Vysoké Tatry 2012 a »TREŽ« navíc...

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vysoké Tatry 2012 a »TREŽ« navíc...


Lomnický štít a Skalnaté Pleso. | 29.1.2012
Lomnický štít navštivte „za pět minut jedna“. | 29.1.2012
Od poslední návštěvy Pražských tramvají se pod dohledem majestátních štítů tatranských vrcholů neudály žádné zásadní změny. Bohužel, či bohudík...?

Hromadnou dopravu v Tatrách zajišťuje kolejová doprava, reprezentovaná Tatranskými Elektrickými Železnicemi, Ozubnicovou železnicí Štrba - Štrbské Pleso a pozemní lanovou drahou Starý Smokovec - Hrebienok. Kolejovou dopravu doplňují, zejména v oblasti Tatranské Lomnice, lanové dráhy.

Tatranští velikáni. | 29.1.2012
Skalnaté Pleso. | 29.1.2012 Lomnický štít. | 29.1.2012
»TEŽ« Tatranské Elektrické Železnice
Setkání tří jednotek řady 425.9 ve Starém Smokovci během standardního „centrálního přestupu“. Zcela vlevo jednotka 425.962-8 připravená k cestě do Tatranské Lomnice, uprostřed jednotka 425.958-6 mířící na Štrbské Pleso a vpravo jednotka 425.957-8 připravená k odjezdu do Popradu. | 29.1.2012
Jednotka 425.962-8 připravená před nádražní budovou ve Starém Smokovci k cestě do Tatranské Lomnice. | 29.1.2012
Elektrické jednotky Tatranských Elektrických Železnic jezdí stále podle osvědčeného schématu. Na hlavní trati ze Štrbského Plesa do Popradu vyjíždí z obou cílových stanic sólo, případně spřažené jednotky řady 425.9 v takových časových polohách, aby se potkaly ve Starém Smokovci, navíc ještě s křižováním protijedoucích vlaků ve stanicích Vyšné Hágy a Velký Slavkov.

Na větvi mezi Starým Smokovcem a Tatranskou Lomnicí jezdí po celý den vždy jedna jednotka, která do Starého Smokovce přijíždí vždy před křižováním vlaků na hlavní větvi a odjíždí po jejich vykřižování.
Návoz jednotky pro trať do Tatranské Lomnice, která přes noc zůstává odstavená ve Starém Smokovci, je řešen vždy v podvečer předešlého dne přímým spojem Štrbské Pleso – Tatranská Lomnice jednotky, která přijela na Štrbské Pleso z Popradu a její cestu do depa řeší druhý den naopak přímý spoj Tatranská Lomnice – Poprad-Tatry.

Jednotka 425.962-8 připravená před nádražní budovou ve Starém Smokovci k cestě do Tatranské Lomnice. | 29.1.2012
Ve Starém Smokovci probíhá přestup mezi spřaženými jednotkami 425.960-2+425.954-5 mířící na Štrbské Pleso a 425.965-1+425.956-0 jedoucí do Popradu. | 29.1.2012 Zasněžené pracovní vozy TEŽ ve Starém Smokovci. | 29.1.2012
Zasněžená MUVka ve Starém Smokovci. | 29.1.2012 Zasněžená MUVka ve Starém Smokovci. | 29.1.2012
K zajištění sjízdnosti musí nastoupit také lidské ruce a vymetat sníh odevšad, kde by mohl být na překážku... | 29.1.2012 ...přesto to není vždy stoprocentní :-). | 29.1.2012 Do Tatranské Lomnice odjíždí ze Starého Smokovce jednotka 425.962-8. | 29.1.2012 Do Tatranské Lomnice odjíždí ze Starého Smokovce jednotka 425.962-8. | 29.1.2012 Do Tatranské Lomnice odjíždí úsekem falešné dvoukolejky ze Starého Smokovce jednotka 425.962-8. | 29.1.2012
Jednotka 425.962-8 v Tatranské Lomnici. | 29.1.2012 Jednotka 425.962-8 v Tatranské Lomnici. | 29.1.2012 Jednotka 425.962-8 v Tatranské Lomnici. | 29.1.2012 Zasněžená trať v Tatranské Lomnici, pod sněhem neviditelnou druhou kolej prozrazuje pouze vyčnívající přestavník výhybky. | 29.1.2012 Také koncový šturc se v Tatranské Lomnici ztrácí pod sněhem. | 29.1.2012
Jak v Tatranské Lomnici zjišťujeme u sousedů na „velké“ železnici, ani tady není až na konec prohrnuto. | 29.1.2012 Ze Studeného potoka přijela do Tatranské Lomnice motorová jednotka 840.006-1. | 29.1.2012 Setkání „malé“ a „velké“ železnice v Tatranské Lomnici reprezentované elektrickou jednotkou TEŽ 425.962-8 a motorovou jednotkou 840.006-1. | 29.1.2012 Od Popradu se do Starého Smokovce blíží jednotka 425.957-8. | 29.1.2012 Od Popradu se do Starého Smokovce místem falešné dvoukolejky blíží jednotka 425.957-8. | 29.1.2012
Od Popradu se do Starého Smokovce blíží jednotka 425.957-8. | 29.1.2012 Dvojice jednotek 425.965-1+425.956-0 odjíždí ze Starého Smokovce do Popradu. | 29.1.2012 Dvojice jednotek 425.956-0+425.965-1 odjíždí ze Starého Smokovce do Popradu. | 29.1.2012 Dvoukolejná trať TEŽ u Starého Smokovce. | 29.1.2012 Úsekový izolátor. | 29.1.2012
Souprava jednotek 425.960-2+425.954-5 na Štrbském Plese. | 29.1.2012 Jednotka 425.958-6 na Štrbském Plese. | 29.1.2012 Souprava jednotek 425.959-4+425.953-7 na Štrbském Plese. | 29.1.2012 A protože ze Štrbského Plesa odjíždí souprava jednotek řady 425.9 s jednotkou 425.964-4 v pozici řízeného vozu... | 29.1.2012 ...zůstává nádraží TEŽ na Štrbském Plese opuštěné. | 29.1.2012
»Zubačka« Štrba - Štrbské Pleso
Jednotka 405.952-3+905.952-8 u nástupiště na Štrbském Plese vyčkává odstavená před poslední jízdou do Štrby. | 31.1.2012
Jednotka 905.952-8+405.952-3 vyčkává odstavená u nástupiště na Štrbském Plese před poslední jízdou do Štrby. | 31.1.2012
Provoz na ozubnicové železnici ze Štrby na Štrbské Pleso nadále zajišťují dvoudílné jednotky složené z motorového vozu řady 405.9 a řídícího vozu řady 905.9 vybavené výzbrojí Brown-Boveri, které vyrobila švýcarská lokomotivka SLM Winterthur již před čtyřiceti lety, což by jim na vzhledu nikdo nehádal.

K pokrytí stávajícího provozu vždy postačí jen jedna jednotka. Během dne vykoná osmnáct párů spojů, přičemž obecně se dá říci, že jede každou hodinu, až na „zahuštění“ během odpoledne, kdy během tří hodin jedou čtyři páry.

Na Štrbském Plese je u většiny spojů grafikonem stanoven ostrý obrat v délce úchvatných tří minut. Protože u jednotek musí cestující uzavírat dveře manuálně, což ne vždy činili, byla do uvítacího hlášení přidána žádost pro cestující o uzavření dveří jednotky.

Během naší návštěvy bylo na ozubnicové železnici, díky sněhové nadílce, provozováno jen to nejnutnější a vůbec tak například nebyla prohrnuta druhá kolej na Štrbském Plese.

Protože Železniční společnost Slovensko zjistila, že po zavedení samoodbavovacího systému cestujících ve vlacích OŽ i TEŽ formou označování předem zakoupených jízdenek v označovačích, které známe i z pražských tramvají, došlo k radikálním poklesům tržeb, objevily se ve vlacích znovu průvodčí, dohlížející na dodržování tarifní kázně cestujících. Kontrola je nyní vlastně dvojnásobná, protože stále platí také povinnosti si jízdenku označit v označovači.

Koncová stanice na Štrbském Plese. | 31.1.2012
Koncová stanice na Štrbském Plese. | 31.1.2012 Jediná mezilehlá zastávka Tatranský Lieskovec. | 31.1.2012
Za slunečného dne přijela na Štrbské Pleso jednotka 905.951-0+405.951-5, jak je z fotografie patrné... | 29.1.2012 ... druhá kolej na Štrbské Plese není vůbec protažená. | 29.1.2012
Sotva znatelná ozubnice mezi kolejnicemi. I taková „kouzla“ připravuje sněhová záplava. | 29.1.2012 Zapadané návěstidlo. | 29.1.2012
Zimní stanice zubačky na Štrbském Plese. | 29.1.2012 Důkladně vyčištěná výhybka, jejíž přestavení by stejně bylo k ničemu. Druhá kolej není pod metrovou sněhovou závějí ani znatelná. | 29.1.2012
Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012
Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Léty prověřený interiér jednotky 905.952-8+405.952-3. | 31.1.2012 Jednotka 905.952-8+405.952-3 přijíždí na Tatranský Lieskovec. | 30.1.2012
Visutá lanová dráha Tatranská Lomnice - Skalnaté Pleso
Poslední viditelným pozůstatkem po visuté lanové dráze na Skalnaté Pleso, s výjimkou budov, je podpěra číslo 1 s prověšenými nosnými lany. | 29.1.2012
Na přístupové cestě ke Grandhotelu Praze nalezneme němý památník visuté lanové dráhy. Informační tabuli o její historii... | 29.1.2012
V Tatranské Lomnici stále zůstává stát podpěra č.1 někdejší visuté lanové dráhy na Skalnaté Pleso i s prověšenými nosnými lany. S podpěrou se počítá jako s exponátem plánovaného muzea tatranských lanovek. Kdy a zda vůbec se však začne s jeho realizací je ve hvězdách.
Údolní stanice lanové dráhy v Tatranské Lomnici stále hostí opuštěnou kabinu č.2 a postupně podléhá celkovému rozkladu. Do interiéru budovy se již několikrát podívali nenechavci skrz vyražené dveře a součásti vybavení kanceláří vyházeli do okolí budovy, zároveň dochází k rozkrádání materiálů upotřebitelných ve sběrných surovinách.
Za zachovalou podpěrou číslo 1 visuté lanové dráhy na Skalnaté Pleso prozírá cíl visutých lanovek. Lomnický štít, na nějž takřka v přímce tříúseková visutá lanová dráha mířila. | 29.1.2012
Opuštěná dolní stanice visuté lanovky v Tatranské Lomnici. | 29.1.2012 Opuštěná dolní stanice visuté lanovky v Tatranské Lomnici. | 29.1.2012
Otevřené dveře opuštěné dolní stanice visuté lanovky v Tatranské Lomnici lákají nenechavce a zloděje... | 29.1.2012 Opuštěná kabina visuté lanové dráhy na Skalnaté Pleso č.2 zůstává v údolní stanici Tatranská Lomnice. | 29.1.2012 Podobný pohled na Lomnický štít měli tisíce cestujících, nastupujících v Tatranské Lomnici do jedné ze dvou kabinek visuté lanové dráhy na Skalnaté Pleso. | 29.1.2012 Pomocný motor, jímž se natahovala lana visuté lanové dráhy ze Skalnatého Plesa zůstává jako nepotřebný v násilně otevřené části údolní stanice. | 29.1.2012 Vyražené dveře kanceláří dolní stanice v Tatranské Lomnici, rozbitá okna, vyházený nábytek... To nevěští nic dobrého... Na vstupních schodech jsme nalezli zašpiněné, roztrhané nádražácké sako. S utrhanými knoflíky vedle. Vzali jsme si je na památku. Třeba kdysi sako patřilo náčelníku lanové dráhy, třeba průvodčímu, třeba pokladníkovi, třeba strojníkovi... Kdo ví, odpověď už zřejmě nikdy nenalezneme... | 29.1.2012
Lanovky v Tatranské Lomnici
Lyžařský areál v Tatranské Lomnici s původní kabinkovou lanovkou do mezistanice Štart a na Skalnaté Pleso a novou šestisedačkovou lanovkou s vyhřívanými sedačkami a oranžovými krycími „bublinami“. | 29.1.2012
Vítejte v Tatranském národním parku... | 29.1.2012
Tatranská Lomnice si zakládá na rozšiřování svého lyžařského areálu a v trase spodní části někdejší visuté lanové dráhy byla po demontáži podpěr vybudována nová sjezdovka. Na Bukové Hoře došlo k výstavbě nové osmi sedačkové lanovky s modrými krycími bublinami, která doplňuje oranžovou šesti sedačku z loňského roku s vytápěnými sedáky, jenž se trošku ukazuje jako reklamní bublina. Je-li třeba navýšit kapacitu téhle šestisedačky, objevuje se na laně zavěšená většina obyčejných šestisedaček, bez vytápění a bez oranžové bubliny... Zároveň byla opuštěna část areálu zvaná Jámy.
Šestisedačka s vyhřívanými sedáky a oranžovými krycími „bublinami“ proti nepřízni počasí. Ehm. Pouze ve směru nahoru... Dolů již jezdí obyčejné sedačky. Lidský masakr v praxi. | 29.1.2012
Reklama je reklama. Co naplat, že luxusnějších sedaček je na lanovce v případě plného provozu polovina a druhou tvoří obyčejné sedačky bez krycích „bublin“ a bez topení. | 29.1.2012 Vzácný okamžik setkání „bublinových“ sedaček. | 29.1.2012
Kabinková lanová dráha na Skalnaté pleso. | 29.1.2012 Nová osmisedačka s modrými krycími „bublinami“ nad novou sjezdovkou na Bukové hoře. Tady už sedačky netopí. | 29.1.2012 Nástupní stanice nové osmisedačky na Bukové hoře. | 29.1.2012 Sorky fungují v Tatrách jako skibusy. | 29.1.2012 „TATRAK“ využijete, pokud jste movití. Odveze vás z Tatranské Lomnice do zrekonstruované restaurace na Štartu a rozjedete tam večerní mejdan století! {29.1.2012
Visutá lanová dráha Skalnaté Pleso - Lomnický štít
Kabina visuté lanové dráhy na Lomnický štít nad Skalnatým plesem. | 31.1.2012
Kabina visuté lanové dráhy na Lomnický štít nad Skalnatým plesem. | 31.1.2012
Na Lomnický štít se nadále dostanete za horentní sumu v měně zvané euro, zanechanou na pokladně, kabinou pro patnáct cestujících, většinou ruské a polské národnosti. Na pobyt na štítě samotném máte padesát minut.
Kabina visuté lanové dráhy na Lomnický štít nad Skalnatým plesem. | 31.1.2012
Pozemní lanová dráha Starý Smokovec - Hrebienok
Ve výhybně pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok se míjí oba vozy ev.č.1 a 2. | 29.1.2012
Přestože oba „nové“ vozy pozemní lanové dráhy jsou stále chloubou a Vysoké Tatry se jimi pyšní při každé příležitosti, reklamy jsou již, jak to říci slušně takové „vybledlé“. | 29.1.2012
Pokud se ve Starém Smokovci vydáte prozkoumat pozemní lanovou dráhu na Hrebienok, připravte si 8 euro na cestu prosklenými vozy vzhůru. Vůz č.1 využívá ve výhybně vždy levou kolej, vůz č.2 pak pravou v pohledu vzhůru. Vůz č.1 je vybaven sněhovým pluhem na horním čele, vůz č.2 pak na dolním čele. Z tohoto důvodu vozy „přespávají“ tak, aby každý z vozů byl po noční přestávce schopen první jízdou prohrnout případně zasněženou kolej. Provozovatelé lanové dráhy jsou pyšní na to, že lanovce se svezla i britská královna Alžběta II., takže o téhle jízdě neuslyšíte jen jednou...
Vozy pozemní lanovky jezdí jednou za půl hodiny.
V dolní stanici pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci vyčkává vůz č.2 na jízdu vzhůru, na Hrebienok. | 29.1.2012
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok zahájil stoupání od dolní stanice ke středové výhybně. | 29.1.2012 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok zahájil stoupání od dolní stanice ke středové výhybně, sledován skupinou zvědavců. | 29.1.2012
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok stoupá od dolní stanice ke středové výhybně. | 29.1.2012 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok stoupá od dolní stanice ke středové výhybně. | 29.1.2012 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok stoupá od dolní stanice ke středové výhybně. | 29.1.2012 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok klesá od středové výhybny k dolní stanici. | 29.1.2012 Od středové výhybny k dolní stanici klesá vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok. | 29.1.2012
Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok klesá od středové výhybny k dolní stanici. | 29.1.2012 Od středové výhybny k dolní stanici klesá vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok. | 29.1.2012 Traťový úsek pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok v úseku mezi Starým Smokovcem a středovou výhybnou. S ohledem na v kladkách uložené pravé lano je zřejmé, že dole se nachází vůz č.2. | 29.1.2012 Traťový úsek pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok v úseku mezi Starým Smokovcem a středovou výhybnou. | 29.1.2012 Traťový úsek pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok v úseku mezi středovou výhybnou a Starým Smokovcem. | 29.1.2012
Traťový úsek pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok v úseku mezi Starým Smokovcem a středovou výhybnou. | 29.1.2012 Unášecí kladky tažných lan pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok. | 29.1.2012 Unášecí kladky tažných lan pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok. | 29.1.2012 U Abtových výhybek výhybny pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok byly odstraněny unášecí kladky tažných lan a došlo k jejich nahrazení pouhými plastovými skluznicemi. | 29.1.2012 Výhybna pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok. | 29.1.2012
Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok ve výhybně. | 29.1.2012 Míjení vozů ev.č.1 a ev.č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok ve výhybně. | 29.1.2012 Míjení vozů ev.č.1 a ev.č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok ve výhybně. | 29.1.2012 Vůz ev.č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok opouští výhybnu a stoupá na Hrebienok. | 29.1.2012 Vůz ev.č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok klesá od Hrebienku do středové výhybny. | 29.1.2012
Vůz ev.č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok klesá od Hrebienku do středové výhybny. | 29.1.2012 Vůz ev.č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok stoupá od středové výhybny na Hrebienok. | 29.1.2012 Vůz ev.č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok stoupá od středové výhybny na Hrebienok. | 29.1.2012 Traťový úsek pozemní lanové dráhy Starý Smokovec-Hrebienok v úseku mezi středovou výhybnou a horní stanicí Hrebienok, jejíž budova je již viditelná. S ohledem na v kladkách uložené pravé lano je zřejmé, že v horní stanici se nachází vůz č.1. | 29.1.2012
»TREŽ« TRenčianská Elektrická Železnice
Opuštěné nástupiště Trenčianské Elektrické Železnice v Trenčianské Teplé. | 1.2.2012
Opuštěné nástupiště Trenčianské Elektrické Železnice v Trenčianské Teplé. | 1.2.2012
Podíváme-li se od Tater k Dunaju, kde siroty spievaju (i když, to je spíš písnička skupiny Elán a jen autor textu už to má v hlavě pomotané) do blízkosti Trenčína, spadne Vám trošičku čelist. V Trenčianské Teplé naleznete zasněžené kolejiště před depem Trenčianské Elektrické Železnice, na nástupišti sundané časy odjezdů a příjezdů električek a na dveřích jen strohý nápis, že se nejezdí...
Nějak se nám nechce věřit tomu, přestože se skupina fandů pokouší provoz udržet alespoň v sezóně, že pravidelný provoz téhle úžasné električky opravdu v průběhu prosince roku 2011 odnesla voda říčky Tepličky...
Důvod opuštěnosti je jasný... „prevádzka dočasne prerušená“ ... | 1.2.2012
A když se nejezdí, tak jsou dole také vývěsky o příjezdech a odjezdech... | 1.2.2012 Opuštěné a zasněžené kolejiště depa Trenčianské Elektrické Železnice v Trenčianské Teplé. | 1.2.2012
Opuštěné a zasněžené kolejiště depa Trenčianské Elektrické Železnice v Trenčianské Teplé. | 1.2.2012

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024