Dne 9. května 2014 si Pražané mohli připomenout, jak před 40 lety zahájilo provoz pražské metro, jehož první provozní úsek spojoval stanice
Sokolovská (Florenc) a Kačerov. Druhou událostí téhož dne bylo ukončení provozu dvounápravových tramvají a zrušení funkce průvodčích.
Poslední den provozu starých tramvají byl 8. květen 1974 s tím, že úplně poslední starý vlak, který byl vypraven na linku 18, zatáhl
v 1 hodinu a 12 minut po půlnoci, do vozovny Vokovice.
|
|
Na paměť této události uspořádali vokovičtí kolegové v sobotu 10. května 1974 zvláštní jízdu historickou soupravou motorového vozu ev.č.2172
a vlečného vozu Krasin, ev.č.1562. Byl to tedy stejný typ vlaku, jaký na lince 18 v roce 1974 dojezdil. Souprava byla i ustrojena jako linka 18 a snažila se jet ve
stopě tehdejší linky 18. Zcela to však možné nebylo, nejen z důvodu výlukové činnosti v úseku Jindřišská – Lazarská, ale také s ohledem na
zrušení tramvajových tratí v ulici Na Florenci (1983) a v Budějovické ulici (1974). Souprava tedy jela z Podbaby ve své původní trase až na
Těšnov. Pak musela jet „odklonem“ přes náměstí Republiky, Čechův most, Staroměstskou, Národní třídu a na Karlově náměstí se pak opět napojila
na svoji původní trasu s tím, že z Pražského povstání již bohužel nemohla pokračovat na Budějovické náměstí, a tak její trasa byla ukončena
u vozovny Pankrác.
O den dříve podobnou akci uspořádal i Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s., který vyslal tři soupravy historických vozů na linky 3, 18
a 23 snažící se jezdit v dobových trasách.
My se ještě můžeme ve stručnosti „podívat“ na některé události, které vyřazení starých tramvají předcházely...
První vyřazování nejstarších vozů začalo již v letech 1952 – 1956, kdy bylo do Prahy dodáno 133 vozů typu Tatra T1. Krátce po nich
pak následovaly 2 vozy Tatra T2. Po první větší dodávce vozů T3 byly v roce 1963 vyřazeny všechny motorové a vlečné vozy, které spatřily
světlo světa před rokem 1920.
V roce 1964 je vozový park ještě poměrně pestrý:
Nejstaršími obousměrnými motorovými vozy jsou tzv. Devítiokeňáky z roku 1920, kterých je ve stavu ještě 94.
Z let 1927 – 1930 jsou pak motorové vozy řady 2000, těch je ve stavu 262.
Dále je tu pak 63 jednosměrných dvounápravových vozů „Ponorka“ z let 1936 – 1942, a pak 28 jednosměrných motorových vozů z roku 1948
přezdívaných „Mevro“.
Vlečné vozy jsou již jen dvojího typu. Malé vlečné vozy Plecháč z let 1925 - 1927, kterých je 360 vozů a delší vlečné vozy se středním
vstupem „Krasin“ z let 1930 - 1946, v počtu 247 vozů.
Vozů T1 bylo 130, vůz T2 byl v té době jediný, a v roce 1965 byl předán do Olomouce, a konečně zde bylo 302 vozů T3.
Dne 9. ledna 1967 ukončily provoz motorové vozy „Mevro“ a po roce, 2. ledna 1968 byly vyřazeny také vozy „Ponorka“. Jedny z důvodů pro
vyřazení těchto ještě relativně mladých vozů byla jejich vysoká poruchovost a nedostatek náhradních dílů. Někdy v roce 1967 se v jedné
studii o pražské dopravě objevil návrh, který předpokládal vyřazení všech dvounápravových tramvají do konce roku 1968. Počítalo se totiž
s masívními dodávkami vozů T3. Jediná změna, týkající se této problematiky, nastala 24. prosince 1968. Všechny noční služby, s výjimkou
linky X-14 (pendl Budějovické náměstí – Kačerov, obsluhovaný jediným dvounápravovým vozem do 19. října 1970), byly obsazeny vozy T3.
|
|
Nyní můžeme nahlédnout do vypravení z roku 1969:
Staré vlaky obsluhují linky 3 (Kačerov – Vozovna Kobylisy), 7 (Vápenka – Radlice), 9 (Hrdlořezy – Motol), 14 (Kačerov – Kobylisy, Střelničná),
16 (Vápenka – Nádraží Smíchov), 18 (Radlice – Podbaba), 23 (Záběhlice – Podbaba), 26 (Nádraží Strašnice – Pelc, Tyrolka),
28 (Výstaviště – Olšanské hřbitovy – Výstaviště) a 31 (Spořilov – Podbaba).
