|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přestávky řidičů tramvajíPoměrně často se nás v komentářích ptáte, jak to vlastně u tramvají chodí, kdeže řidiči čerpají své přestávky. Téma, které není tak úplně jednoduché, jak by se mohlo zdát. Co říkají předpisyZákon 589/2006 sb. §19 zjednodušeně říká:„Doba řízení musí být přerušena bezpečnostní přestávkou (dále jen BP) nejdéle po 4 hodinách řízení. Délka BP po oněch 4 hodinách musí být nejméně 30 minut. BP může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 10 minut.“
Důležité upozornění než přistoupíme k vysvětlování. Díky častým změnám jízdních řádů se u níže zmíněných linek občas změní nejen místo, ale rovnou celý způsob čerpání přestávek. Takže pokud zmíníme linku 10, na které jsou přestávky na konečných, stačí jedna výluka a na lince se dočasně objeví jiný druh čerpání přestávek. Základní tři způsoby čerpání přestávek však zůstávají, tak si je pojďme popsat podrobně. Přestávky na konečných
Během víkendového a nočního provozu se přestávky na konečných čerpají a to díky delšímu intervalu. Tramvají totiž není na trati tolik, proto mohou stát v obratišti delší dobu. Třeba na Spořilově se pohodlně vejdou za sebou jen dva vlaky linky 14. V pracovní dny, při osmiminutovém intervalu, by tedy maximální doba stání byla pouze 16 minut. Což s rezervou pro případné zpoždění neumožňuje vyčerpání BP. S víkendovým intervalem 15 minut už jde o 30 minutovou přestávku a to je už dostatečná doba. Přesto i v pracovních dnech můžete potkat řidiče odpočívající na konečné. Je to v obratištích, kde končí jen jedna linka a mohou se tedy stojícími tramvajemi obsadit všechny koleje. Takto čerpají přestávky linky 2 (Nádraží Braník), 7 (Radlická), 10 (Sídliště Ďáblice), 15 (Olšanské hřbitovy), 18 (Vozovna Pankrác) a 23 (Královka). Na konečných je sociální zařízení a většina také vybavena automatem na studenou a horkou pitnou vodu. Svačináři
Třeba jste si toho někdy při delším čekání u Anděla nebo na Palmovce všimli. Tramvajáci se zde neustále střídají. To jste byli právě svědky toho, že Svačinář přebírá řízení a původní řidič odchází čerpat BP. Těch míst je po Praze několik a poblíž, nebo trochu dál, je umístěno zázemí, kde řidiči čerpají svoje přestávky. Například na Palmovce čerpají BP řidiči z linek 3, 8, 14, 16, 24 a 25. U Anděla se sice přestávky také střídají, ale odpočinková místnost je až v autobusovém terminálu Na Knížecí, vzdálená cca 400 metrů. Zde čerpají přestávky řidiči linek 5 a 12. Další střídací body jsou na Nádraží Braník (linka 17), Hradčanské (linky 1 a 20) nebo I. P. Pavlova (6, 11 a 22). Oddělení od vozu
Základní stav čerpání přestávek v pracovní dny (bez aktuálních výluk)
Text: Josef Chodounský a redakce
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com www.tyzlestranky.cz Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |