|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 27
Při konání Všesokolského sletu v roce 1948 se pravděpodobně tramvajová linka, nesoucí číslo 27,
objevuje v Praze poprvé. V té době je vedena v trase Dlabačov - Pražský hrad - Klárov - Mánesův most -
Národní třída - Myslíkova - Jiráskovo náměstí a Resslovou ulicí na Karlovo náměstí a pak zpět na Dlabačov.
Byly sem vypravovány dvouvozové soupravy ve složení motorový + vlečný vůz.
Po sedmi letech se linka 27 objevuje o Spartakiádách 1955 a následně i 1960 jako účelová linka vedená v trase: Vychovatelna - Pelc, Tyrolka - Veletržní - Nádraží Bubny - Antonínská ulice - Letenské náměstí - Prašný Most - Hládkov - Královka. I tehdy na ní byly vypravovány vlaky ve složení motorový + vlečný vůz.
Když jsou 8. února 1965 soupravy 2xT1 rozpojeny a na lince 15 nahrazeny vlaky 2xT3, je provoz linky 27 v plné režii vozů T1. Vypravovány jsou z vozoven Motol a Strašnice. Od 2. května 1967 se linka 27 vydává po nových kolejích k areálu Ústředních dílen DP v Hostivaři. Ve všední den jezdí po prodloužené trati všechny spoje, ve dnech pracovního klidu jen každý druhý spoj. Následně je od 24. července 1967 linka na druhé straně zkrácena na Nádraží Smíchov. V roce 1969, jak udávají tabulky vypravení, je ve špičce pracovního dne na linku 27 nasazeno 28 sólo vozů T1 v intervalu 3,80 minut. V sedle pak jezdí 13 vozů po 8 minutách. Vypravování je zajišťováno z vozoven Motol a Strašnice. Následující rok, je od 1. května 1970 v úseku Černokostelecká - Ústřední dílny DP provozována jen ve všední dny. Z archivních záznamů je zřejmé, že k 1. březnu 1971 je na linku 27 ve všední dny vypravováno ve špičce 26 sólo T1 v intervalu 3,9 minuty, v sedle pak 16 vozů po 6 minutách. V sobotu dopoledne je uplatňován interval 4,25 minuty s 19 sólo vozy T1, odpoledne se pak jejich počet snižuje na 13 a interval se prodlužuje na 6,70 minuty. V neděli dopoledne je interval stanoven na 7 minut s 12 vozy, odpoledne pak dalších 10 vozů vyjíždí a interval je čtyřminutový. To se ale mění od 30. srpna 1971, kdy je zavedena nová špičková linka 32, jezdící v trase Ústřední dílny DP - Kotlářka s tím, že mezi Ústředními dílnami a Andělem má shodnou trasu s linkou 27. Vozy pro linku 32 jsou získané ze šejdrů linky 27, takže od tohoto data je ve všední den zaveden celodenní interval 7 minut a na linku je vypravováno 14 sólo vozů T1. O víkendech, když linka 32 nejezdí, zůstává jízdní řád stejný. Sice tedy zdánlivý paradox, že o víkendech má linka 27 kratší interval, než ve všední den, ale je nutno vzít v úvahu, že ve špičce pracovního dne je linka 27 posilována ještě linkou 32.
Po otevření trasy metra I.C v roce 1974 se provozní parametry linky 27 změní tak, že ve všední den je vypravováno 12 celodenních vozů 1xT1 v intervalu 8 - 9 minut. V sobotu ráno pak jezdí 17 vozů po 5 minutách a odpoledne pak 11 vozů po 8 minutách. V neděli dopoledne se vypravuje 11 vozů po 8 minutách a odpoledne je pak nasazeno 22 vozů po 4 minutách. O víkendech jsou, počínaje 30. dubnem 1977 na linku 27 nasazeny vlaky 2xT3. V sobotu ráno je nasazeno 8 dvojčat po 11 minutách, odpoledne pak jedna souprava zatahuje a interval se prodlužuje na 13 minut. V neděli ráno vyjíždí 7 souprav 2xT3 v intervalech 13 minut, odpoledne pak vyjíždějí další 4 vlaky a interval se zkracuje na 8 minut. Důvodem tohoto opatření byla potřeba posílit rekreační dopravu v relaci Nádraží Vršovice - Nádraží Smíchov a vypravení dalších sólo vozů pro zkrácení intervalu již nebylo, z důvodu kritického nedostatku řidičů, možné. Ve všední dny se vypravení vozů T1 na této lince nezměnilo. Ze stejných důvodů je s nástupem prázdninového provozu od 4. července 1977 zaveden provoz vlaků 2xT3 po celý týden. Víkendový provoz zůstal stejný, ve špičce všedního dne pak jezdilo 10 souprav po 11 minutách, v sedle 8 souprav po 14 minutách. Prázdninový provoz je ukončen 29. srpna 1977 a v této souvislosti se na linku vrací provoz sólo vozů - tentokráte směsi T1 a T3. Ale ne na dlouho. Již 5. září 1977 je zahájena dlouhodobá výluka Plzeňské ulice. Zatímco linka 9 je ukončena objezdem Ženských domovů a linka 15 je odkloněna ke Smíchovskému nádraží, špičková linka 32, která mezi Andělem a Černokosteleckou, respektive Ústředními dílnami DP posilovala linku 27, byla zrušena. Z toho důvodu je linka 27 opět obsazena vlaky 2xT3. V pracovní dny je na ní vypravováno 15 souprav ve špičce (interval 7 minut) a 8 souprav v sedle (interval 13 minut). Kromě vozoven Motol a Strašnice se na vypravování linky 27 také podílí vozovna Pankrác. Nutno poznamenat, že výjezdy z Motola nebyly jednoduchou záležitostí, neboť vlak musel překonat jednokolejku na Vypich a pak přes Pražský hrad a Malou Stranu se dostal k Andělu na svoji trasu. Od 4. července 1978 je linka 27 prodloužena do Hlubočep. Důvodem je nejprve odklon a posléze zrušení linky 4. V době konání celostátní Spartakiády roku 1980 se na lince 27 znovu objevily sólo T1, neboť soupravy 2xT3 bylo nutné převést na exponovanější linky.
K 31. srpnu 1981 je linka 27 obsazena 19 vlaky 2xT3 ve špičce (interval 6 minut) a 9 vlaky v sedle (interval 12 - 13 minut). O víkendech se vypravuje 7 dvojčat po 15 minutách. Následuje 3. listopad 1985, kdy dochází v souvislosti se zprovozněním trasy metra B k zásadním změnám v linkovém vedení a obsazení volných číselných pozic. Linka 27 je tak zrušena a nahrazena linkou 7. Pak přichází se 1. listopad 2010. Takřka na den přesně se po 25 letech číslo tramvajové linky 27 objevuje v pražských ulicích znovu. Z důvody opravy tramvajové tratě na nábřeží mezi Čechovým a Štefánikovým mostě je třeba nahradit zkrácené spoje linky 17, běžně končící na Výstavišti jinou, číselně podobnou linkou, která již nezasáhne do provozu na Letné, aby došlo k odlehčení tamějšího provozu. Zavedená linka 27 proto stopuje linku 17 z Modřan až na Staroměstskou, pak pokračuje jednosměrným objezdem na Čechův most, Malostranskou a přes Mánesův most se vrací zpět do Modřan, s výjimkou víkendu 13.-14. listopadu, kdy linka z důvodu opravy výhybky na Čechově mostě realizuje jednosměrný objezd mezi zastávkami Staroměstská protisměrně. O vypravování této linky se dělí vozovny Hloubětín, Kobylisy, Pankrác a Žižkov. V pracovní dny jsou na linku vypravovány vlaky 2xT3, dne 5. listopadu se na hloubětínském pořadí objevuje dokonce vůz KT8D5. Víkendy patří na této lince vozům sólo. Interval linky je shodný s intervalem většiny linek. Výluka končí dnem 15. listopadu 2010 a tím opět mizí číslo 27 z tramvajové sítě...
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |