Obnovení Čiernohronské lesní železnice do jejího plného rozsahu z období před likvidací se zřejmě již
nikdy nepodaří. Přesto se malými krůčky daří navracet zpět alespoň málo z toho, co naši předci vybudovali.
A tak stojí zato si připomenout, že výstavba dráhy o rozchodu 760 mm začala v roce 1908 a délka kolejové
sítě, rozprostírající se v okolních dolinách, nakonec dosáhla délky 132,97 km.
S rozvojem silniční sítě a nástupem automobilů, začalo postupné vytlačování železničky a převádění přepravy
vytěženého dřeva na automobily. V závěru roku 1982 byl ukončen provoz i na posledních 36 kilometrech provozovaných
tratí. Z nařízení vlády SSR měla být dráha do konce roku 1985 úplně zlikvidována, všechno její zařízení - kolejnice,
lokomotivy, vozy - mělo být dáno do šrotu. Díky usilovnému tlaku zastánců železničky se ji však ještě v roce 1982
podařilo zapsat do seznamu státních kulturních památek. Přesto státní lesy ještě v roce 1984 ukázkově dodrželi původní
nařízení vlády, když se jim úspěšně povedlo vytrhat svršek v části Dobroč a přilehlých dolin, pocházející z roku 1913.
Opuštěné pozemky pod železničním tělesem do Dobroče se naštěstí podařilo čátečně zachránit převedením na obec. Zemní
těleso díky tomu zůstalo v relativně zachovalém stavu. Přesto samotná obnova tratě, díky vysoké finanční náročnosti,
přišla na pořad dne až v roce 2012, když se Čiernohronské železnice úspěšně ucházela o čerpání prostředků z Eurofondů
v rámci mezinárodního Spolupráce lesních železnic Čierny Balog a Nagybörzsöny ve výši 1 519 429,95 €.
Během obnovy tratě v její původní trase byly využity i původní umělé stavby, desetimetrové mosty přes Černý Hron.
První z nich, v areálu bývalé pily byl obnovený dokonce i s původní ocelovou konstrukcí, u druhého bylo použito
vyřazené mostní provizorium ŽSR. Jistou zajímavostí je jistě průchod tratě skrz sportovní areál na Janošovke mezi
fotbalovým hřištěm a tribunou. Před tímto místem je umístěný zkušební úsek s betonovými pražci a různými typy
upevnění kolejnic.
Zakončení na Dobroči bylo provedeno v podobě výhybny s kusým šturcem pro možnost objetí lokomotivou. V místě
původního odbočení do Brôtova bude zřízeno sociální zařízení. Prostor stanice a hlavně délku staničních kolejí
bohužel výrazně omezily čtyři nové rodinné domy postavené v blízkosti dráhy, čímž prakticky zanikla uvažovaná
možnost na zřízení překladiště dřeva. Každopádně územní plán počítá s dalším prodloužení do doliny Brôtovo,
související s obnovení těžby kamene v kamenolomu. Řešením však díky stísněným podmínkám bude jen vedení tratě
jako součást komunikace na způsob městské dráhy.
Když došlo 1. května 1992 k slavnostnímu zahájení obnoveného provozu jen snílci doufali, že obnovené úseky budou
přibývat. Jde to pomalu, ale jde! A tak 30. dubna 2012 lokomotivy Čiernohronské železnice okusily další obnovený
traťový úsek u příležitosti 20 let provozování Čiernohronské železnice.