Redakce Pražských tramvají alespoň jeden den věnuje tzv. inspekční cestě, kdy v rámci síťové jízdenky během jednoho dne projedeme
všechny tatranské tratě zapojené do systému.
Kromě zubačky a úzkorozchodných tratí Tatranských Elektrických Železnic se na ní dají projet i tratě standardního rozchodu 1435 mm
z Tatranské Lomnice přes Studený potok do Popradu. Za ta léta se nám osvědčilo vždy ráno vyjet Zubačkou ze Štrby na Štrbské Pleso
a využít letního posilového spoje, kdy v ranní a odpolední špičce jedou posilové spoje pět minut po standardním spoji. O nich totiž
mnoho lidí neví a tak zatímco běžný spoj praská ve švech, v posilovém jste většinou sami. Ze Štrbského Plesa pokračujeme vlakem TEŽ
do Starého Smokovce, kde přestoupíme na jiný vlak TEŽ do Tatranské Lomnice. Zatímco vlaky TEŽ si většinou během dne udržují hodinový
interval, klasická železniční trať Tatranská Lomnice – Studený Potok je v provozu v intervalu dvou hodin. Proto se bez problémů
v Tatranské Lomnici zvládne navštívit i dolní stanici zrušené visuté lanové dráhy na Skalnaté Pleso. Vybyde i čas na oběd v podobě
legendárního kotlíkového guláše v restauraci umístěné v nádražní budově v Tatranské Lomnici. Po přesunu vlakem do Studeného Potoka
následuje přestup na vlak směr Poprad, kde optimálně navazuje spoj TEŽ na Štrbské Pleso. Zde je opět čas na setkání s legendárním
prodejcem suvenýrů panem Korenkem v nádražní budově a následuje přesun zubačkou do Štrby.
A tak tedy co je tedy v Tatrách v roce 2018 nového, či při starém?
Na železniční trať Studený Potok – Tatranská Lomnica se po letech provozu sólo motoráků řady 812 opět vrátily jednotky řady 840,
které svými alespoň trochu designovými čely dokazují, že i jednotky TEŽ mohly vypadat trochu lépe, než jako (příznivci pominou)
opravdu krabice Tetrapack…. Na trati z Lomnice do Studeného potoka je stále funkční zastávka na znamení, nazývaná donedávna
Tatranská Lomnica Eurocamp. Po jeho likvidaci se jmenuje Tatranská Lomnica zastávka. Docela by nás zajímalo, kdy po zarostlém
nástupišti naposledy prošel cestující, který hodlal nastoupit, případně z vlaku již vystoupil. Stejně tak se nám neustále vkrádá
otázka, jak moc složité by bylo tuto, de facto provozně izolovanou trať, po níž vlak jezdí jen tam a zpátky (samozřejmě
s výjimkou nájezdu z a odjezdu do depa), přestavět na úzký rozchod, elektrifikovat a prodloužit po ní z Lomnice (byť za cenu úvratě)
jednotky TEŽ…