Po dokončení rekonstrukce ústecké dominanty, zámečku Větruše, v roce 2005 bylo rozhodnuto o vybudování lanové dráhy z centra města, která by
zámeček lépe zpřístupnila návštěvníkům.
V roce 2007 byla dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí, v roce 2008 bylo vydáno územní rozhodnutí. Proti němu se však odvolali
někteří majitelé pozemků pod plánovanou trasou lanové dráhy. Po složitých vyjednáváních nakonec město původní návrh stáhlo. Druhý projekt,
s odlišným trasováním, zcela bez podpěr počítal s dolní stanicí v kruhové věži v budovaném obchodním centru Forum. Stavba probíhala v roce 2010.
Slavnostní zahájení zkušebního provozu se uskutečnilo 7. prosince 2010.
Jedná se o nejdelší visutou lanovou dráhu v Česku bez samostatně stojících podpěr. Šikmá (skutečná) délka lanové dráhy činí 330 metrů, převýšení je 50 metrů. Na lanovce jsou
v kyvadlovém provozu dvě kabiny pro maximálně 10 sedících a 5 stojících cestujících od rakouského výrobce Carvatech Karosserie und Kabinenbau GmbH. Technologii lanové dráhy
vyrobila švýcarská společnost Bartholet Maschinenbau AG, českým subdodavatelem je firma Michálek Chrudim. V horní stanici je deponován záchranný koš pro devět osob.
Provozovatelem lanové dráhy na Větruši je Dopravní podnik města Ústí nad Labem.