|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odstavná kolej Nákladové nádraží Žižkov
Zcela zapomenut v hromadě špíny, harampádí a všelijakého nepořádku ležel v areálu Nákladového nádraží Žižkov
další z pražských pozůstatků slavné tramvajové minulosti. Za plotem přiléhajícím k ulici Jana Želivského zůstával
zachován kolejový oblouk, propojující kdysi tramvajové koleje s železničními.
Na pokyn vojenské správy byla v průběhu roku 1938 napojena jedna z železničních kolejí v areálu Nákladového nádraží Žižkov 42 metrů dlouhým levým obloukem ze žlábkových kolejnic z levé traťové koleje tramvajové tratě v pohledu od Ohrady. V délce minimálně 200 metrů byla kolej dokonce zatrolejována. K 20. lednu 1954 byla výhybka z tramvajové koleje vyjmuta a uložena v Rustonce, ve všech statistikách o délce kolejové sítě tramvají však byla spojovací kolej nadále vykazována. K oživení spojovacího oblouku došlo v roce 1961, když se řešil nerudovský problém Kam s nimi... Kam s tramvajemi z rekonstruovaných lodí vozovny Žižkov. Pro jejich deponaci si nakonec Dopravní podnik pronajal od Československých státních drah v areálu Nákladového nádraží Žižkov tu samou železniční kolej v délce 450 metrů, která byla již v roce 1938 připojena na kolejovou síť tramvají. Kolej začala být používána od 5. února 1961 a naposledy byla využita 15. dubna 1961. Kolejová odbočka byla následně opět zrušena, tentokráte již zřejmě trvale.
Poté, co se stářím v roce 2004 rozpadla jedna z buněk v areálu nákladového nádraží a jeden z vietnamských prodejců
přestěhoval svou prodejní buňku o kus dál, se stal malý zázrak. Mezi vším tím zbylým harampádím se objevil
pozůstatek levého (v pohledu od Ohrady) kolejového oblouku ze žlábkových kolejnic v délce asi 5 metrů.
Památka na éru fyzického propojení tramvajových a železničních kolejí v Praze leží na svém místě
nepoužívána přes 40 let. Bohužel krátce po objevení se našlo pár "nadšenců", kteří ihned rozebrali a
rozkradli zachovalou dlažbu. V dubnu 2016 byla kolej zlikvidována.
Odborná spolupráce a zemní práce:
MOp
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |