|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Náhradní tramvajová doprava za metroPsal se rok 1966, když se v Praze začínala měnit historie městské hromadné dopravy. V jeho prvním čtvrtletí se rozhodlo o výstavbě podpovrchové tramvaje, která by měla oddělit množství pěších od silné povrchové dopravy v přednádražím prostoru Hlavního nádraží s tím, že pakliže se tato úprava osvědčí, budou následně podzemní úseky tramvajových tratí přibývat a celá soustava vzájemně propojených podpovrchových tratí se následně přemění na metro. Vzhledem k politické situaci v bývalém Československu však bylo v roce 1967 soudruhy ze Sovětského svazu vydáno rozhodnutí - V Praze bude budováno metro! Stav rozestavěného prvního úseku mezi Václavským náměstím a křižovatkou Bulhar tuto změnu vzhledem k počínající stavební činnosti plně umožňoval, a tak tím byl položen základní kámen dnešní sítě metra. První trasa metra C vedoucí z Kačerova na Sokolovskou byla zprovozněna 9. května 1974. Záhy jí následovala trasa A v roce 1978 a v roce 1985 trasa B. Společně s výstavbou metra bylo učiněno nešťastné rozhodnutí, zrušit tramvajové tratě v centrální části města a odsunout tak tramvajový provoz na druhou kolej, kdy měla tramvajová síť být degradována pouze na jakousi dokryvnou síť s hlavní funkcí napaječů metra. Naštěstí veškeré původní plány vzaly v průběhu let za své. Podpovrchový druh dopravy se stal v posledních 30 letech v Praze nepostradatelným a městotvorným prvkem, bez kterého si mnoho Pražanů nedokáže život ve městě a cestování do zaměstnání vůbec představit. V současné době tvoří síť metra základní kostru dopravy ve městě ruku v ruce s kapacitní překryvnou tramvajovou sítí, která pokrývá v širší centrální části města většinu stanic metra. O potřebnosti rozšiřovat a pravidelně udržovat současnou kolejovou infrastrukturu jsme se poprvé přesvědčili při katastrofálních povodních v srpnu 2002. Voda z Vltavy zatopila většinu stanic metra a paralyzovala tak všechny linky metra. Překryvná tramvajová síť byla částečně také neprůjezdná, ale i její torzo se ukázalojako velice výhodné pro operativní vedení náhradních tramvajových linek, pojmenovaných X-A a X-B, které částečně kopírovaly dlouhodobě vyloučené úseky metra. V této souvislosti se stále častěji začalo hovořit o jakémsi "pojistném plánu" či krizovém plánu odklonu tramvajových linek v případě částečné dysfunkce sítě metra. Hrozby bombových útoků, sebevražedné pokusy případně množící se nešťastné pády cestujících do kolejiště stály na počátku hledání optimálních řešení pro krizové situace. Výsledkem je následující scénář odklonů tramvajových linek, realizovaný v případě částečného výpadku provozu metra.
linka AVyloučení úseku Depo Hostivař - Skalka
prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej)
Vyloučení úseku Depo Hostivař - Strašnická
prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej)
Vyloučení úseku Depo Hostivař - Želivského
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 23: Malovanka - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Depo Hostivař - Náměstí Míru
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 23: Malovanka - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Depo Hostivař - Dejvická
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 20: Sídliště Barrandov (Smíchovské nádraží) - (...) - Anděl - Karlovo náměstí - Národní třída - Staroměstská - Malostranská - (...) - Divoká Šárka odklon linky 23: Malovanka - (...) - Malostranská - Staroměstská - Národní divadlo - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Skalka - Želivského
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 23: Malovanka - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Skalka - Náměstí Míru
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 23: Malovanka - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Skalka - Dejvická
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 20: Sídliště Barrandov (Smíchovské nádraží) - (...) - Anděl - Karlovo náměstí - Národní třída - Staroměstská - Malostranská - (...) - Divoká Šárka odklon linky 23: Malovanka - (...) - Malostranská - Staroměstská - Národní divadlo - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Strašnická - Náměstí Míru
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) odklon linky 23: Malovanka - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Strašnická - Dejvická
prodloužení linky 4: Kotlářka - (...) - Čechovo náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická)prodloužení linky 6: Laurová - (...) - Kubánské náměstí - Průběžná - Strašnická - Vozovna Strašnice (výstupní zastávka Strašnická) prodloužení linky 11: Spořilov - (...) - Černokostelecká - Ústřední dílny DP (vnitřní kolej) odklon linky 20: Sídliště Barrandov (Smíchovské nádraží) - (...) - Anděl - Karlovo náměstí - Národní třída - Staroměstská - Malostranská - (...) - Divoká Šárka odklon linky 23: Malovanka - (...) - Malostranská - Staroměstská - Národní divadlo - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Želivského - Dejvická
odklon linky 20: Sídliště Barrandov (Smíchovské nádraží) - (...) - Anděl - Karlovo náměstí - Národní třída - Staroměstská - Malostranská - (...) - Divoká Šárkaodklon linky 23: Malovanka - (...) - Malostranská - Staroměstská - Národní divadlo - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Želivského - Náměstí Míru
odklon linky 23: Malovanka - (...) - Náměstí Míru - Flora - Želivského - Strašnická - Kubánské náměstí
Vyloučení úseku Náměstí Míru - Dejvická
odklon linky 20: Sídliště Barrandov (Smíchovské nádraží) - (...) - Anděl - Karlovo náměstí - Národní třída - Staroměstská - Malostranská - (...) - Divoká Šárkaodklon linky 23: Malovanka - (...) - Malostranská - Staroměstská - Národní divadlo - (...) - Kubánské náměstí linka BVyloučení úseku Florenc - Českomoravská
prodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Vysočanská(Z)
Vyloučení úseku Českomoravská - Černý most
prodloužení linky 8: Podbaba - (...) - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovecprodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovec
Vyloučení úseku Nové Butovice - Českomoravská
prodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Vysočanská(Z)
Vyloučení úseku Nové Butovice - Černý most
prodloužení linky 8: Podbaba - (...) - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovecprodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovec
Vyloučení úseku Smíchovské nádraží - Českomoravská
prodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Vysočanská(Z)
Vyloučení úseku Smíchovské nádraží - Černý most
prodloužení linky 8: Podbaba - (...) - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovecprodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovec
Vyloučení úseku Florenc - Černý most
prodloužení linky 8: Podbaba - (...) - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovecprodloužení linky 12: Sídliště Barrandov - (...) - Palmovka (Na Žertvách) - Balabenka - U Svobodárny - Poliklinika Vysočany - Nádraží Vysočany - Špitálská - Poštovská - Kolbenova - Nový Hloubětín - Starý Hloubětín - Kbelská - Hloubětín - Sídliště Hloubětín - Lehovec linka CVyloučení úseku Ládví - Nádraží Holešovice
prodloužení linky 15: Vypich - (...) - Kobylisy - Střelničná - Kyselova - Ládví - Štěpničná - Třebenická(Z) - Sídliště Ďáblice
Vyloučení úseku Florenc - Pražského povstání
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrác
Vyloučení úseku Ládví - Florenc
prodloužení linky 15: Vypich - (...) - Kobylisy - Střelničná - Kyselova - Ládví - Štěpničná - Třebenická(Z) - Sídliště Ďáblice
Vyloučení úseku Ládví - Pražského povstání
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrácprodloužení linky 15: Vypich - (...) - Kobylisy - Střelničná - Kyselova - Ládví - Štěpničná - Třebenická(Z) - Sídliště Ďáblice
Vyloučení úseku Ládví - Kačerov
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrácprodloužení linky 15: Vypich - (...) - Kobylisy - Střelničná - Kyselova - Ládví - Štěpničná - Třebenická(Z) - Sídliště Ďáblice
Vyloučení úseku Ládví - Háje
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrácprodloužení linky 15: Vypich - (...) - Kobylisy - Střelničná - Kyselova - Ládví - Štěpničná - Třebenická(Z) - Sídliště Ďáblice
Vyloučení úseku Nádraží Holešovice - Pražského povstání
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrác
Vyloučení úseku Nádraží Holešovice - Kačerov
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrác
Vyloučení úseku Nádraží Holešovice - Háje
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrác
Vyloučení úseku Florenc - Kačerov
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrác
Vyloučení úseku Florenc - Háje
odklon linky 6: Laurová - (...) - Nuselské schody - Náměstí bratří Synků - Nuselská radnice - Palouček - Pražského povstání - Na Veselí - Vozovna Pankrác
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |