Vysoké Tatry 2023 zastavení první - »zubačkové«

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vysoké Tatry 2023
zastavení první - »zubačkové«


Naše putování po Vysokých Tatrách začneme pohledem na místo, kde původně končily električky. Tedy přímo u břehu Štrbského Plesa. V pozadí je patrná původní staniční budova TEŽ, která v současnosti slouží jako hotelové zařízení, na které z břehu Štrbského Plesa shlíží socha boha vody, Poseidona. | 17.7.2023
A rychle se přesuneme do údolí, k dolní stanici zubačky ve Štrbě. Celkový pohled na objekt dolní stanice Štrba nám zleva nabízí měnírnu, halu údržby a dvě koleje v odbavovací hale. | 19.7.2023 Rekonstrukce dolní stanice ozubnicové železnice ve Štrbě skončila v odbavovací hale, ač by opravu potřebovaly i služební části objektu. | 19.7.2023 Vytěžené kolejivo původní ozubnicové tratě. | 19.7.2023 Vytěžené kolejivo původní ozubnicové tratě. | 19.7.2023 Vytěžené kolejivo původní ozubnicové tratě. | 19.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 954-0 Vysoká+495 951-6 Bradavica v dolní stanici ozubnicové tratě Štrba. | 17.7.2023
Od roku 2007 vám na našich stránkách vyprávíme slovenský příběh. Dopravní, krajinný, lidský. Za ty roky, co pravidelně míříme do Vysokých Tater jsme nabyli jistoty, že síť Tatranských Elektrických Železnic funguje jako hodně době promazaný švýcarský hodinový strojek. Bohužel rok 2023 nám přinesl množství překvapení. Tím největším a nejsmutnějším bylo asi zjištění, že to, že funkční a vyladěný systém se nějak rozpadá je vlastně většině asi úplně jedno...

Dobrou tradicí vysokotatranské dopravy byly návaznosti spojů při cestě ze Štrby do Tatranské Lomnice. Vše fungovalo tak, vlaky ozubnicové železnice, jezdily v hodinovém intervalu s tím, že ve špičkových obdobích jela pět minut po první jednotce druhá posilová. Z obou spojů jste na Štrbském Plese přestoupili do električek dál do Tater. V roce 2023 tedy začalo být vše jinak.

Přestože prošla ozubnicová železnice generální rekonstrukcí spojenou s náhradou původních jednotek, počet nástupních pozic ve stanici Štrba zůstal na třech (stejný jako byl počet původních jednotek). Protože je nová jednotka méně kapacitní, než původní vlaky a kapacitu navíc omezují zařízení pro váhové zatížení a sčítání počtu cestujících, je snaha vypravovat jednotky zdvojené. Díky třem nástupištním pozicím tak jednotky musí jezdit ve složení 1+1 a 1, což přináší novou podobu intervalu. Původní hodina s posílením druhou jednotku po pěti minutách byla změněna na interval 20 -40 -20 – 40. Pokud doplníme informaci, že električky ale stále jezdí v hodinové taktu, dostáváme se k problematickému přestupu na Štrbském Plese. Pokud máte štěstí, přijedete zubačkou a za krásných 31 minut Vám jede navazující električka. Pokud ale máte smůlu, přijedete zubačkou, naštvaně zjistíte, že električka odjela před devíti minutami a máte tedy krásných 51 minut na to se vyvalit na lavičku.

Ač byla během rekonstrukce tratě na Štrbském Plese zachována odstavná kolej, nástupiště k ní vybudováno nebylo, kolej tedy není pro odbavení cestujících využitelná. Pokud na Štrbské Pleso přijede sólo jednotka, musí opustit ozubnicové nástupiště a vyposunovat na adhezní část TEŽ, aby uvolnila prostor nástupiště pro následující vlak ve složení 1+1. Pro cestování po samotných Vysokých Tatrách je ideální využít síť električek. Ty jezdí na hlavní trati ze Štrbského Plesa přes přestupní uzel Starý Smokovec do Popradu-Tatry a na odbočné trati Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Do Tatranské Lomnice se dostaneme i velkou železnicí z romanticky znějící stanice Studený Potok, jde o odbočnou větev z hlavní tratě Poprad-Tatry – Púchov. Cestovatelé pak ví, že i na velké železnici platí v úseku Poprad-Tatry – Studený Potok – Tatranská Lomnica jedno a vícedenní jízdenky TEŽ. Pokud ještě doplníme, že tyto jízdenky platí i na OŽ mezi Štrbou a Štrbským Plesem a jsme ochotní si zaplatit jízdné na velké železnici mezi Štrbou a stanicí Poprad-Tatry dá se s kombinací těchto tratí po Tatrách vytvářet cestovatelská osmička.

Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík manipuluje ve stanici Štrba na 1. odjezdové pozici. | 20.7.2023
Zásobník písku na hnacím modulu adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495. | 20.7.2023 Interiér adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 v pohledu ke stanovišti strojvedoucího. | 20.7.2023
Interiér adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 v pohledu od stanoviště strojvedoucího. | 20.7.2023 Pohled na zástěnu stanoviště strojvedoucího adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495. Původní vzdušnost v podobě průhledných zástěn, zavedené u jednotek řady 425 je ta tam a cestující se na krásy vysokotatranské krajiny nepodívá. Ke stejné úpravě dochází právě i u jednotek řady 425 po jejich velkých prohlídkách. | 20.7.2023
V interiéru adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 nechybí prostor pro přepravu zavěšených jízdních kol. V něm jsou umístěny sklopné sedačky, které se dají použít, pokud není kolo přepravováno. | 20.7.2023 Úzký a klaustrofobní průchod mezi krajními články adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 skrz hnací modul. | 20.7.2023
Interiér adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 v pohledu ke stanovišti strojvedoucího. | 20.7.2023 Interiér adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 v pohledu ke stanovišti strojvedoucího. | 20.7.2023
Úzký a klaustrofobní průchod mezi krajními články adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 skrz hnací modul. | 20.7.2023 V interiéru adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 nechybí prostor pro přepravu lyží a snowboardů. V něm jsou umístěny sklopné sedačky. | 20.7.2023
V interiéru adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ řady 495 nechybí prostor pro přepravu lyží, snowboardů a jízdních kol se sklopnými sedačkami. V podlaze na straně plochy pro lyže a snowboardy je zřízen odtokový žlab pro opadávající sníh. | 20.7.2023 Co to asi dalo práce nakreslit a vyřezat ten složitý tvar bočnice téhle kovové skříňky... A pak jsou okolní tvary úplně jiné... Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ řady 495. | 19.7.2023
Pohled na zrekonstruované kolejiště ozubnicové dráhy ve Štrbě. | 19.7.2023 Remíza pracovních vozů nebyla součástí rekonstrukce, proto se trošku rozpadá... | 19.7.2023
Trať ozubnicové železnice u zrekonstruovaného mostu nad silnicí spojující Tatranskou Štrbu s Važcem. | 19.7.2023 Trať ozubnicové železnice u zrekonstruovaného mostu nad silnicí spojující Tatranskou Štrbu s Važcem. | 19.7.2023
Ukončení ozubnicové koleje s návěstidlem ve Štrbě. | 19.7.2023 Celkový pohled na nástupiště ozubnicové železnice ve Štrbě. Při rekonstrukci došlo k odstranění elegantní kamenné červené podlahy. | 19.7.2023 Rekonstrukci odbavovací haly na místě přečkala i léta vystavená původní ozubnice. | 19.7.2023 Původní sněhová fréza připojovaná k elektrickému ozubnicovému vozu řady 405 opuštěně stojí v remíze v údolí stanici Štrba. Po změně typu ozubnice a odstavení původních jednotek (u nichž stále nedošlo k původně slibované úpravě ozubeného kola umožňující provoz na novém typu ozubnice) tak fréza nevyužitě stojí. | 19.7.2023 Dolní stanice ozubnicové železnice Štrba s adhezně-ozubnicovou jednotkou TEŽ 495 953-2 Kostolík. | 19.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 954-0 Vysoká+495 951-6 Bradavica stoupá z dolní stanice ozubnicové tratě ve Štrbě. | 20.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek u nástupiště dolní stanice Štrba. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík manipuluje ve stanici Štrba na 1. odjezdové pozici. | 19.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek v dolní stanici Štrba. | 18.7.2023
Souprava adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 955-7 Ganek+495 952-4 Stredohrot manipuluje ve stanici Štrba na 2. a 3. odjezdové pozici, která je na koleji umístěna historicky z období provozu třech jednotek řady 405. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík manipuluje ve stanici Štrba na 1. odjezdové pozici. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík manipuluje ve stanici Štrba na 1. odjezdové pozici. | 20.7.2023
Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík vjíždí k nástupišti cílové stanice Štrba. | 18.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík klesá do cílové stanice Štrba. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík klesá do cílové stanice Štrba. | 19.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek stoupá od dolní stanice ozubnicové tratě v Tatranské Štrbě k Tatranskému Lieskovci. | 19.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 955-7 Ganek+495 952-4 Stredohrot stoupá od dolní stanice ozubnicové tratě v Tatranské Štrbě k Tatranskému Lieskovci přes zrekonstruovaný most nad silnicí spojující Tatranskou Štrbu s Važcem. | 19.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek stoupá od dolní stanice ozubnicové tratě v Tatranské Štrbě k Tatranskému Lieskovci. | 19.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 954-0 Vysoká+495 951-6 Bradavica stoupá z dolní stanice ozubnicové tratě ve Štrbě. | 20.7.2023 Protože adhezní jednotky TEŽ procházely i během letní sezóny generálními opravami v ŽOS Zvolen, neměl dopravce k dispozici jejich plný počet a kolejiště na Štrbském Plesu zůstávalo často zcela prázdné. Stav v minulých letech takřka neznámý. | 19.7.2023 Protože adhezní jednotky TEŽ procházely i během letní sezóny generálními opravami v ŽOS Zvolen, neměl dopravce k dispozici jejich plný počet a kolejiště na Štrbském Plesu zůstávalo často zcela prázdné. Stav v minulých letech takřka neznámý. | 17.7.2023
Do vrcholové stanice Štrbské Pleso dorazila adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík. Po vystoupení cestujících však opustí ozubnicový úsek tratě a přesune se k odstavení do adhezní části, aby se k nástupišti vešla následující dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ. Na snímku je v popředí patrný konec ozubnice. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík opouští ozubnicový úsek tratě a přesouvá se k odstavení do adhezní části stanice Štrbské Pleso, aby se k nástupišti vešla následující dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ. Protože je možné postavit přímou posunovou cestu z ozubnicové části přímo na zhlaví směrem na Vyšné Hágy a posunovou zpět ze zhlaví na jakoukoliv staniční kolej na Štrbském Plese, probíhá manipulace tímto způsobem. Ze strany ozubnice od Štrby není seřaďovací návěstidlo tudíž se posun musí legálně realizovat přes adhezní část kolejiště Jednotka se blíží ke konci ozubnice. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík opouští ozubnicový úsek tratě a přesouvá se k odstavení do adhezní části stanice Štrbské Pleso, aby se k nástupišti vešla následující dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ. | 19.7.2023
Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík se přesouvá se k odstavení do adhezní části stanice Štrbské Pleso, aby se k nástupišti vešla následující dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík manipuluje ve stanici Štrbské Pleso v části kolejiště určené adhezním jednotkám, aby uvolnila u nástupiště ozubnicové železnice prostor pro spřaženou dvojici jednotek. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík manipuluje ve stanici Štrbské Pleso v části kolejiště určené adhezním jednotkám, aby uvolnila u nástupiště ozubnicové železnice prostor pro spřaženou dvojici jednotek. | 17.7.2023
Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík odstavená v adhezní části stanice Štrbské Pleso. | 19.7.2023 Pohled na štrbské zhlaví ozubnicové části stanice Štrbské Pleso. U koleje č.11 (vlevo) mělo být vybudováno nástupiště. Během rekonstrukce došlo k přehodnocení a nástupiště nebylo vybudováno. | 19.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek vjíždí do horní stanice ozubnicové tratě Štrbské Pleso. | 19.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek v horní stanici ozubnicové tratě na Štrbském Plesu. | 19.7.2023 U nástupiště ozubnicové železnice na Štrbském Plese zastavila dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 955-7 Ganek+495 952-4 Stredohrot. | 18.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek zahájila ostré klesání ze Štrbského Plesa do Štrby. | 18.7.2023
Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek u nástupiště ozubnicové tratě na Štrbském Plesu. V adhezní části kolejiště stojí odstavená adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík, která musela uvolnit prostor u nástupiště ozubnicové železnice, aby se k němu vešla dvojice jednotek. | 19.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek zahajuje ostré klesání ze Štrbského Plesa do Štrby. | 19.7.2023 Dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 955-7 Ganek+495 952-4 Stredohrot v horní stanici ozubnicové tratě na Štrbském Plesu. | 19.7.2023
Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík se vrací z „vyhnanstvíu” v adhezní části stanice Štrbské Pleso na ozubnicový úsek. | 19.7.2023 Adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík se vrací z „vyhnanstvíu” v adhezní části stanice Štrbské Pleso na ozubnicový úsek. | 19.7.2023
Poslední fotka prvního dílu tatranského vyprávění nás pomalu posouvá k adhezním druhům dopravy. Zcela vlevo u nástupiště ozubnicové části stanice Štrbské Pleso odbavuje cestující dvojice adhezně-ozubnicových jednotek TEŽ 495 952-4 Stredohrot+495 955-7 Ganek a u nástupiště v adhezní části stanice pak dvojice jednotek TEŽ 425 957-8+ 425 965-1. Uprostřed pak stojí odstavená adhezně-ozubnicová jednotka TEŽ 495 953-2 Kostolík, která uvolnila prostor u ozubnicového nástupiště dvojici jednotek. | 19.7.2023

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024