Když byl 3. ledna 1971 zahájen provoz na nové tramvajové trati Střelničná - Sídliště Ďáblice, stala se její součástí nová koncová smyčka.
V době uvedení do provozu měla jen dvě koleje, dnešní střední a vnitřní. 11. října 1982 začalo zřizování dnešní vnější koleje, které si vyžádalo dočasné zneprůjezdnění
tehdejší vnější kolej (dnešní střední) koleje. Již 4. prosince 1982 byl provoz bývalé vnější (nově střední) koleje smyčky obnoven, ale nová kolej ještě nebyla dokončena.
Dnešní vnější kolej smyčky byla zprovozněna až 31. ledna 1984, včetně kolejové spojky z vnější na střední kolej. Smyčka prodělala v roce 2000 rekonstrukci
vjezdových a výjezdových výhybek a původní čepové výhybky byly vyměněny za nové s pružnými jazyky, včetně elektromagnetické. U vjezdových
výhybek zůstává otázkou, proč se nepodařilo přestavět na elektrické ovládání i druhou výhybku před prostorem výstupních zastávek.
Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 32 vozů typu T.
|
|
|
|
Smyčka Sídliště Ďáblice začíná rozjezdovou elektromagnetickou výhybkou ev.č.
324 s pružnými jazyky. Ta větví vjezdovou kolej na vnější a
střední kolej smyčky. Bezprostředně poté je umístěna druhá rozjezdová výhybka s pružnými jazyky bez elektrického zapojení. Ta rozděluje střední
kolej ještě na vnitřní. V následujícím prostoru jsou v přímém úseku dlouhém cca 35 metrů umístěny na vnější a střední koleji smyčky ostrůvky
výstupních zastávek. Vnitřní kolej je v tomto prostoru používána pouze k manipulačním účelům a není proto ostrůvkem zastávky vybavena. Za výstupními
zastávkami jsou umístěny dva kolejové přejezdy z vnější na střední a ze střední na vnitřní kolej smyčky. Čtyři výhybky těchto přejezdů jsou vybaveny
čepovými jazyky. Zatímco přejezd z vnější koleje na střední se prakticky takřka nepoužívá, přejezd ze střední koleje na vnitřní je v používán každodenně
- s ohledem na fakt, že vnitřní kolej není opatřena výstupním ostrůvkem, vlaky manipulují na vnitřní koleji odbaví cestující u ostrůvku koleje střední
a přes přejezd se dostanou na kolej vnitřní. Následuje levý oblouk všech tří kolejí smyčky. Před přímým prostorem nástupních ostrůvků se střední kolej
smyčky slučuje s kolejí vnější ve sjezdové výhybce s pružnými jazyky. Vnitřní i vnější kolej smyčky je vybavena nástupními ostrůvky. Za nimi se vnitřní
kolej pravým obloukem přiblíží ke koleji vnější a ve sjezdové výhybce s pružnými jazyky se slučují v traťovou kolej.
Celé obratiště je zřízeno klasickou konstrukcí s asfaltovým krytem.
Zastávky umístěné na popisované smyčce:
Sídliště Ďáblice - 2 výstupní a 2 nástupní zastávky.
Provozované linky na popisované smyčce:
Na vnitřní koleji smyčky manipuluje denní linka 17 a
noční linka 53. Střední kolej patří lince 24 a na vnější koleji
manipuluje linka 10.
Fotocesta po smyčce Sídliště Ďáblice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|