Lanová dráha na Javorový vrch u Třince se začala stavět v roce 1955 a do provozu byla uvedena 7. července 1957. Tato lanovka byla v pořadí již třetí jednosedačkou Transporta, ale protože ostatní dvě byly už dávno nahrazeny, je tato lanovka nejstarší provozovanou sedačkovou lanovkou s neodpojitelnými závěsy. Pojďme se tedy seznámit s její historií.
Chrudimská Transporta po zakoupení licence od švýcarské strojírny Von Roll postavila na přelomu 40. a 50. let celkem 8 poháněcích úseků odpojitelných dvoumístných sedačkových lanovek označených VR-101. Protože licenční technologie nebyla využívaná v souladu se smlouvou, spolupráce mezi Transportou Chrudim a švýcarskou strojírnou Von Roll se vyhrotila. Jak se ukázalo, stalo se tak zcela úmyslně, aby se komunistický stát vyvlékl ze smlouvy se západoevropskou firmou. Transporta tak v letech 1954/1955 vyvinula první lanovku vlastní konstrukce, jednosedačkovou lanovku s pevně uchycenými sedačkami, která byla určena pro Sarajevo. Protože zákazník lanovku neodebral, bylo rozhodnuto postavit tuto lanovku na území Československa. V úvahu připadal například Javorový vrch nebo nejvyšší vrchol Beskyd – Lysá hora.
Společným znakem všech prvních pěti jednosedaček Transporty Chrudim byla příhradová konstrukce podpěr, zatímco šestá jednosedačková lanovka z roku 1961, která vede na Kleť v Blanském lese, už měla podpěry trubkové konstrukce.
Sedačky byly dřevěné a závěsy ocelové. Lanovka překonává výškový rozdíl 462 metrů, na laně je zavěšeno 120 sedaček a přepravní kapacita činí 364 osob za hodinu v jednom směru. Na trase se nachází 27 podpěr příhradové konstrukce, před horní stanicí je příhradový lanový přechod. Tlačné jsou pouze podpěry číslo 6 a 10. Pohon i napínací závaží jsou umístěny v dolní stanici. Jako nouzový pohon slouží dieselagregát z roku 1956.
Lanovou dráhu na Javorový vrch provozovaly až do roku 1996 ČSD (ČD). Během této doby neproběhla na lanovce žádná zásadní modernizace. K 1.červnu 1996 přešla lanovka na Javorový vrch do soukromých rukou. Nový vlastník provedl po čtyřiceti letech provozu v létě 12.7.2018 alespoň částečnou rekonstrukci lanovky. Nové kladkové baterie nahradily původní, vyměněny byly také sedačky, které byly získány z lanovky Transporta na Krížnou ve Velké Fatře z roku 1971, která byla zrušena v roce 1993. Protože lanovka na Krížné byla mnohem delší, získal provozovatel lanovky Javorový vrch také dostatek náhradních sedaček
Již několik let se plánuje náhrada této jednosedačky úplně novou lanovkou. Ta by měla být delší (zatímco stávající lanovka má horní stanici několik set metrů pod vrcholem, nová by jí měla mít až na vrcholu) a měla by vést jinou trasou. Jednou z podmínek ochranářů je, aby stará lanovka byla demontována a její průsek lesem byl zalesněn. Společně s novou lanovkou má vzniknout také nejdelší sjezdovka v Beskydech, o délce 2300 m.