|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mazníky na ošetření kolejnic
Při průjezdu tramvajového kola po kolejnici dochází k některým nežádoucím jevům. Zvláště v obloucích
se zvýšené tření mezi kolem a kolejnicí projevuje ojížděním kola i kolejnice, což je doprovázeno zvýšenou
hlučností resp. nepříjemným skřípáním. U oblouků velmi malých poloměrů navíc může při nesprávném ojetí
kolejnice dojít i k "vyšplhání" okolku kola na kolejnici. Aby se těmto nežádoucím jevům předešlo, resp.
omezily se na minimum, jsou do tratí instalovány tzv. mazníky.
Pomocí mazníků je aplikováno mazivo na pojížděnou hranu kolejnice, kde vyrovnává drobné nerovnosti a snižuje koeficient tření, aniž by byla nepříznivě ovlivněna adheze. Odvalováním kol po kolejnici dochází k přenosu maziva na obruč, a tím i na další části pojížděné konstrukce až v řádu několika stovek metrů, což vede k výraznému snížení opotřebení, omezení vzniku trhlin, prasklin, vlnkovitosti a kontaktně-únavových vad. Mazníky přispívají ke zvýšení životnosti kolejnic na přibližně trojnásobek životnosti koleje bez patřičného přimazávání. Vliv na snížení hluku je také nezanedbatelný. V závislosti na podmínkách lze dosáhnout snížení hluku v rozmezí cca od – 7 dBA do – 15 dBA, v extrémních případech pak i o více než 20 dBA. Intenzívní pískání, které se často vyskytuje zejména při průjezdu oblouky o malých poloměrech, lze aplikací maziva výrazně utlumit, případně zcela odstranit. Mazníky se vyrábí v různých modifikacích a jsou vhodné jak pro železnici, tak pro městskou kolejovou dopravu tzn. tramvaje a metro. Mazník se skládá z čerpacího agregátu se zásobníkem maziva, elektroskříně s řídící a napájecí jednotkou a konečně samotnou aplikační sadou na kolejnici. Možné jsou dva způsoby aplikace maziva na kolejnici - skrze otvory vyvrtané v kolejnici případně s použitím aplikačních lišt přisazených těsně ke kolejnici na její vnitřní straně. Mazníky se neliší jen způsobem aplikace maziva, ale i umístěním samotného zásobníku s mazivem. Ten může být umístěn vedle trati např. na sloupu trolejového vedení, nebo pod zemí, což je vhodné použití např. v centrálních částech měst.
V roce 2003 s příchodem vozů Astra s pevnými podvozky, bylo vhodné přimazávání okolků rozšířit po celé Ostravě. Systém Cogifer byl nákladný a dostupnost náhradních dílů nebyla vždy optimální. Dopravní podnik se proto rozhodl jít vlastní cestou a za spolupráce s firmou Top-Gain, s.r.o. došlo k vývoji zařízení se shodným principem a funkcemi, které má aplikátor francouzský, avšak z dílů, které jsou běžně dostupné v Česku. Výsledkem je zařízení „mazník S“ (často se užívá i název Top-Gain), jenž se od té doby využívá také v Praze. Druhý jmenovaný mazník navíc dokáže díky řídící jednotce dávkovat optimální množství maziva i na základě dalších impulsů – např. na základě požadavku na změnu směru jízdy ve výhybce a tím dávkovat vyšší množství maziva pro směr do oblouku. Mazivo lze používat po celý rok bez omezení na vnější teplotě.
Zdroje: Zpravodaj DP Ostrava a.s. Doska Česká Lípa, s.r.o. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2023 |