Linka 21 byla zavedena v roce 1926, aby spojovala oblast Žižkova s oblastí nynější Prahy 4. První trasování do Michle nebylo
pro cestující asi tak atraktivní neboť zde postačovaly vozy sólo. Po jejím přesměrování do oblasti Braníka se začaly na této
lince využívat vlečné vozy. Pro silnou frekvenci cestujících na obou stranách trasy (žižkovská strana i branická) se tu začaly
celkem brzy objevovat i vlaky třívozové. Po dodání vozů T1 se vyskytly návrhy na obsazení linky 21 těmito vozy. Z energetických
důvodů k tomu však nedošlo a nové vozy zde byly nasazeny až v roce 1963. Jednalo se už o kapacitnější vozy T3. Protože vozy T
jezdily v té době výhradně sólo, byl zde zaveden krátký interval. V roce 1968 byl pak zaveden spřažený provoz.
K jisté degradaci linky 21 dochází v roce 1985, kdy se z ní stává napaječová linka. Od té doby nejenže se na ní střídá vypravení
dvojic a sólo vozů, ale několikrát byla i zrušena.
Opravdu nešlo o žádný apríl, když byla linka 21 zřízena k datu
1. dubna 1926. Nová linka jezdí v trase Žižkov, Vápenka
– Tachovské náměstí – Bolzanova ulice – Jindřišská – Karlovo náměstí – Albertov – Riegrovo náměstí (Náměstí Bratří Synků) – Michle. Na novou
linku byly vypravovány motorové vozy sólo. V
březnu 1927 je na linku 21 nasazováno ve špičce pracovního dne
13 motorových vozů sólo. Od
20. června 1927 pokračuje z Vodičkovy ulice do Myslíkovy, na Výtoň a k podolské
cementárně. Počínaje
17. prosincem 1928 je linka prodloužena do Braníka. Současně je na ní zaveden provoz
s vlečnými vozy.
Po zrušení tratě v Myslíkově ulici je k
1. září 1931 linka v úseku Vodičkova – Jiráskovo náměstí vedena přes
Karlovo náměstí a odtud odbočuje vpravo do ulice Resslovy. Následně je od
1. července 1933 prodloužena do trasy
Hrdlořezy – Braník, Ledárny. Na lince je ve špičce pracovního dne uplatňován smíšený provoz dvou a třívozových souprav (25 motorových a 41
vlečných vozů), v období přepravního sedla tu pak jezdí 17 souprav ve složení motorový vůz + vlečný vůz. Poté, co je od
30. července 1939 obnovena trať v Myslíkově ulici se do ní linka 21 vrací.
Od roku 1947 je datován trvalý provoz vlaků v sestavě motorový vůz + 2 vozy vlečné.
V letech 1952 a 1956 je trasa linky v oblasti Podolské vodárny a Dvorců přeložena
na novou trať, umístěnou blíže k Vltavě.
Těsně po dodání tramvají Tatra T1 je linka 21 jedním ze žhavých kandidátů na obsazení těmito vozy. Branická trať se jeví pro využití
jízdních vlastností těchto vozů jako ideální. Ale oblast Žižkova je energeticky slabá a linka 21 je tedy pro plný provoz vozů T1 nezpůsobilá.
Návrh je tedy smeten se stolu. Od 5. září 1960 je linka 21 ukončena na nové smyčce Nádraží Braník.
K
3. červnu 1963 je linka 21 zkrácena do trasy Nádraží Braník – Žižkov, Vápenka. Současně je provedena výměna
vozového parku. Staré vozy jsou nahrazeny sólově jezdícími vozy T3. Z energetických důvodů ještě nemohly vozy T do Hrdlořez. Proto je
zde zmíněné zkrácení na Vápenku. Linka 21 byla první linkou vozovny Žižkov, která byla obsazována novými vozy T3. Přibližně do roku 1964
se na této lince ojediněle objevuje i jediný vůz typu T2 #6001, který byl v té době deponovaný ve vozovně Žižkov. Po odstavení je
vůz odeslán do Olomouce, kde jezdil pod #115 do 22. prosince 1985.
Od
29. března 1964, kdy to již energetická situace umožňuje, je linka 21 opět prodloužena do
Hrdlořez. K tomuto datu je na linku 21 ve špičce vypravováno 33 sólo vozů T3 (interval 2 – 3 minuty), v sedle pak 20 vozů
v intervalu 4 – 5 minut. V neděli se pak vypravuje dopoledne 29 vozů a odpoledne pak 33 vozů, stejně jako ve všední den.
O vypravování této linky se dělí vozovny Pankrác a Žižkov.
V období Spartakiády 1965 jsou na linku 21 nasazeny sólo vozy T1 (18 vozů v intervalu 5 minut,
ze kterých vozoven však již nedohledáme. Jen víme, že to nemohly být ani Žižkov a ani Pankrác, neboť tyto vozovny již
vozy T1 neměly). Nikdy před tím a nikdy potom se vozy T1 na lince 21 nevyskytly.
V centrální části Prahy mění linka trasu od
12. července 1965. Mezi Vodičkovou ulicí a Výtoní
je vedena přes Karlovo náměstí, Botanickou zahradu a Svobodovou ulicí. Na počátku letní prázdnin o tři roky později je
od
1. července 1968 na lince zaveden provoz vlaků 2xT3. Jedná se tak o první linku, kterou
vypravuje žižkovská vozovna ve spřažených soupravách T3. V
únoru 1969 se na linku 21 vypravuje
ve špičce všedního dne 17 vlaků 2xT3 v intervalu 6 minut, v sedle pak jezdí 11 vlaků v intervalu 9 minut. Večerní provoz
linky 21 byl organizován v intervalu 15 minut. Od
26. srpna 1969 se linka 21 vrací do své
„staré dobré trasy“ přes Myslíkovu ulici.
Malá změna ve vedení linky v oblasti křižovatky Bulhar nastává
26. června 1972. Linka se nyní
vyhýbá Bolzanově ulici, která je ze stavebních důvodů uzavřena. Jede přes Bulhar a ulicí Opletalovou navazuje na svoji
trasu. Ve všední den se vypravuje 15 souprav ve špičce (interval 7 minut) a 9 souprav v sedle (interval 11 minut). V sobotu
se jezdí v intervalu 6 – 11 minut (9, resp. 16 vlaků), v neděli v intervalu 11, resp. 7 minut (9, resp. 14 vlaků).
Celotýdenní večerní interval byl 15 minut. Vypravována je z vozoven Žižkov a Pankrác.
Další změna nastává
27. června 1977. Ten den je zrušena trať v ulicích Koněvova a Husitská.
Linka 21 je nyní v úseku Ohrada – Jindřišská vedena přes Nákladové nádraží Žižkov, ulicemi Olšanská a Kalininova
(Seifertova) do ulice Bolzanova a po své trase do Braníka. Ve špičce se vypravuje 16 vlaků v intervalu 7 minut, v sedle
pak 9 vlaků v intervalu 12 minut. O sobotách odpoledne a nedělích dopoledne jezdí 8 vlaků po 13 minutách, v sobotu
dopoledne je interval 11 minut s 10 vlaky a o nedělích odpoledne je interval 8 minut se 13 vlaky. Večerní interval byl
již v roce 1974 prodloužen na 17 minut.
V souvislosti se zahájením provozu na trase metra I.A je linka od
13. srpna 1978 zkrácena do
trasy Braník, nádraží – Vápenka. Z vozoven Pankrác a Žižkov se na ní vypravuje 14 souprav ve špičce (interval 7 minut)
a 7 souprav v sedle (interval 14 minut). V sobotu dopoledne a v neděli odpoledne je nasazeno 10 souprav po 11 minutách,
v neděli ráno jezdí jen 7 souprav po 13 minutách a v sobotu odpoledne 8 souprav v intervalu 13 minut. Večerní interval
byl prodloužen na 20 minut. Na základě vyhodnocení přepravních průzkumů (a také na četné připomínky z řad cestujících)
je již
26. října 1978 linka opětně prodloužena do Hrdlořez. Pro zachování intervalů si
prodloužení linky 21 vynutilo nasazení 15 vlaků ve špičce a 8 vlaků v sedle (oproti předchozímu stavu o 1 vlak více).
K
19. prosinci 1980 je vypravení linky 21 následující: ve špičce 15 souprav (interval 7 minut),
v sedle 8 souprav (interval 14 minut). V sobotu dopoledne a v neděli odpoledne 9 souprav (interval 12 minut) a v neděli
dopoledne a v sobotu odpoledne 8 souprav (interval 14 minut). Večerní interval byl prodloužen na 25 minut. Od roku
1981 se udělal jednotný jízdní řád pro soboty a neděle. V rámci toho pak jezdilo na lince 21
v tyto dny 8 vlaků v intervalu 13 minut. Od
6. dubna 1983 byl pak víkendový interval prodloužen
na 15 minut; linka 21 pak byla obsluhována sedmi vlaky.
Po zahájení provozu na trase metra I.B
3. listopadu 1985 je linka přeměněna do polookružní
podoby s provozem jen v ranní a odpolední špičce pracovního dne. Nově je vedena v trase: Nádraží Braník – Palackého
náměstí – Karlovo náměstí – Národní třída – Staroměstská – Malostranská – Čechův most – Právnická fakulta – Staroměstská
a stejnou cestou zpět do Braníka. Vypravují ji vozovny Pankrác a Motol. Linka 21 je, jako všechny ostatní, obsazována
vlaky 2xT3. V této trase vydrží ani ne rok, a od
21. dubna 1986 je zkrácena do trasy Braník,
nádraží – Palackého náměstí – Jiráskovo náměstí – Národní třída – Karlovo náměstí – Moráň – Palackého náměstí – Braník,
nádraží.
Počínaje
1. zářím 1991 jsou na linku 21 z úsporných důvodů nasazeny sólo vozy T3. Kromě
linky 21 jsou k tomuto datu nasazeny v pracovní dny sólo vozy T3 také na linky 2, 5, 7, 14, 19 a na linku náhradní
tramvajové dopravy 32. Již po dvou měsících, je od
22. listopadu 1991 provoz linky 21,
v rámci dalších úsporných opatření, zrušen. Jako kompenzace byl špičkový interval linky 17 zkrácen na 6 minut.
Linka 21 se znovu v ulicích objevuje
28. května 1995 v souvislosti se zprovozněním nové trati
do Modřan. V trase, kterou jezdila v období od
21. dubna 1986 do
22. listopadu 1991. Nasazeny sem byly vlaky 2xT3. Rozsah provozu této linky byl jen v ranní
a odpolední špičce pracovního dne. O
prázdninách 1995 a
prázdninách 1996
jezdila linka 21 z důvodu slabšího vytížení v sestavě 1xT3. Od
4. června 1996 je prodloužena až
do konečné Sídliště Modřany. Při komplexní změně linkového vedení dne
9. listopadu 1998 je
opět zkrácena do obratiště Nádraží Braník a od
26. května 1999 jsou na linku 21 nasazeny sólo vozy
T3 a T6A5. O letních
prázdninách 1999 a prázdninách
2000 je provoz linky 21 zrušen.
Následně je od
4. září 2000 opět prodloužena do Modřan.
Od 1. září 2001 je linka v provozu v ranní a odpolední přepravní špičce všedního dne a dále
v sobotu od 7:00 do 21:00 a v neděli od 13:00 do 21:00 hodin.
Když v
srpnu 2002 zasahuje Prahu ničivá povodeň je mimo provoz velká část metra, mimo provoz
jsou také některé tramvajové tratě. Přestože je v rámci úsporných opatření provoz linky 21 přes
prázdniny 2002 provoz linky zrušen, je v reakci na popovodňový stav její provoz předčasně,
již
26. srpna 2002 obnoven. Linka jezdí v trase Nádraží Braník – Palackého náměstí – Myslíkova –
Národní divadlo – Újezd – Anděl – Hlubočepy. V celodenním provozu je obsazována vlaky 2xT3, případně 2xT6.
Od
17. září 2002 je pak zkrácena do trasy Nádraží Braník – Smíchovské nádraží, přičemž byla
ponechána trasa přes Myslíkovu a Újezd. Od
23. prosince 2002 byla linka 21 vedena v trase
Nádraží Braník – Jiráskovo náměstí – Národní divadlo – Myslíkova – Jiráskovo náměstí – Nádraží Braník. Linka jezdila
nadále po celý týden v sestavě 2xT3, 2xT6. Až
17. února 2003 se linka 21 vrátila do své původní,
„před povodňové“ trasy. Opět jezdí jen ve špičce pracovního dne a vrací se sem provoz vozů sólo.
V
říjnu 2003 je linka 21 obsazována vlaky 2xT3, 2xT6.
Od
1. září 2006 jezdí linka 21 v období ranní a odpolední špičky pracovního dne a také
o víkendech. K
29. listopadu 2009 je opět zkrácena do smyčky Nádraží Braník. Provozována je
ve stejném rozsahu, jako před tímto datem. Asi jako kompenzace za odebranou linku 16 z branické radiály, je linka 21
vypravována v ranní špičce v sestavě 2xT3, odpolední výjezdy jsou již v sestavě 1xT3. Provoz dvojic však trvá jen
do zimních prázdnin. Pak jezdí linka 21 opět trvale v sólo provozu. Když je v roce
2011
oslabený provoz linky 17 z důvodu opravy nábřeží u Národního divadla, jsou na linku 21 vypravovány v pracovní dny
vlaky 2xT3, 2xT6 a vozovna Hloubětín se podílí na vypravování této linky vozy KT8. V rámci této výluky linka 21 jezdí
v trase Nádraží Braník – Palackého náměstí - Jiráskovo náměstí – Myslíkova – Karlovo náměstí – Moráň – Palackého náměstí
– Nádraží Braník.
Od
1. září 2012 je linka 21 zrušena. Na scénu se vrací v
lednu 2016.
kdy číslo 21 obdržela náhradní linka, jezdící v trase Modřany – Braník – Moráň – Jindřišská – Masarykovo nádrží –
Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Podbaba. Důvodem je výluka na křižovatce Florenc. Linka 21 zde nahrazuje
dočasně zrušenou linku 8 a dále posiluje oslabenou linku 3. Ve všední dny jezdí na lince 21 vlaky 2xT, o víkendech pak
1xT. Po ukončení této výluky v
únoru 2016 je linka 21 změněna do trasy Nádraží Braník – Moráň
– Jindřišská – Florenc – Křižíkova – Urxova, kde je ukončena na kolejové spojce Pražské strojírny. Vzhledem k ukončení
v Urxově nebylo možno na linku 21 nasadit nic jiného, nežli vozy KT8D5.RN2P. Její role spočívá v posílení oslabené linky 3.
Takto jezdí do
dubna 2016. K obnovení provozu stálé linky 21 dochází k
28. srpnu 2016. Její trasa dostává podobu: Sídliště Modřany – Palackého náměstí – Zborovská –
Anděl – Kotlářka. Linka jezdí jen ve špičce pracovního dne a je obsazována vozy sólo.
Poté, do dojde k posílení provozu linky 15 nasazením dvojic, se stává linka 21 na Kotlářku kapacitně nadbytečnou. Proto je od
27. března 2017 z Anděla odkloněna přes Křižovou na Radlickou. Během letních
prázdnin 2017,
prázdnin 2018 a
prázdnin 2019 je mimo provoz.
V souvislosti s havarijním stavem tramvajové tratě v ulici Za Ženskými domovy je od obnovení provozu po prázdninách 2019 (od
2. září 2019)
linka ze zastávky Anděl odkloněna do obratiště Smíchovské nádraží. Na svou pravidelnou trasu se vrací
23. září 2019.
Při výlukových činnostech, kdy je oslaben provoz na branické radiále, jsou na lince 21 k vidění i vlaky 2xT. Od
srpna 2016 do konce roku 2018 tomu bylo již 2x.
Text: František Zahnáš a redakce