|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Monorail v Sydney
Sydney disponuje i zřídka rozšířeným systémem visuté železnice Monorail. Jedná se o jednokolejnicovou dráhu, po
které se v případě Sydney vozidla pohybují obkročmo nad kolejnicí, jež tvoří současně nosník dráhy.
V roce 1984 zahájilo zastupitelstvo městské části Darling Harbour výběrové řízení na návrh zajištění dopravní obsluhy jejich území. Z dvaceti došlých nabídek byl 28. listopadu 1985 guvernérem Nového Jižního Walesu jako nejvýhodnější varianta zvolen monorail.
Samotná příprava návrhu a stavba nového druhu dopravy byla velmi rychlá - trvala pouhých 26 měsíců. Dráha, tvořící smyčku v centru města je dlouhá 3,6 km a obsahovala v době uvedení do provozu 8 stanic, spojuje čtvrti Darling Harbour a Chinatown s centrem města. Uprostřed roku 2000 došlo ke zrušení stanice Garden Plaza, čímž se prodloužila mezistaniční vzdálenost mezi Powerhouse Museum a Word Square. Samotné stanice jsou umístěné uvnitř budov, nad dálnicemi, v hotelech a blízko nejrůznějších turistických cílů. Provoz zajišťuje 6 sedmičlánkových vozidel dlouhých 27m v poloautomatickém režimu, kdy jsou veškeré povely vozidlu předávány z řídícího střediska. Na palubě je přítomen pouze průvodčí, který v případě nepravidelnosti může vlak ovládat ručně pomocí nouzového řízení. Soupravy jsou poháněny netradičním napětím 525V ss, přičemž jsou schopné vyvinout maximální rychlost 33km/h. Servis je zajišťován ve špičkovém intervalu tři minuty. Objetí celého okruhu zabere 15 minut. Od svého otevření se Monorail stal středem pozornosti. Postupně upadal hlavní význam vzniku spočívající ve zlepšení dopravní obsluhy v obchodní čtvrti Darling Harbour, ale stále častěji byl vyhledáván turisty jako zajímavá atrakce k vyzkoušení. O vysokém zájmu svědčí počet přepravených osob, který činí 30.000 denně. Sydney Monorail i Metro Light Rail provozuje soukromá nadnárodní společnost Connex. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |