|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 22
Mezi mnoha řidiči pražských tramvají často zatracovaná, mezi turisty oblíbená linka,
nosící číslo 22 oslavila v roce 2008 80. narozeniny. Za svoji dobu nikdy neopustila území Břevnova
a během posledních 30 let jezdí, s výjimkou krátkého období v roce 1991, po relativně nezměněné trase.
Linka v minulosti příliš často trasu neměnila, nepočítáme-li prodlužování, velké změny 13. března 1961
a konečně rušení tramvajové trati na Václavském náměstí. Rovněž i změny vozového parku na této lince
byly spíše odrazem procesu jeho modernizace.
S rozrůstáním Prahy šla ruku v ruce i potřeba zajišťovat stále nová kapacitní spojení mezi jejími částmi. V roce 1927 dosáhla délka kolejové sítě v Praze magických 100 km, na kterých bylo provozováno 21 linek. Nová linka, nosící číslici 22 se v pražských ulicích objevila 1. srpna 1928. Zajišťovala přímá spojení ve směru Vypich - Pohořelec - Pražský Hrad - Klárov - Mánesův most - Národní Divadlo - Můstek - Václavské náměstí - Vinohradská tržnice - Flora - Vinohrady, krematorium. Na novou linku byly vypravovány soupravy složené z motorového a vlečného vozu.
Když je 18. října 1937 zprovozněna nová tramvajová trať na Bílou Horu, dochází k prodloužení linky 22 do trasy Strašnice, Průběžná - Bílá Hora. Traťový úsek okolo střešovické vozovny a přes Špejchar linka 22 opouští 1. září 1942. Vrací se na svou původní trasu přes Pohořelec a kolem Pražského Hradu, aby byla 30. listopadu téhož roku ve směru od Bílé Hory opět zkrácena na Olšanské hřbitovy. Od 12. března 1951 dochází k jejímu zkrácení i na druhém konci, tedy na Vypich. Linka je obsazována soupravami ve složení jednosměrný motorový vůz Ponorka (a od roku 1948 také novější vůz Mevro) a vlečný vůz Krasin; tyto, v té době moderní, soupravy vypravují na linku vozovny Strašnice a Střešovice. Na základě výsledků přepravních průzkumů dochází od 13. března 1961 k rozsáhlejším změnám ve vedení tramvajových linek, které se dotýkají také linky 22. Její trasa z Vypichu až k Muzeu zůstala zachována, ale dále pokračovala ulicí Mezibranskou na náměstí I. P. Pavlova, pak na náměstí Míru, ulicemi Francouzskou a Moskevskou do konečné zastávky Vršovice, Minská. Tato trasa lince dlouho nevydrží, již 2. srpna je opět prodloužena na Bílou Horu. soupravy složené z obousměrného motorového vozu a vlečného vozu Krasin se na lince 22 začínají objevovat 1. dubna 1965. Jednosměrné motorové vozy Ponorka a Mevro jsou zde spíše výjimkou. Důvodem je převzetí většiny vlaků vozovnou Pankrác, kde dvounápravové jednosměrné vozy nebyly.
O Štědrém večeru roku 1966 se na nočních spojích linky 22 objevují sólo vozy T3, 31. prosince pak soupravy motorového a vlečného vozu. Od 9. ledna 1967 jsou denní spoje linky 22 obsazeny soupravami 2xT3. Noční služby jezdily v sestavě 1xT3, avšak z pátku na volnou sobotu a ze soboty na neděli se vypravovaly dvojice T3. Protože oblouk z Národní třídy na Smetanovo nábřeží nebyl sjízdný pro vozy T, byla linka 22 v denním i nočním provozu vedena v úseku Národní divadlo - Klárov přes Újezd a Malostranské náměstí - jak je vidět, přesměrování se osvědčilo, neboť tak dvaadvacítka jezdí dosud. V souvislosti s výstavbou metra je 4. března 1969 zrušena tramvajová trať v Mezibranské ulici a linka 22 v úseku Muzeum - náměstí Míru převedena do Škrétovy ulice. V letech 1967, 1968, 1969 a 1971 jsou na Štědrý večer na linku vypravovány sólo vozy T3, o Silvestru pak vždy dvojice. V letech 1970 a 1973 jezdily na noční lince 22 po obě tyto noci vlaky 2xT3. Prodloužení do trasy Bílá Hora - Vršovice, nám. Kubánské revoluce (Kubánské náměstí) se linka dočkala 4. prosince 1972. V té době je ve špičce pracovního dne na linku 22 vypravováno 22 vlaků (interval 5,5min.) 2xT3, s tím, že na vypravení se podílejí vozovny Pankrác a Střešovice. V sedlovém provozu byl interval prodloužen na 7,5 minuty a počet souprav klesl na 17. Sobotní provoz byl rovněž hustý - celodenně zde jezdilo 19 vlaků v intervalu 6 minut, v neděli ráno byl pak devítiminutový interval se 14 vlaky, odpoledne pak šestiminutový s 20 vlaky. Večerní provoz byl zajišťován v intervalu 14 minut (v sobotu 11). Po zahájení provozu prvního úseku metra C je 9. května 1974 je pozměněna noční trasa linky 22. V úseku Muzeum - Průběžná je vedena přes náměstí Míru, ulicí Moskevskou na nám. Kubánské revoluce jako za dne a dále pokračuje do Hostivaře. Od uvedeného data jsou všechny noční vozy této linky, pokud nebylo určeno oběžníkem jinak, vypravovány v sólo sestavě vozů T3. Ve špičce jezdí na lince 20 souprav v intervalu 6-7 minut, v sedle pak 12 souprav po 11 minutách. V sobotu pak jezdí 14, resp. 11 vlaků (interval 9, resp. 11 minut). V neděli se vypravuje 13, resp. 19 vlaků v intervalech 10, resp. 7 minut. Na vypravování se podílejí vozovny Strašnice, Střešovice a Vokovice. Noční 22 je 24. a 31. prosince 1974 obsazena vlaky 2xT3. Počínaje 6. květnem 1977 je linka o sobotách a nedělích v letním období prodloužena do Hostivaře. Když je 5. září 1977 zahájena dvouletá výluka Plzeňské ulice dochází k výstavbě jednokolejné manipulační tratě od motolské vozovny podél ulice Kukulovy na Vypich, aby motolská vozovna nezůstala. Linku 22, díky tomu, vypravují vozovny Strašnice a Motol. Od roku 1977 do roku 1980 včetně jsou vždy na Štědrý den a na Silvestra na linku 22 vypravovány v nočním provozu vlaky 2xT3.
Toto navrhované opatření však vzbudilo velkou vlnu nevole, hlavně z řad pracovníků Hradu, kteří nevlastnili auto a ke každodenní cestě do práce používali právě jmenovanou linku 22. Při realizaci změny linky 22 by to znamenalo, že by dotyční pracovníci museli buď pěšky z Malostranské anebo z Hradčanské či z Prašného Mostu. Jako přijatelné se z toho nejevilo ani jedno z těchto řešení. Protesty asi byly velmi silné a protestovali asi vlivní lidé, neboť ke dni 13. srpna 1978 (otevření trasy metra I.A) linka 22 svoji denní trasu vůbec nezměnila a v nočním provozu doznala jen zkrácení do podoby Bílá Hora - Hradčanská - Chotkovy Sady - Malostranská - Újezd - Národní divadlo - Můstek - Muzeum - Náměstí Míru - Ruská - Vršovice, Kubánské náměstí. Byli však soudruzi z DP a Národního výboru, kteří by tramvaje na Chotkově silnici a na Mariánských hradbách nejraději neviděli. Se skřípěním zubů se museli s provozem tramvají v této oblasti smířit a pak prohlašovali:" Teď se ty tratě budou ještě hodit. Za 2 roky bude Spartakiáda a zajistit provoz na Strahov bude nutné. A po Spartakiádě se o dalším osudu tratě na Chotkově rozhodne." Naštěstí to rozhodnutí bylo ve prospěch tramvaje. Dnes si lze jen těžko představovat, jak by se řešily odklony v případě nesjízdnosti tratě přes Letenské náměstí a jak by vypadala dopravní situace ve velmi nedávné minulosti, když se v rámci stavby tunelu Blanka, po dobu delší jednoho roku nedalo projet v relaci Strossmayerovo náměstí - Sparta - Hradčanská - Prašný Most. Ve špičce pracovního dne bylo vypravováno 14 vlaků, v sedle pak 12 vlaků (intervaly 9, resp. 11 minut). Zajímavý byl společný jízdní řád pro sobotu a neděli kdy ráno jezdilo 10 vlaků a odpoledne jejich počet vzrostl na 14. Vypravování zajišťovaly vozovny Pankrác a Motol. Mezi náměstím Míru a Národním divadlem mění od 2. července 1980 linka trasu, nově je vedena přes I.P.Pavlova, Karlovo náměstí a ulicí Spálenou. Opatření vzniklo v prvé řadě v souvislosti s uzavírkou úseku Můstek - Národní třída (2. července - 25. října 1980) a také v souvislosti s postupným odchodem tramvají z Václavského náměstí. Tady se bohužel tramvajovou trať zachránit nepodařilo a 5 měsíců a 11 dní po odklonu tolik typické linky 22 se s tramvajemi Václavské náměstí musí rozloučit zcela. V denním i nočním provozu je od 19. prosince 1980 linka prodloužena do konečné zastávky Hostivař, nám. J. Marata. Vypravování této linky se děje z vozoven Strašnice a Střešovice. Ve špičce je vypravováno 22 vlaků v intervalu 7 minut, v sedle jen 11 vlaků v intervalu 15 minut. V sobotu je pak interval 12 minut ráno a 13 minut odpoledne (12, resp. 11 vlaků), v neděli po celý den kolem 14 minut s 12 vlaky. Večerní provoz od tohoto data stanovil na většinu linek, tedy i na linku 22, interval 25 minut. Noční spoje linky jsou od 1. září 1981 trvale obsazeny vlaky 2xT3. K nepatrnému prodloužení linky dochází od 4. října 1982 z bývalé smyčky Hostivař, nám. J. Marata (Hostivařská) k nádraží Hostivař. Noční provoz linky je v souvislosti s uvedením do provozu trasy metra I.B, je zrušen od 3. listopadu 1985. V její trase (s výjimkou úseku přes Pražský hrad) jezdí od té doby noční linka 57. Denní provoz zůstává beze změn; večerní interval byl zkrácen na 20 minut. Úsporná opatření v Dopravním podniku vyvolávají zkrácení linky do trasy Nádraží Hostivař - Vypich od 26. března 1991, již 22. listopadu 1991 je linka opět prodloužena na Bílou Horu. Poté, co byla střešovická vozovna přeměněna na muzeum, vypravují linku 22 pravidelně vozovny Strašnice a Vokovice. Vzhledem ke stále rostoucí frekvenci cestujících na lince 22 se zavádějí v polovině 90.let celoroční jízdní řády. V denním provozu je interval trvale šestiminutový, večer pak dvacetiminutový.
V roce 2007 dostává vozovna Strašnice nízkopodlažní vozy 14T, které se objevují i na lince 22. V březnu 2008 jsou ze Strašnic všechny vozy 14T přesunuty do Motola. Nízkopodlažní spoje jsou nadále realizovány vozy 14T, vypravovanými z vozovny Motol. Od dubna 2008 je nahrazují soupravy T3R.PLF+T3R.P. Od 31. srpna 2008 je zrušena linka 23 a na lince 22 je zaveden půlený interval. Ve špičce je vypravováno 42 vlaků; jsou to soupravy 2xT3, 2xT6, T3R.PLF+T3R.P, nízkopodlažní vozy 14T a při prázdninových výlukách v roce 2010 sem byly nasazovány vozy KT8D5.RN2P z hloubětínské vozovny.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |