Tramvajová linka 4

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvajová linka 4


Budeme-li zkoumat historický vývoj linky 4 zaujme nás to, že od roku 1910 až do roku 1978 neodmyslitelně patřila do Nuselského údolí, neboli Jammertálu. Toto pojmenování, ač vznikly různé více či méně žertovné pověsti, se zakládá na německé složenině Jammer – nářek, thal – údolí, tedy údolí nářku. Před více než 30 lety mi toto objasnil, dnes již zesnulý, historik PhDr. Jan Havránek, milovník Prahy, jehož vědními obory byly statistika a demografie. Důvodem tohoto pojmenování byl větší počet sociálně slabších obyvatel. Ale vraťme se k tramvajové lince s číslem 4. Po nasazení prvního vozu T1 na tuto linku prováděla linka 4 až do roku 1978 přímé spojení oblastí Smíchova, Nuslí, Vršovic, Strašnic a od roku 1955 také Hostivaře. Dnešní podoba linky 4 má svůj původ až v letech 1978 – 1981. Z hlediska vozového parku na této lince je zajímavé, že sem byly nasazeny první vozy T1 (a jedna z posledních, kde dosluhovaly), o štěstí se tu pokoušel i vůz T2 a v roce 1962 sem byly i nasazeny první vozy typu T3. Rovněž i vozy T6A5, když se na podzim roku 1995 poprvé s rozjely s cestujícími, byly nasazeny opět na lince 4. Může se nám zdát docela paradoxní, že ač se tady zkoušela většina novinek, provoz vlaků 2xT (nepočítáme-li kratičký pokus 2 vlaků 2xT1 v roce 1960) zde byl zaveden dosti pozdě – až v roce 1977. O rok později se sem však opět na čas vrátily vozy T1.

Takřka neskutečná kombinace poloprázdné ulice s elegantním vozem T1 #5050 vypraveným na linku 4, který opustil zastávku u Edenu, tedy dnešní Slavii a uhání ke Koh-i-nooru. V popředí můžeme na troleji vidět část masivního křížení tramvajových a trolejbusových trolejí. Trolejbusy přes Eden jezdívaly mezi lety 1955 - 1968 po manipulačním propojení s vozovnou Michle, tedy dnešními garážemi Vršovice. | 1956

V roce 1908 byla číslem 4 označena linka jezdící v trase Národní divadlo – Spálená ulice – Karlovo náměstí – Vyšehradská ulice – Vyšehrad. Na počátku roku 1910, 6. ledna je linka prodloužena z Vyšehradu do Nuslí, Fričovy ulice. Tato konečná se nacházela mezi dnešními zastávkami Svatoplukova a Divadlo Na Fidlovačce. Dne 26. května 1912 je linka prodloužena do trasy Nusle, Fričova – Národní divadlo – Křižovnické náměstí – Platnéřská ulice – Malé náměstí – Staroměstské náměstí – Čechův most – Jatky – Královská obora. Snad od této doby jsou na linku 4 v období vyšších přepravních nároků nasazovány vlečné vozy.

V roce 1924 se trasa mění v koncových úsecích. V oblasti Nuslí je prodloužena do zastávky Soběslavova (dnešní Otakarova), v holešovické oblasti jede přes Strossmayerovo náměstí na Letnou, kde je ukončena na Čechově třídě, tedy mezi Letenským náměstím a dnešní zastávkou Korunovační. Když je 6. prosince 1925 zrušena trať v Platnéřské ulici, je linka převedena od Křižovnického náměstí kolem Parlamentu (Staroměstská), po nové trati v ulici Sanytrové (17.listopadu) na Čechův most a dále na Letnou. Počínaje 26. ledna 1926 se na linku 4 vypravují pouze sólo motorové vozy. V témže roce, 1. června je linka prodloužena od Letné a Nuslí do Vršovic na třídu Krále Jiřího (dnešní zastávka Koh-i-Noor).

V samém závěru roku 1930, 1. prosince 12. 1930 je linka převedena do trasy Letná, Čechova třída – Národní divadlo – Palackého náměstí – Výtoň – Vyšehrad (Albertov) – Pankrác. Pravděpodobně k tomuto datu se na linku 4 vrací provoz souprav ve složení motorový + vlečný vůz.

Setkání sól linek 4 a 24. | 1975
Vůz T1 #5131 vypravený na linku 4 odbočuje z tehdejšího nábřeží Karla Marxe na Palackého most. Okolí ještě nepoznamenala výstavba metra, z ulice Na Moráni vedou koleje na Palackého most přímým směrem a z mostu lze odbočovat i vlevo k Jiráskovu náměstí. Za povšimnutí stojí i staré výhybkové návěstidlo systému Öerlikon zavěšené na příčném drátu. | 29.2.1976
Ke dni 31. července 1932 jezdí linka 4 v trase Pankrác – Čechův most – Jatky – Libeňský most – Vychovatelna, jenže již 4. prosince 1932 je linka do cca 22,30 hodin vedena v trase Libeň, Vychovatelna – Libeňský most – Jatky – Dlouhá třída – Můstek – Perštýn – Karlovo náměstí – Vyšehrad (Albertov) - Pankrác. V polonočním provozu je vedena od Elektrárny Holešovice přes Jatky, na Výtoň pak jako přes den a dále pokračovala k Cementárně v Podolí. Od 23. května 1933 je od konečné Pankrác prodloužena do zastávky Pankrác, Za vozovnou, jenže již 1. července 1933 opouští linka 4 oblast Pankráce, její konečná je opět ve Vršovicích, na třídě Krále Jiřího, kam je vedena z konečné zastávky Vychovatelna.

Od 6. ledna 1935 je linka 4 prodloužena do zastávky Průběžná a 18. října 1936 následuje další prodloužení do Zahradního Města. Od roku 1939 se na linku 4 vypravují i soupravy vedené jednosměrným vozem Ponorka. Počínaje 1. zářím 1942 je linka zkrácena do polookružní podoby Zahradní Město – Albertov – Výtoň – Národní divadlo – Perštýn – Spálená ulice – Karlovo náměstí – Albertov a zpět do Zahradního města. Linka je v té době obsazována soupravami ve složení obousměrný, případně jednosměrný vůz s vlekem, na některých spojích byly ve špičkách vypravovány soupravy ve složení obousměrný motorový vůz + 2 vleky. Tabulka vypravení z roku 1944 udává 17 motorových a 21 vlečných vozů ve špičce a pak 14 motorových a 14 vlečných vozů v sedle. Ke dni 30. září 1951 jezdí linka 4 v trase Zahradní Město – Výtoň – Palackého náměstí – Zborovská – Anděl – Zlíchov, Lihovar.

Když je v červnu 1952 zahájen provoz nových tramvají typu T1 s cestujícími, je právě tato linka určená pro nové vozy. Relativně se vyhýbala centru a tak bylo možno co nejlépe využít dobré jízdní vlastnosti nových vozidel. Pro vysokou poruchovost nových vozů je častým jevem souběh nových a starých vozů na této lince – toto trvá přibližně do roku 1956. Do Hostivaře na náměstí J. Marata, tedy do dnešní zastávky Hostivařská, je linka prodloužena 24. července 1955. Zprvopočátku sem však jezdí jen část spojů, ostatní mají nadále konečnou na Zahradním Městě na náměstí Mezi zahrádkami. Tato smyčka je zrušena v roce 1987. Kromě vozů T1 se tu v roce 1956 objevují i nové vozy T2. V roce 1960 je na lince 4 poprvé vyzkoušen provoz spřažených vozů T1, dvě soupravy jezdily od 1. dubna 1960 do 24. května 1960. Pro neúspěch bylo od dalších pokusů na nějakou dobu upuštěno.

Palackého most překračuje sólo vůz T1 na lince 4. | 12.5.1976
Vršovickou ulicí se k zastávce Kubánské náměstí přibližuje vůz T1 #5024 vypravený na linku 4. | 17.2.1977
V listopadu 1962 se začínají na linku 4 vypravovat první nové vozy typu T3. Vozy T2, respektive v té době už jediný vůz T2 opouští linku 4 v roce 1963 a stěhuje se na krátký čas do vozovny Žižkov, která jej vypravuje na linku 21. V období 2. listopadu 19647. února 1965 převažují na lince 4 nové vozy T3. Ve špičce pracovního dne a o nedělích odpoledne je nasazováno 20 vozů, v sedle všedního dne pak jezdí 13 vozů, v neděli dopoledne 16 vozů. Od 8. února 1965 je linka 4 nadlouho opět doménou vozů T1.

Když je 1. července 1968 vydán zákaz vjezdu vozům T3 na hlubočepský železniční nadjezd kvůli jeho malé nosnosti, nesmí za smyčku Lihovar až do listopadu 1968 vozy T3 vůbec, po havarijních úpravách nadjezdu od listopadu 1968 do roku 1973 vozy T3 je v sólo sestavě. Linka 5, jezdící v sestavě 2xT3 byla zkrácena k Lihovaru a naopak linka 4 se sólo vozy T1 byla prodloužena do Hlubočep.

Ve smyčce Kotlářka se potkávají vlaky linek 4 a 9. | 1979
Vůz RT6N1 #9104 vypravený na linku 4 manipuluje ve smyčce Sídliště Řepy na střední koleji ve společnosti soupravy tétrojkových veteránů #6139+6138 vypravených na linku 9. | 4.9.1998
Stojí jistě za to nabídnout pár informací pro srovnání provozních parametrů této linky. Je zde vidět, kterak se omezovalo vypravování v souvislosti se stále rostoucím nedostatkem řidičů.

  • Stav roku 1969: typ vlaku 1xT1, počet vozů ve špičce 28, interval 3,90 minut; v sedle 13 vozů, interval 8,25 minut. Vypravují vozovny Motol a Strašnice.
  • V roce 1970 vzrostl počet vozů v sedle na 17 a interval se zkrátil na 6,25 minuty.
  • V roce 1971 bylo vypravení ve všední dny stejné, údaje jsou k dispozici i pro víkendy, takže v sobotu ráno jezdí 22 vozů v intervalu 4-5 minut a odpoledne 15 vozů po 7 minutách. V neděli ráno jezdí 15 vozů po 7 minutách, odpoledne pak 25 vozů každé 4 minuty.
  • V roce 1972 se ve všední den ve špičce snížil počet vozů na 26, v sedle pak na 13. Sedlový interval byl prodloužen na 8 minut, špičkový stále osciloval kolem 4 minut.
  • K 1. říjnu 1973 je na linku 4 vypravováno 12 celodenních a 12 šejdrových vozů (interval 4 – 5 minut ve špičce, 8-9 minut v sedle).
  • Tento stav platí i k 12. květnu 1974. O víkendech se pak vypravuje v sobotu ráno 19 vozů (interval 5 -6 minut), odpoledne 12 vozů, interval 8 minut. V neděli ráno vyjíždí 12 vozů (interval 8 minut), odpoledne je pak nasazeno 25 vozů v intervalu 4 minuty.
  • Od 12. dubna 1976 je linka 4 vypravována nadále z vozoven Strašnice, Motol a nově se podílí na vypravování také vozovna Pankrác. Výprava ve špičce zůstává na 22 vozech (T1 a T3), s tím, že vozovna Pankrác na tuto linku staví jen vozy T3 (celkem 6 vozů). V sedle se vypravuje 11 vozů. V sobotu ráno je vypraveno 20 vozů, odpoledne pak 13 vozů. V neděli ráno vyjíždí 12 vozů, odpolední provoz pak pokrývá 25 vozů.
  • Významněji se vedení linky 4 dotkne rekonstrukce křižovatky Otakarova v roce 1976. Dochází zde k demolici několika budov s tím, že trať ve směru Otakarova – Nádraží Vršovice je napřímena. Přibývají možnosti odbočení od nádraží Vršovice směrem na Nuselské schody a také z téhož směru na náměstí Bratří Synků. Během této rekonstrukce, která začala o prázdninách 1976 byla linka 4 zrušena s tím, že její vozy byly přesunuty na posílenou linku 27 a prodlouženou linku 6 do Hostivaře. Od září do října 1976 je linka 4 odkloněna do trasy Hlubočepy – Vozovna Pankrác. Od 25. října 1976 přestává linku 4 vypravovat vozovna Pankrác a linka je opět plně obsazena vozy T1.

    Souprava vozů T3SUCS #7204+7209 vypravená na linku 4, najíždí na Palackého most. | 28.7.2006
    Vůz T3 #6730 vypravený na víkendové sólo linky 4 projíždí ostrým obloukem od Vršovického náměstí k zastávce Ruská. | 11.6.2005
    Dne 25. dubna 1977 byl, na základě požadavků Obvodních národních výborů (dnes Obvodních úřadů) pro Prahu 2, 4, 5 a 10, na lince 4 zaveden provoz souprav 2xT3. Toto opatření bylo provedeno za cenu markantního prodloužení intervalů. Ve špičce nasazeno 12 vlaků v intervalu 9 minut, v sedle pak 8 vlaků v intervalu 14 minut. Sobotní dopolední interval byl prodloužen na 11 minut (9 vlaků), odpolední pak na 13 minut (8 vlaků). V neděli ráno jezdilo 8 vlaků v intervalu 13 minut, odpoledne pak 13 vlaků po 9 minutách. Linka je vypravována z vozoven Motol a Strašnice. V rámci prázdninového provozu je linka obsazena ve špičce pracovního dne 10 vlaky po 11 minutách, v sedle 8 vlaky po 14 minutách. V sobotu ráno jezdilo 9 souprav, odpoledne pak jen 8 souprav (interval 12/14 minut). V neděli ráno jezdilo 8 vlaků, odpoledne jejich počet vzrostl na 13. (interval 14/9 minut). Při čtení provozních parametrů asi leckomu neunikne, že linka má nejkratší intervaly ve špičkách pracovního dne a pak také v neděli odpoledne. Ta „silná neděle“ byla dána tím, že linka 4 vyjížděla z obytně-rekreační oblasti Hostivaře, jela kolem nádraží Strašnice, Vršovice, dnes již kolem neexistujícího nádraží Vyšehrad, na cestě měla nádraží Smíchov a konečně také autobusové nádraží Smíchov (tam je dnes ČSAD Smíchov). Druhá konečná v Hlubočepech byla rovněž cílem nedělních výletů. Cestování tramvajemi, autobusy a vlaky bylo v té době mnohem častěji využíváno, nežli dnes. Stupeň automobilizace byl v té době mnohem nižší.

    Když je 5. září 1977 zahájena výluka Plzeňské ulice, zůstávají vedení linky, jakož i sestava vlaků stejné. Na vypravování se podílely vozovny Strašnice, Pankrác a Střešovice. Toto zůstává beze změny do prázdnin roku 1978. Dne 3. července 1978/ je zahájena výluka v Nuselském údolí. Bez provozu zůstal úsek Otakarova – Albertov. Zatímco linky 18, 24 a 27 jsou odkloněny přes Bruselskou a I. P. Pavlova, linka 4 je zkrácena do trasy Hostivař – Nusle, Na Zámecké. Vozovny Pankrác a Strašnice na ni vypravují ve všední den 5 vlaků 2xT3, o víkendech pak 4 dvojice.

    Setkání vozů KT8D5 #9042 na lince 9 a 9007 na lince 4 v prostoru zastávky Hlušičkova. | 23.10.2006
    Vůz KT8D5.RN2P #9097 na lince 4 na náměstí Míru. | 28.6.2010
    Původní návrh zněl, že po otevření trasy metra IA ke 13. srpnu 1978 bude linka 4 provozována v sólo vozech T1 a T3 ve zkrácené trase Lihovar – Radošovická (přes nuselské údolí). Později byl návrh změněn na nasazení, či vlastně ponechání, dvojic T3. Nakonec dochází ke zmíněnému datu ke zrušení této linky. Důvodem je, že při stále trvající výluce v Nuselském údolí, by v trase Na Zámecké – Radošovická pozbyla významu. Když je v nuselském údolí 20. září 1978 provoz obnoven, linka 4 zůstává nadále mimo provoz. Důvod k jejímu neobnovení byly stavební práce v Nádražní ulici na Smíchově a výluka na trati do Hlubočep. Jako kompenzace ke zrušení linky 4 se provedlo zkrácení intervalu na lince 27. Není bez zajímavosti, že v relací Anděl – Albertov – Otakarova - Průběžná jezdily od 30. srpna 1971 do 4. září 1977 linky 4, 27 a 32. Od 5. září 1977 odpadla linka 32 a od 13. srpna 1978 také linka 4. Zůstala tak jen linka 27, v současnosti plní tento úkol linka 7. Dne 13. prosince 1978 je v Nádražní ulici tramvajový provoz plně obnoven a 16. prosince 1978 se zavádí provoz linky 4 v nové trase: Strašnice, Radošovická – Kubánské náměstí - Koh-i-noor – Otakarova – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská – Anděl – Zlíchov, Lihovar s tím, že mezi zastávkami Kubánské náměstí a Anděl nahradila zrušenou linku 28. Ze zrušené linky 28 jsou na linku 4 přesunuty sólo vozy T1. Vypravují je vozovny Strašnice a Motol. Ve špičce je vypraveno 11 vozů, v poměrně dlouhém intervalu 9 minut; v sedle je pak nasazeno 7 vozů po 14 minutách. V sobotu je vypravováno 8 vozů ráno a pouze 7 odpoledne, v neděli ráno je nasazeno 7 vozů, odpoledne pak vyjíždějí další 2 vozy. Intervaly se pohybovaly od 12 do 14 minut.

    Dne 19. února 1979 dochází ke změnám ve vedení některých linek a k přesunu vozů T1 z vozovny Kobylisy do Střešovic. Linka 4 jezdí nadále v nezměněné trase, ale vozy T1, kterými je nadále obsazena, jsou vypravovány z vozoven Strašnice a Střešovice. Ve špičce se vypravuje 14 vozů v intervalu 7 minut, v sedle zůstal interval čtrnáctiminutový se sedmi vozy, jako dřív. V sobotu ráno a v neděli odpoledne bylo nasazeno 10 vozů v intervalech 9-10 minut, v sobotu odpoledne a v neděli ráno pak jen 7 vozů v intervalu 14 minut. O prázdninách 1979 je linka 4 obsazena vlaky 2xT3. Ve špičce je nasazeno 9 souprav (interval 11 minut), v sedle pak jen 7 souprav v intervalu 14 minut. O sobotách a nedělích pak jezdilo 8, resp. 10 vlaků. Zajímavostí bylo její víkendové prodlužování do Hostivaře (každý víkend od 9. června 1979 do 23. září 1979). Linka byla i v tomto období vypravována z vozoven Strašnice a Střešovice. Po skončení prázdnin jsou v pracovní dny nasazovány na linku 4 opět vozy T1, o víkendech, rámci rekreačních špiček až do října, ještě vlaky 2xT3. Dne 8. listopadu 1979 je po 2 letech obnoven provoz na Plzeňské ulici. Na svoji konečnou na Kotlářku se vrátily linky 9, 15 a nově se k nim přidružila linka 4. Nasazeno zůstalo 14 vozů T1 ve špičce, v sedle vzrostla výprava na 8 vozů; víkendové vypravení 7, resp. 10 vozů zůstalo beze změn. Jen vozovna Strašnice přišla o vozy T1, které byly přestěhovány do vozovny Pankrác. Takže nově je linka 4 vypravována z vozoven Pankrác a Střešovice.

    Souprava vozů T3 #6241+6257 vypravená na linku 34, posilující linku 4, manipuluje na vnitřní koleji smyčky Kotlářka. S čelním vozem soupravy #6241 se stále ještě můžeme setkávat v liberecké kolejové síti jako s vozem #83. | 24.6.1995
    Souprava vozů T6A5 #8655+8656 vypravená na linku 4, najíždí na Palackého náměstí na Palackého most. | 28.7.2006
    V období od 7. března 1980 do 13. dubna 1980 jsou na linku 4, v rámci potřeby splnit plán najetých vozokilometrů, nasazovány o víkendech vlaky 2xT3. V pracovní dny tu však nadále jezdí vozy T1. Pro spoustu cestujících je to nepochopitelná paradoxní situace. Od 7. června 1980 do 27. srpna 1980 (s výjimkou spartakiádního víkendu 28. a 29. června 1980) je linka 4 o víkendech prodlužována až do Hostivaře. Současně se po tuto dobu zavádí na víkendy provoz vlaků 2xT3. V průběhu prázdnin 1980 je linka 4 obsazována vlaky 2xT3 celotýdenně. V pracovní dny je ve špičce nasazeno 9 vlaků, v sedle 8 vlaků. Interval se pohyboval od 12 do 14 minut. Po skončení prázdnin roku 1980 se vrací na linku 4 opět vozy T1. Celé vypravování linky 4 má teď v režii vozovna Pankrác. Počet vozů ve špičce byl zvýšen na 16, v sedle pak jezdilo 10. vozů. Interval byl ve špičce zkrácen oproti dřívějšku na 7 minut, sedlový interval byl zkrácen na 11 minut. Víkendové vypravení se sedmi, resp. deseti vozy zůstalo beze změn. Vozy T1 se s linkou 4 definitivně rozloučí 19. prosince 1980, kdy jsou nahrazeny soupravami 2xT3. Začínaly zde v roce 1952 a s výjimkou „dvojčatového intermezza“ v letech 1977 – 1978 byla čtyřka jednou z posledních linek, na které v roce 1980 dojezdily. Od tohoto data je tedy vypravení linky 4 následující: ve špičce 13 vlaků, interval 9 minut, v sedle 8 vlaků, interval 14 minut. V sobotu ráno jezdí 8 vlaků, odpoledne pak jen 7 vlaků. V neděli je tomu přesně naopak. Na vypravování se podílejí vozovny Pankrác a Motol.

    Vůz KT8D5 #9004 vypravený na linku 4 stoupá Vinohradskou ulicí do zastávky Vinohradské hřbitovy. | 27.8.2004
    Vůz Škoda 14T #9136 vypravený na linku 4 překonává Palackého most. | 8.10.2012
    Od 6. dubna 1981 je linka mezi zastávkami Koh-i-noor a I. P. Pavlova vedena přes náměstí Míru a Ruskou. V roce 1983 je v ranní špičce nasazeno 14 vlaků, v sedle 9 vlaků, v odpolední špičce 13 vlaků. V té době byl uplatňován na většině linek jednotný interval – v ranní špičce 8 minut, v odpolední špičce 9 minut, v sedle 13 minut. Na víkendový patnáctiminutový interval bylo potřeba 7 vlaků.

    Ke dni 6. července 1985 je linka 4 zkrácena do trasy Košíře, Kotlářka – Vršovice, náměstí Kubánské revoluce (Kubánské náměstí) a 26. října 1988 je prodloužena od Kotlářky přes Motol po nové trati do konečné zastávky Sídliště Řepy. V letech 1991 – 1994 se na linku 4 krom vlaků 2xT3 vypravují i vozy KT8D5. Ty vypravuje motolská vozovna.

    V roce 1995 získává linka 4 další prvenství z hlediska vozového parku. Jsou sem nasazeny první vlaky 2xT6A5 z vozovny Motol. Linka je natolik využívána, že ve špičkovém období všedních dnů ji v trase Kotlářka - Kubánské náměstí posiluje linka 34. Od 3. listopadu 1998 je linka 4 zkrácena na obou stranách. Jezdí z Kotlářky a ukončena je ve smyčce Čechovo náměstí (poblíž Koh-i-nooru). Linka je nadále obsazovaná vlaky 2xT3, resp. 2xT6A5. Její rozsah provozu byl omezen na všední den do cca 20,00 hodin s intervalem ve špičce 8 minut a v sedle 10 minut.

    V rámci povodňového provozu od srpna 2002 do února 2003 jezdí linka po celý týden od rána do půlnoci, obsazována vlaky 2xT. Počínaje 22. únorem 2003 jezdí linka od pondělí do soboty od rána do půlnoci, v neděli vyjíždějí její vozy až odpoledne. Ve všední dny se vypravují soupravy 2xT3, 2xT6A5, o sobotách a nedělích jezdí na této lince pouze sólo vozy T3 a T6A5. Víkendový provoz je v intervalu 15 minut, večerní v intervalu 20 minut.

    O předvánočních víkendech v letech 2004, 2005, 2006, 2007 a 2008 je linka 4 obsazována vlaky 2xT. O prázdninách 2007, když se provádí kompletní rekonstrukce kolejového křížení na Palackého náměstí je linka 4 odkloněna přes Botanickou zahradu k Podolské vodárně. Nasazeny jsou zde trvale sólovozy T3. Po skončení prázdnin sice výluka pár týdnů ještě trvá, ale linka je již obsazována vlaky 2xT3 či 2xT6.

    Souprava vozů T3M #8096+8011 vypravená na linku 4 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Kotlářka. | 19.7.2004
    Tři typy vozů na jedné lince, aneb třikrát čtyřka. Na vnější koleji smyčky Kotlářka manipuluje vůz Škoda 15T #9260, na koleji střední vůz Škoda 14T #9151 a konečně na koleji vnitřní souprava vozů T6A5 #8635+8636. Důvod tohoto rozložení se skrývá pod pojmem bezpečnostní přestávka řidiče, kdy se vlaky v jednom období na této lince vzájemně podjížděly a předjížděly, aby byla zaručena přestávka řidiče. | 18.4.2013
    Dne 29. října 2009 je změněna nejen trasa linky 4, ale i její rozsah provozu. Linka jezdí v trase Kubánské náměstí – Ruská – I. P. Pavlova – Moráň – Anděl – Smíchovské nádraží a v ranní špičce všedního dne je prodloužena na konečnou Sídliště Barrandov. Jezdí zde vlaky 2xT a nízkopodlažní vozy Škoda 14T. Víkendový provoz je zrušen. Od 1. září 2012 je linka vedena opět ve své staronové trase na Kotlářku. Obsazována je vlaky 2xT, Škoda 14T a též Škoda 15T ForCity Alfa.

    V souvislosti s několikaměsíční uzavírkou tramvajové tratě přes zastávky Ruská klesá poptávka po lince 4. Od 29. června 2013 je provoz linky 4 omezen na ranní a odpolední špičku pracovního dne. Tento rozsah provozu zůstává zachován i po skončení výluky. Linku vypravují vozovny Motol, Pankrác, Strašnice a Žižkov.

    Od změny linkového vedení ke dni 28. srpna 2016 je opět změněna trasa linky. Vrací se na Barrandov a dochází ke zkrácení na Čechovo náměstí. Linka tedy jezdí v trase Čechovo náměstí – Ruská – I. P. Pavlova – Moráň – Anděl – Smíchovské nádraží - Sídliště Barrandov. Provozována je v ranní a odpolední špičce pracovních dnů. Jezdí zde vlaky 2xT a nízkopodlažní vozy Škoda 15T ForCity Alfa.

    Text: František Zahnáš a redakce

    Související články:
     Tramvajová linka 19
     Tramvajová linka 12
     Tramvajová linka 15
     Tramvajová linka 10
     Tramvajová linka 9
     Tramvajová linka 35
     Tramvajová linka 21
     Tramvajová linka 17
     Tramvajová linka 3
     Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu
     Tramvajová linka 24
     Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici
     Přestávky řidičů tramvají
     Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby...
     Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu«
     Tramvajová linka 8
     Tramvajová linka 18
     Tramvajová linka 11
     Tramvajová linka 7
     Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016
     Tramvajová linka 5
     V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje
     Tramvajová linka 1
     Tramvajová linka 25
     Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972
     Tramvajová linka 2
     Jak pražské koleje opouštěly vozy T1
     Tramvajová linka 16
     Předpisy a přezkoušení DP Praha
     Tramvajová linka 20
     Tramvajová linka 14
     Tramvajová linka 30
     Tramvajová linka 13
     Tramvajová linka 22
     Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu
     Tramvajová linka 27
     Tramvajová linka 26
     Tramvajová linka 29
     Tramvajová linka 32
     Tramvajová linka 6
     Tramvajová linka 31
     Když Prahu ovládla Téčka
     Tramvajová linka 28
     Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu
     Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra
     Náhradní tramvajová doprava za metro
     Provoz - archivní data vypravení
     Povolání: řidič tramvaje
     Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024