|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Depo Hostivař; projektDne 15. března 2022 byla oficiálně zahájena výstavba tramvajové smyčky Depo Hostivař u stejnojmenné stanice metra. Smyčka bude mít celkem 1,251 kilometru kolejí, zhruba třetina bude zatravněna. Stavba potrvá 5,5 měsíce, smyčka by měla být zprovozněna do konce letošního srpna. Zhotovitelem je společnost EUROVIA CS, náklady na výstavbu smyčky činí 193,96 milionů korun.
O tramvajové smyčce u Depa Hostivař se hovoří dlouhodobě. Idea jejího vzniku byla vyvolána námětem na výstavbu tramvajové tratě do Štěrbohol již okolo roku 2008. Vznikla ne zcela reálná studie a následně vše usnulo až do oživení myšlenky na výstavbu tratě do Štěrbohol v roce 2016. Spolu s tramvajovou smyčkou Depo Hostivař se změní dispozice stejnojmenného autobusového obratiště. Nástupní i výstupní zastávky a odstavné plochy pro autobusy budou umístěny uvnitř tramvajové smyčky. Napojení smyčky Depo Hostivař na stávající tramvajovou trať v Černokostelecké ulici bude zhruba 100 metrů před křižovatkou Černokostelecké a Sazečské ulice zhruba v prostoru stávajících tramvajových zastávek Depo Hostivař. Nové tramvajové obratiště bude mít kapacitu odstavných kolejí pro celkem až pět tramvají typu 15T. Povrch tramvajové trati ve smyčce bude v prostoru zastávek dlážděný, v prostoru odstavů tramvajových souprav s mlatovým krytem, přejezdy pro nekolejovou dopravu budou s asfaltovým krytem a ve zbylé části bude tramvajová trať zatravněna. Tramvajová trať bude zřízena na příčných pražcích. Na hlavní trati zůstane i v prostoru křižovatky zachován kryt otevřeného kolejového svršku. Kolejiště bude v maximální možné míře zatravněno a v nových a upravovaných plochách zeleně mimo kolejí a komunikací proběhne výsadba nových stromů. Počet kolejí a uspořádání smyčky odpovídá požadavku na umožnění ukončení linek a současně i zajíždění linek projíždějících po Černokostelecké ulici, proto zde mají tramvaje navrženy tři nástupiště – pro výstup, pro nástup směr do centra a pro nástup směr z centra. Čtvrté nástupiště bez kolejí bude sloužit autobusovým linkám. Tramvajová smyčka bude jednokolejná s dvojicí předjízdných kolejí. Vnější kolej bude mít délku cca 490 m. Po jejím dokončení přibude v tramvajové síti 12 nových výhybek (6 na vjezdovém kolejovém trojúhelníku) z čehož jich bude 6 ve smyčce. V této podobě bude smyčka připravena na případné prodloužení tramvajové tratě do Štěrbohol a ukončování spojů i z této strany. Podoba smyčky, tedy počet kolejí a nástupišť, a také rozsah zeleně, byly určeny již v roce 2016 na základě studie, ze které byla tehdejším náměstkem primátorky pro dopravu Petrem Dolínkem vybrána varianta nejvíce vyhovující Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy z hlediska zeleně a veřejného prostoru a organizace ROPID z hlediska organizace dopravy. Tramvajová smyčka Depo Hostivař a upravené autobusové obratiště je první stavbou z nové podoby přestupního terminálu, který zde vznikne. Místo stávajícího povrchového záchytného parkoviště bude následně zřízen parkovací dům P+R až se 649 stáními pro auta. Na základě koncepčních úvah a studií IPR, Prahy 10 a Správy železnic vznikne železniční zastávka pro linky S49, S61 i S71, jejíž podoba se teprve stabilizuje. Zastávka by měla být zřízena na konci roku 2024. Díky těmto navazujícím stavbám se výrazně zlepší přestupní vazby mezi jednotlivými druhy dopravy a zvýší se atraktivita dopravního terminálu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |