|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přestávky řidičů tramvajíPoměrně často se nás v komentářích ptáte, jak to vlastně u tramvají chodí, kdeže řidiči čerpají své přestávky. Téma, které není tak úplně jednoduché, jak by se mohlo zdát. Co říkají předpisyZákon 589/2006 sb. §19 zjednodušeně říká:„Doba řízení musí být přerušena bezpečnostní přestávkou (dále jen BP) nejdéle po 4 hodinách řízení. Délka BP po oněch 4 hodinách musí být nejméně 30 minut. BP může být rozdělena do několika přestávek v trvání nejméně 10 minut.“
Důležité upozornění než přistoupíme k vysvětlování. Díky častým změnám jízdních řádů se u níže zmíněných linek občas změní nejen místo, ale rovnou celý způsob čerpání přestávek. Takže pokud zmíníme linku 10, na které jsou přestávky na konečných, stačí jedna výluka a na lince se dočasně objeví jiný druh čerpání přestávek. Základní tři způsoby čerpání přestávek však zůstávají, tak si je pojďme popsat podrobně. Přestávky na konečnýchBěhem víkendového a nočního provozu se přestávky na konečných čerpají a to díky delšímu intervalu. Tramvají totiž není na trati tolik, proto mohou stát v obratišti delší dobu. Třeba na Spořilově se pohodlně vejdou za sebou jen dva vlaky linky 14. V pracovní dny, při osmiminutovém intervalu, by tedy maximální doba stání byla pouze 16 minut. Což s rezervou pro případné zpoždění neumožňuje vyčerpání BP. S víkendovým intervalem 15 minut už jde o 30 minutovou přestávku a to je už dostatečná doba. Přesto i v pracovních dnech můžete potkat řidiče odpočívající na konečné. Je to v obratištích, kde končí jen jedna linka a mohou se tedy stojícími tramvajemi obsadit všechny koleje. Takto čerpají přestávky linky 2 (Nádraží Braník), 7 (Radlická), 10 (Sídliště Ďáblice), 15 (Olšanské hřbitovy), 18 (Vozovna Pankrác) a 23 (Královka). Na konečných je sociální zařízení a většina také vybavena automatem na studenou a horkou pitnou vodu. SvačinářiTřeba jste si toho někdy při delším čekání u Anděla nebo na Palmovce všimli. Tramvajáci se zde neustále střídají. To jste byli právě svědky toho, že Svačinář přebírá řízení a původní řidič odchází čerpat BP. Těch míst je po Praze několik a poblíž, nebo trochu dál, je umístěno zázemí, kde řidiči čerpají svoje přestávky. Například na Palmovce čerpají BP řidiči z linek 3, 8, 14, 16, 24 a 25. U Anděla se sice přestávky také střídají, ale odpočinková místnost je až v autobusovém terminálu Na Knížecí, vzdálená cca 400 metrů. Zde čerpají přestávky řidiči linek 5 a 12. Další střídací body jsou na Nádraží Braník (linka 17), Hradčanské (linky 1 a 20) nebo I. P. Pavlova (6, 11 a 22). Oddělení od vozuZákladní stav čerpání přestávek v pracovní dny (bez aktuálních výluk)
Jízdní řád linky 7 pro všední den
Text: Josef Chodounský a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |