|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hromadná doprava v Sankt PeterburguDruhým největším městem Ruska je Sankt Peterburg. Založen byl carem Petrem Velikým, na jehož počest dostalo jméno Petrohrad. V letech 1924 až 1991 neslo jméno Leningrad. Po opadnutí kultu Vladimira Iljiče se vrátilo zpět ke svému původnímu pojmenování.
Historie tramvajového provozu, který je do rozsahu sítě, počtu linek i vozidel největší na světě (pro porovnání Praha je cca poloviční), se datuje k 8. září 1863, kdy zahájila provoz první tramvajová trať v podobě koňky. V jejím souběhu byl od roku 1882 experimentálně zkoušen parní pohon, využívaný zejména na okrajových částech města a na příměstských tratích. V roce 1895 je doplnil konečně i elektrický pohon. Zprvu fungoval do roku 1902 velice zajímavě - jezdilo se jen v zimě, kdy byly koleje položeny na ledu zamrzlé řeky Něvy. Obliba elektrického pohonu stála za zahájením provozu klasické elektrické tramvaje k 29. září 1907. Provoz zajišťovaly motorové vozy belgické výroby, z nichž se do dnešních dní bohužel žádný nedochoval. Masivní rozšiřování elektrické trakce ve světě stálo za postupným omezováním ostatních systémů. V září roku 1917 byla uskutečněna poslední jízda koněspřežné tramvaje, jenž v roce 1922 doplnila i poslední jízda parní tramvaje. Od roku 1923 se začaly dodávat dvounápravové vozy domácí výroby, typu MC. V pravidelném provozu jezdily do roku 1973, ale jako pracovní a muzejní můžeme tyto malé spolehlivé vozy potkat dodnes.
Stálý růst města si vynutil vývoj nového, kapacitnějšího typu tramvaje. Sovětští dopravní odborníci navštěvovali
tramvajová města po celé Evropě, avšak motorové vozy s malými vleky nesplňovaly jejich představy. Až v USA se našla
inspirace v podobě velkoprostorového čtyřnápravového vozu typu Peter Witt.
Nejhorší období způsobila bezpochyby 2. světové válka a stavění barikád, které vyústilo 8. prosince 1941 v úplné zastavení provozu. Za značného úsilí byl provoz obnoven již 15.dubna 1942. Jelikož jiný druh dopravy nebyl k dispozici, tramvajemi se vozilo všechno - cestující, chléb, zranění a zejména mrtví. Aby se nestávaly v nočních hodinách terči leteckých útoků, jezdily zatemněné a do vozů byly rovněž zabudovány akumulátory, na které se jezdilo v nočních hodinách, aby nejiskřily sběrače vozů. Elektricky ovládané výhybky byly rovněž vypnuty. Poválečné období znamenalo postupné obnovování tramvajového provozu. Vozový park byl po válce značně prořídlý, zastaralý a poruchový, proto začal urychleně vývoj nového typu. Nejprve se v roce 1947 objevily nástupci vozů LM33 a LP33 nesoucí označení LM47 a LP47, o dalších deset let později se v roce 1957 objevil úplně nový vůz LM57. Ten však mohl jezdit pouze sólo. Mezi lety 1968 a 1986 následovaly dodávky vozů typu LM68 pocházející z Jegorovových závodů. Ty mohou jezdit sólo, ve dvojčatech, případně i v třívozových soupravách.
V osmdesátých letech se předpokládal růst počtu přepravených cestujících, proto s předstihem začal vývoj článkového
vozu. LVS 86 byl odvozený z konstrukce vozu LM68, přičemž dle zvyklostí nesl číselné označení podle roku výroby.
Tyto šestinápravové vozy jezdí dodnes, většinou sólo, ale na exponovaných spojích i ve dvojicích.
V roce 1995 bylo provozováno 64 linek a ve stavu zůstávalo cca 2145 vozů. Kolejová síť měřila přes 600 km délky,
tramvaje najížděly na své linky z 10 vozoven.
Jelikož je páteří dopravního systému metro, jehož první trasa zahájila provoz již 15.listopadu 1955, současnost tramvajím v Petrohradě nepřeje. Zrušeno bylo mnoho tratí, rovněž i některé vozovny, vozový park chátrá a o stavu kolejového svršku nemluvě. Vozy LM68 i LVS86 dožívají a výroba nových vozů typu LM99 se rozjíždí z finančních důvodů velmi pomalu. Většina souprav 2xLM68 musela být z důvodu zajištění dopravní obsluhy rozpojena a zvolna probíhají modernizace stávajících 20 a více let starých vozů. Nesmíme opomenout ani živořící trolejbusový provoz, jehož kořeny zasahují do roku 1936, kdy byla k 21. říjnu otevřena první trolejbusová trať. Dnes na cca 50 linkách zajišťují provoz ruské vozy ZIU9.
Text zpracován s využitím podkladů Františka Zahnáše
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |