|
|
Druhá nejmladší pražská tramvajová smyčka zahájila provoz 21. prosince 1998 v místě, kde měla již tři předchůdkyně. Ty se postupně budovaly,
rušily, měnily svá působiště až v roce 1985 najednou nebylo po smyčkách v tomto prostoru ani vidu ani slechu. Ale vraťme se trochu do
historie. Již v roce 1910 schválila městská rada projekt smyčky před smíchovským nádražím, které se v té době jmenovalo ještě Západní.
S výstavbou se přesto ještě otálelo a až 26. dubna 1914 začaly vlaky linky č. 6 na smyčce obracet. První smyčka sloužila do roku 1933,
kdy se v rámci velké rekonstrukce přednádražního prostoru uskutečnila její přestavba. Její nové uspořádání umožňovalo podstatně více
manipulací s tramvajovými vlaky, každá linka měla ve smyčce svou vlastní kolej. V roce 1939 proběhla ve smyčce drobná změna kolejového
uspořádání, která souvisela se zavedením pravostranného provozu. V roce 1949 byla zahájena výstavba nové nádražní budovy a z tohoto
důvodu byla smyčka od 16. července 1949 zkrácena o cca 50 metrů. Společně s dokončovacími pracemi na nové nádražní budově se budovala
i nová - v pořadí třetí - tramvajová smyčka. Do provozu byla uváděna postupně, první část - která umožnila zrušení v pořadí druhé
tramvajové smyčky - byla uvedena do provozu 25. listopadu 1953, definitivně byla dokončena takřka o rok později - 20. listopadu 1954.
Smyčkou přestala být 20. října 1978 kdy v souvislosti s výstavbou stanice metra byl provoz tramvají z Nádražní ulice převeden do bývalé
smyčky. Jenže již 17. prosince 1979 byl jejich provoz přerušen i v místě někdejší smyčky a až do roku 1985 byly tramvaje vedeny po
provizorních tratích. Obvyklý tramvajový provoz byl obnoven 4. června 1985, kdy kolem smíchovského nádraží mířila středem Nádražní ulice
tramvajová trať umístěná na samostatném tramvajovém tělese a s novou smyčkou se tu nepočítalo.
|
|
Jenže doba se mění a v Praze se buduje městský automobilový okruh. Téměř deset let projednávali kompetentní odborníci umístění nové
tramvajové smyčky v prostoru Smíchova, protože při tehdy teprve plánovaných dlouhodobých výlukách tratí v Radlické a Nádražní ulici
vyvolaných výstavbou městského okruhu a neuvážené likvidaci hned tří smyček v daném území
(1978 - Smíchovské nádraží; 1983 - Radlice
a 1986 - Lihovar) neexistovalo v této oblasti dostačující kapacitní obratiště. Nakonec padlo rozhodnutí smyčku umístit přímo před
budovu nádraží Praha - Smíchov, takřka do míst kde v roce 1914 zahájila provoz první smyčka v této oblasti. Z prostorových důvodů musela
být o polovinu přemístěna zastávka Smíchovské nádraží (z centra) a nástupní zastávka pro vlaky jedoucí ze smyčky do centra vznikla
přesunutím zastávky Plzeňka zpět ke smyčce. Od 21. prosince 1998 začaly ve smyčce obracet opět vlaky linky č.6 (jak symbolické - kromě
umístění na takřka shodném místě s první smyčkou i provoz zahájila stejná tramvajová linka). Jenže ještě předtím se zjistilo, že u smyčky
za 76 miliónů korun nejde při jízdě z centra využívat vnitřní kolej. Po pravém oblouku totiž následuje ihned oblouk levý a při jízdě na
vnitřní kolej by velmi neúměrně vzrostla spotřeba propojovacích kabelů. Vnitřní kolej tedy byla vyloučena a vymýšlelo se "co s tím".
Nakonec se k jakémusi rozhodnutí dospělo a 8. května 1999 byla zahájena výluka této půl roku staré smyčky. Ukončena byla 3. června a během
rekonstrukce se kromě upravených vjezdových oblouků objevil před smyčkou ostrůvek pro výstupní zastávku. 10. února 2000 totiž byla zahájena
dlouhodobá tramvajová výluka mezi zastávkami Smíchovské nádraží a Hlubočepy. Linky byly ukončeny ve smyčce, výstupní zastávka vznikla před
smyčkou, nástupní se stala Plzeňka do centra. Každá z kolejí patřila manipulacím jiné linky. A cestující se bouřili - prý je daleko na
nádraží, na metro, na autobusy. Proto se od 27. února 2000 zřídila nástupní zastávka ve smyčce na vnější koleji, obnovila se výstupní
zastávka také ve smyčce a tramvajové linky smyčkou v podstatě jen projíždí. Obratový čas totiž tvoří pouhé dvě minuty. Zároveň došlo
ke zrušení zastávky před smyčkou. Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 11 vozů typu T.
|
Vjezd do smyčky je možný z obou traťových směrů. Ve směru z centra tvoří
počátek smyčky elektromagnetická výhybka s pružnými jazyky ev.č.
504,
ve směru do centra elektromagnetická výhybka s pružnými jazyky ev.č.
505. Z centra odbočuje do smyčky pravý oblouk, do centra oblouk levý.
Bezprostředně za sjezdovou výhybkou z obou traťových směrů následuje další
elektromagnetická výhybka s pružnými jazyky ev.č.
506, větvící
kolej na vnější a vnitřní. Vnitřní kolej slouží pouze k manipulacím, kolej
vnější bezprostředně přiléhá k chodníku, na němž jsou umístěny výstupní i
nástupní zastávky. Přímá část smyčky je dlouhá cca 120 metrů. Následuje levý
oblouk spojující opět vnitřní a vnější kolej v jednu a elektromagnetická
výhybka s pružnými jazyky ev.č.
507 umožňující výjezd pravým obloukem
z centra levým obloukem do centra. Všechny sjezdové výhybky jsou opatřeny
pružnými jazyky.
Celá smyčka je klasické konstrukce, opatřena dlažbou ze žulových kostek.
Pouze v místech, kde vjezdové a výjezdové oblouky smyčky kříží vozovku
jsou koleje opatřeny asfaltovým krytem.
Zastávky umístěné na popisované smyčce:
Smíchovské nádraží - při zprovoznění smyčka zřízena pouze 1 výstupní zastávka, nyní je součástí smyčky i 1 zastávka nástupní.
Provozované linky na popisované smyčce:
Od zprovoznění smyčka patřila pouze lince č. 6, která manipulovala na vnější koleji.
Po zahájení výluky úseku Smíchovské nádraží - Hlubočepy se na vnitřní koleji
objevila linka 12 a na vnější koleji v nočním provozu linka 52.
Tu od 1. září 2001 v souvislosti se změnou linkového vedení nočních linek vystřídala
linka 54. Po ukončení výluky Smíchovské nádraží - Hlubočepy zůstala ve smyčce opět
ukončena pouze linka 6, k níž se po zahájení výluky tramvajové tratě na Laurovou
přidala linka 14. Od zprovoznění tramvajové tratě na Barrandov zůstal vnější koleji smyčky věrná linka 6 i nadále, ale v sedlech pracovních dní a o víkendech
celodenně jí doplnila také linka 20. Na vnitřní koleji smyčky manipuluje od 1. září 2004 (bez stanicování v zastávkách) nově zavedená linka 13, od 25. září 2004
smyčku opustila linka 6, převedená na znovuzprovozněnou tramvajovou trať v Radlické ulici.
Fotocesta po smyčce Smíchovské nádraží |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|