Pozůstatky obratiště Dětská nemocnice

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pozůstatky obratiště Dětská nemocnice


Na novoměstském předmostí Nuselského mostu, najdeme jednoho z nenápadných svědků pražské tramvajové minulosti. V ulici Boženy Němcové zůstala zachována výhybka a kusá, odstavná kolej zdejšího obratiště z roku 1955.

Pozůstatky obratiště Dětská nemocnice v ulici Boženy Němcové
Pozůstatky obratiště Dětská nemocnice v ulici Boženy Němcové
Zdejší tramvajová trať vedená k místu obratiště dnešní Sokolskou ulicí byla uvedena do provozu 24. listopadu 1912. Konečná tehdy neměla uspořádaní kolejového trojúhelníku, ale byla ukončena výhybkou směřující na krátký jednokolejný úsek. Tehdy sem byl veden provoz pouze s motorovými vozy a manipulace spočívající v přejetí na protisměrnou kolej byla značně jednoduchá. V roce 1929 byl koncový kusý úsek prodloužen o 18 metrů obloukem k počátku Horské ulice. Ke zjednodušení manipulace s vlaky na konečné zastávce byl do tratě vložen v roce 1947 pravý kolejový přejezd, který však uspokojivé řešení nepřinesl. V roce 1955 bylo proto rozhodnuto o přestavbě celé konečné, a protože místní podmínky neumožňovaly umístění smyčky, byl zde zřízen trojúhelník v podobě písmene "T" s
Pozůstatky obratiště Dětská nemocnice v ulici Boženy Němcové
křížením obou oblouků. Příjezdová větev trojúhelníku byla podstatně delší než odjezdová, protože sloužila i k odstavování celých tramvajových vlaků tak, aby nenarušily běžný provoz obratiště. Nový trojúhelník byl uveden do provozu 1. října 1955 a v klidu se dožil takřka 11 let. K 1. července 1966 byla celá trať v Sokolské ulici zrušena s ohledem na zahájení výstavby Severojižní magistrály. Celá trať byla snesena a jen opuštěné růžice trolejového vedení na domech v Sokolské ulici připomínají, že zde kdysi nevládl tak silný automobilový provoz a i chodci měli možnost ulici v poklidu přejít. Dnes se to rovná sebevraždě.

Přesto zde do dnešních dní zůstala v ulici Boženy Němcové již zmíněná výhybka a kolej odjezdové větve obratiště. Byla totiž po léta skryta v ohradě stavebního dvora a po jejím odstranění se naštěstí nikdo nezabýval myšlenkou na nový povrch vozovky. Právě proto se nám do dnešních dnů dochovala památka na tramvajovou trať v místech, kde si jí dnes snad ani neumíme představit.


Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021