Tramvaje města Cottbus 2019

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvaje města Cottbus 2019


Začneme na jihu města, ve smyčce Sachsendorf, kde stojí vůz #136. | 27.6.2019
Vydržme zde ještě chvilku, do průjezdu vozu #145. | 27.6.2019
Dnes se podíváme do značně neznámé a odlehlé oblasti východního Německa. Cottbus se nachází ve spolkové zemi Braniborsko. Nedaleko se nachází hranice s Polskem a Saskem. Žije zde okolo sta tisíc obyvatel.

Město bylo zasaženo značným odlivem obyvatel po sjednocení Německa, tudíž je zde všudypřítomná prázdnota a vylidněné nevzhledné panelové bloky. Reputaci městu alespoň trochu zachraňuje zrekonstruované centrum s mnoha kavárnami a restauracemi.

Tramvaje se zde na úzkém rozchodu prohánějí po dvaceti kilometrech kolejí. V současnosti je ale severojižní spojnice města zasažena výlukou v souvislosti se stavbou nového přestupního terminálu u hlavního nádraží. Trasa linky 1 na konečnou Schmellwitz, Anger je také v dlouhodobé výluce a není jasné, zda se na tuto větev tramvaje ještě někdy vrátí. V dobé mé návštěvy začala též prázdninová výluka trati na sídliště Madlow.

Provoz zajišťuje celkem 18 tramvají KTNF6, které vznikly přestavbou vozů KT4 československé výroby, během které byl dosazen prostřední nízkopodlažní článek. Jejich provoz zde bude trvat ještě dlouhá léta, protože peněz na obnovu vozového parku není v této oblasti Německa nazbyt. O tom, že s vozy KTNF6 má zdejší DP ještě plány, svědčí i to, že do nich v posledních měsících byly dosazeny nové LED informační panely, namísto původních převíjecích.

Obloukem, nedaleko zastávky Thierbacher Strasse projíždí vůz #148. | 27.6.2019
Ze zastávky Saarbrucker Strasse odjíždí vůz #140. | 27.6.2019 Do stejné zastávky přijíždí vůz #146. V pozadí vidíte zástavbu, která je typická pro celé město. | 27.6.2019
Pojďme se podívat na Hlavní nádraží. Rozbíhají se odtamtud tratě do Polska, Berlína, Drážďan, Žitavy a Frankfurtu nad Odrou, což z něj činí důležitý uzel. Přestupní vazba vlaků je zde ovšem vždy okolo celé hodiny a mezitím nádraží téměř zeje prázdnotou. | 27.6.2019 Ze zastávky Stadtring, Hbf odjíždí vůz #149. | 27.6.2019
Pojďme se podívat na přestavbu prostoru před Hlavním nádražím. | 27.6.2019 Před ním se bude nacházet velkorysá průjezdná smyčka s napojením jak na trať směr Jessener Strasse, tak i do centra a na sídliště na jihu města. | 27.6.2019
Uprostřed smyčky se nachází autobusový terminál. | 27.6.2019 Vznikne tak přestup hrana-hrana tramvaj-autobus s docházkovou vzdáleností na vlak. | 27.6.2019
K zastávce Gorlitzer Strasse přijíždí vůz #139. | 27.6.2019 Až do dostavby nového terminálu je hlavním přestupním uzlem zastávka Stadthalle, kde projíždí vůz #170. | 27.6.2019
O chvíli později projede stejným místem i vůz #141. | 27.6.2019
Pojďme do centra. Pěkným náměstím před zastávkou Sandower Brucke projíždí vůz #148. | 27.6.2019 Ve výstupní zastávce smyčky Sandow stojí vůz #148. | 27.6.2019 Městskou částí Sandow vede trať jen jednokolejně. Vůz #146 právě odjíždí ze zastávky Hermann Hammersmidt Strasse. | 27.6.2019 Nyní se podíváme na zdejší zajímavost, specifické dopravní obsloužení zdejší vozovny. Zatímco pravidelná konečná linky 4 je zastávka Neu Schmellwitz, náhodné spoje během celého dne pokračují s cestujícími až do vozovny Schmellwitz. Zajímavé je, že se nejedná o zátah, ale spoje klasicky vyznačené v jízdním řádu. Vůz pak vykoná zpětný pohyb po trianglu na vjezdu a jede zpět do města. | 27.6.2019 Malá exkurze zdejší vozovnou. Na dvoře odstavený vůz #169. Jak je vidět v pozadí, vozovna slouží jak pro tramvaje, tak i pro autobusy. | 27.6.2019
Na kusých kolejích jsou odstaveny jak historické, tak i pracovní vozy. | 27.6.2019 Na konci kusé koleje stojí poněkud rozebraný vůz KT4, dle nátěru původem z Frankfurtu nad Odrou. | 27.6.2019 Trať k vozovně připomíná spíš nějaký polský provoz. Skoro pustina, jen pár domků v pozadí... | 27.6.2019
Podívejme se na interiér vozu KTNF6. | 27.6.2019 Do vozovny mezitím, též na pravidelném spoji, přijíždí vůz #146. | 27.6.2019 Vůz 146 stojí v zastávce Neu Schmellwitz. | 27.6.2019
Vůz #170 nedaleko zastávky Zuschka. V pozadí je vidět typický panelový blok a umělecká fontána z kovových traverz za evropské peníze... | 27.6.2019 Vůz #141 přijíždí do zastávky Stadthalle. | 27.6.2019
Vůz #141 v nástupní zastávce smyčky Stroblitz. | 27.6.2019 Z důvodu výluky jednokolejky na Madlow byla linka 3 provizorně ukončena ve smyčce Spothalle, kudy projíždí vůz #141. | 27.6.2019
Vůz #133 před konečnou Sachsendorf. | 27.6.2019 Vůz #145 nedaleko zastávky Gelsenkirchener Platz. | 27.6.2019 V době mé návštěvy byl v provozu jen jeden vůz se starým převíjecím panelem – #133. Ten byl zvěčněn nedaleko zastávky Schwarzwalder Platz. | 27.6.2019 Ještě jedna jeho fotka ze smyčky Sachsendorf. Povšimněte si řetězení linek, které zde probíhá – zatímco sem vůz přijel z linky 2, odjede již jako linka 4. | 27.6.2019 Do smyčky Sachsendorf vjíždí vůz #140. U vjezdu do smyčky se nacházejí betonové refýže, aby řidič, který zde čerpá pauzu, nemusel nepohodlně chodit po štěrku. Příklad bychom si mohli vzít i my, například u smyčky Vypich. | 27.6.2019
Rozloučíme se vozem #148 na smyčce Sachsendorf. | 27.6.2019

Text: Matěj K.

Související články:
 Cottbus 2011

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2022