|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Po stopách tramvají v Lisabonu
Tramvajový provoz v portugalském Lisabonu se nepochybně řadí mezi nejpozoruhodnější systémy svého
druhu, a to nejen v Evropě.
Řada tratí byla poněkud nevhodně nahrazena autobusy. Bohužel tramvajová doprava zde i dnes čelí silné preferenci autobusové dopravy, v jejímž důsledku tramvajový provoz značně strádá. I přes uskutečněné modernizační akce (zejména v oblasti vozového parku) probíhalo ještě v 90. letech masivní rušení tratí, vozidel a uzavřena byla i jedna ze dvou přeživších vozoven. To vše navzdory skutečnosti, že silná autobusová a automobilová doprava v historickém centru města má k optimálnímu dopravnímu řešení opravdu velmi daleko. Provozovatelé tramvajové dopravy zde však rádi prezentují především nevýhody a ztrátovost tramvajové dopravy, což je podpořeno zaostáváním údržby tratí i vozů, nepravidelností spojů a často dost tristním komfortem na palubě vozidel. Prokazování zastaralosti a nevhodnosti tramvajové dopravy prozatím převládá nad hledáním jejích objektivních předností a snahami o další a především systematický rozvoj. Ani stávající linky tak nemají budoucnost zcela jistou. Nebýt všeobecného odporu vůči rušení posledních existujících tratí (což na poslední chvíli zachránilo roku 1999 např. dosud provozovanou linku 18E), je pravděpodobné, že by se dnes městem proháněly již jen autobusy a taxíky po zrušených tramvajových tratích (při shodě šťastných okolností možná s výjimkou linky 28E).
Ve zdejším provozu si
člověk naplno uvědomí, jak noblesní a politicky preferovaný systém tramvajové dopravy má i přes všechny
známé neduhy naše hlavní město...
Text a fotografie: © Robert Mara |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |