|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 28Dne 16. prosince 2008 je tomu přesně 30 let, kdy byla zrušena pražská tramvajová linka 28. Po celou dobu své existence častokrát měnila trasu a byla jakýmsi „oříškem“ pro kartografy. V roce 1948 nosila číslo 28 "sletová linka", jezdící v trase Královka – Kolbenka (přes Špejchar, Letnou, Těšnov a Palmovku). V roce 1955 to pak byla "spartakiádní linka", jezdící z Královky na Střelničnou (přes Špejchar, Letnou, Nádraží Bubny, Veletržní, Pelc-Tyrolku a ulicí v Holešovičkách) a v roce 1960 to pak byla opět "spartakiádní linka" jezdící z Braníka na Dlabačov (přes Národní divadlo, Mánesův most a Pražský hrad). Historie pravidelné linky 28 se začala psát již 15. ledna 1962, ale není marné se podívat i na to, co předcházelo...
Jak již jsme zmínili, uvedena k životu byla 15. ledna 1962 v trase Nákladové nádraží Žižkov – Flora – Olšanské náměstí – Hybernská ulice – Příkopy – Můstek – Muzeum – Hlavní nádraží – Olšanské náměstí – Olšanská – Nákladové nádraží Žižkov. Nová linka jezdila jen v ranní špičce všedního dne a jen v uvedeném směru. Nasazovány sem byly soupravy ve složení obousměrný (jednosměrný vůz "Ponorka") + vlek Krasin. Po roce, 3. června 1963 byl provoz rozšířen i na odpolední špičku pracovního dne. Výchozím bodem je nyní Kubánské náměstí (Náměstí Kubánské revoluce), linka jede přes dnešní Strašnickou na Floru, Olšanské náměstí a dále pokračuje v původní trase. V ranní špičce objíždí Václavské náměstí a Hybernskou ulici PROTI SMĚRU hodinových ručiček a odpoledne jede opačně.
Modernizace vozového parku se linka dočkává od 12. ledna 1970, kdy na ní začínají být nasazovány vozy T1. Všech sedm vozů je stavěno ze strašnické vozovny. Od března 1970 se podílí na vypravování také vozovna Žižkov, která na tuto linku staví sólo vozy T3. V souvislosti s výlukou na dnešní Seifertově ulici je linka od 25. května 1970 zrušena. V přímé souvislosti se zprovozněním prvního provozního úseku linky metra C je od 9. května 1974 zavedena nová linka 28 jezdící v trase Braník – Zborovská – Smíchov, nádraží. Obsazena je sólo vozy T1 a T3. Ve špičce je obsazena devíti vozy z vozoven Pankrác (jen T3) a Motol (většinou T1) v intervalu 7 minut. V sedle a v sobotu jsou nasazovány 4 vozy v intervalu 14 minut, v neděli ráno je vypravováno 5 vozů (interval 11 minut) a odpoledne vyjíždějí ještě další dva. Interval je zkrácen na 8 minut. Večerní provoz je zajišťován v intervalu 17 minut. Při konání Spartakiády 1975 je linka 28, vždy o hlavních dnech (26. června - 30. června), odkláněna do trasy Hlubočepy – Újezd – Malostranské náměstí – Pražský Hrad – Pohořelec – Dlabačov. Provoz sólo vozů T1 a T3 zůstal na této lince beze změny. V uvedené dny se ráno vypravovalo 7 vozů, dopoledne zůstaly na trati 4 vozy, odpoledne, když byla linka převedena do "spartakiádní trasy", bylo nasazeno vozů devět. Zatímco v roce 2008 nemohly být na branické větvi pražské kolejové sítě provozovány vozy 14T, od 3. ledna 1977 postihuje zákaz vozy T1. Jako důvod bývá uváděna neprůjezdnost vozů T1 pod železničním mostem na Výtoni, druhým důvodem mohla být skutečnost, že někde při branické trati mohl bydlet nějaký vysoce postavený soudruh, kterému se vozy T1 prostě nelíbily. Celé vypravování linky 28 od toho dne přebírá vozovna Pankrác. Ve všední den se vypravuje ve špičce 7 vozů, v sedle 5 vozů. Víkendové vypravení zůstalo stejné. (interval 8, respektive. 11 minut).
Následující den její úlohu přejímá obnovená linka 4, která na smíchovské straně jezdí až ke zlíchovskému lihovaru a na straně druhé pokračuje až na Radošovickou. Rovněž i na této lince je uplatněn (do 18. prosince 1980) souběh provozu sólo vozů T1 a T3.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |