|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 23
Od svého zavedení v roce 1929 linka 23 po dobu téměř půlstoletí zajišťovala přímé spojení oblasti dnešní
Prahy 4 s dnešní Prahou 6. Po zahájení provozu trasy metra I.A byla zdegradována na nejprve oboustranný
a posléze na jednostranný napaječ metra a až do svého zániku v roce 1991 pak linka 23 neopustila území
Prahy 6. Znova se linka 23 objeví v roce 1998 ve smysluplnější trase jako posila linky 22 v jejím nejvíc
frekventovaném úseku. V současné době (2013) však linku 23 na mapě pražské tramvajové sítě opět nenajdeme.
Jakoby linka v oblasti Dejvic a Vokovic stále hledala své ideální zakončení, je od 13. července 1930 prodloužena do Vokovic (konečná na křižovatce s ulicí Nad tratí), 6. ledna 1933 jezdí zase o kus dále, k vozovně Vokovice, 18. dubna 1935 je naopak zkrácena do zastávky Dejvice, Perníkářka (dnešní Hadovka) a od 24. ledna 1938 je zakončena na novém obratišti Dejvice, Bořislavka a současně je prodloužena do zastávky Záběhlice, Chodovská. Ve stejném roce ještě zvládne od 29. května v úseku Muzeum – Tylovo náměstí převedena do Škrétovy ulice. Teprve po dalších takřka dvaceti letech potká linku nějaká změna, od 31. prosince 1955 je z Chodovské prodloužena do Záběhlic a jezdí tak v trase Bořislavka – Chodovská – Záběhlice. Po dvaceti letech se od 1. září 1958 linka vrací do Mezibranské ulice. Zásadnější změny linkového vedení se k 13. březnu 1961 dotknou i linky 23. Změní svojí trasu v centru. Od Národního divadla nyní pokračuje na Jiráskovo náměstí, ulicemi Resslova a Ječná na Tylovo náměstí a pak po své stávající trase do Záběhlic. V době konání Spartakiády 1965 je linka 23 odkloněna přes Pražský Hrad na Dlabačov.
Po zrušení linky 31 jsou od 1. července 1971 všechny spoje linky 23 vedeny na Spořilov. Současně se pak mění i počet vlaků na této lince. Použity jsou údaje z června 1973: ve špičce pracovního dne jezdí 20 souprav v intervalu 6 minut, v sedle 9 souprav po 12 minutách. V sobotu jezdí celodenně 9 souprav po 12 minutách, v neděli ráno vyjíždí 8 souprav ve 12 minutovém intervalu, odpoledne pak vyjíždějí další 4 vlaky a interval se krátí na 9 minut. Po celé sledované období kralují na lince 23 staré soupravy, ve složení obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin. Po nasazení vozů T na linky 6 a 9 dne 14. ledna 1974 se třiadvacítka stává jednou z posledních tří linek (společně s linkami 7 a 18), na kterou se ještě vypravují staré vozy.
O Spartakiádě roku 1975 má linka 23 pozměněnou trasu: Vršovice, náměstí Kubánské revoluce – Otakarova, dále po své trase až na Klárov a pak přes Pražský Hrad a Pohořelec na Dlabačov. Přes náročnost spartakiádního provozu zde jezdily nadále vozy T3 sólo. V době plného provozu zde jezdilo 21 sólo T3 v intervalu 5 minut.
Další změna však přichází od 5. září 1977, v souvislosti s výlukou Plzeňské ulice. Linku 23 od tohoto data vypravují vozovny Motol (vozy najíždějí na trasu po provizorní jednokolejce Kukulovou ulicí na Vypich a pak do Podbaby) a Strašnice. Linka je plně obsazena sólo vozy T1. Ve špičce je vypravováno 11 vozů v intervalu 9 minut (ve srovnání s květnem 1974 je to dost brutální; markantně delší interval při nasazení menších vozů), v mimošpičkovém období, jakož i o víkendech jezdí na lince 23 pouze 7 vozů v intervalu 13 až 14 minut. Od 7. listopadu 1977 jsou nasazeny vlaky 2xT3 na linky 2, 14, 25, 26 a také na linku 23. Ve špičce se vypravuje 9 souprav v intervalu 11 minut, ostatních provozních obdobích zůstal počet 7 vlaků. Ve špičce se tedy interval ještě o trochu prodloužil, v ostatních obdobích byl zaveden spřažený provoz při zachovaných intervalech 13 – 14 minut. Vypravování zůstalo vozovnám Strašnice a Motol.
Ke dni 26. října 1978 je zaveden provoz vlaků 2xT3 na lince 31. Protože však vozů je nedostatek, znamená to, že pokud se nějaká linka posílí, je nutno jinou omezit. Takže soupravy 2xT3 se na linku 31 stěhují z linky 23 a na tuto linku se zase stěhují uvolněné vozy T1. Vozy T1 pak na lince 23 slouží až do svého úplného konce v roce 1983. Ve špičce je vypravováno 10 vozů T1 (interval 8 minut), v mimošpičkovém období zůstal interval na 12 - 13 minutách se 6 sólo T1. Vypravování linky 23 zůstalo v Motole, ale nově se vypravování ujala vozovna Kobylisy. Při dalších úpravách linkového vedení dostává linka 23 ke dni 19. února 1979 novou trasu: Vypich – Pohořelec – Brusnice – Hradčanská – Špejchar. Linka je vypravována z vozoven Motol a Střešovice, která převzala z Kobylis vozy T1. Ve špičce jezdilo 8 sólo T1 po 6 minutách, v sedle 4 vozy po 12 minutách. V sobotu ráno a v neděli odpoledne bylo nasazeno 5 vozů po 9 minutách, v sobotu odpoledne jezdily 4 vozy po 11 minutách a v neděli ráno 3 vozy po 14 minutách. Protože vytížení této linky nebylo tak silné, jak se očekávalo, byl počet vozů ve špičce snížen na 5 a interval prodloužen na 9 minut.
V době konání Spartakiády a o prázdninách 1980 byly na linku 23 vypravovány vlaky 2xT3 (během prázdnin 3 soupravy po celý týden). Počínaje 19. prosincem 1980 dochází k prodloužení trasy metra A na Želivského. Linka 23 je ve špičce obsazena 5 vozy T1 z vozovny Střešovice (interval 9 minut), mimo špičku zde jezdí 3 vozy po 14 minutách. O prázdninách roku 1981 je linka 23 zrušena a po jejich skončení jsou od 31. srpna na lince 23 vypravovány sólo vozy T1 jen ve všední dny. O víkendech, když už vozy T1 nejezdí (slabší vypravení se dalo pokrýt pouze vozy T3) se na linku nasazují vlaky 2xT3. O prázdninách roku 1982 jsou na linku vypravovány celotýdenně 3 vlaky 2xT3 a od 1. září 1982 jsou pak o víkendech vypravovány vozy T3 v sólo sestavě. Od 21. prosince 1982 se linka 23 stává tou poslední, na níž jsou vypravovány vozy T1. A 25. ledna 1983 je vůz T1 na linku 23 vypraven naposled. Od následujícího dne jsou na linku 23 vypravovány jen sólo vozy T3. Výjimky tvoří některé víkendy, dále prázdniny 1983, 1984 a 1985, jakož i Spartakiáda 1985, kdy se vypravovala dvojčata.
V souvislosti s omezováním provozu je od 26. března 1991 linka 23 zrušena. Znovu se číslo 23 objevilo v síti 9. listopadu 1998. Nová linka spojovala Malovanku s Kubánským náměstím, v trase i intervalu (ve špičce 8 minut, v sedle 10 minut, o víkendech 15 minut) shodným s linkou 22. Jezdila po celý den, po celý týden v sestavě 2xT3. Důvodem zavedení této linky byla okolnost, že vlaky linky 22 kapacitně nepobíraly přes centrum a zkrácení intervalu v celé trase linky 22 by bylo provozně neekonomické...
Tento náhled však nevydržel ani 10 let. K 30. srpnu 2008 byla z linky 22 vytvořena tzv. páteřní linka s polovičními intervaly. V souvislosti s tímto posílením linky 22 v celé trase dochází ke zrušení linky 23. Kuriozitou pak bylo dočasné provozování linky 23 v trase Bílá Hora - Královský letohrádek (po trase linky 22) - Hradčanská - Podbaba (po trase linky 8) během opravy tratě v Chotkově ulici od 20. do 29. října 2012. Z Podbaby na Chotkovy sady si tak zopakovala část své trasy z období 7. listopadu 1967 až 12. srpna 1978. Z Vypichu na Brusnici jezdila v období 13. srpna 1978 až 25. března 1991, no a z Vypichu přes Pražský Hrad, Hradčanskou na Vítězné náměstí jezdila v období 13. srpna 1978 až 18. února 1979 (to jezdila v trase Vypich - Červený Vrch).
Linka 23 je několikrát spojena s přívlastkem poslední:
Text: František Zahnáš a redakce
Zastávkové jízdní řády linky X-A (23) ve formátu .pdf:
Červený Vrch - Újezd - Kubánské náměstí platný od 21.8.2002 (verze 23 / X-A)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |