Pohlednice Pražských tramvají... ...od lanové dráhy na Javorový vrch

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...od lanové dráhy na Javorový vrch


Navigační systém na lanovou dráhu na Javorový vrch vtipně tvoří původní sedačky. | 12.7.2018
Navigační systém na lanovou dráhu na Javorový vrch vtipně tvoří původní sedačky. | 12.7.2018 Navigační systém na lanovou dráhu na Javorový vrch vtipně tvoří původní sedačky. | 12.7.2018 Navigační systém na lanovou dráhu na Javorový vrch vtipně tvoří původní sedačky. | 12.7.2018
Dolní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Lanová dráha Oldřichovice. | 12.7.2018 Vystupuje se za jízdy, jízda přes lanáč je zakázána. | 12.7.2018 Dolní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Interiér dolní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Lanová dráha na Javorový vrch u Třince se začala stavět v roce 1955 a do provozu byla uvedena 7. července 1957. Tato lanovka byla v pořadí již třetí jednosedačkou Transporta, ale protože ostatní dvě byly už dávno nahrazeny, je tato lanovka nejstarší provozovanou sedačkovou lanovkou s neodpojitelnými závěsy. Pojďme se tedy seznámit s její historií.

Chrudimská Transporta po zakoupení licence od švýcarské strojírny Von Roll postavila na přelomu 40. a 50. let celkem 8 poháněcích úseků odpojitelných dvoumístných sedačkových lanovek označených VR-101. Protože licenční technologie nebyla využívaná v souladu se smlouvou, spolupráce mezi Transportou Chrudim a švýcarskou strojírnou Von Roll se vyhrotila. Jak se ukázalo, stalo se tak zcela úmyslně, aby se komunistický stát vyvlékl ze smlouvy se západoevropskou firmou. Transporta tak v letech 1954/1955 vyvinula první lanovku vlastní konstrukce, jednosedačkovou lanovku s pevně uchycenými sedačkami, která byla určena pro Sarajevo. Protože zákazník lanovku neodebral, bylo rozhodnuto postavit tuto lanovku na území Československa. V úvahu připadal například Javorový vrch nebo nejvyšší vrchol Beskyd – Lysá hora.

Společným znakem všech prvních pěti jednosedaček Transporty Chrudim byla příhradová konstrukce podpěr, zatímco šestá jednosedačková lanovka z roku 1961, která vede na Kleť v Blanském lese, už měla podpěry trubkové konstrukce.

Sedačky byly dřevěné a závěsy ocelové. Lanovka překonává výškový rozdíl 462 metrů, na laně je zavěšeno 120 sedaček a přepravní kapacita činí 364 osob za hodinu v jednom směru. Na trase se nachází 27 podpěr příhradové konstrukce, před horní stanicí je příhradový lanový přechod. Tlačné jsou pouze podpěry číslo 6 a 10. Pohon i napínací závaží jsou umístěny v dolní stanici. Jako nouzový pohon slouží dieselagregát z roku 1956.

Lanovou dráhu na Javorový vrch provozovaly až do roku 1996 ČSD (ČD). Během této doby neproběhla na lanovce žádná zásadní modernizace. K 1.červnu 1996 přešla lanovka na Javorový vrch do soukromých rukou. Nový vlastník provedl po čtyřiceti letech provozu v létě 12.7.2018 alespoň částečnou rekonstrukci lanovky. Nové kladkové baterie nahradily původní, vyměněny byly také sedačky, které byly získány z lanovky Transporta na Krížnou ve Velké Fatře z roku 1971, která byla zrušena v roce 1993. Protože lanovka na Krížné byla mnohem delší, získal provozovatel lanovky Javorový vrch také dostatek náhradních sedaček

Již několik let se plánuje náhrada této jednosedačky úplně novou lanovkou. Ta by měla být delší (zatímco stávající lanovka má horní stanici několik set metrů pod vrcholem, nová by jí měla mít až na vrcholu) a měla by vést jinou trasou. Jednou z podmínek ochranářů je, aby stará lanovka byla demontována a její průsek lesem byl zalesněn. Společně s novou lanovkou má vzniknout také nejdelší sjezdovka v Beskydech, o délce 2300 m.

Kladková baterie v dolní stanici lanové dráhy. | 12.7.2018
Příchod k nástupišti... . | 12.7.2018 Prodej jízdenek. | 12.7.2018
Interiér dolní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018 Vystupuje se za jízdy. | 12.7.2018
Příjezd k dolní stanici. | 12.7.2018 Dolní úsek lanové dráhy. | 12.7.2018
Dolní úsek lanové dráhy. | 12.7.2018 Upozornění na lanovou dráhu. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 1. | 12.7.2018 Dolní úsek lanové dráhy. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 2. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 1 v pohledu k dolní stanici lanové dráhy. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 2 včetně signalizačního vedení. | 12.7.2018 Kladková baterie na nosné podpěře číslo 2 pouze s dvojicí kladek. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 3. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 3 v pohledu k dolní stanici. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 4 v pohledu k dolní stanici. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 5. | 12.7.2018
Detail nosné podpěry číslo 5 včetně signalizačního vedení. | 12.7.2018 Trhání květin a jakékoliv ničení přírody je přísně zakázáno. | 12.7.2018 Detail nosné podpěry číslo 5 včetně signalizačního vedení. | 12.7.2018
Tlačná podpěra číslo 6 v čele dalších podpěr. | 12.7.2018
Sedačky lanové dráhy. | 12.7.2018 Tlačná podpěra číslo 10. | 12.7.2018 Tlačná podpěra číslo 10. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 16. | 12.7.2018 Nosná kladková baterie. | 12.7.2018 Signalizační vedení na dřevěných sloupech. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 17. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 21. | 12.7.2018
Hlava nosné podpěry s kladkovými bateriemi. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 27. | 12.7.2018 Příjezd do horní stanice. | 12.7.2018
Horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018 Příchod k nástupišti horní stanice. | 12.7.2018 Horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018 Lanový přechod u horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018 Vratný lanáč v horní stanici. | 12.7.2018 Zastavit, stát a čekat na příjezd sedačky. | 12.7.2018 Vratný lanáč v horní stanici. | 12.7.2018
Lanový přechod u horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018 Lyže se přijímají k přepravě jen svázané. | 12.7.2018 Lanový přechod u horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Pod javorovým listem je stále viditelné logo původního provozovatele, Československých státních drah (ČSD). | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 26. | 12.7.2018 Pod javorovým listem je stále viditelné logo původního provozovatele, Československých státních drah (ČSD). | 12.7.2018
Kouření a houpání na sedačkách lanové dráhy je přísně zakázáno. | 12.7.2018 Lanový přechod u horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018
Lanový přechod u horní stanice lanové dráhy. | 12.7.2018 Vstupovat na stožáry je zakázáno. | 12.7.2018
Nosná kladková baterie. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 26. | 12.7.2018
Město Třinec v pohledu přes hlavu sloupu lanové dráhy. | 12.7.2018 Dřevěný sloup se signalizačním vedením. | 12.7.2018 Nosná podpěra číslo 21. | 12.7.2018
Nosná podpěra číslo 22. | 12.7.2018 U nosné podpěry číslo 8 lanová dráha vstupuje na louky. | 12.7.2018 Tlačná kladková baterie. | 12.7.2018 Lanová dráha převáží cestující i nad pastvinami. | 12.7.2018
Podpěra číslo 14 v pohledu k dolní stanici. | 12.7.2018 Místy je to s lanovkou takové.... nahnuté :-) | 12.7.2018 Příjezd k dolní stanici. | 12.7.2018
A jdeme ven... | 12.7.2018

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024