»TRAMLINK« aneb londýnské tramvaje

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

»TRAMLINK«
aneb londýnské tramvaje


Metro, tramvaje, autobusy i trolejbusy využívají a využívaly logo vzhledově vycházející z loga UNDERGROUND. | 5.7.2014
Setkání dvou typů vozidel, provozovaných v systému Tramlink, zachycených u zastávky East Croydon. Po levé koleji se od nás vzdaluje (ano, nezapomínejme, že ve Velké Británii stále praktikují levostranný provoz) vůz #2538 typu Flexity Swift CR4000, spadající do série 24 dodaných vozů. Po pravé koleji se k nám blíží vůz #2556 typu Variobahn (také známý jako Variotram) ze série šesti vozů od firmy Stadler. | 5.7.2014
V konečné zastávce Wimbledon vyčkává vůz typu Flexity Swift CR4000 #2548 vypravený na linku 4 na své cestující. | 5.7.2014
Tramvajová doprava v Londýně má bohatou historii. První koněspřežné tramvaje se zde objevily v prosinci 1861, od roku 1901 je nahrazovaly tramvaje elektrické. Koněspřežné tramvaje zmizely před první světovou válkou.

Elektrické tramvaje dosahovaly v roce 1931, tedy v roce kdy Královská komise doporučila nahradit tramvaje trolejbusy, délky 555 km a obsluhovalo jí 2600 vozů. Mezi roky 1935 - 1940 zanikla polovina sítě, likvidace pokračovala i po II. světové válce, místo trolejbusů však byly tramvaje nahrazovány autobusy. Poslední tramvaj vyjela na trať ráno 6. července 1952.

Druhá etapa "londýnských" tramvají začala v roce 1991, kdy se Croydon, satelitní město Londýna, rozhodlo pro výstavbu nového moderního tramvajového systému. Stavět se začalo ale až v roce 1994.

Tramlink (původně označovaný jako Croydon Tramlink) je tramvajová síť v jižním Londýně provozovaná společností FirstGroup. Tramvajové tratě jsou na konečných ukončeny kuse, bez smyčky, většinou vidlicovitě s tím, že nástupiště je mezi dvojicí kolejí. Tramvaje vyjíždí ze stanice Wimbledon, kde je zajištěn přestup na metro, s železnicí se setkávají v celkem sedmi stanicích. Centrální částí města projíždí tramvaje po jakési velké jednokolejné blokové smyčce. Každý směr je vedený jiný ulicemi. Velkým přestupním uzlem je zastávka East Croydon. Jezdí přes ni všechny 4 provozované tramvajové linky.

Zatímco v centru Croydonu se tramvaje plazí úzkými uličkami, mimo město samotné to umí pěkně rozpálit. Na mnohých úsecích je povoleno využít maximální rychlosti obou provozovaných typů tramvajových vozidel, tedy 80 km/h. Ostatně tramvajový systém zčásti využívá někdejší železniční vlečky, tak proč ne...

Systém Tramlink byl v roce 2015 provozován s 30 vozidly. Původní flotilu vozů tvořilo 24 článkových nízkopodlažních vozidel Flexity Swift CR4000 od firmy Bombardier z Vídně. Není bez zajímavosti, že evidenční číslo prvního vozu (2530) navázalo na nejvyšší poslední evidenční číslo 2529 v roce 1952 zaniklé původní londýnské sítě tramvají. Původní barevné schéma tramvají (červenou a bílou) nahradila v roce 2009 kombinace bílé a zelené barvy. Vůz evidenčního čísla 2535 nese od roku 2007 čestné jméno Stephen Parascandolo po provozovateli neoficiálních internetových stránek Croydon Tramlink, který tragicky zemřel ve věku 26 let při dopravní nehodě.

V lednu 2011 bylo vypsáno výběrové řízení na dodávku deseti nových nebo ojetých tramvají. Kontrakt vyhrála firma Stadler s nabídkou dodávky vozů Variobahn. Prvních šest vozů bylo zařazeno do provozu v roce 2012. V srpnu 2013 byly objednány i zbývající čtyři vozy.

V konečné zastávce Wimbledon vyčkává vůz typu Flexity Swift CR4000 #2548 vypravený na linku 4 na své cestující. | 5.7.2014
U zastávky Therapia Lane je umístěna vozovna. Jak je patrné, její napojení je realizováno ve směru od zastávky Therapia Lane jednokolejnou odbočkou, která následuje za kolejovou spojkou, s jejíž pomocí vozy z vozovny najíždí na trať a zároveň slouží k ukončení linky 4, což dokládá vůz Flexity Swift CR4000 #2539 právě vjíždějící do vozovny. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2530 na lince 3 míří k zastávce Therapia Lane. | 5.7.2014
Třikrát vozy Flexity Swift CR4000 u vozovny. Zleva vlevo je obracející vůz #2539 na lince 4 a na trati se míjejí vozy #2530 a 2533 na lince 3. S ohledem na britský levostranný provoz je třeba znovu zdůraznit, že vůz na levé koleji se od nás vzdaluje. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2533 na lince 3 odbavuje cestující v zastávce Therapia Lane. Ke standardní výbavě každé zastávky patří automat na jízdenky. | 5.7.2014
Jednokolejný trojúhelník u zastávky Church Street. Centrální částí projíždí tramvaje po jakési velké blokové smyčce. Přímý směr z jednokolejného úseku, který se za křižovatkou setká s protisměrnou kolejí a vytvoří standardní dvoukolejnou trať, tedy směřuje ke konečné zastávce Wimbledon, zatímco pravý oblouk se sloučí s kolejí od Wimbledonu a jednokolejně zamíří k nádraží West Croydon. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2536 na lince 1 zachycený v jednokolejném úseku velké blokové smyčky míří k zastávce Centrale. | 5.7.2014
Vůz Flexity Swift CR4000 #2539 na lince 4 zachycený v jednokolejném úseku velké blokové smyčky míří k zastávce Centrale. Za vozem je patrné sjezdová výhybka z obou protisměrných kolejových větví. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2546 na lince 2 zachycený v jednokolejném úseku velké blokové smyčky míří k zastávce Centrale. | 5.7.2014
Vůz Flexity Swift CR4000 #2545 na lince 3 zachycený v jednokolejném úseku velké blokové smyčky míří k zastávce Centrale. | 5.7.2014 Kolejové rozvětvení u zastávky Church Street v podobě rozjezdové kolejové splítky. | 5.7.2014
Zastávka Church Street. | 5.7.2014 Pak že by tramvaj v Praze překážela v ulici Na Příkopě, v centrální části Croydonu se tramvaje proplétají úzkými uličkami. Víc než jedna kolej se sem však nevejde - druhý směr vede kolem západního croydonského nádraží. K zastávce Church Street se blíží vůz Flexity Swift CR4000 #2531 vypravený na linku 3.  | 5.7.2014
Vůz Flexity Swift CR4000 #2531 na lince 3 odbavuje cestující v zastávce Church Street. | 5.7.2014 K zastávce Church Street přijíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2538 na lince 2. | 5.7.2014
V konečné zastávce Beckenham Junction manipuluje vůz Flexity Swift CR4000 #2538 vypravený na linku 3. | 5.7.2014 Konečnou zastávku Beckenham Junction opustil vůz Flexity Swift CR4000 #2546 vypravený na linku 3. | 5.7.2014
Jednokolejný úsek před konečnou zastávkou Beckenham Junction. | 5.7.2014
V konečné zastávce Beckenham Junction manipuluje vůz Flexity Swift CR4000 #2538 vypravený na linku 2. | 5.7.2014 Stanoviště řidiče vozů Flexity Swift CR4000. | 5.7.2014 Pohled do interiéru vozů Flexity Swift CR4000. | 5.7.2014 Pohled do interiéru vozů Flexity Swift CR4000. | 5.7.2014 Interiér vozu Flexity Swift CR4000. | 5.7.2014
V konečné zastávce Beckenham Junction manipuluje vůz Flexity Swift CR4000 #2538 vypravený na linku 2. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2535 vypravený na linku 2 v kolejovém rozvětvení u zastávky Arena odbočuje vlevo a míří na konečnou Beckenham Junction. Povšimněte si, do odbočné větve je povolena rychlost 25 km/h, zatímco přímo 50 km/h. | 5.7.2014 Konec koleje je vždy ukončen zarážedlem, stejně jako v případě konečné zastávky Beckenham Junction. | 5.7.2014
Vůz Flexity Swift CR4000 #2538 na lince 2 opustil zastávku Arena. | 5.7.2014 Obdoba našich „čoček“ a signalizace postavení výhybky. | 5.7.2014 Kolejové rozvětvení u zastávky Sandilands, v dálce přímého úseku je patrné, že trať pokračuje jednokolejně. | 5.7.2014 Nás však zaujaly číslice v černě orámovaném bílém kosočtverci. Ano, tramvaje zde lítají osmdesát... | 5.7.2014 K zastávce Arena přijíždí vůz #2555 typu Variobahn (také známý jako Variotram) vypravený na linku 4 ze série šesti vozů od firmy Stadler. | 5.7.2014
V zastávce Arena stanicuje vůz #2555 typu Variobahn (také známý jako Variotram) ze série šesti vozů od firmy Stadler. | 5.7.2014
Interiér vozů Variobahn. | 5.7.2014 V interiéru vozů Variobahn nechybí polstrované opěráky pro stojící. | 5.7.2014 Interiér vozů Variobahn. | 5.7.2014 Interiér vozů Variobahn. | 5.7.2014 Interiér vozů Variobahn. | 5.7.2014
Zástěna stanoviště řidiče vozů Variobahn. Taky trochu „sprchový kout“ jak v pražských vozech KT8D5.RN2P. | 5.7.2014 Zástěna stanoviště řidiče vozů Variobahn. Taky trochu „sprchový kout“ jak v pražských vozech KT8D5.RN2P. | 5.7.2014 Ovládací pult na stanovišti řidiče vozu Variobahn. | 5.7.2014 Konečná zastávka Elmers End má společné nástupiště s železnicí. Na snímku vůz Variobahn #2555 na lince 4. | 5.7.2014 Konečná zastávka Elmers End s vozem Variobahn #2555 na lince 4. Služby tramvají hojně využívají cestující na vozíčku. | 5.7.2014
Po projížďce s vozem Variobahn #2555 na konečnou Elmers End jsme v zastávce Sandilands u dalšího větvení tramvajových tratí. | 5.7.2014 Pohled od zastávky Sandilas ke kolejové křižovatce. Všimněte si kovových profilů, které zabraňují vjezdu automobilů. Účinný způsob, oproti českých zábranám následuje stoprocentní jistota poškození pneumatik. | 5.7.2014 Rozvětvení u zastávky Sandilas. Vpravo je trať vedena tunelem. | 5.7.2014 Setkání tramvaje Variobahn #2555 u zastávky Sandilas s typickým londýnským poschoďovým autobusem. | 5.7.2014 K zastávce Sandilas přijíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2534 vypravený na linku 3. | 5.7.2014
Vůz Flexity Swift CR4000 #2534 vypravený na linku 3 byl v době naší návštěvy jediným vozem s celovozovou reklamou. Ta navíc evokuje původní barevnou kombinaci nátěru vozů Flexity Swift CR4000. | 5.7.2014
Vůz Flexity Swift CR4000 #2534 na lince 3 na konečné zastávce New Addington. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2534 na lince 3 na konečné zastávce New Addington. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2534 na lince 3 na konečné zastávce New Addington. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2534 na lince 3 na konečné zastávce New Addington. | 5.7.2014
Pohled z konečné zastávky New Addington. | 5.7.2014 Jak je ze snímku vidět, i konečná New Addington je konečnou s vidlicovitým ukončením kolejí, nástupiště je tedy ve středu mezi oběma kolejemi. | 5.7.2014 Ano, dvě koleje by se v tomto úseku nevešly. Tak se zkrátka na nějakých sto metrů postaví trať jednokolejná. Žádný problém... | 5.7.2014 Rozvětvení z jednokolejného úseku před konečnou zastávkou New Addington... | 5.7.2014 Jednokolejný úsek před zastávkou New Addington opouští vůz Flexity Swift CR4000 #2534 na lince 3. | 5.7.2014
Do jednokolejného úseku před zastávkou New Addington vjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2543 na lince 3. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2543 na lince 3 na konečné zastávce New Addington. | 5.7.2014 Již jednou zmíněný tunel, kterým nyní uhání tramvaje, před lety využívala železnice. | 5.7.2014 U zastávky Lebanon Road zachycený vůz Flexity Swift CR4000 #2550 na lince 2. | 5.7.2014 U zastávky Lebanon Road zachycený vůz Flexity Swift CR4000 #2538 na lince 2. | 5.7.2014
U zastávky Lebanon Road zachycený vůz Variobahn #2556 na lince 4. | 5.7.2014
U zastávky Lebanon Road zachycený vůz Variobahn #2556 na lince 4 ještě tedy vyfotíme z druhé strany. | 5.7.2014 U zastávky East Croydon se potkává vůz Flexity Swift CR4000 #2538 na lince 2 s klasickým londýnským patrovým autobusem jedoucím na lince 194. | 5.7.2014 Od zastávky East Croydon uhání vůz Flexity Swift CR4000 #2546 na lince 2. | 5.7.2014
Z přestupního terminálu v zastávce East Croydon odjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2549 na lince 2. | 5.7.2014 U zastávky East Croydon se potkaly vozy Flexity Swift CR4000 #2546 na lince 2 a #2533 na lince 3. | 5.7.2014 Do přestupního terminálu v zastávce East Croydon vjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2533 na lince 3. | 5.7.2014
Do přestupního terminálu v zastávce East Croydon vjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2536 na lince 1. | 5.7.2014 V zastávce East Croydon odbavuje cestující vůz Flexity Swift CR4000 #2544 na lince 3. | 5.7.2014 Z přestupního terminálu v zastávce East Croydon odjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2544 na lince 3. | 5.7.2014
Setkání dvou provozovaných typů tramvají v zastávce East Croydon. Na levé koleji jede směrem od nás vůz Flexity Swift CR4000 #2536 na lince 1 na koleji pravé se k nám přibližuje vůz Variobahn #2557 na stejné lince. | 5.7.2014 Ještě druhý, detailnější pohled na vůz Variobahn #2557 na lince 1 opouštějící zastávku East Croydon. | 5.7.2014 V zastávce East Croydon odbavuje cestující vůz Flexity Swift CR4000 #2551 na lince 2. | 5.7.2014
Zatímco vůz Flexity Swift CR4000 #2551 na lince 2 zastávku East Croydon opouští, vůz stejného typu, ale s #2538 do ní vjíždí. | 5.7.2014 Vůz Variobahn #2557 na lince 1 opouštějící zastávku East Croydon. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2551 na lince 2 u zastávky East Croydon. Přestože v samotné zastávce je spleť spojovacích kolejí, jak je patrné z fotografie, o pár metrů dál následuje další kolejová spojka. Manipulační možnosti zdejší tratí jsou pro případ mimořádné události, nebo výluky neskutečné. | 5.7.2014
Zastávku East Croydon opouští vůz Flexity Swift CR4000 #2539 na lince 1. | 5.7.2014 Zastávku East Croydon opouští vůz Flexity Swift CR4000 #2539 na lince 1. | 5.7.2014 Vůz Flexity Swift CR4000 #2539 na lince 1 u již jednou zmíněné kolejové spojky poblíž zastávky Est Croydon. | 5.7.2014 V zastávce East Croydon odbavuje cestující vůz Flexity Swift CR4000 #2548 na lince 3. | 5.7.2014 Zastávku East Croydon opouští vůz Flexity Swift CR4000 #2548 na lince 3. | 5.7.2014
V zastávce East Croydon odbavuje cestující vůz Flexity Swift CR4000 #2538 na lince 2. | 5.7.2014
Zastávku East Croydon opouští vůz Flexity Swift CR4000 #2548 na lince 3. | 5.7.2014 Do zastávky East Croydon vjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2530 na lince 3. | 5.7.2014 Do zastávky East Croydon vjíždí vůz Flexity Swift CR4000 #2530 na lince 3. | 5.7.2014 A do třetice vůz Flexity Swift CR4000 #2530 na lince 3. | 5.7.2014 K zastávce West Croydon se blíží vůz Flexity Swift CR4000 #2542 na lince 2. | 5.7.2014
V zastávce West Croydon odbavuje cestující vůz Flexity Swift CR4000 #2542 na lince 2. Zastávka je na jednokolejné části tramvajové sítě, kdy je každý směr tramvajové dopravy veden jinými ulicemi. | 5.7.2014 Ten samý vůz, jako na předchozích snímcích, tedy Flexity Swift CR4000 #2542 na lince 2 vjíždí do zastávky East Croydon. | 5.7.2014 Kolejové uspořádání zastávky East Croydon umožňuje obrat tramvají z obou stran a zároveň případné objetí vadného vlaku s využitím střední koleje, která je vidlicovitě napojena na obou stranách. | 5.7.2014 Kolejové uspořádání zastávky East Croydon umožňuje obrat tramvají z obou stran a zároveň případné objetí vadného vlaku s využitím střední koleje, která je vidlicovitě napojena na obou stranách. | 5.7.2014 Kolejové uspořádání zastávky East Croydon umožňuje obrat tramvají z obou stran a zároveň případné objetí vadného vlaku s využitím střední koleje, která je vidlicovitě napojena na obou stranách. | 5.7.2014
Kolejové uspořádání zastávky East Croydon umožňuje obrat tramvají z obou stran a zároveň případné objetí vadného vlaku s využitím střední koleje, která je vidlicovitě napojena na obou stranách. | 5.7.2014 Hluboké srdcovky, to je standard... | 5.7.2014 ...stejně tak i většina výhybek v podobě alespoň krátké rozjezdové splítky, aby se mohlo jezdit rychleji. | 5.7.2014 Kolejové uspořádání zastávky East Croydon umožňuje obrat tramvají z obou stran a zároveň případné objetí vadného vlaku s využitím střední koleje, která je vidlicovitě napojena na obou stranách. | 5.7.2014 Schéma sítě Tramlink. | 5.7.2014
U zastávky West Croydon se setkal vůz Flexity Swift CR4000 #2542 na lince 2 s typickým patrovým autobusem na lince 250. | 5.7.2014

Související články:
 Londýn 2014 Londýnské dopravní muzeum

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021