Ačkoli se jedná o město malé, jeho kouzlo osloví jistě nejednoho návštěvníka. Kromě zajímavého umístění s kulisou mohutných nezvykle
tvarovaných hor může návštěvníka zaujmout historické centrum se starobylými památkami a úzkými uličkami, které nabízí nesčetné možnosti
posedět například nad šálkem dobré kávy. Naopak novodobější části města působí vzdušně a moderně.
V Jeně je během školního roku velké množství studentů, kteří studují na vyhlášené Jenské univerzitě. Ze známých jmen, která jsou
spojena s Jenou, lze jmenovat významného pedagoga Petera Petersena, spisovatele Johanna Wolfganga von Goethe nebo Friedricha Schillera.
Fotografům jistě bude známé jméno Carl Zeiss.
Hlavním tématem naší návštěvy v listopadu 2014 však byl tramvajový provoz, který funguje ve městě s drobnými přestávkami od roku 1901.
Tramvaje jsou zde provozovány na rozchodu kolejnic 1000 milimetrů. Na počátku 90. let 20. století bylo uvažováno o zrušení tramvajového
provozu. Naštěstí se tak nestalo a kromě náhrady starých nevyhovujících dvounápravových vozů byly postaveny nové tramvajové tratě do sídlišť.
Vozový park tvoří vozy AEG/Bombardier GT6M-ZR z let 1995 až 2003 (celkem 33 kusů) a v roce 2013 dodané vozy Solaris
Tramino S109J (celkem 5 kusů). Všechny vozy jsou obousměrné tříčlánkové s podvozky pod každým článkem. Provozováno je
8 tramvajových linek s bohatou směrovou nabídkou, kdy v naprosté většině úseků jsou vedeny minimálně 3 linky. Většina koncových
větví je zakončena úvraťovou konečnou. Některé části sítě jsou jednokolejné, většina však dvojkolejných. Zajímavostí je pak
průjezd do nádvoří patrně obchodního a kancelářského komplexu na Ernst-Abbe-Platz.