|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhlídkový vůz T3 Coupé #5573Na počátku vzniku nového tramvajového vyhlídkového vozu T3 Coupé pražského Dopravního podniku stál obrovský úspěch pražské mazačky, tedy pracovního vozu T3M # 5572. Tím se řada lidí chtěla svézt ještě v době, kdy měl volnou plošinu bez nádrže na vodu.
Zatímco u pracovního vozu otevřená zadní plošina, která nebyla určena k přepravě osob, není na závadu, obavy o bezpečnost přepravovaných osob vedly k přepracování konceptu a autoři se nakonec přiklonili k myšlence prostor zakrýt střechou. Místo kabrioletu tak bylo rozhodnuto o přípravě tramvaje v podobě kupé. Samotnou realizaci myšlenky následně urychlila v roce 2016 vážná nehoda vozu T3R.P # 8497 (ex T3 # 6916) s nákladním automobilem mezi zastávkami Poliklinika Modřany a U Libušského potoka, která znemožnila jeho další existenci. Po dohodě s designérkou Annou Marešovou, která ještě jako studentka věnovala svou bakalářskou práci „Tramvaj pro Prahu“, právě návrhu tramvajového vozidla, došlo k předložení prvních vizualizací. Nápad se začínal postupně zabydlovat i v myšlenkách vedení pražského Dopravního podniku. Schválením v květnu 2017 došlo k zařazení projektu do investičního plánu a následně mohla být s designerským studiem uzavřena smlouva. Pro stavbu vozu T3 Coupé byl použit dopravní nehodou poškozený vůz T3R.P #8497, doplněný částí předního čela a střechy vyřazeného vozu T3M #8038. Poškozený vůz T3R.P # 8497 byl přesunut na přelomu června a července roku 2017 do Opravny tramvají v pražské Hostivaři a dne 26. září 2017 začala vznikat originální výletní tramvaj navazující na tradici legendárních vozů T3. Neplánovaným problémem v průběhu realizace projektu se ukázalo to, že původně zamýšlená využitelnost skříně vozu T3R.P #8497 byla podstatně menší. Proto došlo na vyprojektování kompletně nové nosné konstrukce skříně, včetně netradičního řešení střechy a bočnic již přímo ve variantě kupé. Vůz T3R.P # 8497 byl v Opravně tramvají odstrojen, došlo ke kompletnímu odstranění horní části karoserie kromě zadního čela. Následovalo odstranění středních a zadních schodů a úprava podlahové plochy v těchto místech, vyrobení nové skříně na elektrické komponenty, instalování druhé bateriové bedny, úprava rámů či stupínku řidiče. Nová je samozřejmě celá střecha, kterou zaměstnanci Opravny tramvají vyráběli svařováním mnoha částí na speciálně vyčleněném pracovišti kvůli zhruba dvanáctimetrové délce. Jedním z nejsložitějších úkolů bylo umístění střechy na konstrukci. Připevnění probíhalo za pomoci podpěr umístěných na základním rámu vozu, kdy se svařila s čely vozu, kdy zadní pochází z vozu T3R.P #8497 a přední z vozu T3M #8038. Teprve poté následovala výroba bočnic. Nová tramvaj si zachovává poetiku 60. let a vyjadřuje tak poctu designérovi Františku Kardausovi (1908–1986), který byl autorem původní tramvaje Tatra T3. V interiéru i exteriéru vozu se tak objevují prvky inspirované různými sériemi vozů T3, včetně jeho předchůdců z produkce smíchovské tatrovky. Exteriéru vozidla dominují prvky známé z různých sérií vozů T3. Nalezneme zde např. zpětná zrcátka, včetně jejich hrazdy užívaná v 80. letech, na bočnicích umístěná směrová a sdružená „kapičková“ světla, chromované kroužky čelních světlometů. Také výřez čelního transparentu, za nímž je umístěn nápis T3 Coupé je inspirován minulostí. V prostoru za kabinou řidiče, proti dveřní straně je umístěn bar, vycházející z pokladen průvodčích umístěných ve vozech T1. Jeho součástí jsou dvě pípy, včetně instalovaného příslušenství a se zabudovaným „dřezem“, který ale neslouží svému účelu, nýbrž jako dočasné úložiště nápojů v průběhu jízdy. Vnitřní prostory baru slouží například pro umístění pivních sudů. Osvětlení interiéru vozu tvoří stylová hlavní kruhová světla z vozů T1 doplněná pomocným LED osvětlením. Inspiraci pro speciální na míru v Izraeli vyráběná lepená skla v oblinách střechy čerpala autorka také z autobusu Škoda 706 RTO LUX, který je reprezentantem designu EXPO 1958 v Bruselu. Podlahu pokrývá odolná krytina se speciálním designem imitujícím dřevo. Připravena je také možnosti ozvučení s umožňující zapojit vlastní elektroniku. Sezení pro 31 osob je v přední půlce vozu vytvořeno z 9 ks klasických, šedě lakovaných, laminátových vajíček, v zadní části pak z 8 kusů sklopitelných lavic potažených bílou kůží, s možností aretace pomocí koženého řemínku ve sklopené poloze. Zadní plošina je pak doplněna o nerezové opěradlo. Stanoviště řidiče tramvaje je polootevřené, hodně podobné původní dispozici prvních sérií vozů T3, ovládání vozu zůstalo klasické pedálové. Palubní deska vychází ze standardně užívaných ve vozech T3R.P, doplněná je pouze o některé prvky související s jedinečností vozu. V interiéru vozu je za zástěnou řidiče umístěn klasický děrovací označovač jízdenek, přezdívaný „kafemlejnek“, známý cestujícím z 80. let minulého století, v němž si mohou označit speciální pamětní jízdenku v designu inspirovaném právě tehdy užívanými jízdními doklady. Pro zajištění komfortu cestujících 21. století jsou na zadním čele v bočnicích zřízeny dvě dvojice USB zásuvek pro dobíjení spotřební elektroniky. Za kabinou řidiče je v „bedně“ inspirované vozy T3M umístěn odpadkový koš. Co se týče elektrických komponentů, vozu zůstala zachována elektrická bezkontaktní výzbroj s IGBT tranzistory (TV Progress) z provedené modernizace vozu T3 # 6916. I ostatní komponenty jsou v rámci unifikace co nejvíce shodné s doposud na běžných linkách jezdícími vozidly. V interiéru nechybí ani topení. Na zadním čele je dále zapuštěna standardní krabička pro ovládání vozidla zpětným pohybem. Pro vnější lak vozu byla vybrána perleťová barva, bílá a modrá. Trojice oken mezi předními a odstraněnými středními dveřmi je řešena jako lepená, bez jakékoliv otevíratelné části. Stejným způsobem je řešena trojice oken v protější levé bočnici, kdy lepené je navíc i první na stanovišti řidiče. V něm je umístěna posuvná otevíratelná část. Místo čtveřice bočních oken v zadní části pravé i levé bočnice zůstal otevřený prostor, který umocňuje celkový pocit vzdušnosti vozu, ale je možné jej uzavřít za pomoci dosazení plexisklových oken (tzv. zimní úprava), která umožnuje provoz vozu také v zimním období. Pro zajištění bezpečnosti cestujících u otevřeného prostoru jsou z bočnic okenních rámů vyvedena nerezová madla, znesnadňující vyklánění cestujících z oken. Zadní plošina vozu zůstala klasicky zasklená. Vůz obdržel velmi netradiční evidenční číslo 5573, zjevně evokující návaznost na několikrát zmíněný pracovní vůz T3M #5572. Zatímco dosavadní vyhlídkové vozy byly označovány v číselné řadě 560x. Dopravní podnik měl původně ambicióznější návrh s prezentací nového výletního vozu, a to na světovém veletrhu kolejových vozidel Innotrans v Berlíně, nakonec došlo k jeho prezentaci „jen“ v rámci 20. ročníku akce Designblok. Novináři měli možnost se vozem poprvé svézt 24. října 2018 dopoledne, večer pak v 18:00 proběhl jeho oficiální křest ve smyčce Výstaviště Holešovice, kterého se zhostili členové skupiny Tata Bojs. V následujících výstavních dnech od 25. do 29. října 2018 pak tramvaj učinila 45 jízd v rámci prezentace pro veřejnost. Návštěvníci veletrhu i další cestující, kteří si předem zakoupili jízdenku na konkrétní čas, se mohli svézt po polookružní trase ze smyčky Výstaviště Holešovice. Za tímto účelem bylo ve smyčce zřízeno u první předjízdné koleje speciální designově sladěné dřevěné nástupiště s kobercem v barvě vozidla a stylovým označníkem. Od 19. listopadu 2018 je T3 Coupé deponováno mezi vozy ve střešovické vozovně a připraveno ke komerčním jízdám. Rovněž slouží k nejrůznějším marketingovým aktivitám, jako bylo např. zahájení hlavní sezony střešovického muzea 9. dubna 2019 respektive provozu vozu T3 Coupé v letní úpravě, případně otevření tramvajové tratě ve Vinohradské ulici po její rekonstrukci dne 28. června 2019. Uniformy pro řidiče T3 Coupé navrhl oděvní výtvarník Česlav Jaroš ve spolupráci s Radanem Kukalem, odborníkem na stejnokroje pražského Dopravního podniku.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |