Do roku 2000 upravoval tvorbu volacích značek předpis Federálního ministerstva dopravy a spojů
z roku 1972. Podle něj se vnitrostátní volací značka skládala z třípísmenného prexifu, který
označuje provozovatele radiostanice, a čísla rozlišujícího jednotlivé radiostanice téhož
provozovatele. V roce 2000 byl předpis o volacích značkách nahrazen vyhláškou Ministerstva
dopravy a spojů, podle níž není způsob tvorby volací značky určen, takže závisí na návrhu
provozovatele. Ve většině případů však zůstala z praktických důvodů volací značka beze změny,
někteří dopravci ovšem dnes používají volací značky neodpovídající dřívějšímu schématu,
což však není případ pražského Dopravního podniku ani jednotky Provoz Tramvaje.
|
|
Počátky radioprovozu v pražském Dopravním podniku sahají až do roku 1964. Podle původního
předpisu první písmeno prefixu vyjadřovalo kraj, druhé okres a třetí příslušnost k hospodářskému
odvětví. Každému kraji byla přidělena dvě písmena, nejprve A až J postupně od Středočeského
k Východoslovenskému kraji a K pro Prahu, dále pak L až X (kromě O a Q) pro deset krajů a Y pro
Prahu. Pro jednotlivé okresy či obvody v rámci kraje či hl. m. Prahy bylo určeno druhé písmeno
podle abecedního pořadí názvu okresu počínaje od A. Pokud radiový provoz zasahoval na území
více okresů, použilo se jako druhé písmeno Q. Resort dopravy označovalo třetí písmeno X nebo N.
|
V tramvajovém a autobusovém provozu se proto používá volací značka KGX spolu s číslem označujícím
konkrétní radiostanici. Volací značka vozidel na lince je tvořena prefixem KGX, dále trojčíslím,
v němž první číslice označuje druh dopravy (osmička je vyhrazena pro tramvajové linky) a druhá
s třetí číslicí představuje číslo linky, následně pak pořadové číslo vlaku na lince. Například
sedmé pořadí linky 9 má tedy volací značku
KGX 809/7
(»osm set devět sedmý«) a jedenácté pořadí linky 22 má volací značku
KGX 822/11
(»osm set dvacetdva jedenáctý«).
Číselné značení linek v systému DORIS:
1 - 29 Pravidelné denní linky tramvají
30 - 40 Zvláštní linky tramvají při výlukách
41 - 44 Historické linky
45 Náhradní tramvajová doprava XA
46 Náhradní tramvajová doprava XB
47 Náhradní tramvajová doprava XC
48 Záloha pro náhradní tramvajovou dopravu
49 Lanová dráha Petřín
50 - 68 Elektrobusy, trolejbusy
69 Cvičná jízda jedoucí dle jízdního řádu
70 Zkušební jízdy výrobce a nových vozů
71 Mazací tramvaj
72 Smluvní jízdy
73 Cvičná jízda
74 Sněhový pluh
75 Měřící tramvaj
76 Pracovní tramvaj
77 Zkušební linka
78 Technická jízda vozovny
79 Manipulační jízdy
80 Zkušební jízdy
81 Služební vůz provozovny Hloubětín
82 Služební vůz provozovny Kobylisy
83 Služební vůz provozovny Motol
84 Služební vůz provozovny Pankrác
85 Služební vůz provozovny Strašnice
87 Služební vůz provozovny Vokovice
88 Služební vůz provozovny Žižkov
89 Zkouška radiostanice
90 - 99 Noční linky tramvají
|
Záložní tramvajové vlaky byly označeny jako linka 61 až 68, přičemž poslední
číslice rozlišovala vozovnu, která vlak vypravila. K rozlišení vozoven se užívají tato čísla:
1 - Hloubětín,
2 - Kobylisy,
3 - Motol,
4 - Pankrác,
5 - Strašnice,
6 - Střešovice,
7 - Vokovice,
8 - Žižkov.
Pořadí záložních vlaků umístěných na určených stanovištích rozlišovalo směnu (ranní směna měla pořadí z číselné
řady 11 až 19, odpolední 21 až 29 a noční 31 až 39). Pro služební, zkušební, manipulační a podobné jízdy
se v tramvajovém provozu používají některá další trojčíslí začínající na osmičku, např. manipulační jízdy
jsou označeny jako linka 79 (tj. mají volací značku
KGX 879). U školních
jízd (linka 73, volací značka
KGX 873) platí zvláštní princip určování
pořadí, protože pořadové číslo patří vždy konkrétnímu instruktorovi bez ohledu na použitý vůz.
Provozní dispečink tramvají má při komunikaci s vozy na lince volací značku KGX 5,
již používá vlakový, dopravní i provozní dispečer. Pro tísňová volání řidičů se využívala také volací značka
KGX 2, které směřovala na vysílačku zástupce vedoucího směny provozního
dispečinku.
Řidič volá dispečink jednotlačítkovou volbou, tedy stisknutím některého ze čtyř tlačítek, čímž
rozliší druh požadovaného spojení - vlakový dispečer (technické závady vlaku)
se volá žlutým tlačítkem, dopravní dispečer (vnější vlivy, jako např. nehody
a výpadky napětí) modrým tlačítkem, provozní dispečer (plynulost a pravidelnost
provozu) bílým tlačítkem, červené tlačítko je vyhrazeno pro tísňová volání.
Dispečerská vozidla tramvají jsou označena volací značkou KGX-20 až
KGX-29 (a jedno zálohové auto KGX-80).
Modré majáky s právem přednostní jízdy mají v současnosti vozy KGX-20, 21, 22, 23, 24, 26 a 28. Zbývající mají žlutý
maják. Ve všední dny můžeme v ulicích mezi 5:45 - 17:45 hodinou potkat tři základní dispečerská vozidla, doplňovaná
mezi 8 - 20 hodinou o další dvě 2 auta, a mezi 9 - 21 hodinou ještě další 2 auta. Takže ve špičce je v pražských
ulicích až 7 aut. O prázdninách se vypravují minimálně 4 auta. V nočním provozu (17:45 - 5:45 hodin) a o víkendech
i v denním (5:45 – 17:45) jsou v ulicích 3 dispečerská auta.
Vozy technické pohotovosti mají volací značky KGX 51 a 52, první z vozů má modrý maják.
Zdroj: DP Praha, internetové servery a konzultace