Na počátku historie čtyřech karlovarských lanových drah byla v roce 1905 výstavba té nejunikátnější. Centrální část Karlových Varů,
u Vřídla, měla tunelem propojit s vyhlídkovou plošinou Helenin dvůr. Slavnostní zahájení provozu se uskutečnilo 18. května 1907.
Přestože v jejím názvu se dnes objevuje jméno hotelu Imperial, je nutné poznamenat, že v době zahájení provozu ještě hotel
neexistoval a lanovka dokonce sloužila k dopravě materiálu pro jeho výstavbu.
Technologické zařízení lanovky dodala švýcarská firma Gesselschaft der L.v.Rolleschen Eisenwerke z Gerlafingenu.
Jednokolejná lanovka o rozchodu 1000 mm je v celé své délce 127 metrů vedena v tunelu a ve svém středu má zřízenu Abtovu výhybnu.
Vozy pro lanovou dráhu byly celodřevěné s dveřmi umístěnými pouze (v pohledu od dolní stanice) vlevo, podle umístění nástupišť.
Strojovna lanové dráhy se nacházela v horní stanici.
Po druhé světové válce byly na lanové dráze provedeny nejnutnější opravy, a až v roce 1955 byla zahájena dvouletá rekonstrukce
zahrnující opravu tělesa tunelu a výměnu elektroinstalace a pohonného motoru. Vozy zůstaly původní a náhrady se dočkaly v roce 1961.
Výrobcem nových celokovových vozů se stala Tatra Smíchov. Do tunelu lanovky byly vozy dopraveny v rozloženém stavu a jejich
kompletace na původní podvozky se uskutečnila přímo na místě.
Kontrolní prohlídky lanové dráhy na konci sedmdesátých let odhalily množství skrytých vad. Je nutné zdůraznit, že přes náhradu
vozových skříní a pohonu lanovky, pocházela většina vybavení z roku 1905! Situace se stávala neúnosnou a tak 31. prosince 1980
došlo k zastavení provozu lanové dráhy a její další osud visel ve hvězdách. V Československu té doby nebyl žádný podnik, jenž
by měl zkušenosti a hlavně odvahu, pustit se do rekonstrukce tunelové pozemní lanové dráhy a z ekonomických a zejména politických
důvodu bylo nepřípustné, přijmout nabídku od firem ze západní Evropy.
Teprve v roce 1983 přišla nabídka od polské firmy Budimex, že se do kompletní rekonstrukce lanové dráhy pustí. Z původní lanové
dráhy zůstalo, kromě budov dolní a horní stanice zachováno kolejové těleso, jinak bylo nahrazeno vše. Přestože opravy technologií
lanovky byly dokončeny v roce 1985, na provoz lanovky si cestující ještě museli počkat. Až v roce 1987 byly dodány polskou firmou
Konstal Chorzów nové vozy lanovky. Dlužno poznamenat, že design (pokud o něčem takovém vůbec můžeme hovořit) vozů svého výrobce
prozrazuje na kilometry daleko. Výměna vozů byla výrazně komplikovanější, než prostá výměna skříní v roce 1961. Tentokrát se totiž
vozy měnily celé, včetně podvozků a vůbec nebylo jisté, zda se je přes nástupiště dolní stanice podaří na trať dostat. Podařilo
se to až po demontáži obložení. Zrekonstruovaná lanová dráha zahájila provoz 13. listopadu 1987.