Pohlednice Pražských tramvají...... od zrušené „nieczynne“ tratě 177 Racibórz – Pietrowice Gubczyckie – Karniów

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
... od zrušené „nieczynne“ tratě 177
Racibórz – Pietrowice Gubczyckie – Karniów


„Tu stacja Głubczyce, tu stacja Głubczyce, pociąg międzynarodowy ze stacje Karniów...“ Tak třeba takhle mohlo vítat cestující hlášení ve stanice Głubczyce kdyby se na této trati zachoval provoz do dnešních dnů. Avšak po válce v roce 1945 byla zastavena doprava na úseku trati z Krnova do Pietrowic Głubczyckich a následně v roce 2000 i zbývající část do Głubczyc. V roce 2012 pak byla trať zrušena.

A tak se pohodlně usaďte, vyjíždíme na projížďku historií zrušené tratě číslo 177 z Krnova do polské stanice Głubczyce...

Otevírání celé tratě bylo rozděleno na dvě části, 1. ledna 1855 vyjely vlaky na úsek Racibórz – Głubczyce a 25. září 1873 úsek Głubczyce - Pietrovice Głubczyckie – Krnov.

V roce 1945 byl zrušen úsek z českého Krnova do polských Pietrowic Głubczyc, v roce 1992 z Pietrowic do Głubczyc a konečně v roce 2012 až do Racibórze. Na trati byl celkem čilý ruch, první vlak vyjížděl z Racibórze po 4 hodině ranní a poslední před 23 hodinou noční, celkem jezdilo 10 párů vlaků. Následně si řekneme pár informací o samotných stanicích:

Stanice Racibórz (0, 00km)

Stanice která byla otevřena 1.1.1846, během doby svého provozu několikrát změnila názvy, 1846 – 1937 Ratibor, 1937 – 1945 Ratibor Hauptbahnhof a nakonec od roku 1945 Ratibórz, jak z názvů vidíte, k přejmenování došlo vždy z „politických“ důvodů, zejména kvůli probíhající válce. Ve stanici je celkem 5 stavědel pro obsluhu zabezpečovacího zařízení a výhybek. Pro osobní dopravu zde slouží 3 nástupiště s 5 nástupními hranami, pro přechod slouží funkční podchod. Křižují se zde dvě trati a to: 151 Kędzierzyn Koźle – Chałupki a zrušená 177 Racibórz - Pietrowice Głubczyckie.

Stanice/Zastávka Racibórz Studzenna (3, 36 km)

Název stanice je na nádražní budově již jen velmi špatně čitelný. | .2013 Staniční budova a přilehlý sklad a WC v jednom. | .2013
První zastávka na trati která byla otevřená 1. ledna 1855, a jako každá stanice či zastávka na trati i tato byla v průběhu let několikrát přejmenována. 1855-1930 Studzienna; 1931-1937 Ratibor-Studen; 1937-1945 Ratibor Süd; 1945-1946 Studzienna; a nakonec od roku 1947 pak Racibórz Studzienna. Krom toho, že se jedná pouze o zastávku, historicky (1945) se jednalo o mezinárodní přestupní uzel, kde přijížděly vlaky z Čech konkrétně z Opavy. (193 Racibórz Studzienna - Krzanowice Południowe) Za provozu zde byla dvě nástupiště se 2 nástupními hranami. Do dnešních dnů se kromě nástupiště dochovala i staniční budova a přilehlý sklad s WC.

Zastávka Lekartów (8, 04 km)

Staniční budova. | .2013 Ozdobný květináč a pozůstatky lavičky. | .2013 Vlečka přilehlé továrny a trať ve směru Racibórz. | .2013
Zprovozněna 1. ledna 1855, jedná se o jednokolejnou zastávku ze staniční budovou. Je zde rozsáhlé nákladní kolejiště. V průběhu času byla přejmenována následovně: 1855 – 1936 Woinowitz; 1936 – 1945 Mettich a následně od roku 1945 Lekartów.

Stanice Pietrowice Wielkie (12, 34km)

Celkový pohled na koncovou stanici Kiertz, v levé části snímku je zřetelné, kde se jezdilo naposledy (nákladní doprava) vpravo zarostlé kolejiště pro osobní dopravu. | .2013
Jedná se opět o křižovatku dvou tratí z nichž jedna zde má svůj začátek, jedná se o trať 194 Pietrowice Wielkie – Kietrz. Podle informace od místních ještě i dne dnes občas tudyma projede drezína do koncové stanice Kietrz, i při bližším zkoumání kolejiště je toto možné avšak zde již není nic, co by tomu nasvědčovalo, do nedávna bylo v Kietrzu odstaveno pár nákladních vozů, ovšem dnes již nic Přejmenování stanice: 1855-1920 Groß Peterwitz; 1921-1945 Groß Peterwitz (Oberschlesien); Pietrowice Wielkie od roku 1945 - dodnes.

Zastávka Tłutomosty (16, 84km)

Zastávka ve stejnojmenné nevelké vesnici. Od roku 1755 do 1945 se zastávka jmenovala Stolmütz, následně rok pak Tłustemosty a od toku 1946 již Tłustomosty. Jedná se o jednokolejnou zastávku z patrovou staniční budovou.

Zastávka Raków Śląski (19,93km)

Tato zastávka fungovala pouze 5 let v meziválečném období (1945 – 1950), žádné bližší informace nejsou známy.

Stanice Baborów (24, 37 km)

Náš vlak míjí vjezdové návěstidlo, a stavědlo Bw1 stanice Babórow, která do dnešních dnů je velice zajímavé, neboť se tu dochovalo mnoho ze zabezpečovacího zařízení jako jsou například typická polská mechanická návěstidla a nebo původní stavědlové elektromechanické přístroje na stavědlech a železniční točka před stavědlem Bw.

Celkový pohled na staniční budovu, stavědlo Bw z druhého nástupiště. | .2013
Pohled na staniční budovu. | .2013 Vjezdová skupina návěstidel ze směru Racibórz. | .2013 Pěší lávka přes kolejiště. | .2013 Kryté nástupiště. | .2013 Stavědlo Bw a lávka přes kolejiště. | .2013
Stavědlový přístroj elektromechanického zabezpečovacího zařízení na stavědle Bw. | .2013 Interiér stavědla Bw1. | .2013
Odjezdová skupina návěstidel ve směru Racibórz a zemědělské silo. | .2013 Stavědlo Bw1. | .2013 Stavědlový přístroj na stavědla Bw1. | .2013 Pohled ze stavědla na směr Racibórz. | .2013 Opuštěný vagón. | .2013
Pohled ze stavědla na odjezdovou skupinu návěstidel a točnu. | .2013

Tato stanice byla křižovatkou 3 tratí a to 177 Racibórz - Pietrowice Głubczyckie, 195 Kędzierzyn Koźle Zachodnie – Baborów která zde končila a 325 Baborów – Pilszcz která zde naopak začínala. Budova stancie jde dnes obydlená, dále zde bylo depo, které je rozebráno a točna, která je zdemontována. Jsou zde 2 nástupiště se 4 nástupními hranami. Poblíž je pro pěší nadchod. Stanice postupně měnila jména. Mezi lety 1855 – 1945 Bauerwitz, pak 1945 – 1946 Baworów, 1947 – do dnes Baborów.
Ale pan dyżurny ruchu neboli výpravčí už vychází na perón, aby vypravil náš vlak zase o kousek dál.

Projíždíme

zastávkou Bernacice (31,40km)

abychom po 37,7 km zastavili v cílové

stanici Głubczyce

. Stanice byla ostatně jako celá trať zprovozněna 1. ledna 1855, od zmiňovaného roku se 95 let jmenovala Leobschütz aby se rok (1945-46) jmenovala Głąbczyce. Dnešní název nese od roku 1946.

Pohled na budovu stanice a nástupiště. | .2013 Pohled z nástupiště na budovu stanice. | .2013 Zabetonovaný podchod. | .2013 Pohled ve směru Krnov a Raclawice Śląskie. | .2013 Pohled opačným směrem > Racibórz. | .2013

Stanice má dvě nástupiště a 3 nástupní hrany, nástupiště a budova byla spojena podchodem, který je však dnes zabetonován. Sbíhaly se zde dvě tratě a to naše trať 177 Racibórz - Pietrowice Głubczyckie a druhá 294 Głubczyce - Racławice Śląskie. Za provozu zde bylo depo pro lokomotivy a točna. Dnes je depo osídleno soukromým vlastníkem. Stanice si zahrála v roce 1989 ve filmu „Triumf Ducha“ kde zde představovala řeckou stanci THESSALONIKI a byli odtud transportováni Židé...

Naš vlak zde jízdu končí, neboť po válce v roce 1945 byla část do Českého Krnova zrušena a zcela zdemontována. Tudíž se nabízí jízda po trati 294 do 15,35 km vzdálené stancie Racławice Śląskie, ale tam zase příště. Pokud se Vám naše dndešní Pohlednice líbila, třeba se někdy příště vydáme zase po jiné, neméně zajímavé zrušené trati na území Polska.

Text: Burák

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024