Scanjournal č.068

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Scanjournal č.068

Fotografické okénko do nedávné historie


68. Liberec 14. října 1998
Dnes volně navážeme na 65. díl Scanjournalu z Liberce. Po zastavení provozu na metrovém rozchodu do Horního Hanychova nastala několikadenní výluka, po které byl provoz obnoven již na normálním rozchodu do zastávky Kubelíkova, kde byl zřízen vratný trojúhelník. Trať o normálním rozchodu byla zřízena v úseku Viadukt – Kubelíkova prozatím jednokolejná (zřízena byla budoucí kolej z centra), s výhybnou v zastávce Vápenka. Konstrukce trati byla z panelů BKV a postupně probíhala dostavba druhé koleje. Nová linka Lidové Sady – Kubelíkova byla označena dlouhodobě neobsazeným číslem 2. Sice jsem toho dne byl v Liberci z čistě soukromých důvodů, ale naštěstí se našly dvě hodinky na pořízení nějakých fotografií, byť většinou jen v zastávkách.
Naše první zastavení bude v zastávce U Pekáren. Zatímco na levé straně snímku se soupravou vozů T3m #49+58 na lince 2 ve směru z centra je všechno v pořádku skoro jako v současném stavu, vpravo teprve začíná stavební ruch v místě nedávno zrušené úzkorozchodné provizorní trati.  | 14.10.1998 Na snímku ze stejného místa se soupravou T3m #57+52, směřující na lince 2 do centra je již provizornost prozatím jednokolejné nové trati zcela zřejmá. Naštěstí v roce 1998 byly ještě v plenkách předpisy ošetřující bezbariérovost a rozměry provizorních zastávek a tak mohlo být zřízeno provizorní panelové nástupiště pro směr do centra přímo na staveništi. | 14.10.1998 Výhybna Vápenka byla zřízena v místě dnešní zastávky ve směru do centra, jejíž podoba je již na snímku zřejmá. Vpravo vedle rozestavěné vozovky pro automobily je zřetelná dosud neodstraněná provizorní jednokolejná trať o rozchodu 1000 mm, která sloužila do 26. srpna 1998. Ve výhybně se vždy křižovalo, na snímku se potkaly soupravy T3SUCS #74+75 a #61+62. | 14.10.1998 Na bližším záběru soupravy vozů T3SUCS #74+75 ze zastávky Vápenka ve směru z centra je zřejmé kvalitní provedení dočasné zastávky, která byla zřízena z panelů na již dokončené budoucí vozovce. V celé délce úseku Viadukt – Kubelíkova byla Ještědská ulice staveništěm s provozem tramvají. | 14.10.1998 Zastávka Janův důl ve směru do centra byla zřízena pouze se sypaným nástupištěm v úrovni temena kolejnice. Cestující zde právě odbavuje na lince 2 souprava tramvají T3 #40+34 (ex. Praha 6148 + 6489). Zbytky provizorní úzkorozchodné trati jsou stále zřejmé zcela vlevo. | 14.10.1998
49+58 - 2
14.10.1998
57+52 - 2
14.10.1998
74+75 - 2
61+62 - 2
14.10.1998
74+75 - 2
61+62 - 2
14.10.1998
40+34 - 2
14.10.1998
V zastávce Janův důl ve směru z centra zastavila souprava vozů T3M.04 #80+68. V tomto místě byla komunikace tak úzká, že zde jednokolejné provizorium vedlo těsně vedle nově zřízené normálněrozchodné koleje.  | 14.10.1998 Souprava vozů T3m #61+62 přijíždí Ještědskou ulicí k zastávce Kubelíkova, která se na mnoho let stala pro tramvaje konečnou. Dělníci vlevo od tramvaje pracují na budoucí zastávce, naše tramvaj však cestující vyloží za rohem u Kubelíkovy ulice. Konec BKV panelů nasvědčuje, že se již blížíme k provizorní rozjezdové výhybce vratného trojúhelníku Kubelíkova. | 14.10.1998 Pohled na opačnou stranu již jasně ukazuje, co se na Kubelíkově od konce srpna 1998 odehrávalo. Tramvaje ve směru z centra odbočily vpravo do Kubelíkovy ulice, zpětným pohybem se opět vpravo vrátily do Ještědské a přímo jely zpět do centra. Tam se právě vydává souprava T3SUCS #72+73, vlevo vidíme část původní jednokolejné trati. | 14.10.1998 Zpětný pohyb soupravy vozů T3 #40+34 z výstupní zastávky umístěné vedle Kubelíkovy ulice do nástupní v Ještědské ulici na trojúhelníku Kubelíkova. | 14.10.1998 Souprava vozů T3 #40+34 stanicuje v nástupní zastávce trojúhelníku Kubelíkova. Ta byla vytvořena v boční poloze vedle ulice Ještědská. | 14.10.1998
80+68 - 2
14.10.1998
61+62 - 2
14.10.1998
72+73 - 2
14.10.1998
34+40 - 2
14.10.1998
40+34 - 2
14.10.1998
V roce 1998 ještě legislativa v České republice umožňovala přiblížit tramvajovou trať k obytnému domu, pokud to bylo nutné. Díky tomu mohli obyvatelé Dolního Hanychova jezdit do centra Liberce již po pouhých čtyřech dnech výluky tramvají z dočasné zastávky, umístěné před panelovým domem u zastávky Kubelíkova. Tramvaje zde na trojúhelníku končily až do roku 2001, na snímku je zachycena souprava T3m #49+58. | 14.10.1998 Ruku v ruce s modernizací tratí měl být v Liberci obnoven vozový park novými tramvajemi z produkce ČKD Dopravní systémy, tato později nerealizovaná akce však vinou situace výrobce nabírala zpoždění. Díky tomu se do Liberce jako dočasná náhrada dostal prototyp tramvaje RT6N1 #84 (ex. Praha #9051, ex. zkušební #0028), který v říjnu najížděl zkušební kilometry před zařazením do zkušebního provozu s cestujícími. Na snímku byl zachycen na zastávce Fügnerova. | 14.10.1998 Pozorný čtenář si jistě klade otázku, kam se poděly čtyři soupravy tramvají T2R, provozované ještě nedávno na úzkém rozchodu do Horního Hanychova. Tyto soupravy byly převedeny do služby na jablonecké trati, což zde bylo významným zpestřením. Souprava vozů T2R #26+27 na snímku vyčkává na křižování ve výhybně Zelené údolí. | 14.10.1998 O několik sekund později pořízený snímek dokladuje, že se souprava T2R #26+27 svého křižování v Zeleném údolí dočkala – od Jablonce přijela také souprava T2R, a to vozy #22+23. | 14.10.1998 Na lince 11 jezdily střídavě soupravy a sóla a tak mohla být stejného dne zachycena ve výhybně Jablonec, Plynárna sólo T3 #47 v nepříliš rozšířeném pokusném městském nátěru z poloviny 90. let. Výhybna na snímku je dnes kompletně přestavěná a nese název Brandl. | 14.10.1998
49+58 - 2
14.10.1998
84
14.10.1998
26+27 - 11
14.10.1998
23+22 - 11
26+27 - 11
14.10.1998
47 - 11
14.10.1998

Související články:
 Scanjournal č.073
 Scanjournal č.072
 Scanjournal č.071
 Scanjournal č.070
 Scanjournal č.069
 Scanjournal č.067
 Scanjournal č.066
 Scanjournal č.065
 Scanjournal č.064
 Scanjournal č.063
 Scanjournal č.062
 Scanjournal č.061
 Scanjournal č.060
 Scanjournal č.059
 Scanjournal č.058
 Scanjournal č.057
 Scanjournal č.056
 Scanjournal č.055
 Scanjournal č.054
 Scanjournal č.053
 Scanjournal č.052
 Scanjournal č.051
 Scanjournal č.050
 Scanjournal č.049
 Scanjournal č.048
 Scanjournal č.047
 Scanjournal č.046
 Scanjournal č.045
 Scanjournal č.044
 Scanjournal č.043
 Scanjournal č.042
 Scanjournal č.041
 Scanjournal č.040
 Scanjournal č.039
 Scanjournal č.038
 Scanjournal č.037
 Scanjournal č.036
 Scanjournal č.035
 Scanjournal č.034
 Scanjournal č.033
 Scanjournal č.032
 Scanjournal č.031
 Scanjournal č.030
 Scanjournal č.029
 Scanjournal č.028
 Scanjournal č.027
 Scanjournal č.026
 Scanjournal č.025
 Scanjournal č.024
 Scanjournal č.023
 Scanjournal č.022
 Scanjournal č.021
 Scanjournal č.020
 Scanjournal č.019
 Scanjournal č.018
 Scanjournal č.017
 Scanjournal č.016
 Scanjournal č.015
 Scanjournal č.014
 Scanjournal č.013
 Scanjournal č.012
 Scanjournal č.011
 Scanjournal č.010
 Scanjournal č.009
 Scanjournal č.008
 Scanjournal č.007
 Scanjournal č.006
 Scanjournal č.005
 Scanjournal č.004
 Scanjournal č.003
 Scanjournal č.002
 Scanjournal č.001

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021