Železniční rarity v okolí Viglaše

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Železniční rarity v okolí Viglaše


Během našich návštěv Slovenska pokaždé objevíme něco nového. Například v obci Víglaš památník na úzkorozchodnou lesní železnici (760 mm) o délce 23 kilometrů. | 8.8.2020
Železničku nechal vybudovat arcivévoda Fridrich Habsburský za jeden milión korun, aby dopravovala na pilu dřevo z okolních lesů. | 8.8.2020 Trať železničky v trase Víglaš - Kyslinky byla dokončena v roce 1907. | 8.8.2020 V počátcích tahaly vozy koně, nahradily je parní a nakonec i motorové lokomotivy. | 8.8.2020
Na železnici se vystřídalo celkem 11 lokomotiv, včetně té zde vystavené, U 175.48. | 8.8.2020 Parní lokomotiva U 175.48 byla převzata z jiné zrušené železnice Kriváň - Hriňová. | 8.8.2020 Nákladní vozy, na kterých bylo přepravováno dřevo z okolních lesů. | 8.8.2020
Nákladní vozy, na kterých bylo přepravováno dřevo z okolních lesů. | 8.8.2020 Na železnici se kromě dřeva přepravovaly také dřevorubci a civilní cestující. | 8.8.2020
Ještě v sedmdesátých letech minulého století jezdila železnice dvakrát denně. | 8.8.2020 Přeprava dřeva po železnici byla velmi ekonomická. | 8.8.2020
Plně naložená souprava svezla z hor až 300 krychlových metrů dřeva. | 8.8.2020 Spotřebovala přitom 1 tunu, tehdy velmi levného uhlí. | 8.8.2020
Uhlí bylo potřeba zejména při cestě pro dřevo, tedy do kopce. | 8.8.2020 Cestou zpět, díky klesání fungovala takřka bez spotřeby paliva. | 8.8.2020
Pod správnou Státních lesů však existence železničky skončila v roce 1975. | 8.8.2020 Od roku 1975 tak již přepravu dřeva zajišťuje výhradně automobilová doprava. | 8.8.2020 Na zašlou slávu alespoň od roku 1983 upozorňuje památník s parní lokomotivou U 175.48 a několika vozy, který byl v posledních letech rozšířen o dětské atrakce. | 8.8.2020
Kousek od železniční stanice Pštruša, poblíž obce Víglaš, nalezneme přes říčku Slatinu unikátní most. | 8.8.2020
V železniční stanici byly z vagónu demontovány podvozky a veškerý interiér, okna nevyjímaje. | 8.8.2020 V takto odstrojeném stavu dotáhla vagón na místo určení těžká technika. | 8.8.2020 Na místo byl umístěný s pomocí dvou buldozerů a lan tak, že jeden tahal a druhý tlačil. | 8.8.2020 Tento typ osobních vozů se vyráběl mezi lety 1933-1939. Jeho zvláštností je, že všechny spoje jsou nýtované, nenajdeme na něm ani jeden svár. | 8.8.2020 V roce 2009 proběhla údržba vozu, během níž obdržel nový lak a podlahu. | 8.8.2020


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021