|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Havarijní oprava oblouků
|
Ve večerních hodinách došlo v levé kolejnici traťové koleje oblouku mezi zastávkami Vodičkova - Lazarská v uvedeném směru k odlomení asi 12 centimetrů dlouhé části hlavy kolejnice NT1. Dispečeři na místě nejprve dohlíželi na tramvajový provoz, později, po příjezdu traťového správce bylo rozhodnuto o jeho zastavení v uvedeném směru. Jednosměrný odklon linek projíždějících přes Václavské náměstí ale nebyl ledajaký. Vzhledem k uzavření klasické odklonové trasy po nábřeží pod Letnou, se linky 3, 14 a 24 dostaly i na Spartu a v kombinaci s již odkloněnými linkami 12 a 17 kompletně zahltily přilehlé křižovatky.
V noci se na koleje ještě na chvíli provoz tramvají pod přísným dozorem vrátil, ale tramvaje místem projížděly sníženou rychlostí za přítomnosti jeřábu pro případné urychlené nakolejení.
Lom kolejnice s chybějící částí opornice znamenal výrazné ohrožení bezpečnosti provozu a časovanou bombu. Další svářečský zásah, kterých se zde v tomto roce uskutečnily desítky, již nebyl možný ani ekonomický. Přivaření koruny by již nemělo trvalý účinek, navíc již kolejová konstrukce byla předchozími zásahy natolik narušena, že by se podobná porucha projevila na jiném místě oblouku v následujících hodinách. Špatný stav oblouku byl znám, na přelomu listopadu a prosince 2010 mělo proto dojít k jeho plánované výměně. Nastalá situace celý proces urychlila.
V průběhu noci z 10. na 11. listopadu probíhala kromě hektické přípravy tras linek náhradní tramvajové dopravy, jejich jízdních řádů a informačních materiálů určených na zastávky, také urychlená příprava potřebného materiálu. Narychlo se tak např. v průběhu noci v Pražské strojírně dohledávala původní dokumentace z roku 2001, podle níž se ohýbaly kolejnice do správného poloměru a vyndávala dlažba v dotčené koleji směr Lazarská. Operativně bylo nutné vytvořit také úkolovník pracovníkům vrchní stavby, kteří tou dobou pracovali na nábřeží Edvarda Beneše a prováděli revizi lanové dráhy na Petřín, rozšířený o havarijní opravu oblouků.
Výměna klíčové konstrukce v centrální části města probíhala v nepřetržité směně pracovníků vrchní stavby pod vedením Jana Klatovce. Ve čtvrtek dopoledne byla vytěžena kolejová konstrukce oblouku směr Lazarská a očištěn podklad nad pražci. Odpoledne byl rozvezen veškerý materiál a upevněna vnější kolejnice oblouku, včetně zavrtaných upevňovadel. Instalaci nového oblouku mírně zkomplikoval a prodloužil přebytek betonu nad pražci, který bránil v usazení konstrukce. V průběhu noční směny se vytvářel rozchod, vrtala upevňovadla ve vnitřním kolejnicovém pásu a po svaření konstrukce mohlo dojít k jejímu postupnému zadláždění. Nepříznivé povětrnostní podmínky však práci dlaždičů přerušily.
V pátek se práce přesunuly do své druhé poloviny. Dopoledne byla vyndána dlažba i v protisměrném oblouku, vytěženy kolejnice a po přípravě zahájena jejich zpětná pokládka. Před nástupem noční směny již bylo téměř hotovo, zbývaly jen dokončovací a úklidové práce a do pozdních nočních hodin probíhala zpětná pokládka velké žulové dlažby.
Zkušební jízdu před zprovozněním vykonal vlak linky 27, vypravený hloubětínskou vozovnou a tvořený soupravou T3M ev.č.8064+8021, krátce po svém zatažení, kdy se manipulačně vrátil do centra Prahy. Tento spoj neřídil nikdo jiný, než vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje, který tak zkontroloval tuto bleskovou akci. Provoz s cestujícími byl obnoven s ranním výjezdem 13. listopadu 2010.
Dopravní opatření: |