Dle tabulek vypravení pro všední den zjistíme, že:
Na lince 3 jezdily vlaky ve složení motorový vůz + 2 vleky Plecháč. Ve špičce jezdilo 29 souprav, v sedle 13 souprav.
Třívozové vlaky stejného typu byly i na lince 14: ve špičce 23 vlaků, v sedle 14 vlaků.
Na ostatních linkách byly nasazovány dvouvozové vlaky ve složení motorový vůz + vlek Krasin:
Linka 7 – 11 vlaků ve špičce, 7 vlaků v sedle.
Linka 9 – 34 vlaků ve špičce, 17 vlaků v sedle.
Linka 16 – 22 vlaků ve špičce, 14 vlaků v sedle.
Linka 18 – 16 vlaků ve špičce, 11 vlaků v sedle.
Linka 23 – celodenně 9 vlaků.
Linka 26 – 19 vlaků ve špičce, 10 vlaků v sedle.
Linka 28 - 7 vlaků; jezdila jen ve špičce všedního dne.
Linka 31 - 9 vlaků; jezdila jen ve špičce všedního dne.
Ve špičce se vypravovalo 179 motorových a 231 vlečných vozů, v sedle pak 95 motorových a 122 vlečných vozů.
O sobotách a nedělích se staré vlaky vypravovaly, krom linek 28 a 31, které nejezdily, na tytéž linky, jako v pracovní den.
Staré tramvaje byly v té době vypravovány ze všech vozoven krom Hloubětína a Střešovic.
Dne 12. ledna 1970 je provedena výměna vozového parku na lince 28, staré vlaky jsou nahrazeny sólovozy T1.
Dne 31. března 1970 jsou staré vlaky na lince 16 nahrazeny soupravami 2xT3. Přibližně ve stejné době mizí z pražských ulic motorové
vozy „Devítiokeňáky“. Zůstává již jen jediný typ dvounápravových motorových vozů – a sice motorové vozy řady 2000.
Následně je 1. července 1971 zrušena linka 31. Její vozy jsou však přesunuty na linku 23, která je od téhož dne prodloužena na Spořilov.
K 30. srpnu 1971 dochází ke změnám tras u některých linek; znovu se objevují v pražských ulicích linky 2 a 6 (obě byly zrušeny v roce 1966)
a zavedena je i nová linka 32. Zatímco linka 2 je obsazována výlučně vozy T3 a lince 32 zase vévodí vozy T1, linka 6 je obsazena starými
vlaky v sestavě motorový vůz + vlek Krasin. Vozy pro linku 6 (Hrdlořezy – Hlubočepy) byly získány oslabením linky 9. Takže počet
vypravovaných starých vlaků s porovnáním k 31. březnu 1970 se v podstatě nezměnil.
Další přesuny ve vozovém parku následují 17. ledna 1972. Linka 12 (do té doby s provozem pouze 1xT1) je obsazena novými šestnácti vozy T3.
Uvolněné vozy T1 z „dvanáctky“ se stěhují na linku 14, což umožňuje konec starých vozů na této lince. Linka 14 zároveň dostává novou trasu
Zlíchov, Lihovar – PKOJF (Výstaviště Holešovice). Do oblasti Pankráce je místo ní přesměrována linka 18. Současně jsou od stejného data na
linku 7 vypravovány soupravy ve složení motorový vůz + 1 vlek Plecháč.
O prázdninách roku 1972, 24. července, je zahájena výluka v úseku Flora – Olšanské náměstí – Bulhar. Linka 7 je zkrácena do trasy
Hrdlořezy – Olšanské náměstí. Tam je zřízen kolejový přejezd, na kterém je linka 7 ukončena. Její provoz zajišťují dvounápravové motorové
vozy sólo. Soupravy motorový vůz + 1 vlek Plecháč jsou nyní nasazovány na linku 6. Od listopadu 1972 do června roku 1973 je zřízena ve
Starostrašnické ulici náhradní tramvajová doprava – linka X-27 (Nádraží Strašnice – Vozovna Strašnice).
|
|
K 4. prosinci 1972 tak jezdí staré vlaky na linkách 3 (19 vlaků ve špičce), 6 (11 vlaků ve špičce), 7 (6 sólovozů ve špičce),
9 (21 vlaků ve špičce), 18 (23 vlaků ve špičce), 23 (20 vlaků ve špičce), 26 (16 vlaků ve špičce) a X-27 (5 vlaků ve špičce).
V případě linky 3 se jednalo o vlaky třívozové – tedy motorový vůz + 2 vlečné vozy Plecháč, na lince 6 jezdily soupravy ve složení
motorový vůz + vlek Plecháč, na lince 7 jezdily motorové vozy sólo a na linkách 9, 18, 23, 26 a X-27 jezdily „klasické“ sestavy –
motorový vůz + vlek Krasin.
V první polovině roku 1973 jsou z důvodu nedostatku vozů T vypravovány dvounápravové vozy sólo také na linku 16 (do října 1973) a 32
(do cca února 1974). K 1. říjnu 1973 je provedena výměna vozového parku na lince 26 a vyřazeny jsou všechny vlečné vozy Plecháč.
Starými vlaky ( linka 7 v sólo vozech, ostatní linky v sestavě motorový vůz + vlek Krasin) jsou obsluhovány nadále linky 3
(Budějovické náměstí – Výstaviště), 6 (Vápenka – Radlice), 7 (Hrdlořezy – Olšanské náměstí), 9 (Hrdlořezy – Motol), 18
(Budějovické náměstí – Podbaba) a 23 (Spořilov – Podbaba).
Dle tabulek vypravení tentokráte zjistíme, že:
Linka 3 – ve špičce 19 vlaků, v sedle 9 vlaků, v sobotu 9, resp. 7 vlaků, v neděli 8 , resp. 13 vlaků.
Linka 6 – 11 vlaků, jezdí jen ve špičce pracovního dne.
Linka 7 – ve špičce 4 vozy, v sedle 3 vozy, v sobotu a neděli nejezdí.
Linka 9 – ve špičce 21 vlaků, v sedle 12 vlaků, v sobotu 16, resp. 13 vlaků, v neděli 13, resp. 20 vlaků.
Linka 18 – ve špičce 19 vlaků, v sedle 12 vlaků, v sobotu 11, resp. 9 vlaků, v neděli 9, resp. 11 vlaků.
Linka 23 - ve špičce 18 vlaků, v sedle 9 vlaků, v sobotu a neděli celodenně 8 vlaků.
Ve špičce bylo vypravováno 92 motorových a 88 vlečných vozů, v sedle 45 motorových a 42 vlečných vozů, v sobotu dopoledne
44 dvouvozových souprav, v sobotu odpoledne pak 37 souprav. V neděli ráno vyjíždělo 38 souprav, odpoledne pak bylo 52 souprav.
Staré vozy v té době vypravují všechny vozovny krom Hloubětína, Střešovic a nově také Kobylis.
Někdy v té době se objevuje Projekt organizace MHD, který počítá v brzké době s výměnou vozového parku na linkách 3 a 6. Linky
9, 18 a 23 mají „dostat nové vozy“ k datu otevření metra, které se v té době předpokládalo na 1. července 1974. Linka 7, plnící funkci
náhradní tramvajové dopravy v ulici Olšanská, měla zůstat ve starých vozech až do ukončení výluky Flora – Bulhar. Předpoklad ukončení
této výluky byl cca 31. prosinec 1974. Do té doby mělo být pro linku 7 udržováno 5 motorových vozů..
Ale plány se plánují a události se dějí...
|
|
A pak již to jde jak na běžícím pásu. Dne 17. prosince 1973 je ukončen provoz starých vlaků na lince 3 a jsou nahrazeny soupravami 2xT3,
14. ledna 1974 je linka 6 obsazena sólovozy T1 a linka 9 vlaky 2xT3. Současně přestává staré vozy vypravovat vozovna Motol. Staré vozy
tak zůstávají již jen na lince 7, jezdící již jen v trase Vápenka – Olšanské náměstí (vypravuje vozovna Žižkov), 18 (vypravují vozovny
Pankrác, Vokovice, krátkou dobu také Strašnice a od března 1974 také Žižkov) a 23 (vypravují vozovny Pankrác a Vokovice). Počet vozů na
lince 7 klesl na 3 vozy ve špičce a 2 vozy v sedle. Vypravení linek 18 a 23 zůstalo beze změn. Ve špičce klesl počet starých vlaků na 40,
v sedle na 23, o sobotách a nedělích se vypravovalo 17 – 19 vlaků.
Dne 8. května 1974 byly staré vlaky vypraveny naposled. Provoz linky 7 končil večer již kolem 18. hodiny. Poslední vlaky linky 23 zatahovaly
kolem půlnoci... Na lince 18 byl provoz nepřetržitý. Večerní provoz v intervalu 16 minut zajišťovaly 4 noční vozy – sólo T3 a dále ještě
cca 5 vlaků denních. Poslední z nich pak kolem půlnoci odjížděl z Budějovického náměstí do Podbaby a pak v 1:12 zatáhl do vozovny Vokovice.
Poslední pankrácký vlak linky 18 zatáhl již v 1:10. Pro úplnost uvádím, že poslední žižkovský vlak linky 18 zatáhl již ve 22:36. Na linky 18
a 23 byly od následujícího dne vypravovány sólo vozy T3, na linku 7, zavedenou ve zcela nové trase vyjely 12. května 1974 sólo vozy T1 a T3.
Žezlo nejstarších tramvají v Praze ranním výjezdem dne 9. května 1974 převzaly vozy T1...
Text: František Zahnáš a redakce