Dne 12. dubna 1911 se vydaly do ulic tramvaje v městě Těšín/Cieszyn. Trasa, dlouhá 1793 metrů, obsahovala dvě výhybny (na náměstí a před
mostem) a vedla od ulice Bielské přes náměstí a ulicí Głęboka (Hluboká), přes most Przyjaźni (most Družby) a hlavní třídou až k nádraží
do Českého Těšína.
Pro provoz byly firmou Ringhoffer z Prahy dodány čtyři vozy shodného typu, jako ty pro Ústí nad Labem. Šlo
o 8,1 metru dlouhé, 2,05 metru široké a 3,25 metru vysoké vozy s dřevěnou konstrukcí karoserie.
Jízdní doba činila 12 minut z konečné na konečnou, interval se pohyboval od 10 do 12 minut. Na lince byly vždy
3 vozy, zatím čtvrtý stál jako provozní záloha ve vozovně. Její budova stojí dodnes a je na ní umístěna pamětní deska.
Cena jízdenky byla 10 - 12 tehdejších haléřů. Na provozu se účastnilo celkem 21 zaměstnanců.
Když došlo po I. světové válce k rozpadu Rakouska-Uherska a zřízení hranic, rozdělujících město Tešín na českou a polskou
část, provoz tramvají sice pokračoval, ale značně jej zdržovala hraniční kontrola, které se musel podrobit každý cestující.
Kontrolovány byly, samozřejmě i samotné vozy. Dne 2. dubna 1921 proto tramvaje vyjely naposledy. Ze strany Českého Těšína
sice bylo uvažováno o obnovení provozu, ale k tomu již nikdy nedošlo. Hromadnou dopravu tak na české straně zajišťuje šest
autobusových linek, na straně polksé pak devět.
Pozůstatků tramvajového provozu je v Těšíně několik, ne vždy si jich běžný chodec všimne.
Zřejmě nejvýraznějším pozůstatkem
na provoz tramvají je budova vozovny na ulici Dojazdowa, dále několik růžic na uchycení trolejového vedení (1 na budové nádraží
v Českém Těšíně, 2 na budovách v ulici Głęboka, 1 v ulici Szersznika, 1 na začátku ulice Wyźsza Brama a poslední na konci trasy
ve stejné ulici).
V roce 1938 byla poblíž přírodní rezervace Lasek Miejski nad Puńcówką, postavena lávka pro pěší, na jejíž stavbu
byly použity tramvajové kolejnice.
V roce 2006 byly na koncové stanici v ulici Bielskiej objeveny koleje které léta zakrýval asfalt.
Tyto koleje skončily v Muzeu Těšínského slezska (Muzeum Śląska Cieszyńskiego).
Dne 26. května 2013 byl na hlavním náměstí odhalen památník v podobě kusu originálních kolejí.
Text: Burák
Historické fotky a plánek:
http://tramwaje.muzeumcieszyn.pl