|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 25
Poprvé se tramvajová linka 25 objevila v pražských ulicích sice mezi lety 1919 - 1923, ale v té době nebylo její 25
zvoleno s ohledem na množství linek, neboť do roku 1919 byla nejvyšším obsazeným číslem linka 14. Číslo 25 měli tedy cestující
vnímat ne jako dvacet pět ale jako druhá pět. Číselné označení tedy mělo naznačovat blízkou příbuznost s trasou linky 5.
Pak se tramvajová linka 25 objevuje v ulicích až jako účelová při Všesokolském sletu v roce 1932 a opět jako účelová linka během
Spartakiádě v roce 1955. Její pravidelný provoz je zahájen až 31. srpna 1959.
Od 29. července 1923 byla linka 25 zrušena s tím, že v úseku Českomoravská – ulice Na Poříčí ji nahradila nově zavedená linka 15. V následujících 36 letech se linka 25 objevila v síti pražských tramvají pouze dvakrát. Poprvé je to při Všesokolském sletu v roce 1932. Z našeho pohledu je vedena takřka v dnešní trase: Harfa – Balabenka – Invalidovna – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Prašný Most – Hládkov – Malovanka. Na lince jezdily soupravy ve složení motorový vůz + 2 vozy vlečné. Podruhé se linka 25 objevuje při konání Celostátní Spartakiády v roce 1955. Její trasa je rovněž zajímavá – posuďte sami: Hrdlořezy, Spojovací – Ohrada – Tachovské náměstí – Bulhar – Prašná brána – Staroměstské náměstí (jeden z mála případů, kdy je Celetnou ulicí vedena kromě linky 1 ještě druhá linka) – Pařížská ulice – Právnická fakulta – Mánesův most - Klárov - Pražský Hrad - Dlabačov. I tady jezdily třívozové vlaky (motorový vůz + 2 vleky).
Při konání Spartakiády roku 1960 je linka 25 vedena v trase Nový Hloubětín – Palmovka – Florenc – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Prašný Most – Hládkov – Královka. Linka je po tuto dobu obsazována třívozovými vlaky. Počínaje 13. březnem 1961 na lince dosavadní staré vozy nahradí nové tramvaje typu T1. Linka byla obsazena 6 vozy sólo s tím, že 4 téjedničky byly vypravovány z vozovny Žižkov a zbylé 2 pak z Hloubětína. Takřka po čtyřech letech, 8. února 1965, jsou vozy T1 nahrazeny sólově jezdícími vozy T3. Při konání Spartakiády v roce 1965 je linka vedena stejně jako v roce 1960, pouze místo starých vlaků zde jezdí, v té době nejmodernější, vozy T3 (celkem 20 vozů sólo) O prázdninách 1966, kdy je ve výluce úsek Florenc – Palmovka, je linka 25 jedinou, která obsluhuje úsek mezi Palmovkou a Novým Hloubětínem. Z tohoto důvodu je na ní zaveden celonoční provoz a v denním provozu nasazeny soupravy 2xT3.
Od 30. srpna 1971 je při větších změnách v linkovém vedení linka 25 přesměrována do trasy Nový Hloubětín – Prašný Most (jako dosud) – Červený Vrch. Deset a půlminutový interval zajišťuje 11 souprav 2xT3 z vozoven Hloubětín a Vokovice. Po půl roce, 17. ledna 1972, je linka 25 prodloužena do Divoké Šárky. Počet souprav při zachovaném intervalu 10,5 minuty byl zvýšen na 12. Od 3. července 1972 se linka stěhuje v oblasti Prahy 9. Vyměnila si konečné s linkou 8. Zatímco linka 8 jezdí do Nového Hloubětína, linka 25 je převedena na Harfu. V ranní špičce je linka obsazena 10 vlaky, v odpolední špičce pak 11 vlaky 2xT3. Interval byl 10 – 11 minut. Zahájení provozu prvního úseku metra trasy C dne 9. května 1974 přežívá linka 25 bez sebemenší změny a změny se dočká až 2. ledna 1975, kdy dochází k jejímu zkrácení do trasy Harfa – Červený Vrch (ano – v tomto obratišti již pobývala od 30. srpna 1971 do 16. ledna 1972. Na lince zůstal provoz vlaků 2xT3 s tím, že ráno bylo nasazeno 9 souprav, odpoledne pak 10 souprav. Interval se pohyboval od 11 do 12 minut. V době konání Celostátní spartakiády 1975 jezdila linka o hlavních dnech jen v ranní špičce (26. června 1975 vypraveno 7 vlaků 2xT3, interval 16 minut, 27. června 1975 vypraveno 9 vlaků 2xT3, interval 13 minut), do odpolední špičky již tato linka nezasahovala. Trasa i sestava vlaků linky 25 fungovala beze změny do 11. dubna 1976.
K 30. červnu 1976 je linka 25 prodloužena do trasy Červený Vrch – Harfa – Hloubětín (dnes smyčka Starý Hloubětín) a zůstává obsazena 16 sólo vozy T3 s tím, že interval se prodloužil na 8 minut. Když je dne 25. dubna 1977 na lince 4 zaveden provoz vlaků 2xT3, uvolněných 21 vozů T1 z této linky je rozmístěno na linky 7, 26, 31 a také 25. Od toho dne je linka 25 obsazována nadále 12 vozy T3 z vozoven Hloubětín a Vokovice a dále 4 vozy T1 z vozovny Kobylisy. O prázdninách 1977 je linka 25 obsazena 10 vozy v intervalu 12,5 minuty; z nich jsou 2 vozy T1 vypravované kobyliskou vozovnou. Po prázdninách, je od 5. září 1977 na linku vypravováno 15 sólo vozů v intervalu 8 minut. Vypravovány jsou z vozoven Hloubětín (T3), Vokovice (T3), Motol (T3 i T1) a Kobylisy (hlavně T1). Od 7. listopadu 1977 jsou na linku 25 (současně s linkami 2, 14, 23 a 26) nasazeny vlaky 2xT3. V intervalu 12 minut zde bylo nasazováno v ranní i odpolední špičce 10 souprav; na jejich vypravování se podílely vozovny Hloubětín, Vokovice a také Motol. Během prázdninového omezení roku 1978 se sem vypravuje pouze 9 souprav (tytéž vozovny) v intervalu 13 – 14 minut.
V souvislosti s pokračujícími pracemi na předmostí Hlávkova mostu je od 27. října 1978 trvale zrušen tramvajový provoz kolem nádraží Bubny, na 2 roky ztrácí tramvajový provoz ulice Antonínská. Hlávkův most, lépe řečeno tramvajová trať je z tohoto mostu zaústěna na nábřeží Kapitána Jaroše dvoukolejným kolejovým trojúhelníkem. Linka 25 odbočuje od Hlávkova mostu vlevo k bývalé Státní plánovací komisi, dále vpravo na Strossmayerovo náměstí, odkud pak pokračuje po své trase do Divoké Šárky. Další prodloužení trasy zaznamenává linka 25 ke dni 19. února 1979: na svém východním konci opouští po 3 letech hloubětínskou (starohloubětínskou) smyčku a pouští se dál na Lehovec (tenkrát Černý Most). Počet vlaků stoupl ve špičce na 15 a interval se zkrátil na 9 – 10 minut. V sedle zůstalo na trati 10 souprav po 13 – 14 minutách. V sobotu ráno a v neděli odpoledne jezdilo na lince 11 souprav (interval 12 minut), v sobotu odpoledne a v neděli ráno, kdy není frekvence cestujících tak vysoká, je počet vlaků stanoven na 9 (interval 15 minut). O prázdninách 1979 je linka 25 v souvislosti s výlukou Sokolovská zkrácena do trasy Divoká Šárka – Bílá Labuť – Florenc. Ve špičce bylo nasazeno 8 vlaků, v mimošpičkových obdobích pak 6 vlaků. V sobotu ráno a neděli odpoledne bylo nasazeno 7 souprav.
Po zprovoznění prodloužené trasy metra C v Holešovicích je od 3. listopadu 1984 linka 25 přesměrována do trasy Divoká Šárka – Dělnická – Trojská – Sídliště Ďáblice. Soupravy 2xT3 jsou vypravovány z vozoven Vokovice, Kobylisy a také Hloubětín. Přesně po roce, 3. listopadu 1985 po otevření trasy metra I.B opouští linka 25 (po 7 letech) Divokou Šárku a (po 14 letech) Červený Vrch a na dalších 18 let nachází své ukončení v Podbabě. V rámci jednotných intervalů se jezdí v ranní špičce po 8 minutách, v sedle po 12 minutách, odpoledne pak v intervalu 9 minut. Sobotní dopoledne se odehrává v intervalu 10 minut, odpoledne pak 15 minut. V neděli ráno je interval 15 minut, odpoledne je zkrácen na 13 minut. Ve večerním provozu se zkrátil interval na 20 minut. V roce 1990 se jen zavedl po celý víkend interval 15 minut, v odpolední špičce byl interval zkrácen na 8 minut.
Velký třesk linkového vedení od 4. listopadu 1998 mění také trasu linky 25. Nově jezdí v trase Podbaba – Dělnická – Libeňský most – Bulovka – Vozovna Kobylisy. V sestavě 2xT3 po celý týden; v intervalech 8 minut ve špičce, 10 minut v sedle, 15 minut o víkendech a 20 minut celotýdenně večer. V srpnu 2002 zasáhla Prahu ničivá povodeň. Velká část metra byla paralyzována, mnohé tramvajové tratě se staly nesjízdnými. Tramvajová doprava musela řešit dva problémy najednou: odklony kvůli nesjízdným tratím a náhradu za takřka nefunkční metro. Aby mohly být nasazeny od 19. srpna 2002 na linku 14 vlaky 2xT3 (sólovozy kvůli absenci metra nepobíraly), musely být tyto uvolněny z linky 25. Původní plán byl na lince 25 po celou dobu povodňového provozu ponechat vozy sólo, ale i na této lince se po zahájení školního roku začaly projevovat potíže s pobíráním cestujících. A tak již 5. září 2002 jezdí na lince 25 opět vlaky 2xT3; vozy byly získány mírným prodloužením intervalu na jiných linkách.
Od 8. ledna 2007 je linka 25 ve všední dny provozována v soupravách 2xT3 a vozech KT8D5. O víkendech zůstal provoz vozů sólo. V souvislosti s výlukou na Letné, způsobenou stavbou tunelu Blanka je linka 25 od 28. června 2008 zkrácena do trasy Vozovna Kobylisy – Sparta, kde obracela na kolejovém přejezdu. Celé vypravení linky 25 nyní zajišťuje vozovna Hloubětín a pochopitelně výhradně s vozy KT8D5 a KT8D5.RN2P. Od 1. července 2009 je linka 25 prodloužena po znovuotevřeném úseku po třídě Milady Horákové do smyčky Špejchar. Od toho data je sice nadále obsazována vozy KT8, ale jezdí zde i vlaky 2xT3, 2xT6 i nízkopodlažní vozy Škoda 14T.
Dne 1. května 2013 se linka vrací na zrekonstruovanou trať v ulicích Patočkova a Myslbekova.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |