Poprvé se tramvajová linka 25 objevila v pražských ulicích sice mezi lety 1919 - 1923, ale v té době nebylo její 25
zvoleno s ohledem na množství linek, neboť do roku 1919 byla nejvyšším obsazeným číslem linka 14. Číslo 25 měli tedy cestující
vnímat ne jako dvacet pět ale jako druhá pět. Číselné označení tedy mělo naznačovat blízkou příbuznost s trasou linky 5.
Pak se tramvajová linka 25 objevuje v ulicích až jako účelová při Všesokolském sletu v roce 1932 a opět jako účelová linka během
Spartakiádě v roce 1955. Její pravidelný provoz je zahájen až 31. srpna 1959.
Jistou zajímavostí této linky z hlediska jejího trasování je, že od
9. ledna 1967 se sice stále
drží traťového úseku mezi Strossmayerovým náměstím a křižovatkou Prašný most, ale svoje konečné střídá jak Baťa cvičky.
V Praze 6 za svou existenci nevyužila v pravidelném provozu pouze smyčky Dlabačov a Petřiny, jinak zvládla být ukončena na Bílé Hoře,
Vypichu, Královce, Podbabě, Červeném Vrchu a Divoké Šárce. Pokud budeme sledovat její východní ukončení, zjistíme, že obsluhovala
oblast Nového i Starého Hloubětína, Lehovce, Kobylis i Ďáblic – tedy všechny lokality od Palmovky směrem na východ a na sever.
Na lince se postupně vystřídaly staré soupravy, vozy T1, T3, soupravy T3, i vozy novějších typů, ostatně linka 25 je jednou z linek,
která nejvíce krát měnila vlakovou sestavu.
Jak již jsme tedy uvedli, linka 25 byla, jako posila části trasy linky 5, zavedena
21. července 1919.
Když nahlédneme do plánku sítě pražských tramvají z
15. července 1914, zjistíme, že linka 5 je provozována
ve dvou větvích: Klárov – Malostranské náměstí (jednosměrný průjezd ulicemi v ulicích Letenská – Valdštejnská – Tomášská) – Újezd –
Národní divadlo – Můstek – Na Poříčí – Florenc – Invalidovna – Palmovka – Balabenka a tady se linka větvila. Jedna větev pokračovala
do Vysočan a končila v blízkosti radnice (U Deutschů), zatímco druhá větev pak ulicí Českomoravskou do míst dnešní Multiarény Praha.
Na trase linky 5 byl tehdy interval 2 minuty a na jejich větvích pak 4 minuty. Pro lepší orientaci cestujících byly vlaky linky 5,
jezdící na Českomoravskou označeny jako linka 25. Dle dnešní terminologie bychom tedy mohli linky 5 a 25 nazvat páteřním svazkem. Linky
byly obsluhovány soupravami ve složení motorový + vlečný vůz, a ve špičce, po povolení provozu se dvěma vlečnými vozy, soupravami třívozovými.
Od 29. července 1923 byla linka 25 zrušena s tím, že v úseku Českomoravská – ulice Na Poříčí ji nahradila
nově zavedená linka 15. V následujících 36 letech se linka 25 objevila v síti pražských tramvají pouze dvakrát. Poprvé je to při
Všesokolském sletu v roce 1932. Z našeho pohledu je vedena takřka v dnešní trase: Harfa – Balabenka –
Invalidovna – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Prašný Most – Hládkov – Malovanka. Na lince jezdily soupravy ve složení
motorový vůz + 2 vozy vlečné. Podruhé se linka 25 objevuje při konání Celostátní Spartakiády v roce 1955.
Její trasa je rovněž zajímavá – posuďte sami: Hrdlořezy, Spojovací – Ohrada – Tachovské náměstí – Bulhar – Prašná brána – Staroměstské
náměstí (jeden z mála případů, kdy je Celetnou ulicí vedena kromě linky 1 ještě druhá linka) – Pařížská ulice – Právnická fakulta –
Mánesův most - Klárov - Pražský Hrad - Dlabačov. I tady jezdily třívozové vlaky (motorový vůz + 2 vleky).
Jako pravidelná linka je linka 25 zavedena dne
31. srpna 1959. Její trasa je kratičká: Nový Hloubětín –
Palmovka (smyčka ulicemi Palmovka – Novákových – Zenklova, tenkrát ještě Rudé armády). Provoz této linky je omezen pouze na ranní
špičku všedního dne a nasazovány sem jsou dvouvozové vlaky ve složení motorový vůz + vlečný vůz.
Soupravy byly vypravovány nejen z Hloubětína, ale i z vozovny Žižkov. Najížděcí trasa ze Žižkova vedla přes Tachovské náměstí,
Bolzanovou ulicí, přes Senovážné náměstí k Labuti a přes Florenc na Palmovku. Důvodem k zavedení této linky byla vysoká frekvence
cestujících od Palmovky (mnozí z nich přestupovali z linek 12, 13 a 14 – tedy od Libně a Holešovic, zastávka Libeň, Dolní nádraží) směrem
k vysočanským továrnám a tedy potřeba posílit provoz už tak přetížených linek 15 a 19.
Při konání Spartakiády roku 1960 je linka 25 vedena v trase Nový Hloubětín – Palmovka – Florenc – Těšnov –
Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Prašný Most – Hládkov – Královka. Linka je po tuto dobu obsazována třívozovými vlaky. Počínaje
13. březnem 1961 na lince dosavadní staré vozy nahradí nové tramvaje typu T1. Linka byla obsazena 6 vozy
sólo s tím, že 4 téjedničky byly vypravovány z vozovny Žižkov a zbylé 2 pak z Hloubětína. Takřka po čtyřech letech,
8. února 1965, jsou vozy T1 nahrazeny sólově jezdícími vozy T3.
Při konání Spartakiády v roce 1965 je linka vedena stejně jako v roce 1960, pouze místo starých
vlaků zde jezdí, v té době nejmodernější, vozy T3 (celkem 20 vozů sólo)
O prázdninách 1966, kdy je ve výluce úsek Florenc – Palmovka, je linka 25 jedinou, která obsluhuje úsek
mezi Palmovkou a Novým Hloubětínem. Z tohoto důvodu je na ní zaveden celonoční provoz a v denním provozu nasazeny soupravy 2xT3.
Dne
9. ledna 1967 se v síti tramvají událo více změn. Upravena je trasa linky 22 a současně je obsazena
vlaky 2xT3, změny doznává i linka 8. Ta je do tohoto data vedena v trase Harfa – Palmovka – Florenc – Těšnov – Strossmayerovo náměstí –
Letenské náměstí – Prašný Most – Hládkov – Královka. Obsazena je 15 sólo vozy T3, které tu jezdí celodenně a ve špičce vyjíždí ještě na
tuto linku 12 šejdrových vlaků 2xT3. K uvedenému datu je prodloužena na Vypich a z energetických důvodů trvale obsazena pouze sólo vozy
T3. Úlohu spřažených osmiček převzala prodloužená linka 25. Ta jezdí ve své původní trase z Nového Hloubětína na Palmovku a pak jede
společně s linkou 8 na Malovanku, kde je ve smyčce Královka. Současně s prodloužením trasy jsou od stejného data na linku 25 nasazeny
vlaky 2xT3. Rozsah provozu byl rozšířen i na odpolední špičku pracovního dne. V roce
1970 je linka 25
obsazena 11 vlaky 2xT3 v intervalu 9,5 minuty a na jejím vypravování se podílejí vozovny Vokovice a Hloubětín.
Od 30. srpna 1971 je při větších změnách v linkovém vedení linka 25 přesměrována do trasy Nový Hloubětín
– Prašný Most (jako dosud) – Červený Vrch. Deset a půlminutový interval zajišťuje 11 souprav 2xT3 z vozoven Hloubětín a Vokovice. Po půl
roce, 17. ledna 1972, je linka 25 prodloužena do Divoké Šárky. Počet souprav při zachovaném intervalu
10,5 minuty byl zvýšen na 12. Od 3. července 1972 se linka stěhuje v oblasti Prahy 9. Vyměnila si konečné
s linkou 8. Zatímco linka 8 jezdí do Nového Hloubětína, linka 25 je převedena na Harfu. V ranní špičce je linka obsazena 10 vlaky,
v odpolední špičce pak 11 vlaky 2xT3. Interval byl 10 – 11 minut.
Zahájení provozu prvního úseku metra trasy C dne 9. května 1974 přežívá linka 25 bez sebemenší změny
a změny se dočká až 2. ledna 1975, kdy dochází k jejímu zkrácení do trasy Harfa – Červený Vrch
(ano – v tomto obratišti již pobývala od 30. srpna 1971 do 16. ledna 1972.
Na lince zůstal provoz vlaků 2xT3 s tím, že ráno bylo nasazeno 9 souprav, odpoledne pak 10 souprav. Interval se pohyboval od 11 do 12 minut.
V době konání Celostátní spartakiády 1975 jezdila linka o hlavních dnech jen v ranní špičce
(26. června 1975 vypraveno 7 vlaků 2xT3, interval 16 minut,
27. června 1975 vypraveno 9 vlaků 2xT3, interval 13 minut), do odpolední špičky již tato linka nezasahovala.
Trasa i sestava vlaků linky 25 fungovala beze změny do 11. dubna 1976.
Dne
12. dubna 1976 dostávají cestující u příležitosti XV. sjezdu KSČ dar v podobě nasazení souprav 2xT3
na exponované linky 10 a 24. Jenže aby mohl být tento dar uveden v realitu, bylo nutno odebrat vozy z linek jiných. Ke stejnému dni jsou tedy
na linkách 16 a 25 dosavadní dvojice nahrazeny provozem vozů sólo. V případě linky 25 se jedná o plný provoz sólo T3; vypravováno je 16 vozů
v intervalu 7 minut a na jejím vypravování se podílejí vozovny Hloubětín, Vokovice, Střešovice a Kobylisy. Najíždění na trasu z kobyliské
vozovny se dělo přes Vychovatelnu, Libeňský most, kolem dnešní Pražské tržnice na dnešní Vltavskou a tam pak uváděl jízdní řád, zda vůz
dále pokračuje na Harfu či do Vokovic.
K 30. červnu 1976 je linka 25 prodloužena do trasy Červený Vrch – Harfa – Hloubětín (dnes smyčka
Starý Hloubětín) a zůstává obsazena 16 sólo vozy T3 s tím, že interval se prodloužil na 8 minut. Když je dne
25. dubna 1977 na lince 4 zaveden provoz vlaků 2xT3, uvolněných 21 vozů T1 z této linky je rozmístěno
na linky 7, 26, 31 a také 25. Od toho dne je linka 25 obsazována nadále 12 vozy T3 z vozoven Hloubětín a Vokovice a dále 4 vozy T1
z vozovny Kobylisy. O prázdninách 1977 je linka 25 obsazena 10 vozy v intervalu 12,5 minuty; z nich
jsou 2 vozy T1 vypravované kobyliskou vozovnou. Po prázdninách, je od 5. září 1977 na linku vypravováno
15 sólo vozů v intervalu 8 minut. Vypravovány jsou z vozoven Hloubětín (T3), Vokovice (T3), Motol (T3 i T1) a Kobylisy (hlavně T1).
Od 7. listopadu 1977 jsou na linku 25 (současně s linkami 2, 14, 23 a 26) nasazeny vlaky 2xT3. V intervalu
12 minut zde bylo nasazováno v ranní i odpolední špičce 10 souprav; na jejich vypravování se podílely vozovny Hloubětín, Vokovice a také
Motol. Během prázdninového omezení roku 1978 se sem vypravuje pouze 9 souprav (tytéž vozovny) v intervalu
13 – 14 minut.
|
|
Již během prázdnin,
13. srpna 1978 dochází ke změně v souvislosti se zprovozněním prvního úseku trasy
metra A, z Dejvic na Vinohrady. Linka 25 je opět prodloužena do Divoké Šárky a současně je její provoz rozšířen na celotýdenní od ranního
zahájení provozu do půlnoci. Ke dni
4. září 1978 je její vypravení následující: vlaky 2xT3 z vozoven
Hloubětín a Vokovice; ve špičce pracovního dne 12 vlaků v intervalu 11 minut, v sedle 9 vlaků po 14 minutách. V sobotu dopoledne jezdí
10 vlaků po 11 minutách, odpoledne pak 8 vlaků po 14 minutách. V neděli ráno vyjíždí 8 vlaků; interval 14 minut, odpoledne pak další
3 vlaky krátí interval na 11 minut.
V souvislosti s pokračujícími pracemi na předmostí Hlávkova mostu je od 27. října 1978 trvale zrušen
tramvajový provoz kolem nádraží Bubny, na 2 roky ztrácí tramvajový provoz ulice Antonínská. Hlávkův most, lépe řečeno tramvajová trať
je z tohoto mostu zaústěna na nábřeží Kapitána Jaroše dvoukolejným kolejovým trojúhelníkem. Linka 25 odbočuje od Hlávkova mostu vlevo
k bývalé Státní plánovací komisi, dále vpravo na Strossmayerovo náměstí, odkud pak pokračuje po své trase do Divoké Šárky.
Další prodloužení trasy zaznamenává linka 25 ke dni 19. února 1979: na svém východním konci opouští
po 3 letech hloubětínskou (starohloubětínskou) smyčku a pouští se dál na Lehovec (tenkrát Černý Most). Počet vlaků stoupl ve špičce na
15 a interval se zkrátil na 9 – 10 minut. V sedle zůstalo na trati 10 souprav po 13 – 14 minutách. V sobotu ráno a v neděli odpoledne
jezdilo na lince 11 souprav (interval 12 minut), v sobotu odpoledne a v neděli ráno, kdy není frekvence cestujících tak vysoká, je počet
vlaků stanoven na 9 (interval 15 minut). O prázdninách 1979 je linka 25 v souvislosti s výlukou
Sokolovská zkrácena do trasy Divoká Šárka – Bílá Labuť – Florenc. Ve špičce bylo nasazeno 8 vlaků, v mimošpičkových obdobích pak 6 vlaků.
V sobotu ráno a neděli odpoledne bylo nasazeno 7 souprav.
Dne
29. srpna 1980 je upravena trasa linky 25 mezi Palmovkou a křižovatkou u Hlávkova mostu. Linka
v tomto úseku jede po zdvoukolejněné kolejové spojce Palmovka – třída Rudé armády (ulicemi Palmovka – Novákových – třída Rudé armády
– Libeňský most) – Libeňský most – Dělnická – Jatky (dnešní Pražská tržnice). Dne
28. listopadu 1980
získává linka 25 svým vedením v oblasti severního předmostí Hlávkova mostu dnešní podobu. Prodloužení trasy metra A z náměstí Míru na
Želivského linku 25 moc neovlivnilo. Trasa zůstala stejná, vypravení v podstatě také stejné. Pouze interval večerního a polonočního
provozu byl prodloužen z dosavadních 20 na jednotných 25 minut. V sobotu ráno a neděli odpoledne bylo místo dosavadních 11 vypravováno
pouze 10 souprav. V roce 1983 je zaveden princip jednotných intervalů. Ranní špička 8 minut (18 souprav), dopolední sedlo 13 minut
(11 souprav), odpolední špička 9 minut (16 souprav), o víkendu trvale 15 minut s 9 vlaky. Večerní provoz byl 5 vlaky udržován na
jednotných 25 minutách.
Po zprovoznění prodloužené trasy metra C v Holešovicích je od 3. listopadu 1984 linka 25 přesměrována
do trasy Divoká Šárka – Dělnická – Trojská – Sídliště Ďáblice. Soupravy 2xT3 jsou vypravovány z vozoven Vokovice, Kobylisy a také Hloubětín.
Přesně po roce, 3. listopadu 1985 po otevření trasy metra I.B opouští linka 25 (po 7 letech) Divokou Šárku
a (po 14 letech) Červený Vrch a na dalších 18 let nachází své ukončení v Podbabě. V rámci jednotných intervalů se jezdí v ranní špičce
po 8 minutách, v sedle po 12 minutách, odpoledne pak v intervalu 9 minut. Sobotní dopoledne se odehrává v intervalu 10 minut, odpoledne
pak 15 minut. V neděli ráno je interval 15 minut, odpoledne je zkrácen na 13 minut. Ve večerním provozu se zkrátil interval na 20 minut.
V roce 1990 se jen zavedl po celý víkend interval 15 minut, v odpolední špičce byl interval zkrácen na 8 minut.
|
|
V souvislosti s úbytkem cestujících a rostoucími náklady na provoz po společenských přeměnách roku 1989 dochází k všeobecnému omezování
hromadné dopravy. V roce
1991 je na lince prodloužen interval ve všední den na 12 minut (celodenně
při zachování provozu 2xT3). O víkendech při intervalu 15 minut se od soboty
7. září 1991 vypravují
vozy T3 sólo. Od
22. listopadu 1991 je linka zkrácena do trasy Podbaba – Kobylisy, Střelničná. Vlakové
sestavy zůstaly beze změn. V rámci předvánočního posilování provozu jsou do
31. prosince 1991 nasazovány
vlaky 2xT3 i o víkendech. O
prázdninách 1992 je linka 25 v souvislosti s výlukovou činností vedena
v trase Podbaba – Dělnická – Libeňský most – Krejcárek – Želivského – Strašnická – Kubánské náměstí. Původně byl předpokládán provoz
2xT3, ale nakonec se rozhodlo jinak. V roce
1992 vstoupilo v platnost nařízení (trvalo do ledna 1993)
tehdejšího ředitele, že nový řidič musí prvního půlroku pracovního poměru vykonávat službu pouze na sólo vozech. A až po 6 měsících může
jezdit po zácviku s dvojicí a po 2 letech rozšířit oprávnění na vozy KT8D5. Aby tedy bylo uplatnění pro nové příchozí řidiče, jezdila
linka 25 po dobu prázdnin v sestavě 1xT3. (V té době jezdily sólovozy na linkách 2, 5, 14, 19, o víkendech na linkách 5, 7, 14, 16, 19, 25;
v rámci prázdnin jezdily sóla na linkách 2, 5, 14 a 25, o víkendech 5, 7, 14, 25, neboť linka 19 byla zrušena a na lince 16 jezdily vlaky
2xT3 i o víkendu). Od soboty
23. listopadu 1993 je zaveden provoz vlaků 2xT3 na lince 25 i o víkendech.
Ve všední den je nasazeno 9 vlaků, o víkendu pak 7 vlaků 2xT3.
Velký třesk linkového vedení od 4. listopadu 1998 mění také trasu linky 25. Nově jezdí v trase Podbaba
– Dělnická – Libeňský most – Bulovka – Vozovna Kobylisy. V sestavě 2xT3 po celý týden; v intervalech 8 minut ve špičce, 10 minut v sedle,
15 minut o víkendech a 20 minut celotýdenně večer. V srpnu 2002 zasáhla Prahu ničivá povodeň. Velká část
metra byla paralyzována, mnohé tramvajové tratě se staly nesjízdnými. Tramvajová doprava musela řešit dva problémy najednou: odklony kvůli
nesjízdným tratím a náhradu za takřka nefunkční metro. Aby mohly být nasazeny od 19. srpna 2002 na linku 14
vlaky 2xT3 (sólovozy kvůli absenci metra nepobíraly), musely být tyto uvolněny z linky 25. Původní plán byl na lince 25 po celou dobu
povodňového provozu ponechat vozy sólo, ale i na této lince se po zahájení školního roku začaly projevovat potíže s pobíráním cestujících.
A tak již 5. září 2002 jezdí na lince 25 opět vlaky 2xT3; vozy byly získány mírným prodloužením intervalu
na jiných linkách.
