Nad městem Železná Ruda se ve výšce 1214 m.n.m. nachází vrcholek hory Pancíř, který odedávna láká turisty nádherným
výhledem do okolí. Již od roku 1923 se Klub československých turistů snažil na vrcholu vybudovat turistickou chatu s rozhlednou.
Po letech pouhých slov a nerealizovaných projektů se chata dočkala výstavby za pouhých pět měsíců a slavnostně otevřena byla
28. září 1928.
Od špičáckého nádraží k chatě však návštěvníky čekal pořádný výšlap a tak není divu, že se již v polovině 30. let 20. století
uvažovalo o výstavbě lanové dráhy. Na jaře roku 1936 byl firmou František Wiesner z Chrudimi vypracován dokonce její předběžný
projekt v podobě kabinové lanovky. Byly zvažovány dvě varianty trasování (od nádraží Špičák nebo od severního portálu železničního
tunelu), teoreticky byla zvažována i varianta lanovky přímo ze Železné Rudy. Wiesnerova strojírna měla již za sebou stavbu kabinové
lanovky na Černou horu v Krkonoších a Ještěd nad Libercem. Zároveň se rozbíhaly práce na stavbě lanovky na Lomnický štít. Projekt
však zamířil do ztracena.
Uplynuly však další tři desetiletí, než byl v roce 1963 vypracován projekt dvouúsekové jednosedačkové lanové dráhy, tedy podobné
koncepce jako původní lanové dráhy na Sněžku. V roce 1964 byly zahájeny stavební práce, samotná lanová dráha byla vyrobena v roce
1967 národním podnikem Transporta Chrudim, tedy znárodněnou firmou Františka Wiesnera z Chrudimi, jež stála u projektu lanovky
předválečné. Zkušební provoz lanová dráha zahájila na konci roku 1970, pravidelný pak v roce následujícím. Podobně jako v případě
jiných lanovek i u této došlo velmi brzy po zahájení provozu (mezi lety 1974 – 1979) k její rekonstrukci.
Oba úseky lanové dráhy na Pancíř (Špičák – Hofmanova bouda a Hofmanova bouda – Pancíř) mají pohon umístěný ve střední stanici.
Pokud bychom se podívali do průkazu způsobilosti lanové dráhy, zjistili bychom, že jde o „osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného
systému s pevným uchycením jednomístných sedaček typu SLF-1“.
Ve spodním úseku se nachází 18 podpěr z většiny nosných, pouze podpěry č.1 a 5 jsou tlačné. Šikmá (skutečná) délka tohoto úseku je
1483 metrů. V tomto úseku je zavěšeno 134 jednosedaček, jízdní doba činí 12,5 minuty.
V horním úseku
je podpěr celkem 17, s tím že pouze ta první je tlačná, ostatní jsou nosné. Podpěry č.1 a 2 jsou navíc dvojpodpěry. Šikmá (skutečná)
délka činí 1256 metrů. Na laně je zavěšeno 114 jednosedaček, jízdní doba činí 10,5 minuty.