Nejstarší vozovnou v Praze se díky počátkům provozu koněspřežné tramvaje
stala vozovna v Karlíně. Tehdy byla ještě nazývána "vozovkou". Svůj pravidelný provoz zahájila
23. září 1875 a bylo v ní deponováno prvních deset vozů koněspřežné tramvaje a ustájeno
prvních 32 koní.
Svému účelu však sloužila již při zkušebních jízdách,
které tomuto datu předcházely. Vozovna byla situována v blízkosti dnešní tramvajové zastávky Urxova
mezi dnešní Sokolovskou ulici a dnes již zrušenou železniční trať Severozápadní dráhy vedoucí
na pražské nádraží Těšnov. Z ulice vedla do dvora jedna kolej a větvila se v "dřevěné kůlně na vozy",
neboli dnešní odstavné lodi. Tento objekt byl rovnoběžný s dnešní Sokolovskou ulicí
a na jeho konci byla umístěna malá dílna. Na pozemku byla postavena i obytná budova, k níž přiléhalo
skladiště a stáj pro 64 koní. Umístěna tu byla i samostatná kovárna a stáj pro nemocné koně. V roce
1885 byla ve dvoře položena manipulační kolej a zároveň byl vypracován projekt na zděnou dílnu,
která měla být umístěna na místě stáje pro nemocné koně. Z hlediska údržby vozového parku byla
karlínská vozovna považována za nejdůležitější, třebaže v té době existovalo již několik podobných vozoven.
Na počátku devadesátých let 19. století byla
"dřevěná kůlna na vozy" v již tak dezolátním stavu,
že musela být neprodleně zbořena a místo ní Generální ředitelství Pražské tramwaye postavilo v roce
1893 halu zcela novou. Ze strany ulice byl opatřena zdí, ze strany dvora železnými sloupy. Západní částí
budovy procházela jedna kolej a byla zde i výpravna, lampárna, jídelna a záchod. V odstavné části
remízy byly dvě koleje, které pokračovaly do nové zděné dílenské budovy. Rozšířeny byly i konírny,
ve dvoře byla boudy pro sedláře a zůstávala tu stále položena i manipulační kolej z roku 1885. V roce
1899 náleželo karlínské vozovně koňky 113 koní a 25 vozů. S ohledem na elektrifikaci karlínské tratě koňky
se Elektrické podniky rozhodly, že na tomto malém pozemku vybudují vozovnu pro elektrické tramvaje.
Vozovnu Karlín.
A tak 21. května 1900 začaly bourat Elektrické podniky starou remízu a stáje...
Fotografie: archiv