Občas trvá splnění klukovského snu roky, občas se jeho realizace ani nedočká naplnění... Když jsem před lety objevil na staré mapě zakreslenou železniční trať vinoucí se jak stužka krkonošskou krajinou z Harrachova přes státní hranici
do Polska, nějak jsem nechápal, proč jízdní řád tratě striktně končí v Harrachově. Usmyslel jsem si, že si tuhle neprovozovanou trať musím projít. Vždycky nastalo něco důležitějšího a návštěvu místa jsem stále odkládal. Když na jaře roku 2009
začaly nabírat na hlasitosti informace o tom, že půl století neprovozovaná trať se dočká rekonstrukce a následného obnovení provozu, rozhodl jsem se, že musím svůj klukovský sen splnit. Pojďte se projít po tělese tratě až ke kilometrovníku 43,5
společně...
Z původní 59. kilometrů dlouhé rakousko-pruské spojnice mezi Tanvaldem a Hirschbergem (dnešním polským městem Jelenia Góra) bylo ještě na počátku roku 2009 provozováno pouhých 12. kilometrů z Tanvaldu do Harrachova.
Osudným se pro tuto trať stal rok 1945. V květnu byl ukončen elektrický provoz a v listopadu zrušen mezinárodní železniční přechod do Polské republiky. Posledním využitím celého mezinárodního spojení byl odsun Němců,
převoz sovětské vojenské techniky a sovětské kořisti z tehdejší Říše. Trolejové vedení bylo na polské straně snášeno do roku 1950, na naší straně v roce 1958. Pak si trať snila takřka svůj půl století dlouhý sen Šípkové Růženky.
První výrazný pokus o vzkříšení původního kolejového spojení do Polska přišel v letech 1991-92. Po sérii brigád dobrovolníků za účelem obnovení trati projel po 47 letech 31. května 1992 z české strany opět vlak do Szklarské Poreby.
A přes občasné snahy se dalších 17. let takřka "nic" nedělo.
Až rok 2009 přinesl naději a nakonec i činy, když byla 8. května zahájena rekonstrukce přes půl století neprovozované trati na polské straně. Rekonstrukce bude spočívat v demontáži kolejového svršku, opravy železničního spodku
a pokládky nového kolejového svršku na dřevěných pražcích. Práce na trati by měly být hotové do 30. listopadu 2009.
Zajímavostí je ponechání původních sloupů trakčního vedení na již vytrhaných úsecích. Spekulace o jejich zachování potvrzuje i fakt, že jejich odstranění není předmětem zakázky. Na druhou stranu technický stav posledních pozůstatků
elektrické trakce můžete shlédnout i na fotografiích, je tedy otázkou, co příslušné orgány při kolaudaci tratě připustí.