Jednou z železničních tratí vybudovaných v době rozvoje úzkorozchodných železničních tratí, budovaných s nižšími náklady, než železnice standardního rozchodu,
v Sasku na přelomu 19. a 20. století je trať Cranzahl – Oberwiesenthal, přezdívaná Fichtelbergbahn, o délce 17,35 km.
Dráha o rozchodu 750 mm začíná ve stanici Cranzahl, kde navazuje na trať Chemnitz – Vejprty standardního rozchodu 1435 mm.
Členitým horským terénem postupně stoupá do Oberwiesenthalu, který leží poblíž českého Klínovce pod nejvyšším saským
krušnohorským vrcholem Fichtelberg.
Provoz tratě byl slavnostně zahájen 19. července 1897. Kromě osobní dopravy měla pro obce pod Fichtelbergem význam
především prudce se rozvíjející doprava nákladů. Do roku 1906 se náklad musel z nákladních vozů v Cranzahlu překládat.
Poté však byly používány podvalníky a byly na ně nakládány celé vagóny rozchodu 1435 mm.
Od 60. let 20. století význam úzkorozchodných tratí v Sasku rozvojem automobilové dopravy klesal. Atraktivita tratě pro
turistický ruch jí uchránila od zrušení a trať byla dokonce vyhlášena kulturní technickou památkou tehdejší NDR. Po roce
1990 zcela zanikla nákladní doprava, od roku 1998 dráhu provozuje soukromý dopravce, který od Deutsche Bahn AG převzal
šest parních lokomotiv řady 99, které jsou v současnosti jedinými hnacími vozidly provozovanými v osobní dopravě.