Tramvaje v Edinburghu 2014

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvaje v Edinburghu 2014


S „drobným“ zpožděním konečně v Edinburghu začaly jezdit tramvaje, což byl důvod, aby Štěpán Pavlíček první „skotský“ výlet roku 2014 přesunul až na červen a mohl se konečně i svézt. | 13.-15.6.2014
Tramvaje CAF jsou dlouhé 42,8 metru. | 13.-15.6.2014
Poslední květnový den roku 2014 se do ulic skotského Edinburghu po pauze trvající 58 let vrátily tramvaje. O jejich návratu se začalo hovořit v roce 1990, teprve v roce 1999 však začaly snahy nabývat reálnějších obrysů.

Původní koněspřežné tramvaje vyjely do ulic 6. listopadu 1871. V průběhu let je nahradila nejprve kabelová tramvaj, následně i tramvaj elektrická. Po druhé světové válce byla schválena likvidace tramvají a jejich nahrazení autobusy. Poslední tramvaj tak vyjela 16. listopadu 1956.

V roce 2007 zvítězila španělská firma CAF ve výběrovém žízení na dodávku 27 poptávaných vozidel s dodáním do konce roku 2011, kdy se očekávalo zahájení provozu. V červnu 2008 byla zahájena výstavba, díky problémům se vzrůstajícími náklady se stavba několikrát zastavila, město se dokonce se zhotovitelem dostalo do soudního sporu, který zhotovitel vyhrál.

Termín dokončení se stále odkládal, zatímco výroba vozidel běžela podle plánu, což se ukázalo jako komplikace, neboť je nebylo kam dodat. Jeden čas se dokonce zvažovalo jejich dočasné pronajmutí londýnskému Tramlinku. A tak se nakonec obyvatelé svezli tramvajemi o tři roky později, než původně čekali.

Vozy umožňují přepravit 78 sedících a 170 stojících cestujících a 2 invalidní vozíky. | 13.-15.6.2014
První tramvaj byla dodána v dubnu 2010, poslední v prosinci 2012. | 13.-15.6.2014 Konečně jsem si mohl porovnat tramvaj a autobus vedle sebe. V roce 2013 se během zkušebním jízd ještě tramvaje nemohly dostat do centra. | 13.-15.6.2014
Většinu trasy místní tramvaje jedou po samostatné rychlodráze, kde mohou jet až 70 km/h. | 13.-15.6.2014 Nástupiště tu mají mimo centrum klasická a v centru ostrovní. Tramvajáci si tu pak musí dávat sakra bacha, aby otevřeli správné dveře. | 13.-15.6.2014
Z centra se na chvilku přesuneme i na „rychlodráhu“ z města na letiště. Ty uvozovky jsou tu kvůli tomu, že tu tramvaje sice jezdí rychlostí 70 km/h, ale třeba do tohoto oblouku musí jet max. 10 km/h. Jedna z mála věcí, které se mi tu moc nelíbí. | 13.-15.6.2014
Tramvaj přijíždějící od dočasné konečné York Place. V pozadí máte záliv Firth u kterého by měly časem tramvaje končit. | 13.-15.6.2014 Tramvaj CAF. | 13.-15.6.2014 Tramvaj CAF. | 13.-15.6.2014 Ukázka klasické zastávky. Na každé máte malý přístřešek, informační tabuli, jízdenkové automaty a hlavně elektronický transparent s časy odjezdů. Jo a zde navíc i pracovnici Costumer service, což jsou místní průvodčí, revizoři a informátoři v jednom. | 13.-15.6.2014 Jak vidno i při 10 minutovém intervalu si tu tramvajáci jezdí jak chtějí. Inu, zlobidla jako u nás. | 13.-15.6.2014
Tyhle cedule jsou prozatím všude okolo trati. Snad si místní rychle zvyknou. | 13.-15.6.2014 Infotabule na zastávkách. | 13.-15.6.2014 Na trati je několik míst, kde se tramvaje mohou vrátit přes přejezd z centra zpátky do vozovny. Je to také jedna z mála možností, kde můžete vidět místní výhybková návěstidla. | 13.-15.6.2014 Ukázka rychlodráhy od vozovny do centra. Tady se jezdí kupodivu rychleji než třeba mezi poli okolo letiště - chybí tu pomalé oblouky. | 13.-15.6.2014 Byl jsem i svědkem mimořádné události. Informační systém funguje perfektně. Ale nebojte, vždyť my v Praze už také umíme na našich panelech zobrazit vedle čísla linky nápis: VOZOVNA. :-( | 13.-15.6.2014
Přesuňme se do interiéru místních tramvají, které tu jezdí docela dost plné. Tramvaje jsou upraveny pro přepravu zavazadel z letiště a mohu vlastním zadkem dosvědčit, že jsou i velmi pohodlné. | 13.-15.6.2014 Díky dočasné krátkosti tratě je možné udělat toto podrobné schéma nad každými dveřmi. | 13.-15.6.2014 Rychlosti tu kupodivu mají v km/h a né v mílích, jak jsem čekal. Ale nejvíc mne tu dostalo tlačítko „Ready to start“. To je potřeba zmáčknout před každým rozjezdem ze zastávky. | 13.-15.6.2014 Tentokrát jsem se podíval až na druhý břeh ostrova - do Glasgow, a tak vám tu mohu ukázat i vláček, kterým jsem se vezl. Ale Glasgow vám tu ukážu v samostatných galeriích. | 13.-15.6.2014 Národní památník na Calton Hillu. | 13.-15.6.2014
Edinburgh. | 13.-15.6.2014
Edinburgh. | 13.-15.6.2014 Edinburgh. | 13.-15.6.2014 Edinburgh. | 13.-15.6.2014 Edinburgh. | 13.-15.6.2014 Tramvaj na slavné Princes street. | 13.-15.6.2014
Edinburgh. | 13.-15.6.2014 První tramvaj jede až na konečnou na letišti, druhá už končí v Gyle Centre, odkud zatahuje do vozovny. | 13.-15.6.2014 Princes street v noci vypadá fakt hodně dobře. | 13.-15.6.2014 Až teď jsem si vzpomněl, že jsem si vlastně ani nenafotil místní automat na jízdenky. Je na karty a funguje naprosto perfektně. Chtělo by to nějaký podobný i k nám do Prahy. | 13.-15.6.2014 Tramvajová zastávka u místního letiště. | 13.-15.6.2014
Nočním pohledem na tramvaje CAF se s Edinburghem rozloučíme... | 13.-15.6.2014

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024