Úsek přímo navazuje na stávající trať Sídliště Barrandov – Holyně, kterou DPP zprovoznil loni v dubnu. Tramvajová trať bude v této oblasti tvořit páteř dopravní obsluhy MHD. Bude sloužit především obyvatelům Holyně a Slivence, ale také obyvatelům nových bytových domů a návštěvníkům obchodního centra, jejichž stavba se v této oblasti připravuje. Díky tomu, že tramvajová trať a smyčka v rozvojovém území vzniká jako první, umožní to na ni navázat další výstavbou, např. komunikací, chodníků, domů nebo obchodních jednotek bez negativních důsledků, než kdyby tomu bylo naopak a novou tramvajovou trať by DPP budoval v již dokončené infrastruktuře.
Tramvajová trať Holyně – Slivenec bude za stávající úvratí Holyně pokračovat směrem ke křižovatce ulic U Náhonu a K Barrandovu. Před křižovatkou se obloukem stočí k ulici U Náhonu, kterou překříží pod téměř 90° úhlem, dále bude pokračovat západním směrem podél ulice K Barrandovu a po zhruba 250 metrech bude ukončena smyčkou. Obratiště Slivenec bude jednokolejné se dvěma předjízdnými kolejemi, s kapacitou až pro deset článkových tramvají o délce min. 30 metrů. V prostoru obratiště hl. m. Praha plánuje výstavbu P+R parkoviště.
Od obratiště směrem k podchodu pod ulicí K Barrandovu DPP postaví nový chodník. Ten na druhé straně ulice naváže na chodník, který městská část Slivenec již vybudovala včetně veřejného osvětlení a vysázené aleje stromů. Chodník vede k domu seniorů v centru Slivence.
Úsek Holyně – Slivenec bude mít až po obratiště otevřený kolejový svršek a téměř stejnou podobu jako stávající část tratě mezi náměstím Olgy Scheinpflugové a úvratí v Holyni. Koleje ve smyčce Slivenec budou mít zpevněný povrch. Smyčka Sídliště Barrandov zůstane po dokončení a zprovoznění nové tratě zachována v plném rozsahu. Vzhledem k probíhající bytové výstavbě v Holyni se předpokládá, že na nové trati Holyně – Slivenec budou provozovány tramvajové linky 4 a 5.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 1. února 2023, 15:16, přidal: admin Petr |
|
Stavební práce běží naplno také v oblasti Dědiny a Divoké Šárky. Od 1. února se stavba prodloužení dotkla také provozu tramvají a ve výluce je úsek Vozovna Vokovice - Divoká Šárka. Dojde k rekonstrukci zbývajícího úseku tratě zřízeného z velkoplošných panelů BKV na Evropské ulici a zjednokolejnění smyčky Divoká Šárka z níž zůstane zachována vnitřní kolej. Ve Vlastině ulici se zřizování tratě přibližuje k Evropské ulici a pokračují práce na rozšíření Vlastiny ulice a výstavbě nového plotu vojenského areálu. V Drnovské ulici je již provoz automobilů dočasně převeden do prostoru budocího tělesa tramvajové tratě.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 1. února 2023, 14:57, přidal: admin Petr |
|
Práce na prodloužení tramvajové tratě do Libuše pokračují. Zatímco v Novodvorské ulici probíhají zemní práce na zřizování samotného tělesa, v úseku mezi Novodvorskou ulicí a smyčkou Levského je již kolejově dokončeno, budují se nástupiště zastávek a na sloupy trolejového vedení jsou zavěšovány výložníky nesoucí troleje.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 1. února 2023, 14:34, přidal: admin Petr |
|
Na rekonstrukci tramvajové tratě Ohrada - horní Palmovka nadále pokračují práce na pokládce kolejí z obou stran od mostní estakády Krejcárek.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 1. února 2023, 14:15, přidal: admin Petr |
|
Od soboty 28. ledna probíhá výluka tramvajové tratě přes Malou Stranu z důvodu výměny opotřeběných kolejnic. Práce se v první fázi soustředí na Letenskou ulici.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 31. ledna 2023, 18:53, přidal: admin Petr |
|
Dnes, 31. ledna 2023 se z důvodu výstavby prodloužení tramvajové tratě do Sídliště Dědina uzavírá existence smyčky Divoká Šárka v podobě smyčky koncové a dvoukolejné, pojížděné protisměrně. Do provozu byla uvedena 20. července 1947. Výstavba smyčky byla v plánu již v roce 1942, kdy bylo schváleno prodloužení tramvajové tratě od vokovické vozovny na Dlouhou míli po dnešní Evropské. Již tehdy se plánovalo zřízení mezilehlé pouze jednokolejné smyčky Divoká Šárka pojížděné po směru hodinových ručiček. Při realizaci krátkého prodloužení však byla vybudována jako dvoukolejná. Protože je od roku 2013 příslušnými orgány požadováno odstranění vnější koleje zasahující do pásma přírodní ochrany, bude smyčka upravena do podoby jednokolejné, pojížděné po směru hodinových ručiček (v podstatě dojde k zachování vnitřní koleje). Mimochodem na vnější koleji v prostoru nástupní zastávky by za stávajícího tvaru smyčky nebylo možné zřídit bezbariérové nástupiště.
|
Reklamní vozy |
Středa 25. ledna 2023, 10:20, přidal: admin Petr |
|
S novým celovozovým polepem k třicátému výročí vzniku samostatné České republiky vyjede brzy do ulic vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9318. Každý článek je na svém boku oděn do vlající státní vlajky.
|
Vozy |
Úterý 24. ledna 2023, 13:17, přidal: admin Petr |
|
Dalším historickým dvounápravovým vozem, který rozšířil flotilu vozů s upraveným dvoulištovým oranžově natřeným sběračem proudu se dnes stal vůz #351 z roku 1915. #prtky #prazsketramvaje #ringhoffer #vozovnastresovice #muzeummhd
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 24. ledna 2023, 13:01, přidal: admin Petr |
|
Dne 1. února bude zahájena další etapa výstavby tramvajové tratě do obratiště Dědinská již přímo na Evropské ulici.
V rámci této etapy dojde k přerušení provozu tramvají v úseku Vozovna Vokovice - Divoká Šárka. Linka 20 bude ukončena na Červeném Vrchu s výstupní a nástupní zastávkou na Evropské ulici. Linky 26 a 91 budou ukončeny v zastávce Vozovna Vokovice, výstupní zastávka bude v obvyklé zastávce na Evropské ulici, nástupní pak v ulici Do Vozovny zhruba v místě nekdejší občasné nástupní zastávky.
Součástí této etapy je rekonstrukce tratě v Evropské ulici v úseku od obratiště po křižovatku s ulicí Za Vokovickou vozovnou, který je stále zřízen metodou velkoplošných panelů BKV.
Přestavbou projde také stávající smyčka Divoká Šárka. Zrušena bude vnější kolej, která zasahuje do přírodního parku Šárka – Lysolaje.
Ve směru z centra bude zhruba v úseku mezi ulicemi Za Vokovickou vozovnou a Vlastina automobilová doprava dočasně obousměrně převedena do levé části Evropské ulice.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Neděle 22. ledna 2023, 16:36, přidal: admin Petr |
|
Viditelné práce na rekonstrukci tramvajové trati přes Krejcárek se nyní soustředí do spodního úseku mezi koncem mostní estakády a křižovatkou dolní Palmovka.
|
Vozy |
Středa 18. ledna 2023, 14:04, přidal: admin Petr |
|
Poslední odporoví cviční mohykáni v provozu. Pražský Dopravní podnik provozuje poslední dva cvičné vozy s tzv. zrychlovačem, tedy typ, s nímž se v současnosti setkáte již pouze vlacích vypravovaných vozovnou Střešovice na nostalgickou linku 23. Vůz #5502 byl přestavěn v roce 1985 z vozu T3 #6197. Vůz #5520 pak v roce 2002 z vozu T3 #6312. V blízkém období se oba vozy pro výuku přestanou využívat a mnohé tedy zajímá, jaký by měl být jejich další osud. Zatímco vůz #5502 by se měl stát novým exponátem střešovického Muzea MHD a počítá se s tím, že časem jeho interiér rozšíří duplicitní agregáty výzbroje, podobně jako to měl neuváženě zlikvidovaný první cvičný vůz #5501. Vůz #5520 by se pak měl do pražských ulic po nějaké době opět vrátit jako vůz osobní přepravy #6312, jediný zástupce tzv. třístováků, určený pro nostalgickou linku 23. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #t3
|
Ostatní |
Středa 18. ledna 2023, 13:40, přidal: admin Petr |
|
|
Každodenní ruská roleta vratného trojúhelníku Zvonařka. Tramvajový vůz, vyčkávající v ulici U Zvonařky v prostoru nástupní zastávky je neustále "ohrožován" projíždějícími řidiči automobilů. V počáteční části ulici U Zvonařky je svislou dopravní značkou „Zákaz zastavení“ (č. B 28), která "zakazuje zastavení nebo stání, tj. uvedení vozidla do klidu, kromě případů vyvolaných okolnostmi v provozu na pozemních komunikacích, jako je např. stojící kolona vozidel apod.". Přestože je i krajnice komunikace vozovky pro zdůraznění opatřena nepřerušovanou žlutou čarou, stále se najdou řidiči automobilů, kteří v tomto úseku bez problému svůj automobil zaparkují. Bohužel na dlažbě prosvítá modrý pruh parkovací zóny, který je však přetřením i svislou dopravní značkou zneplatněn. Bohužel v případě stojící tramvaje, která v tomto prostoru vyčkává na čas odjezdu, je mezi tramvají a parkujícím automobilem malý prostor, který dodávky nezvládnou projet vůbec, a řidiči osobních automobilů s různými "úspěchy" a velmi často se stopami po zpětných zrcátcích na levém boku tramvaje. Ač nemáme obecně rádi tzv. balisety, možná by byly v tomto místě vhodným řešením, které opticky i fyzicky oddělí tramvajovou kolej od vozovky a třeba i řidičům automobilů dojde, že tady se vážně parkovat nemá... Ale snad už to konečně někdo začne řešit...
|
Vozy |
Středa 11. ledna 2023, 21:05, přidal: admin Petr |
|
O rozšíření parku retrovozů určených zejména pro provoz na lince 23 se postará vůz K2, který pražský Dopravní podnik odkoupil z Bratislavy. Vůz K2 #7000 byl vyroben v závodě ČKD Tatra Praha roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod #394. V roce 1983 byl přečíslován na #8133. Velkou zajímavostí je to jistě i to, že tramvaj od počátku sloužila pouze jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Před zařazením do pražského provozu je třeba s vozem otestovat průjezdnost traťových úseků a na specifické ovládání vozu zaškolit provozní personál. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #k2 #vozovnastresovice #muzeummhd
|
Preference |
Pondělí 9. ledna 2023, 16:06, přidal: admin Petr |
|
|
Na tramvajové trati kolem Holešovické tržnice bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 7.135 Bubenské nábřeží – Argentinská. Signalizace funguje s preferencí tramvajové dopravy, obdobně jako před obnovou. Vzhledem k přestavbě křižovatky, kdy ve směru z centra budou po dokončení stavby najíždět auta přímo v křižovatce na koleje, je řízení mírně odlišné. Preference tramvají funguje předvýběrem, prodlužováním a vkládáním volna. Semafor nadále funguje také v režimu světelné závory pro auta. Ve směru z centra zajistí volné koleje pro možnost stanicování dvou vlaků současně v nové mysové zastávce. Ve směru do centra chrání během stanicování vídeňskou zastávku, také pro dva vlaky. Tyto světelné závory fungovaly i v předchozím řešení, kdy byla nástupiště řešena formou úzkých bariérových ostrůvků. Při rekonstrukci trati byly zvětšeny poloměry oblouků kolejí v křižovatce s Argentinskou. Na nábřeží také dojde k obnově bumlíků ve směru do centra v celé délce. Naopak ve směru z centra budou auta vedena po kolejích, obdobně jako na nábřeží Edvarda Beneše. Rekonstrukce vozovek a chodníků bude dokončena v příštím roce. Do té doby zůstane úsek kolem tržnice bez aut.
|
Preference |
Pondělí 9. ledna 2023, 16:06, přidal: admin Petr |
|
|
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.
|
Vozy |
Pondělí 2. ledna 2023, 14:34, přidal: admin Petr |
|
Do pražských ulic dnes vyjela na zkušební jízdu kádvojka. Tedy vůz ČKD Tatra Smíchov K2 evidenčního čísla 7000. Po dokončení zkušebních jízd v pražské kolejové síti a vyzkoušení množství technických detailů se plánuje v průběhu jara letošního roku její zařazení do provozu na retro lince 23. #ckd #tatra #k2 #muzeummhd #vozovnastresovice
|
Ostatní |
Pondělí 2. ledna 2023, 14:32, přidal: admin Petr |
|
|
|