Čiernohronská železnice 2012

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Čiernohronská železnice 2012


Když jsme v roce 2010 navštívili Čiernojronskou železnici, již se hovořilo o obnovování traťového úseku na Dobroč. Vrata z areálu stanice v Čiernem Balogui však byla ještě zavřená a koleje v tomto směru stále zarůstaly plevelem a býlím... | 7.8.2010
...o dva roky později již byla vrata otevřená a tak vítejte opět v Čiernem Balogu. | 18.7.2012
Pěkně si prohlédněte plánek a případně si... | 18.7.2012 ... odskočte na pisoáry, pokud máte potřebu a nechte se sledovat celým širokým i dalekým okolím :) | 18.7.2012 U nástupiště v Čiernem Balogu je již připravený vlak vedený motorovou lokomotivou TU45.001 do Dobroče. Jak jistě vidíte, Čiernohronská železnice mění firemní barvy. Zelenou střídá červená. A podle našeho názoru lokomotivě sluší!  | 18.7.2012 Při pohledu do dáli je jasné, že trať na Dobroč je obnovená a za chvíli se po jejích kolejnicích projede i my. | 18.7.2012 A vyjíždíme. Pěk na zadní plošině, aby se dala obnovená trať dokumentovat. Přece jen „fotocesty“ po tratích jsou na pražskýách tramvajích standardem :D | 18.7.2012
Poslední výhybka ještě v areálu stanice Čierny Balog... | 18.7.2012
Obnovení Čiernohronské lesní železnice do jejího plného rozsahu z období před likvidací se zřejmě již nikdy nepodaří. Přesto se malými krůčky daří navracet zpět alespoň málo z toho, co naši předci vybudovali. A tak stojí zato si připomenout, že výstavba dráhy o rozchodu 760 mm začala v roce 1908 a délka kolejové sítě, rozprostírající se v okolních dolinách, nakonec dosáhla délky 132,97 km.

S rozvojem silniční sítě a nástupem automobilů, začalo postupné vytlačování železničky a převádění přepravy vytěženého dřeva na automobily. V závěru roku 1982 byl ukončen provoz i na posledních 36 kilometrech provozovaných tratí. Z nařízení vlády SSR měla být dráha do konce roku 1985 úplně zlikvidována, všechno její zařízení - kolejnice, lokomotivy, vozy - mělo být dáno do šrotu. Díky usilovnému tlaku zastánců železničky se ji však ještě v roce 1982 podařilo zapsat do seznamu státních kulturních památek. Přesto státní lesy ještě v roce 1984 ukázkově dodrželi původní nařízení vlády, když se jim úspěšně povedlo vytrhat svršek v části Dobroč a přilehlých dolin, pocházející z roku 1913.

Opuštěné pozemky pod železničním tělesem do Dobroče se naštěstí podařilo čátečně zachránit převedením na obec. Zemní těleso díky tomu zůstalo v relativně zachovalém stavu. Přesto samotná obnova tratě, díky vysoké finanční náročnosti, přišla na pořad dne až v roce 2012, když se Čiernohronské železnice úspěšně ucházela o čerpání prostředků z Eurofondů v rámci mezinárodního Spolupráce lesních železnic Čierny Balog a Nagybörzsöny ve výši 1 519 429,95 €.

Během obnovy tratě v její původní trase byly využity i původní umělé stavby, desetimetrové mosty přes Černý Hron. První z nich, v areálu bývalé pily byl obnovený dokonce i s původní ocelovou konstrukcí, u druhého bylo použito vyřazené mostní provizorium ŽSR. Jistou zajímavostí je jistě průchod tratě skrz sportovní areál na Janošovke mezi fotbalovým hřištěm a tribunou. Před tímto místem je umístěný zkušební úsek s betonovými pražci a různými typy upevnění kolejnic.

Zakončení na Dobroči bylo provedeno v podobě výhybny s kusým šturcem pro možnost objetí lokomotivou. V místě původního odbočení do Brôtova bude zřízeno sociální zařízení. Prostor stanice a hlavně délku staničních kolejí bohužel výrazně omezily čtyři nové rodinné domy postavené v blízkosti dráhy, čímž prakticky zanikla uvažovaná možnost na zřízení překladiště dřeva. Každopádně územní plán počítá s dalším prodloužení do doliny Brôtovo, související s obnovení těžby kamene v kamenolomu. Řešením však díky stísněným podmínkám bude jen vedení tratě jako součást komunikace na způsob městské dráhy.

Když došlo 1. května 1992 k slavnostnímu zahájení obnoveného provozu jen snílci doufali, že obnovené úseky budou přibývat. Jde to pomalu, ale jde! A tak 30. dubna 2012 lokomotivy Čiernohronské železnice okusily další obnovený traťový úsek u příležitosti 20 let provozování Čiernohronské železnice.

...a již okoušíme obnovené koleje! | 18.7.2012
Pěkne hrdě středem míříme do Dobroče. | 18.7.2012 Cestou překonáváme obnovený původní most přes Černý Hron v areálu někdejší pily. Jak je vidět, stále se na něm pracuje. | 18.7.2012
V podobě tohoto „torza“ se most v areálu zrušené pily nacházel ještě v srpnu 2010... | 7.8.2010 Obnovený původní most přes Černý Hron v areálu někdejší pily. | 18.7.2012
Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012
Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012
Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012
Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Lokomotiva TU45.001 uhání v čele vlaku do Dobroče. | 18.7.2012
Čtvrtstoletí tady železniční přejezd nepamatují... | 18.7.2012 Druhý obnovený most přest Čierny Hron s využitím konstrukce od ŽSR. | 18.7.2012
Občas těleso dráhy doslova „líže“ podivné stavby lidských obydlí. A okolo lítají rozzuření čtyřnozí strážci... | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012
Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012 Traťový úsek Čierny Balog - Dobroč. | 18.7.2012
Souprava vedená motorovou lokomotivou TU45.001, která, po odpojení jednoho vozu v Čiernem Balogu, přijela až z Chvatimechu. I zpět do Čierneho Balogu pojede ve stejném postavení. Lokomotiva bude totiž soupravu zpět sunout, ale strojvedoucí s dálkovým ovládáním bude v čele soupravy, stojící na plošině otevřeného osobního vozu. | 18.7.2012
Pracovní vozy odstavené na šturcu mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Pracovní vozy odstavené na šturcu mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Pracovní vozy odstavené na šturcu mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Pracovní vozy odstavené na šturcu mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Pracovní vozy odstavené na šturcu mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu. | 18.7.2012
Mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu, na samém konci koleje, se ocitly i vozy, jejichž stav se za léta našich návštěv příliš nezměnil... | 18.7.2012 Mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu, na samém konci koleje, se ocitly i vozy, jejichž stav se za léta našich návštěv příliš nezměnil... | 18.7.2012 Mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu, na samém konci koleje, se ocitly i vozy, jejichž stav se za léta našich návštěv příliš nezměnil... | 18.7.2012 Mimo uzavíratelný areál v Čiernem Balogu, na samém konci koleje, se ocitly i vozy, jejichž stav se za léta našich návštěv příliš nezměnil... | 18.7.2012
Odstavené vozy v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Někdejší řídící vůz 911.902-5 Trenčianské elektrické železnice obdržel také nový červený lak a v Čiernem Balogu slouží jako vítaná posila vozového parku v podobě řídícího vozu R24.002. | 18.7.2012 Někdejší řídící vůz 911.902-5 Trenčianské elektrické železnice obdržel také nový červený lak a v Čiernem Balogu slouží jako vítaná posila vozového parku v podobě řídícího vozu R24.002. | 18.7.2012 Někdejší řídící vůz 911.902-5 Trenčianské elektrické železnice obdržel také nový červený lak a v Čiernem Balogu slouží jako vítaná posila vozového parku v podobě řídícího vozu R24.002. | 18.7.2012 Řídící vůz R21.007 v Čiernem Balogu. | 18.7.2012
Odstavené vozy v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Odstavené vozy v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Odstavené vozy v Čiernem Balogu. | 18.7.2012 Parní lokomotiva Rešica U46.903 se stala v červeném hávu novou perlou sezóny 2012 u Černého Hronu! | 18.7.2012 Motorová lokomotiva TU45.001 přiváží do Čierneho Balogu vlak z Chvatimechu. | 18.7.2012
Tak zase někdy nashledanou! | 18.7.2012

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024