Skutečnou revoluci do pražské tramvajové dopravy
přinesl rok 1952, kdy byly do provozu zařazeny první
velkoprostorové čtyřnápravové tramvaje typu T1. Prototypem, jehož zkušební
jízdy započaly v pražské kolejové síti 22. listopadu 1951 se
stal vůz pražského evidenčního čísla 5001. Stál tak na počátku čtyřnápravových tramvají vyráběných Tatrou Smíchov a následně
ČKD Praha.
|
|
Kde však byl počátek výroby typu T1? Kde jinde, než v kolébce mnoha
vynálezů - v Americe. V roce 1929 se provozovatelé městské dopravy sdružili
s výrobci na vývoji takového vozidla, které by svými vlastnostmi úspěšně
čelilo narůstající konkurenci individuální dopravy. Vyvíjený typ
čtyřnápravového vozidla měl mít všechny ideální parametry: velkou kapacitu
při zachování relativního pohodlí cestujících, rychlé odbavování v
zastávkách, jednoduché ovládání, rychlé rozjezdy a dokonalé brždění. Navržený
typ, který byl podle pracovní komise nazván "vozem PCC" (Presidenťs
Conference Comittee Car - vůz výboru předsedů), skutečně takových vlastností
dosáhl, zejména díky převratné koncepci elektrické výzbroje. Místo
tradičních kontrolérů byl navržen zvláštní přístroj, takzvaný zrychlovač.
Pro nabíjení baterie a napájení pomocných obvodů sloužil motorgenerátor.
Podvozek byl přes svou jednoduchost velmi účelný a spolehlivý.
Rám je sestaven ze dvou dílů tvaru L, kloubově spojených (aby se podvozek
přizpůsoboval nerovnostem tratě). První prototypy byly vyrobeny v roce 1934
a záhy následovala sériová výroba. Dobrá pověst vozů PCC se velmi rychle
rozšířila i do Československa a protože se na elektrické výzbroji vozu
podílela i firma Westinghouse, která měla smlouvu s ČKD o bezplatné výměně
licencí, vyžádali si naši odborníci těsně před válkou její dokumentaci. Vinou
válečných událostí se technická dokumentace na naše území dostala až v roce 1946. Pro urychlení vývoje bylo později rozhodnuto
zakoupit licenci na výrobu podvozků a v Tatře Smíchov a v ČKD se tak začala
rodit nová generace motorových vozů typu T - první série vozů byla vyrobena
v letech 1951 - 1952. Výroba pokračovala až do roku 1957,
kdy byl vyroben poslední 287 kus.
|
|
Typ T1 byl koncipován tak, aby mohl
jezdit po pražské síti bez úprav kolejových konstrukcí. Měl proto skříň
širokou 2,4 m s výrazně zúženými představky. Předpokládal se provoz s
dvounápravovým vlečným vozem, proto byla první pětadvacetikusová série
vybavena obvodem pro napájení elektromagnetické brzdy vlečného vozu. Provoz
s vlečným vozem se však neosvědčil, proto byly další vozy opatřeny zásuvkami
pro mnohočlenné řízení, které se však v praxi příliš nevyužívalo. Vozy typu
T1 se odlišovaly od předcházejících typů tramvají vyráběných u nás především
celokovovou svařovanou skříní s jediným
oddílem pro cestující a třemi dveřmi, ovládanými jak řidičem tak průvodčím.
Tramvajový jednosměrný motorový vůz T1 měl dva dvounápravové podvozky se
všemi hnanými nápravami. Pro bezpečnější provoz sloužily tři druhy brzd, provozní
elektrodynamická, zajišťovací čelisťová a nouzová
elektromagnetická. Vozy byly dodány s tyčovým sběračem proudu a v roce 1961
byly vozy ev. č. 5091 a 5126 pokusně vybaveny
také pantografovým sběračem proudu. V činnosti však byl vždy jen tyčový nebo
jen pantografový sběrač. Protože se pantografy
osvědčily, nahradily v období let 1964 - 1966 sběrače tyčové. V letech
1973 - 1978 byly na vozech provedeny výřezy pro podvozky,
podobně jako u typu
T3. V roce 1966 byla
u vozů ev. č. 5009 a 5012 - 5025 nahrazena vozová skříň skříní typu
T3. Vůz ev. č. 5048 byl upraven na
reklamní 4101.
Ostatní vozy T1 byly postupně vyřazovány z provozu až do roku 1985, přičemž
poslední "téjednička" ev. č. 5115 byla do provozu s cestujícími vypravena
vozovnou
Střešovice
25. ledna 1983 na tehdejší linku č. 23 v trase Špejchar - Vypich. Do května
ještě vyjížděl na ojedinělé manipulační jízdy vůz
ev. č. 5103. A tak vozy typu T1 opustily v roce 1983 po třech desítkách let pražské
ulice v pravidelném provozu. I když tato věta zase tak pravdivá není, protože v roce 1972 se vůz ev. č. 5092 po dopravní nehodě
dočkal výměny své skříně za vozovou skříň typu
T3 a pražskými ulicemi projížděl s ev.č. 6092
až do roku 2002. Tehdy byl vyřazen, aby mohl být rekonstruován na vůz typu
T3R.P s ev.č. 8342.
Fotografie: © Pražské tramvaje, © Miroslav Křehlík a archiv