Železniční trať Hrušovany u Brna – Židlochovice o stavební délce 2,892 km byla zprovozněna 17. září 1895 jako místní dráha Severní dráhy císaře Ferdinanda. Propojila tak stanici Hrušovany na hlavní trati s nedalekými Židlochovicemi, kde se nacházel cukrovar firmy Robert & comp. Ten byl se židlochovickým nádražím spojen dva kilometry dlouhou vlečkou.
Před první světovou válkou zde bylo denně vypravováno sedm párů smíšených vlaků. Za první republiky počet spojů narůstal a vrcholu 16 párů osobních vlaků dosáhl na přelomu 40. a 50. let 20. století. V pozdějších letech zde jezdilo denně osm párů osobních vlaků. Pravidelná osobní doprava byla zastavena 26. května 1979. Nadále byla provozována nákladní doprava, jejíž intenzita však stále klesala, až byla v devadesátých letech minulého století, po likvidaci židlochovického cukrovaru, zastavena i ona. A trať na nějakou dobu usnula. Postupně zarůstala a například v roce 2014 již byla zcela neprůjezdná.
Vzhledem ke stále rostoucí poptávce po přepravě v okolí Brna, kdy je nutné prokládat základní spoje vloženými vlaky, jejichž ukončení v oblasti je poměrně komplikované, se řešil problém „kam s nimi“. I proto se objevila myšlenka na obnovení provozu na čtyřicet let opuštěné trati a jejím zapojení do integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Při posuzování možnosti obnovy bylo zjištěno, že technický stav kolejí, které byly stále na místě včetně výhybek, je výrazně lepší, než jak tomu bývá u podobně dlouho nepojížděných tratí.
V letech 2018–2019 proběhla její celková modernizace a elektrifikace spojená s obnovením osobního provozu, který byl zahájen 15. prosince 2019. Židlochovická výpravní budova, která byla využívána jako obytný dům, prošla rekonstrukcí a slouží jako zázemí pro cestující.