|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cagliari 2010 aneb výlet za Klárou...
Na jihu Sardinie, ostrova náležícího formálně k Itálii, se nachází jeho hlavní město jménem Cagliari. Od roku 2008 se zde můžeme setkávat v pravidelném provozu s tramvajemi vyrobenými v České republice. Plzeňská Škoda Transportation pro místní provoz vyrobila a dodala v letech 2006 a 2007 celkem 9 obousměrných částečně nízkopodlažních tramvají typu Škoda 06T, které zajišťují provoz na místní dosud jediné tramvajové lince č. 1. Tramvajový systém se zde nazývá "Metrocagliari" a je provozován v trase Piazza Repubblica - Via San Gottardo. Tramvajová trať je spíše příměstskou dráhou, než klasickou tramvají, vznikla totiž přestavbou a elektrifikací části původní železniční trati. Kromě tramvají zajišťují v Cagliari MHD také trolejbusy a autobusy. Informace v tomto článku byly zjištěny pozorováním přímo na místě v červenci roku 2010 a fotografie pořídil spolupracovník Pražských tramvají Absolut ve dnech 26.-27. července 2010. V následujícim textu si budeme si zjednodušeně vyprávět příběh městské dopravy v tomto středomořském městě, které má sice jen asi 150 tisíc vlastních obyvatel, ale s předměstími a satelitními obcemi se vyšplhá v turistické sezóně vysoko přes půl milionu. Na konci článku si představíme provoz v Cagliari i na mnoha fotografiích, projdeme se prostřednictvím fotografií po celé trase zatím jediné tramvajové linky, prohlédneme si tramvaje typu Škoda 06T a na závěr se podíváme se obrazem i na trolejbusy a autobusy ve městě.
Tramvaje v Cagliari měly podobný osud jako v mnoha dalších městech západní Evropy. První tramvaje vyjely do ulic Cagliari již v roce 1893. Iniciátorem tramvajového provozu byl soukromý podnikatel Louis Merello, vyvážející ze Sardinie víno. V roce 1913 byla zavedena také druhá tramvajová linka vedená po příměstské trati na pláž Poetto. Během první světové války zažil sice tramvajový provoz úpadek, ale po válce byl obnoven a ve třicátých letech zajížděly tramvaje dokonce i do blízkého Monseratta, avšak jinou trasou, než je vedena současná trať nového systému Metrocagliari. V letech 1943-1944 byly tramvaje z důvodu válečných událostí zcela mimo provoz, avšak po válce byl jejich provoz opět rychle obnoven. V padesátých letech začaly tramvajím výrazně konkurovat nově zaváděné autobusové linky a od prosince 1952 také trolejbusy. Rychlý rozvoj trolejbusů, zvládajících dobře kopcovité úseky ve městě, se stal začátkem konce tramvají v Cagliari. Tramvajová doprava byla s rozmachem nekolejové dopravy postupně omezována a v roce 1973 byly tramvaje zcela zrušeny. Dodnes lze ve městě nalézt připomínky někdejšího tramvajového provozu. Přímo u hlavního nádraží a hlavní autobusové stanice na náměstí Piazza Matteioti nalezneme pozůstatky oblouků smyčkového obratiště původní tramvajové trati a některé stožáry a úchyty trolejového vedení trolejbusů rovněž působí dojmem, že by mohly být starší než necelých 60 let provozu trolejbusů.
Trolejbusová síť v Cagliari byla v době zrušení tramvají poměrně rozsáhlá. Bohužel od 90. let jsou společně s velkými dodávkami nízkopodlažních autobusů omezovány i trolejbusy a na mnoha trolejbusových linkách jezdí převážně autobusy. Běžně je k vidění na celé trase linky provoz nových autobusů pod nepoužívaným a prověšeným trolejovým vedením po trolejbusech. Autobusová a trolejbusová doprava v Cagliari zahrnuje kromě číselných linek (řada 1 - 41 s mezerami - celkem 22 linek) i sezónní linky na pláže, označené písmeny (celkem 9 písmenných linek). Díky tomu je v letní sezóně od června do září nejvyšší vypravení z celého roku a do ulic tak musí vyjet i staré vysokopodlažní trolejbusy. V létě 2010 byl trolejbusový provoz byl udržován na městské lince č. 5 a na příměstských linkách č. 30 a 31. Na lince 5 zajišťovaly trolejbusy většinu spojů, na linkách 30 a 31 byly poměrně ojedinělé. Celkem bylo během dvoudenního pozorování spatřeno v provozu pouze 12 vozů evidenčních čísel 620, 623, 630, 632, 636, 637, 639, 643, 645, 646, 650 a 651. Osud trolejbusů v příštích letech je poměrně nejistý, neboť lze předpokládat další dodávky nízkopodlažních autobusů. Na zastávkách autobusů resp. trolejbusů je umístěn plán sítě, zahrnující pouze autobusy a trolejbusy provozované firmou CTM, nikoli však Metrocagliari (tramvaj). Číselné označení autobusové linky č. 1 je duplicitní s tramvají č. 1, což samozřejmě nikomu navadí, přestože na obou linkách platí stejný tarif - místní vědí a turista nechť se namáhá.
Abychom se dostali k moderní tramvaji, musíme se ještě zabývat železnicí, se kterou je nová tramvajová trať velmi úzce spojena. Na Sardinii provozují železniční dopravu dvě společnosti. První z nich je státní Ferrovie dello Stato (FS, někdy též Trenitalia), provozující tratě na normálním rozchodu 1435 mm. Druhá železniční společnost je původně soukromá a nese jméno Ferrovie della Sardegna (FdS) a jezdí na úzkém rozchodu 950 mm. Od roku 2008 se FdS formálně nazývá ARST Gestione FdS, neboť se stala součástí společnosti ARST S. p. A. (Azienda Regionale Sarda Transporti), největšího operátora regionální a dálkové autobusové dopravy na Sardinii. FdS provozuje zhruba 400 kilometrů tratí, z nichž je však polovina pouze v turistickém provozu v letní sezóně. Na základě sledování renesance tramvají v západní Evropě vznikly u FdS projekty tramvajových tratí. V roce 2006 začala FdS provozovat první tramvajovou trať jako novostavbu ve městě Sassari na severu ostrova, o tři roky později byla tato trať napojena na železniční síť FdS a vznikl zde v podstatě systém vlakotramvaje. Druhým tramvajovým projektem úzce spojeným s FdS se stalo hlavní město Cagliari, kde se již od počátků úvah o zavedení tramvaje počítalo v celé délce budoucí trati s využitím první části železniční trati Cagliari - Isili, provozované FdS již od roku 1888. Základní myšlenkou dopravní stavby označované názvem "Metrocagliari" je rekonstrukce a elektrifikace úseku železniční trati FdS v úseku Cagliari - Monseratto v délce cca 6,5 kilometru.
Původní jednokolejná železniční trať byla ve většině své délky stavebně připravena na zdvoukolejnění, dvě koleje však byly položeny pouze v úseku první zastávky a v okolí výhyben. Na trati byly zřízeny nové zastávky tak, aby byla zlepšena plošná obsluha území. Přes provedené úpravy si trať ponechává charakter blízký železnici a je segregována od komunikací na samostatném tělese. Křížení s komunikacemi je řešeno úrovňovými železničními přejezdy se světelnou signalizací. Na koncové stanici Piazza Repubblica v Cagliari bylo zrušeno původní koncové nádraží a zřízena úvraťová konečná stanice tramvaje jménem Repubblica s ostrovním nástupištěm, umístěná v nové budově. Na druhé konečné v městečku Monseratto, byla těsně před nádražím zřízena z železniční trati odbočka k ulici Via San Gottardo, kde byla zřízena koncová stanice tramvaje s názvem Gottardo. Rovněž se zde nachází vozovna tramvají a železniční muzeum FdS. Lze zde také přestoupit na motorové vlaky FdS, pokračující dále po trati do Isili. Do úseku Repubblica - Gottardo již vlaky FdS nezajíždí a jsou zde provozovány pouze tramvaje systému Metrocagliari. Piazza Repubblica se nenachází přímo v centru, k tramvaji je nutné dojet autobusem nebo trolejbusem. Náklady na stavbu první linky Metrocagliari včetně vozovny, vozidel a zázemí v nové budově činily 33 miliónů EUR. Projekt byl financován více zdrojů - ze státního rozpočtu, ze zdrojů kraje Sardinie a ze strukturálních fondů Evropské unie (ROP 2000 - 2006).
Provoz na první tramvajové lince v Cagliari označené číslem 1 (Reppublica - Gottardo) byl zahájen 17. března 2008. Délka trati je 6,5 kilometru a je zde zřízeno 9 zastávek. Interval linky je v pracovních dnech 10 minut, večer a o víkendech 20 minut. Linka je v provozu od 6:00 do 23:00, doba jízdy mezi konečnými je 18 minut a spoje nejsou příliš vytíženy. Již v době zahájení provozu bylo v plánu síť dále velmi dynamicky rozšiřovat rekonstrukcí dalších úseků železnice i stavbou nových tratí včetně podzemních úseků. Optimistické odhady hovořily v horizontu roku 2015 o osmi linkách, desítkách kilometrů tratí a desítkách nových tramvají. Reálně probíhala v roce 2010 pouze rekonstrukce a elektrifikace trati Gottardo (Monserrato) - Settimo S. Pietro. Tento úsek má společně s novostavbou trati k poliklinice a universitě v Monserratu tvořit linku č. 3 (plánované zprovoznění v prosinci 2012). Z důvodu příprav trati pro linku č. 3 probíhala v r. 2010 výluka železniční dopravy a proto v tomto článku nenalezneme společnou fotografii tramvaje s motorovým vozem FdS. Vozový park Metrocagliari v roce 2010 tvořilo 9 vozů typu Škoda 06T označených CA01 - CA09 a vyrobených v letech 2006 - 2007. K zajištění provozu stačí čtyři vozy, tramvaje se však během dne střídají a tak bývá k vidění na lince během dne více různých vozů (na konci července 2010 to byly pouze vozy CA01 - CA07). Zajímavý osud měla před dodáním první tramvaj ev. č. CA 01, která byla v listopadu 2006 testována v provozu bez cestujících v Bratislavě, kde získala jméno Clára.
Přestože prodejci jízdenek u tramvaje většinou tvrdí opak, tramvaj je s autobusy a trolejbusy tarifně sjednocena a celodenní jízdenka zakoupená u CTM platí i na tramvaje, což bylo ověřeno konzultací s přepravním kontrolorem. Když už jsme náležitě poučení o přístupu Sardů k integrovaným dopravním systémům a víme, jaké si koupit jízdenky, pojďme se konečně podívat na fotografiích do Cagliari. Nejprve se projedeme po trati tramvaje č. 1 ve směru z konečné Repubblica na konečnou Gottardo (s fotozastávkami na všech zajímavých místech) a pak se podíváme do vlastního města na autobusy a trolejbusy. U tramvajové trati je pro zjednodušení popisků využiváno označení směrů "do centra" pro směr jízdy do konečné stanice Repubblica v Cagliari a "z centra" pro směr jízdy do konečné stanice Gottardo v Monserratu.
Zdroje: http://www.ferroviesardegna.it (italsky) http://arst.sardegna.it (italsky) http://www.ctmcagliari.it (italsky) http://it.wikipedia.org/wiki/Metropolitana_leggera_di_Cagliari (italsky) http://www.urbanrail.net (anglicky) http://www.italytravelescape.com (anglicky) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2023 |