Hromadná doprava města Oslo 2023

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Hromadná doprava města Oslo 2023


CAF Urbos 100 #418 klesá do zastávky Gaustadalleen. | 6.7.2023
Konečná zastávka Rikshospitalet je řešena jako úvraťová. Končí zde linky 17 a 18, které byly v létě 2023 obsluhovány především vozy CAF Urbos 100. | 6.7.2023 CAF Urbos 100 #401 vyčkává na svůj odjezd z úvraťové konečné Rikshospitalet. | 4.7.2023 Pohled do interiéru vozu CAF Urbos 100. | 4.7.2023 V interiéru vozů CAF Urbos 100 jsou přehledné panely s mapou, kde cestující mohou sledovat, kde se právě nacházejí (díky modrému kolečku se symbolem tramvaje), jízdní doby i odjezdy návazných spojů. | 4.7.2023 Pohled do interiéru vozu CAF Urbos 100. | 4.7.2023
Vůz SL95 #149 přijíždí do zastávky Storo. | 4.7.2023 V zastávce Tullinlokka odbavil cestující vůz CAF Urbos 100 #410. | 4.7.2023 Pohled do interiéru vozu SL95. | 5.7.2023
Pohled do interiéru vozu SL95. | 5.7.2023
Veřejná doprava v Oslu je tradičně spojena s metrem, tramvajemi a autobusy. Oslo (srovnatelně veliké i srovnatelně lidnaté s Prahou) do dopravy v posledních letech investovalo mnoho finančních prostředků. Prostřednictvím fotek z července 2023 se můžeme do hlavního města norského království alespoň na okamžik přenést.

Páteř hromadné dopravy v Oslu tvoří metro, v Oslu nazývané jako T-bane. Celkem je provozováno 5 linek (označených 1 až 5). Všechny linky sdílejí centrální podzemní úsek. Tento model v současnosti komplikuje rozvoj metra a v plánech je vytvoření alternativní trasy k centrálnímu tunelu. Ve výstavbě je pak také nová linka metra. V letech 2005 až 2012 město pořídilo celkem 115 třívozových průchozích souprav metra MX3000 od firmy Siemens s líbivým designem od studia Porsche Design. V současné době se jedná o jediný provozovaný typ. Na většině linek jsou jednotky provozovány ve dvojicích (tvořících šestivozovou soupravu), na horskou linku 1 pak může být vypravována pouze samostatná jednotka.

Významnou roli ve veřejné dopravě mají samozřejmě také tradičně modré tramvaje, běžně nazývané Trikk. Síť tramvají ovšem není nijak rozsáhlá, tvoří ji pouze 6 linek (11, 12, 13, 17, 18 a 19), které se setkávají v blízkosti hlavního nádraží v centru města. Linky 11 a 12, stejně jako linky 17 a 18, jsou provozně provázány a sdílejí většinu trasy.

Nejzajímavější je pak z hlediska dopravního fanouška jistě linka 13. Ta na svém jednom konci strmě stoupá kolem Ekebergparken a pokračuje po precizně oddělené rychlodráze do smyčky Ljabru a na svém druhém konci sdílí koleje s metrem (s linkou 3). Celkem má místní dopravce k dispozici cca 80 tramvají 3 typů. Nejstarším provozovaným typem jsou tramvaje SL79 z 80. let v různých provedeních a modernizacích, kterých v létě 2023 zůstávalo v provozu cca 30. Tyto tramvaje jsou dvoučlánkové, a jednosměrné. Původním výrobcem byl Düwag, případně místní Strommen. Tyto vozy nemohou být vypravovány na linky 13, 17 a 18, které jsou zakončeny úvratí. Z přelomu 20. a 21. století pochází 32 obousměrných klimatizovaných částečně nízkopodlažních tramvají SL95 od výrobce Ansaldo/Firema. Oba typy (SL79 a SL95) jsou nahrazovány nejnovějšími vozy CAF Urbos 100, kterých bylo ve městě v červenci 2023 již 22. Jedná se o 100% nízkopodlažní obousměrné vozy klasického provedení (5 článků, 3 pevné podvozky). V červenci 2023 byly vypravovány výhradně na linky 17 a 18.

Mezi další typy dopravy v Oslu patří samozřejmě vlaky, lodě a autobusy. Většinu autobusů tvoří elektrobusy různých značek a také autobusy na CNG. Norsko má velmi vysoký podíl elektromobility v rámci osobních aut i hromadné dopravy. Naftových autobusů zbývá ve vozovém parku pouze několik posledních kusů. Autobusy jsou provozovány ve výrazném červeném nátěru a doplňují síť metra a tramvají.

V Oslu lze také navštívit dopravní muzeum. Cenná sbírka tramvají, autobusů, trolejbusů a vozů metra působí sice poněkud zanedbaným dojmem, za prohlídku ale určitě stojí.

Celkově veřejná doprava v Oslu funguje dobře. Metro, tramvaje i autobusy pokrývají celé město a tvoří logickou síť. Intervaly jsou ale poměrně dlouhé a snižují atraktivitu hromadné dopravy (na všech linkách tramvají a metra jednotných 15 minut). Síť metra se rozvíjí a jsou nakupovány také nové tramvaje a elektrobusy. Další investice by si jistě zasloužila tramvajová infrastruktura, která je místy ve velmi špatném stavu.

Vůz SL95 #152 stoupá ke konečné zastávce Rikshospitalet. | 6.7.2023
U zastávky Briskeby byl na lince 11 zachycen vůz SL79 #123. | 5.7.2023 Vůz SL79 #106 právě opustil zastávku Rosenborg. | 5.7.2023
Po relativně nové městské třídě nedaleko slavné budovy místní opery se prohání vozy SL95. | 5.7.2023 CAF Urbos 100 #402 odbavil cestující v zastávce Adamstuen. | 6.7.2023
Výstupní zastávku Majorstuen opouští vůz SL79 s nápisem Ikke i trafikk, v českém překladu mimo provoz. | 5.7.2023 CAF Urbos 100 #418 stoupá ke konečné zastávce Rikshospitalet. | 6.7.2023
Vůz SL95 #151 opouští zastávku Oslo Hospital. | 5.7.2023 CAF Urbos 100 #410 odbavuje cestující v zastávce Jernbanetorget (v překladu železniční náměstí) v těsné blízkosti hlavního nádraží. Jedná se o vytížený přestupní uzel, kde lze přestoupit na vlaky, autobusy i metro. | 5.7.2023
V zastávce smyčky Ljabru vyčkává na svůj odjezd vůz SL79 #102. Zatímco řidič šel uspokojit své biologické potřeby, cestující nastoupili a vyčkávají na odjezd. | 5.7.2023 Pohled na zadní čelo vozu SL79 #102. Čtveřice červených světýlek střídavě bliká v době nástupu a výstupu cestujících. Slouží tak především jako upozornění pro automobily na zastávkách s výstupem do vozovky. | 5.7.2023
Vůz SL95 #142 překonává most přes železniční trať mezi zastávkami Middelalderparken a Oslo Hospital. | 5.7.2023 K zastávce Oslo Hospital klesá vůz SL95 #167. | 5.7.2023
Do zastávky Storgata přijíždí CAF Urbos 100 #401. | 6.7.2023 Smyčkou Ljabru projíždí vůz SL95 #144. | 5.7.2023
Solaris Urbino 18 electric – jeden z typů elektrobusů provozovaných v Oslu. | 5.7.2023 V zastávce Gaustadalleen byl zachycen CAF Urbos 100 #402. | 6.7.2023
V zastávce Tullinlokka odbavil cestující vůz SL95 #149. | 6.7.2023 Vůz SL79 #132 ve stoupání poblíž královského paláce. | 5.7.2023
Vozy CAF Urbos 100 #405 a #415 se potkaly u zastávky Adamstuen. | 6.7.2023 Turisticky po centru pravděpodobně nejvytíženější zastávkou je Vigelands parken (Vigelandský park). Tuto zastávku opouští vůz SL79 #131. | 6.7.2023
Jednoduché a funkční řešení nedostatku prostoru v křižovatce u zastávky Ovre Slottsgate. | 6.7.2023 Souprava metra Siemens MX3000 vyčkává na svůj odjezd v konečné stanici Bergkrystallen. Design souprav vytvořilo studio Porsche Design. | 6.7.2023
Šestivozová souprava metra je tvořena dvěma třívozovými jednotkami MX3000. | 6.7.2023
Vůz SL95 #152 opustil zastávku Jernbanetorget (v překladu železniční náměstí) v těsné blízkosti hlavního nádraží. | 7.7.2023 Kromě Solarisu do Osla své kloubové elektrobusy dodala také firma VDL. | 10.7.2023 Okolo radnice mezi zastávkami Aker brygge a Kontraskjaret projíždí vůz SL95 #143. | 9.7.2023
Do zastávky Sinsenkrysset přijíždí CAF Urbos 100 #402. | 8.7.2023 Vůz SL79 #102 projíždí křižovatkou před hlavním nádražím v Oslu. | 7.7.2023 U zastávky Nybrua byl zachycen vůz SL95 #150. | 8.7.2023
V zastávce Nybrua se setkaly dvě generace tramvají v Oslu – SL79 a SL95. | 8.7.2023 Poblíž zastávky Nybrua byl zachycen CAF Urbos 100 #409. | 8.7.2023 Vůz SL79 #132 opouští zastávku Stortorvet. | 8.7.2023
Souprava metra MX3000 na lince 5 přijíždí do stanice Hasle. | 7.7.2023
Vůz CAF Urbos 100 #415 v zastávce Stortorvet. | 8.7.2023 Horská konečná stanice metra linky 1 Frognerseteren s úrovňovým přechodem pro chodce. | 8.7.2023 Horská konečná stanice metra linky 1 Frognerseteren s úrovňovým přechodem pro chodce. | 8.7.2023
Stanice metra linky 1 jsou mnohdy uzpůsobeny pro dvouvozové soupravy. Od dodávky nových třívozových souprav Siemens MX3000 je na těchto zastávkách upraven nástup a výstup cestujících tak, že je umožněn pouze 1. a 2. vozem soupravy. Bez zbytečných nákladů na přestavbu se tak podařilo navýšit přepravní kapacitu na této lince. | 8.7.2023 Interiér soupravy metra Siemens MX3000. | 5.7.2023 Vůz SL95 #168 projíždí kruhovým objezdem, který má ve středu fontánu. Koleje zde vedou přímo vodou. | 10.7.2023
Na pěší zóně u zastávky Aker brygge byl zachycen vůz SL79 #130. | 9.7.2023
Na trať s kombinovaným provozem tramvají a metra se ze zastávky Bekkestua vydává vůz SL95 #149. | 10.7.2023 Tramvajovou zastávku Jar právě opouští vůz SL95 #172 a vydává se dál po společné trati pro tramvaje a metro. | 10.7.2023 Stanice Bekkestua - konečná pro tramvaje linky 13, nácestná pro metro linky 3. | 10.7.2023
V zastávce Tullinlokka byl zachycen vůz SL79 #116. | 6.7.2023 Ulicí podél parku královského paláce stoupá vůz SL95 #165. | 5.7.2023 Pracovní vůz VBK SA87 #357 byl zachycen na náměstí před hlavním nádražím v Oslu. | 7.7.2023
Vůz SL95 #153 přijíždí do zastávky Ekebergparken. | 7.7.2023

Text: Hhoonnzzaa


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024