Od
30. srpna 2003 dochází na lince 25 k další změně: vedena je v trase Vozovna Kobylisy
– Palmovka – Libeňský most – Dělnická – Vltavská – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Hládkov – Vypich – Bílá Hora. K tomuto datu je linka
25 obsazena sólo vozy T3 a T6A5. Ve špičce zde jezdilo 18 vozů v intervalu 8 minut; vypravovány byly z vozoven Vokovice, Kobylisy, Hloubětín
a Žižkov, později se na vypravování této linky podílí i vozovna Strašnice. Provoz vozů sólo mohl být uplatněn s vazbou na nově zavedenou
linku 15, která jezdila z Vypichu na Strossmayerovo náměstí shodně s linkou 25, a pak opět shodně s linkou 25 od Dělnické do Kobylis s tím,
že obracela ve smyčce Březiněveská. Po dobu výluky Ládví – Sídliště Ďáblice je linka 24 ukončena na kolejovém přejezdu u Ládví, linka 10
jezdí společně s linkou 14 k vozovně Kobylisy a linka 25 je z toho důvodu zkrácena do smyčky Březiněveská. Během
prázdnin 2004 jsou ve všední den na linku 25 nasazovány vlaky 2xT3. Po obnovení provozu do Ďáblic dne
1. září 2006 se linka 25 vrací na svoji původní konečnou k vozovně Kobylisy.
Od 8. ledna 2007 je linka 25 ve všední dny provozována v soupravách 2xT3 a vozech KT8D5. O víkendech
zůstal provoz vozů sólo. V souvislosti s výlukou na Letné, způsobenou stavbou tunelu Blanka je linka 25 od
28. června 2008 zkrácena do trasy Vozovna Kobylisy – Sparta, kde obracela na kolejovém přejezdu. Celé
vypravení linky 25 nyní zajišťuje vozovna Hloubětín a pochopitelně výhradně s vozy KT8D5 a KT8D5.RN2P. Od 1. července 2009
je linka 25 prodloužena po znovuotevřeném úseku po třídě Milady Horákové do smyčky Špejchar. Od toho data je sice nadále obsazována vozy
KT8, ale jezdí zde i vlaky 2xT3, 2xT6 i nízkopodlažní vozy Škoda 14T.
Od
3. listopadu 2009 jsou na linku 25 vypravovány vozy T3 a T6 sólo.
Od
21. listopadu 2009 je linka 25 ve večerních hodinách a o víkendech zkrácena do podoby Špejchar – Palmovka.
O
prázdninách 2010 jsou na linku 25 nasazovány po celý týden vlaky 2xT, resp. vozy KT8.
Od
1. září 2010 je linka 25 vedena v trase Vozovna Kobylisy – Palmovka – Dělnická – Strossmayerovo náměstí – Sparta –
Chotkovy sady – Královský letohrádek – Pohořelec (zpět přes Hládkov) – Malovanka – Vypich. Večer a o víkendech jezdí jen v trase Vypich – Palmovka.
Současně se vrací na linku provoz sólo vozů T. Když se
4. října 2010. linka 25 vrací na trasu přes Hradčanskou,
dochází ve všední den k obnovení provozu vlaků 2xT a KT8.
V průběhu prázdnin 2012 v souvislosti s výlukovou činností je linka zkrácena do trasy Vypich – Pohořelec (Z) – Hládkov (T) – Brusnice – Špejchar
a obsazena je sólo T3 a T6. Na jejím vypravování se podílí také vozovna Strašnice.
Další změna v trasování linky 25 nastává k
1. září 2012. Linka je vedena z Vypichu na Palmovku jako dosud,
avšak dále pokračuje přes Balabenku, Ocelářskou, nádraží Libeň a Nademlejnskou na Lehovec – do trasy z Lehovce až na křižovatku Prašný most
se vrací po 27 letech a 10 měsících. Na lince jezdí od toho data po celý den a po celý týden vlaky 2xT a KT8.
Dne 1. května 2013 se linka vrací na zrekonstruovanou trať v ulicích Patočkova a Myslbekova.
Text: František Zahnáš a redakce